Forum

Kommentarer til »Knuste tomatdrømme«

På denne side finder du kommentarer til teksten Knuste tomatdrømme. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. august 2005 kl. 13.13

Sjovt nok, så har mine frilandstomater det fint i år – heldigvis! For mit drivhus har det ikke godt – her er det en kamp mod tiden at klippe angrebne blade af, inden der er skimmel over det hele, så inden længe kan jeg nok sige farvel til mine 10 tomatplanter – surt! Jeg plejer aldrig at have skimmel i drivhuset, og jeg lufter altid rigeligt ud, så det må jo have været en god skimmelsæson i år. Jeg har også mellus for første gang i min 15-årige drivhuskarriere, så det går rigtig godt! Vi må se, om de nyindkøbte mellussnyltehvepse kan gøre lidt ved det – ellers har jeg i hver fald snart plads til en masse nye planter i mit drivhus.

2 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Milton, 1. august 2005 kl. 19.38

Forrige år var alle mine tomater også angrebet af meldug – jeg fjernede ALLE blade fra tomaterne, og gik hver dag selve tomaterne igennem, fjernede de relativt få tomater der var angrebet. 14 dage senere var der igen blade på tomatplanterne, og tomaterne blev fint modne – så opgiv ikke endnu.

M.v.h.

Jørgen Milton

3 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Møller, 1. august 2005 kl. 22.28

Indrømmet: Det er godt nok surt – mere end surt – at miste hele sin tomathøst. Som et lillebitte plaster på såret vil jeg gerne minde om at syltede grønne tomater smager rigtig godt.

Mange havehilsner
Eva

4 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 2. august 2005 kl. 0.26

Kære Eva

Tak for forslaget med de grønne tomater, men faktisk er de fleste i kassen nu ødelagt af skimmel.

Til gengæld er der endnu ingen angreb i drivhuset, og det andet lille tomatbed, jeg har på friland, har kun få angrebne blade. Så her er der håb nu, hvor der er god vind og mindre fugtighed i luften.

Det positive er så at det ryddede tomatbed i morgen bliver sået til med spinat til efterårshøst, så jeg får noget andet ud af jorden.

Hilsen Karna

5 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. august 2005 kl. 7.51

Jeg vil lige tilføje, at jeg i år har eksperimenteret med lidt stangbønner, som skulle skygge for tomaterne – det var en fejl, som jeg ikke har planer om at gentage! Både fordi de har været medvirkende til at skabe gode betingelser for skimlen, men også fordi de er voldsomt modtagelige overfor mellus og skimmel, så angrebet har bredt sig hurtigere, end det ellers ville have gjort, hvis jeg kun havde haft tomatplanterne, så det var ikke en god idé alligevel! Jeg har fjernet de første par tomatplanter i dag – måske kan et par af de andre holde lidt endnu... Det skulle de jo gerne, så jeg kan få lidt ud af det, som jeg har betalt for snyltehvepsene!

Mvh.

Anja

6 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 2. august 2005 kl. 11.16

Mellus kan også gå på agurker og andet i drivhuset, så pengene er nok ikke spildt, selv om dine tomatplanter går til.

Jeg havde skimmel i drivhuset sidste år og forrige år, men ikke mere end je g kunne holde det i ave ved at fjerne blade, så jeg fik tomater. Der hvor det starter er altid under vinduerne, har jeg lagt mærke til. Det har fået mig til at overveje næste år at sætte agurkerne der, selv om det jo er de helst skal have det varmere end tomaterne.

I år har jeg haft alle tre vinduer og døren stående åben døgnet rundt siden sidst i juni, da vi tog på ferie. Døren har været lukket et par enkelte nætter, hvor det har blæst meget fra den retning. Det bevirker, at det ikke bliver alt for fugtigt derinde om natten, og jeg vander kun på solskinsdage først på dagen, så alt kan nå at tørre inden aften.

7 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 4. august 2005 kl. 1.23

Mine frilandstomater trives storartet, mens de der står i drivhus kæmper med gråskimmel. Så i år er det lige før, at jeg foretrækker tomater på friland! De er dog frygtelig længe om at modne. Hvornår skal man klippe topskudene af frilandsplanterne?

8 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete, 7. august 2005 kl. 21.40

Ak, ak, Karna, den historie kender jeg desværre alt for godt – det er meget sørgeligt, og du har min dybeste sympati.

Til Patrick – mine friladstomater trives også glimrende, jeg har nærmest et tomatkrat, og har kappet topskuddene for 14 dage siden. Men de er ekstremt længe om at modne i år, jeg har endnu ikke en eneste rød tomat. Og syltede grønne tomater er altså ikke min livret, så jeg håber stadig på en periode med en masse sol...

9 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 7. august 2005 kl. 23.29

Jeg er bange for at sommeren er ved at være forbi. Suk.

Kunne man eventuelt tage en frilandstomatplante ind, når det bliver rigtigt koldt (omkring oktober måned) og lade frugterne modne færdig indendørs?

10 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 8. august 2005 kl. 2.02

Hvis ellers vejret vil, kan I nå at få masser af dejlige røde tomater den næste gode måneds tid. Så ingen grund til at sukke endnu, Patrick.

Tomater har et stort rodnet, så jeg tvivler på at du kan grave en op og få den til at vokse videre som en god plante, men måske tomaterne kan modne alligevel. Jeg har læst, men ikke afprøvet, at man kan hive tomaten op med rod og så hænge den op med roden opad og lade tomaterne modne færdig.

11 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 8. august 2005 kl. 23.04

Jeg glemte at skrive, at mange af mine frilandstomatplanter står i potter. Så det er ikke noget problem at flytte planterne. Men hvor anbringer man planterne indendørs? Så lyst som muligt, ikke alt for fugtigt, og 20 grader gætter jeg på?

Det kunne også være enormt sjovt, hvis det lykkedes en at overvintre en tomatplante. Så ku'' man ha'' meget tidlige tomater næste år :) Har nogen i DK nogensinde forsøgt en overvintring?

I øvrigt: Min dybeste medfølelse ang. dine "knuste tomatdrømme", Karna! Jeg har aldrig oplevet kartoffelskimmel, og håber heller ikke, jeg kommer til det.

12 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Friis, 12. august 2005 kl. 15.47

Kære Karna,

Synd med dine tomater, hvis du ikke kan få de resterende grønne modnet, har jeg verdens bedste opskrift på syltede, grønne tomater. God weekend.

Med venlig hilsen Birthe F

13 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Fra Hillerød, 14. august 2005 kl. 12.33

Mine udendørs har lidt samme skæbne. SUK! SUK! Alle de uger man bare har gået og glædet sig. De stod i en plantesæk og nu er jeg i tvivl om, hvad jeg skal gøre med jorden i sækken? Tror i bare jeg kan hælde den ud i køkenhaven, hvor der alligevel har været kartofler med skimmel eller skal den på forbrændingen?

Birthe – du må altså endelig skrive den opskrift. Please!

14 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 15. august 2005 kl. 8.12

Kartoffelskimmelsmitten overvintrer kun i kartoffelknolde, så du kan bare hælde jorden ud. Toppen derimod skal du begrave god t og grundigt i bunken med haveaffald, da sporerne jo vil udvikle sig efter du har fjernet dem, og kan spredes til endnu ikke angrebne kartoffel- og tomatplanter i din have og nabohaver.

15 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 18. august 2005 kl. 11.57

Så, nu er turen også kommet til mine frilandstomater – skimmel for 3. år i træk. Øv, hvor er det altså surt, at jeg måske lige når at få 10 røde tomater, og må smide 200 ødelagte grønne ud sammen med planterne.

Er der nogen, der nogensinde har hørt om en skimmel-resistent tomat? Det ville være en velsignelse at kunne få fingre i sådan nogen frø.

16 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. august 2005 kl. 12.25

Det er ikke sikkert, at alle tomaterne skal smides ud – jeg har haft meget held med at tage de grønne ind og vaske dem grundigt og bagefter lægge dem til modning. Det har reddet en hel del af dem – men nu var min skimmel jo også gråskimmel og ikke kartoffelskimmel, som ser ud til at snige sig ind i frugterne hurtigt, hvor gråskimlen i starten "bare" sidder uden på... Men det er da måske et forsøg værd!

Og sjovt nok, så er mine frilandstomater stadig uden skimmel!

17 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonnie Linhart, 20. august 2005 kl. 16.15

Spændende at læse om jeres tomat-erfaringer. Jeg har to tomatplanter ude i haven, det er sådan mere eksperiment end egentlig alvor, så jeg passer dem ikke for godt – indrømmet. :o) Planterne bliver ikke ret store, men det ser ikke ud til, at der er skimmel af nogen art. Til gengæld ser jeg, at de tomater, der efterhånden modnes, sprækker ganske nemt. Jeg formoder, det skyldes den meget regn, vi har fået, som det osse gælder for kirsebær, så jeg i TV for nogle uger siden.

Sidste år havde jeg også et par tomatplanter, som jeg heller ikke sørgede for godt for. De gav faktisk, til min store overraskelse, en hel del dejlige tomater. :o)

Venlig hilsen
Tonnie

18 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul, 23. august 2005 kl. 3.47

Jeg läste et indläg af Lone Bjørn af den 31. juli 2005 – Citat:
"Vi har for 3. år grønne larver i vores drivhus. Det starter altid med at jeg kan se små sorte lorte på plantesækkene. Derefter finder jeg grønne tomater der er spist af. Og så går jagten på udyrererne. De er svære at finde, og vi vil meget gerne vide hvad det er for nogen, og hvordan de kommer ind. Drivhuset bliver renset 2 gange om året efter alle kunstens regler og det er ny jord og planter. Så hjælp!" -citat slut

Samme problem. Små grönne larver der formerer sig enormt og forelöbig KUN äder bladene (cocktail-tomat af danske frö).

Halvdelen af planterne blade er nu skadede/ädt op.

Jeg troede larverne var et lokalt problem hernede. Jeg bor på det sydlige Tenerife (sommer hele året). Planterne står i store krukker på terrassen
Kan nogen hjälpe?, eller har Lone fået hjälp, så mail gerne til mig: "pev@sol.dk"

19 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nette, 4. september 2005 kl. 7.20

Hej!

Jeg har fulgt jeres besværligheder med kartoffelskimmel – og virkelig følt med jer!

samtidig har jeg glædet mig over at mine 10 tomatplanter på friland bar store, flotte – og ikke angrebne. De er fyldt med tomater – den ene kæmpe-klase efter den anden. Særligt blommetomaten Roma var helt overdådig.

Jeg skriver "var" – fordi for 4–5 dage siden (altså omkring 1. september), så jeg de første tegn på kartoffelskimmel. et par enkelte blade hist og pist var begyndt at visne i spidsen, og krølle lidt sammen. Uhhh – jeg skyndte mig at fjerne – og samtidig fjerne de nederste blade på planterne (Hvad jeg ellers altid har gjort – så der er 11 tilbage, men undlog i år, da jeg læste at det var en myte).

Jeg fjernede dem altså, for af den vej at skabe mere luft omkring dem.

Men – dagen efter var endne flre blade visne, og nogle tomater begyndte at få brune pletter.

I dag skal jeg så ud og fjerne det hele. Stænglerne er nu også brune, og planterne ser mere end kedelige ud.

Jeg nåede nøjagtigt at spise 3 tomater, og jeg tror en uge mere ville have givet et boom :-(Mange var lige begyndt at få lidt rød farve.

for pokker da, hvor er det surt!

Men – m.h.t. det at fjerne blade. kunne man forestille sig, at en side-effekt er, at skimmelen får dårligere betingelser, når der er mere luft omkring? AT det måske skal være motivationen til at fjerne dem, fremfor at "stresse" planten til at sætte mere frugt?

Mange hilsener,
Nette

20 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Cilleborg, 9. december 2005 kl. 21.42

Jeg har haft tomater i et lille drivhus i to år,,men kun fået ca. 20 tomater af to planter.

Næste år går jeg tilbage til mit gamle med at plante
tomater i plantesække op ad muren,det giver ca.100tomater i løbet af sommeren.

21 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Cilleborg, 9. december 2005 kl. 21.44

Jeg har haft tomater i et lille drivhus i to år,,men kun fået ca. 20 tomater af to planter.

Næste år går jeg tilbage til mit gamle med at plante
tomater i plantesække op ad muren,det giver ca.100tomater i løbet af sommeren.

22 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina, 6. november 2006 kl. 9.40

Hej Birthe

Du skriver at du har verdens bedste opskrift på syltede grønne tomater – vil du afsløre den?

Frosten har dræbt mine planter, så nu har jeg fjernet de sidste røde og alle de grønne – så nu vil jeg prøve at få noget godt ud af dem :)

23 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens., 28. oktober 2007 kl. 16.36

I ca. 20 år har jeg dyrket 12 cherry tomatplanterer op af en sydmur på friland. uden problemer. Hold agurkplanter og tomatplanter langt fra hinanden, de smitter nemt hinanden. Fif : drys et pænt lag grus rundt om tomatroden og fjern de nederste blade ca. 30–40 cm. op det holder utøj væk. I sepember tager jeg et par røde tomater og maser dem ud i et kaffefilter og pakker det sammen. Til foråret har jeg så rigeligt med tomatfrø til nye gode planter. Nemt og billigt og de smager stadig lige skønt.

24 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Otto Jepsen, 17. maj 2009 kl. 10.57

Vedr. skimmel i drivhuset kan jeg her komme med en super løsning. Jeg har købt en lille maskine som laver ozon.

Inden jeg begynder at at plante i drivhuset sætter jeg maskinen der ind og "renser" luften – maskinen som er købt hos Air-Tech i Kolding renser luften for, vira,bakterier og svampespore, og jeg har aldrig nogen sinde mere haft problemer i drivhuset. Til gængæld har jeg heller aldrig nogen sinde høstet så meget.

Mange af mine venner har også løst deres drivhusproblem på denne måde, så den lille maskine kan varmt anbefales. Forøvrigt bruger vi samme maskine i hjemmet, hvor den bl.a. fjerner lugt fra cigaretrøg. Har du spørgsmål, er du velkommen til at maile til mig.

MVH Otto Jepsen

25 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Otto Jepsen, 17. maj 2009 kl. 10.57

Vedr. skimmel i drivhuset kan jeg her komme med en super løsning. Jeg har købt en lille maskine som laver ozon.

Inden jeg begynder at at plante i drivhuset sætter jeg maskinen der ind og "renser" luften – maskinen som er købt hos Air-Tech i Kolding renser luften for, vira,bakterier og svampespore, og jeg har aldrig nogen sinde mere haft problemer i drivhuset. Til gængæld har jeg heller aldrig nogen sinde høstet så meget.

Mange af mine venner har også løst deres drivhusproblem på denne måde, så den lille maskine kan varmt anbefales. Forøvrigt bruger vi samme maskine i hjemmet, hvor den bl.a. fjerner lugt fra cigaretrøg. Har du spørgsmål, er du velkommen til at maile til mig.

MVH Otto Jepsen

26 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. maj 2017 kl. 10.10

Så er dagen kommet hvor 26 tomater bliver plantet på friland , hullerne har været gravet for en uge siden for at varme jorden op nede i hullerne , nattefrosten er jokeren her men vejrudsigten på den lange bane er god , ingen frost............

27 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 12. maj 2017 kl. 22.00

@ Otto Jepsen. Den omtalte maskine hedder den Mac 500?

28 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. maj 2017 kl. 8.08

Svend Høst.
Jeg syntes at du er i god tid med udplantningen. Mine 2mater kommer først ud på friland den 1. juni. Det er sket for ofte igennem årene, at de har fået grove kuldeskader i maj måned, selv om planterne har været beskyttet med klare plexiplader.

29 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. maj 2017 kl. 10.21

Mogens ... jeg har kigget på jordtemperaturen og den er god , vejrudviklingen tyder ikke på mere nattefrost , og det er meget normalt at sætte tomater på friland her i haven omkring den 10 maj , hvis det bliver nattefrost , så for hver plante en skraldesæk over sig , jeg har reserve planter stående i frostfrit drivhus , just in case.........

30 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 15. maj 2017 kl. 10.39

Mogens: Virkelig flotte tomatplanter. Hvilken sort er det, du dyrker? Jeg kan se, at du har fjernet mange blade - noget du gør hele sæsonen, eller har du først fjernet dem her sidst på sæsonen for at få tomaterne modne?

Nyt svar til emnet »Knuste tomatdrømme«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Knuste tomatdrømme«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider