Forum

Unavngivent emne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Taxaivan, 23. juli 2005 kl. 18.24

Daw min ven. kan fortælle dig det er en alt for stærk miks du anbefaler der. mine hampeplanter er brændt af!. der skal kun en halv DL sprit i

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 24. juli 2005 kl. 9.17

Hvis dine planter er brændt af, er det nok, fordi du var skæv, da du sprøtede.

Spøg til side. Har du mon sprøjtet, mens solen skinnede? Det kan svide planterne.

Jeg tror næppe, at det er den lidt for stærke blanding, der er skyld i det. Jeg har gode erfaringer med en mildere blanding med krystalsæbe (brun sæbe) istedet for opvaskemiddel. Mon ikke den vorker på hamp også?

Se evt. mere her: www.gourmethaven.dk/bekaemp/saebe/index.html

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 10. januar 2008 kl. 21.50

Hmmm. Jeg mindes en sommerdag i sommerhuset hvor hele familien i tre generationer morede sig med at lave sæbebobler. Vi havde nemlig fundet ud af at farmors opvaskemiddel – Yes – var glimrende til formålet. Vi kunne lave kæmpebobler! Dette var om formiddagen. Over middag tog vi til stranden et par timer. Da vi kom hjem igen var en stor del af græsplænen blevet sort!

Ikke godt, den blev dog grøn igen.

Lærestregen er: brug aldrig sulfo til dine planter!

For øvrigt er det jo forbudt at bruge hjemmebryggede midler til bekæmpelse af noget som helst. Alle midler skal godkendes af Miljøstyrelsen. Sådan er det!

Venlig hilsen Hanne

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 11. januar 2008 kl. 8.13

Jeg var i sommer meget plaget af bladlus i mine chilli.

Fandt et sted på nettet hvor de anbefalede en blanding bestående af: ½dl krystalsæbe ½ dl husholdningssprit og 4 dl. vand.

Det skulle prøves, og det virker!

Normalvis plejer jeg at plante tagetes mellem mine roser, det holder også lusene væk, så i år flytter de også ind i drivhuset ;o)

Hilsen
Bjarne
www.barney.dk

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. januar 2008 kl. 9.15

Det er meget tæt på at være insektsæbe, her er opskriften. 1 del flydende brun sæbe, 1del sprit, 8 dele vand, husk at omryste det godt før brug. det virker hver gang.

Mvh. Svend Høst

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise P, 2. juni 2009 kl. 11.26

Sæbe/sprit/vand
Jeg lavede min opløsning for stærk, og mit nye citrontræ krøllede bladene sammen og tabe dem.

Jeg tror ihvertfald det var for stærkt.

Nu blander jeg 1 spsk brun sæbe, 1 spsk sprit, 2 l vand og nogle dråber lavendelolie.

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus D., 24. juni 2009 kl. 17.41

Hvad gør lavendelolien godt for?

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise P, 26. juni 2009 kl. 21.37

Lavendelolien fik jeg anbefalet i England. Maaske er det duften der faar insekterne/bladlus m.m. vaek. Efter devisen every little bit helps.

venlig hilsen
Lise P

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stinne Orboe, 8. juni 2013 kl. 7.28

Ingen skriver noget om at skylle af.
Skal man ikke skylle sæbevandet af efter et stykke tid?
Hvor lang tid?
mvh Stinne

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus D., 8. juni 2013 kl. 9.33

Umiddelbart mener jeg ikke at du skal skylle af, da det der sidder bliver skyllet væk når du vander senere på dagen.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 8. juni 2013 kl. 9.36

Nej !! det skal ikke skylles af.................

Peter A.

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels V., 8. juni 2013 kl. 10.55

Jeg behandlende mit abrikostræ i drivhuset mod skjoldlus i foråret med 1 del flydende brun sæbe, 1 del sprit og 8 dele vand.
Der var rigtig mange skjoldlus og grenene var helt sorte af deres efterladenskaber, så det fik 3 behandlinger, med 2 dages mellemrum, hvor jeg skyllede grundigt af efter en halv til en hel time.
En dag glemte jeg at skylle og da jeg kom derud 3 timer senere, var bladene begyndt at krølle sammen.

Så min konklusion er at man skal skylle efter med vand, men det kan jo selvfølgelig være at der er forskel på hvor nødvendigt det er for forskellige planter.

Når jeg skyllede faldt skjoldlusene lige så fint af, så midlet har nået at virke.
I dag er der ikke nogen skjoldlus af betydning tilbage.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 8. juni 2013 kl. 14.56

Insektsæbe dvs. brun sæbe, sprit og vand hjælper IKKE mod skjoldlus , de skal børstes eller spules af planten...........
Ideen med insektsæbe er at bladlusene bliver fedtet ind i sæben og dermed kvalt , skjoldlusene er beskyttet af et skjold , og er dermed meget svære at bekæmpe............

Peter A.

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels V., 8. juni 2013 kl. 16.46

Peter; jeg har godt hørt den skrøne før.
Hvis det passer hvad du påstår, har jeg jo bare været utrolig heldig, at de alle har lidt en naturlig død, lige præcis når jeg sprøjtede, alle 3 dage:-D

Jeg kan garantere dig for at de var levende inden jeg gik i gang alle dage - jeg prøvede først at kradse nogen af og grenene var helt sorte af ekskrementer den første dag.

Skjoldlus sidder rimelig godt fast og de falder ikke af fordi man sprøjter med insektsæbe. Det er først når man rammer dem med vandstrålen bagefter at de forsvinder.
Det er heller ikke muligt at udrydde dem 100 % på grund af deres levevis, men man kan reducere bestanden til et tåleligt niveau, der ikke påfører skade. Så må man bare gentage behandlingen senere...

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. juni 2013 kl. 20.35

Fidusen med sæbe, sprit og vand er at utøjet bliver fulde af spritten, glider i sæben og drukner i vandet.
Jeg syntes bare at I laver jeres blandinger lovlig stærke, hellere fortynde med lidt mere vand, end at svide planterne. Hellere sprøjte en extra gang.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stinne Orboe, 8. juni 2013 kl. 20.54

Tak for svar. Det er bare almindelige lus på roserne. Foreløbig har jeg "spulet" med vand, men det er rart at vide, hvad jeg skal gøre hvis det ikke er nok.
Mvh Stinne

16 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Michael Pedersen, 28. juni 2017 kl. 18.57

Slettet af administrator 28. juni 2017 kl. 20.23.

Nyt svar til emnet »Unavngivent emne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Unavngivent emne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider