Forum

Kommentarer til »Rosmarin«

På denne side finder du kommentarer til teksten Rosmarin. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Fisker, 10. marts 2003 kl. 17.07

Hej.

Jeg har en Rosmarin stående i min have. Den er købt i en urtepotte i Netto for flere år siden. Jeg har sandjord. Jeg gør ikke noget ved den, bortset fra vanding i meget tørre perioder. Gødning får den også nærmest kun en sjælden gang imellem ved en tilfældighed. Den kommer ikke ind om vinteren, og den bliver ikke dækket til. Alligevel har den blomstret hvert forår siden året efter jeg plantede den. Den vokser meget, og jeg har flere gange klippet den ned, for at den ikke skulle ende som et træ, eller en stor busk. Det skal siges, at den står op ad en sydvendt mur i Risskov v. Århus.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikael, 16. januar 2004 kl. 15.01

Jeg er ny i "havebranchen" og har en rosmarin i potte stående indendøre, som jeg er meget glad for.

Jeg er er dog i tvivl om hvordan jeg plukker af den bedst uden at skade den.

Den gror meget fint, men kun i højden, som giver nogle lange tynde topskud, der ikke kan holde sig oprejst.

Hvad gør jeg?

Med venlig hilsen Mikael

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 17. januar 2004 kl. 8.20

Din rosmarin har det antagelig for varmt indendørs om vinteren i forhold til lysmængden, der er lav på denne årstid; derfor lange tynde topskud. Hvis du har et lyst, køligt, frostfrit sted (bryggers eller bagtrappevindue) vil den elske at stå her. Selv om planten klarer en mild vinter ude, er den ikke fuldt hårdfør under danske forhold, og KAN fryse tilbage, hvis kulden sætter ind. Gødning nu i vintertiden kan give yderligere vækst og stresse planten unødigt. Rosmarin skal i lighed med mange andre ikke have så meget gødning; kvælstof i overskud nedsætter indholdet af smags- og indholdsstoffer
De mest kraftfulde skud plukkes bedst højsommer før blomstring begynder. Her har planten det højeste indhold af sekundære indholdsstoffer; der kan dog nippes topskud eller sideskud hele året.

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikael, 18. januar 2004 kl. 0.26

Tak for svaret. Det var meget informativt.

Venlig hilsen

Mikael

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lykke, 11. maj 2004 kl. 22.11

Jeg har en rosmarin, som jeg indtil videre har indendørs. Jeg vil gerne plante den ud i krydderbedet, men den har fået noget hvidt sneagtigt på bladene. Ved nogen, hvad det er – og hvad man gør ved det?

På forhånd tak for hjælpen

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Christensen, 18. september 2004 kl. 17.58

Jeg har anskaffet en rosmarin i denne sommer. Den er stor og står i potte. Jeg har købt den med henblik påblomstring. På planteskolen fik jeg oplyst at den blomstrer i august? Og det gjorde den ikke, men måske er jeg så heldig at den blomster til foråret i stedet for. Jeg opbevarer den køligt indendørs. Er der ellers råd for hvordan den skal plejes for at blomstre? Skal den have gødning? I givet fald hvornår?

Hilsen Anne

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 30. marts 2005 kl. 19.23

Jeg havde også en Rosmarin i vindueskarmen, som pludselig fik noget hvidt sneagtigt støv på bladene. En bekendt, med meget grønne fingre, sagde det var "meldug" -en slags skimmelsvamp / mug, som højst sandsynligt er kommet fordi planten har fået for meget vand. Jeg har vandet den ca. hver dag hele vinteren og det er åbenbart for meget, den må godt tørre ud.

Jeg smed min Rosmarin ud fordi man ikke skal spise muggent mad.

Hilsen Louise

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 24. maj 2007 kl. 18.45

Rosmarin kan også bruges sammen med sød mad. I Italien laver de søde gærboller med rosiner, sukker, olivenolie og masser af rosmarin, og de smager skønt.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 24. maj 2007 kl. 18.45

Rosmarin kan også bruges sammen med sød mad. I Italien laver de søde gærboller med rosiner, sukker, olivenolie og masser af rosmarin, og de smager skønt.

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Djerberg, 24. juni 2007 kl. 21.37

Goddag. for 7 år siden købte jeg en rosmarin for 9.85 kr.Jeg er så glad for krydderurter.Denne lille plante er nu 2 m. høj.Hvordan beskærer man den?

Venlig hilsen Inge djerberg

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus, 28. juli 2008 kl. 13.23

Hej.

Mig og min storebror har tit "Landgangsbrøds Konkurrencer" Og vi har rosmarin i haven og jeg kiggede på det og tænkte "Hmm. Det ville da se fint ud på landgangsbrødet i morgen!" Men Jeg tanken gik også på om det kunne spises! Så Tak for informationen! Nu skal jeg nok vinde :D

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anemette Olesen, 28. juli 2008 kl. 16.33

Hej Rasmus.

Du kan godt bruge rosmarin i dine landgangsbrød men da bladene (nålene) er stærke i smagen bær du nok finhakke bladene og evt mose dem godt sammen med noget feta eller honning. Håber det vil smage godt i dine landgangsbrød.

Hilsen Anemette.

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jerzy Szpilman, 12. november 2010 kl. 12.35

Hej
Jeg har fået en kurv med en potte fuld af rosmarinkviste - der er mellem 5 og 10 stk. - og vil forberede planterne til vintertiden. Kurven står i øjeblikket under overdækket terrasse, som er relativ "vindfri".

Jeg har tidligere haft 2 flotte buske i min have som desværre er udgået efter sidste års forst og vil nu helst beholde den/de nye planter.
Jeg har ingen køligt rum i huset som I anbefaler.
Hvad går jeg?

hilsen Jerzy

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbet Dyrehøj, 12. maj 2020 kl. 9.23

ROSMARIN.
JEG HAR SØGT PÅ NETTET FOR AT FINDE EN VINTERHÅRDFØR SORT.
JEG HAR FUNDET UD AF, AT ROSMARIN ARP SKULLE VÆRE VINTERHÅRDFØR.
HAR SØGT OM EN PLANTESKOLE I DANMARK HAR DEN. FORGÆVES.
I TYSKLAND, DERIMOD ER DER EN RÆKKE PLANTESKOLER, DER HAR DEN.
VIL SPØRGE OM NOGEN SKULLE HAVE KENDSKAB TIL, HVOR I DANMARK MAN KAN FÅ DEN.

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. maj 2020 kl. 16.53

Jeg ved ikke om naturplanteskolen gøre i den, eller om den er for eksotisk til deres sortiment . Ellers vil jeg foreslå dig at lede efter den via hollandske planteskoler og nej det er ikke vanskeligere at handle med dem end med danske.
Der er også den mulighed, hvis du er på Facebook, at melde dig ind i forskellige grupper og her søge efter den.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. maj 2020 kl. 21.08

Hvorfor ikke bare købe den i Tyskland?
Transporten er ikke uoverkommelig skulle jeg mene.
Jeg belønner de handlende der fører de produkter jeg søger.

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 12. maj 2020 kl. 21.19

En ganske almindelig rosmarin fra supermarkedet kan sagtens overleve i flere år, hvis den står på et beskyttet sted. Men rigtig hårde vintre har de svært ved at klare. Jeg har flere gange haft store rosmarinbuske i mit sydvendte bed, sammen med salvie og lavendler.

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 20. marts 2023 kl. 13.26

Beskyt rosmarinen mod bundfrysning om vinteren. Et pænt lag (5 - 20 cm) rockwool, grangrene, tør halm, tør lyng på jorden ud til ½-1 meter fra stammen hjælper fint. jeg har ikke haft nuværende eksemplar så længe, en 6 - 7 år, men alle mine tidligere har højst holdt 3 vintre. Den nuværende er jeg nødt til at klippe ned hvert år, så den kan holde sig under 1½ meter. Desværre er jeg ikke god til at stiklingeformere den men må øve mig noget mere.

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 20. marts 2023 kl. 13.26

Beskyt rosmarinen mod bundfrysning om vinteren. Et pænt lag (5 - 20 cm) rockwool, grangrene, tør halm, tør lyng på jorden ud til ½-1 meter fra stammen hjælper fint. jeg har ikke haft nuværende eksemplar så længe, en 6 - 7 år, men alle mine tidligere har højst holdt 3 vintre. Den nuværende er jeg nødt til at klippe ned hvert år, så den kan holde sig under 1½ meter. Desværre er jeg ikke god til at stiklingeformere den men må øve mig noget mere.

Nyt svar til emnet »Rosmarin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Rosmarin«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider