Forum

Kommentarer til »Kakao og kaffe i Danmark?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kakao og kaffe i Danmark? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus, 4. august 2005 kl. 14.13

Hej her er lidt info om De ideelle betingelser for dyrkning af kaffe planten.

Klimaet betyder mest for hvor godt og hvor stort et udbytte kaffedyrkeren får ud af sine anstrengelser. Kaffetræer trives bedst i et klima uden alt for mange temperaturudsving – og især uden nattefrost. De bedste marker ligger mellem 500 og 2000 meters højde over havets overflade.

Træerne skal have rigeligt med regn, mindst 1000–1500 mm om året og regnen skal falde i vækstperioden. Til gengæld skal der være tørt under blomstring og i høstperioden. Jordbunden, som oftest er af vulkansk oprindelse, skal være leragtig, fugtig, men alligevel så porøs, at for store vandmængder hurtigt kan ledes væk fra kaffeplanternes sarte rødder.

Så danmark er nok ikke et særligt godt sted for dyrkning af kaffeplanten.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonny Sørensen, 9. august 2009 kl. 14.32

Jeg bor i Caribien, jeg har en lille bananplantage samt 35 kokospalmer og andre tropiske frugttræer. For 6 år siden forsøgte jeg med kaffe, men det er meget svært, kaffe skal plantes under skygge, og holder af tørre fødder, jeg har grundvand 0,8om nede, og selv om jeg har skygge trives mine kaffeplanter ikke, de vil gerne have det lidt koldt om natten, og her er der i sommertiden 29grader om natten, og i vintertiden ca 22 helt ned til 18 grader. Fortiden laver jeg citrontræer, jeg fik nogle kerne på et hotel, og de giber mega store citroner, den største jeg høstede sidste år vejede 550g
Jeg er meget glad for at jeg fandt havenyt DK, for de henviste til Texas Agri Life extension som har hjulpet mig meget med mine citronproblemer.

Nyt svar til emnet »Kakao og kaffe i Danmark?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kakao og kaffe i Danmark?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider