Forum

Kommentarer til »Jag muldvarpe og mosegrise væk med vindmøller«

På denne side finder du kommentarer til teksten Jag muldvarpe og mosegrise væk med vindmøller. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 15. marts 2003 kl. 10.27

Jeg har været på Skånsk Trädgårdsmesse i Malmö, og her stod to unge mænd og solgte forskelligt kunsthåndværk til haven, bl.a. også nogle sjove vindmøller. Jeg fortalte dem om dine erfaringer med vindmøller og muldvarpe. De havde hørt om tilsvarende erfaringer fra flere svenske haveejere.

Karna Maj, redaktør

2 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Rud, 18. marts 2003 kl. 13.00

Dårligt råd...

Det flytter bare problemet enten til et andet sted i haven eller til naboen for senere at vende tilbage.

Det eneste effektive er at købe mosegris eller mulvarpesaks – så man en gang for alle bliver problemet kvit.

3 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Simonsen, 5. maj 2003 kl. 16.03

Der findes en elektronisk dims med navnet MoleChaser som elektronisk frembringer lyd og jordrystelser som på samme måde jager mulvarpe og mosegrise væk. Importøren ChinaConsult A/S kan hendvise en forhandler.

4 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Gelbjerg-Hansen, 11. november 2003 kl. 11.48

Er der nogen af jer der kan fortælle mig hvor jeg kan købe sådan nole vindmøller?

5 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carl Åge Møller, 1. maj 2004 kl. 10.12

Er der nogen der har erfaringer med den nye rustfri muldvarpe saks, der er kommet,? Den hedder Præstø-fælden eller Motrap... det skule være en muldvarp saks der er meget lettere at "sætte" end de gl. og langt mere effektiv?

6 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Staudal, 15. august 2004 kl. 7.55

Hej Carl Åge Møller.

Et lidt sent svar, men alligevel. Jeg kan varmt anbefale de nye muldvarpefælder. De er meget effektive. Hver gang vi har brugt vores, er muldvarpen fanget inen for 24 timer. Det gode er at dyret ikke lider, for det dør med det samme. Men held og lykke med det.

Med venlig hilsen
Mette Staudal

7 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen, 28. august 2004 kl. 21.00

Sprang begejstret ind på indlægget om vindmøller, men som andre indlæg viser er det nok ikke en holdbar løsning.

Vi har nu besluttet at vi til efteråret graver en 70 cm rende rundt om hele haven og sætter gamle pandeplader ned. Har hørt at muldvarpe kun går en halv meter ned.

Skal nok lade resultatet gå videre :0)

8 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus, 18. september 2005 kl. 18.05

Har brugt Molechaser i et halvt år efter års terror med mulvarpeskud overalt i plænen. De går meget dybt hos og mine gamle erfaringer med et spadehug, når de skyder, virker ikke.

Men Molechaser virker. Ikke den første uge, men inden for 14 dage havde alle mulvarpe tilsyneladende fået nervesammenbrud og er pist væk. Molechaser sender en dyb vibration ud i jorden hvert 30. sekund og dækker ca. 60 kvadratmeter.

Flere venner har også investeretr og de er alle tilfredse.

9 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Krogsgaard, 4. januar 2007 kl. 0.38

Jeg har i efteråret købt nogle Sol-mate mole repeller her www.biconet.com/critter/moleRepeller.html som skulle kunne lade sig op ved sollys, men desværre kan de ikke klare 10–14 dages gåvejr med det sørgelige resultat at de kun lige kan virke om dagen og således ikke har energi til at lade op til om natten, bortset fra det så virker de ganske udmærket med sol om dagen. jeg tænker på at skifte original batteriet 900 mAh ud med et fuldt opladet duracell 2300mAh batteri og se om det hjælper, jeg vender tilbage med resultater. Jeg tænker også på at købe nogen molechasers fra www.p3international.com/products/garden/P7906/P7906.html her det ser rimeligt ud og så sætte genopladelige batterier i, der står at de holder 4–6 måneder, det er måske lidt mere pålideligt. jeg vender tilbage senere med resultater. God "vinter"!

10 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Krogsgaard, 4. januar 2007 kl. 1.12

Du kan også finde begge på www.molechaser.com/

11 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 4. januar 2007 kl. 9.38

Kære Thomas Krogsgaard

Jeg søgte og fandt på en dansk side med denne muldvarpeforskrækker med solceller. Kan du afgøre, om det er den samme? For så er det jo lettere at bestille herfra.

www.elektronik-lavpris.dk/eshop/showproduct.asp?PRO_ID=94678

Men jeg sidder og overvejer, hvad der sker med de andre levende smådyr og organismer i jorden, hvor man bruger disse lyde og rystelser.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

12 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Krogsgaard, 4. januar 2007 kl. 9.51

I følge www.molechaser.com/ påvrker det ikke de "gode" dyr, men det kan jo også bare være at der for salgsfremme at de skriver det. Jeg har kontaktet ChinaConsult A/S som skriver at de ikke længere forhandler molechasers og dem som de solgte deres restlager til netop har udsolgt :-)

13 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Krogsgaard, 4. januar 2007 kl. 9.59

Det er således den anden type jeg er på udkig efter, uden solcelledrift og den er der da også her www.elektronik-lavpris.dk/eshop/showproduct.asp?PRO_ID=31508 på molechaser.com er der e Heavy Duty udgave som jeg godt kunne tænke mig at finde i Danmark, den kan ses her www.molechaser.com/hd.html men jeg vil da lige høre elektronik-lavpris.dk om de får HD udgaven hjem...

14 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Krogsgaard, 4. januar 2007 kl. 10.07

Jeg kan ikke afgøre om den kan det samme, men det ser ud til at det er ca. samme produkt som kan ca. de samme, der er i øvrigt mange andre nyttige ting på www.elektronik-lavpris.dk/eshop/index.asp så som LED spots som er gode til havebelysning... (lidt reklame skader vel ikke :-))

15 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Helwig Johansen, 7. februar 2007 kl. 14.26

Jeg har netop bestilt et par mulvarpespyd på
www.muldvarpforsvind.nu/
Hilsen
Pia

16 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Krogsgaard, 12. marts 2007 kl. 14.22

Jeg har i sidste uge købt et muldvarpespyd i Land og Fritid til 233,–

17 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Husted Bendtsen, 24. april 2007 kl. 11.17

I flere år har jeg brugt Motrap fælder og jeg synes, de er virkelig gode. De udmærker sig bl.a. ved at være langt lettere at sætte end de traditionelle fælder. Disse brugte jeg førhen, men jeg synes tit, jeg lavede langt mere ravage i f.eks. stenhøjen end muldvapen, når jeg satte disse fælder. Motrap fælden kan jeg tit sætte uden at grave, ligesom jeg langt oftere har "gevinst" med Motrap fælden end de gammeldags fælder.

I øvrigt har jeg ikke den mindste tiltro til, at man skulle kunne skræmme muldvarpe væk med lyde, som andre her på siden foreslår. For de penge man forgæves køber batterier til sådanne indretninger kan man få de nye fælder.

Hvis disse støjsendere virkelig skulle kunne påvirke muldvarpene, måtte de formentlig også genere mange andre dyr i haven.

Birgitte Husted Bendtsen

18 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bruno Schjøtt, 24. april 2007 kl. 19.22

Hvis I har problemer med muldvrape, så flyt til Mors.

Jeg har boet her i 10 år nu og aldrig set et muldskud, men de er der lige så snart, men er kørt over Salingsundbroen :-)
Jeg har hørt at det er jordens sammensætning der gør det.

19 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Krogsgaard, 24. april 2007 kl. 21.42

Det var en løsning, men jeg får noget længere til arbejde i Grindsted. Jeg har faktisk overvejet at prøve noget nyt, at leve med dem og så nøjes med at sætte skræmmerene op omkring køkkenhaven.

Til Birgitte, de virker og faktisk er det dem der kører på solceller der virker bedst, kontra den jeg købte i land og fritid som netop skal have skiftet batterier, men ok en motrap virker jo også. Det er muligt at den også skræmmer andre dyr væk, men sådan er det jo, man kan ikke vinde hver gang...

20 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy Kanding Larsen, 6. januar 2008 kl. 13.40

Hvis man er i besidelse af et jagtegn og et jagtgevær og en god portion tålmodighed så er det meget effektivt at gå ud tidligt om morenen og stille sig et par meter fra det friskeste skud i plænen, ja resten siger sig selv. Husk at grave muldvarpen op for at se om du har ramt.

21 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Krogsgaard, 7. januar 2008 kl. 0.39

Er ikke i besidelse af nogen af delene, men har til gengæld en hund der er skudræd, så det er nok godt nok

22 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 9. januar 2008 kl. 20.08

Jeg har skrevet om dette tidligere, hvor det ikke blev særligt godt modtaget – mildt sagt. Des værre fik I/vi ikke en løsning på problemet. Problemet er meget værre på sportsplæner, selvfølgeligt. Dér sætter nogle, en slange fra bilens udstødnings rør ned i gangene, lader motoren køre lidt tid. Nej vel, der er ingen jordboer på plænerne selvom der god plads det meste af tiden.

Kulilte er dræbende og nedfælder sig. Du udrydder måske naboernes jordboende gravpotter samtidig med dine egne, så enkelt er det. Du får ikke syn for sagen. Du jager så heller ikke dine genvordigheder til efterfølgelse hos alle de andre med samme problemer, hvor du senere, måske får dem mangefoldige tilbage igen.

Skynd dig at udskrive dette før KM sletter det med en med et bedre forslag.

23 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 9. januar 2008 kl. 20.29

Jeg har skrevet om dette tidligere, hvor det ikke blev særligt godt modtaget – mildt sagt. Des værre fik I/vi ikke en løsning på problemet. Problemet er meget værre på sportsplæner, selvfølgeligt. Dér sætter nogle, en slange fra bilens udstødnings rør ned i gangene, lader motoren køre lidt tid. Nej vel, der er ingen jordboer på plænerne selvom der god plads det meste af tiden.

Kulilte er dræbende og nedfælder sig. Du udrydder måske naboernes jordboende gravpotter samtidig med dine egne, så enkelt er det. Du får ikke syn for sagen. Du jager så heller ikke dine genvordigheder til efterfølgelse hos alle de andre med samme problemer, hvor du senere, måske får dem mangefoldige tilbage igen.

Skynd dig at udskrive dette før KM sletter det med en med et bedre forslag.

24 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 9. januar 2008 kl. 20.34

Beklageligt nok oplyste jeg ikke at udstødning fra benzindrevene biler.

25 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. januar 2008 kl. 20.50

Er det ikke sådan, at udstødning fra nyere biler, ikke indeholder kulilte, så den metode er passé?

26 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Krogsgaard, 10. januar 2008 kl. 8.35

Muligvis kunne der være noget om det, men den kan klares ved et hurtigt kig på dba der skal nok være nogen som en gammel plæneklipper til en hund som bare kan sende en masse røg ud, jeg er så heldig at have en gammel corolla og nogen gamle havemaskiner fra 60'erne som nok skulle kunne klare den smule

27 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus, 10. januar 2008 kl. 21.24

Jeg har netop – endnu en gang ombragt den flittige muldvarp i min stærkt medtagne plæne – to nye skud om dagen fik mig op på dupperne.

Har før prøvet den elektroniske mole-skræmmer med et vist held, men ikke denne gang.

Muldvarpene er altid aktive om morgenen, lige når lyset begynder. Derfor har jeg et par dage holdt øje med aktiviteten på plænen og så var den der.

På listefjed med solide gummistøvler eller træsko og en god lang spade – helst en brøndgraver-spade. Bevæg dig kun hen imod skuddet, når der kommer jord på vej op, altså når der skydes. Stå stille i pauserne og bevæg dig så lydløst som muligt, så muldvarpen ikke fornemmer svingningerne i jorden.

Sørg for at gætte, hvor muldvarpen kommer fra – bevæg dig fra det seneste skud frem mod det
nye.

Når du står lige over det nye skud venter du til der skydes igen og så hugger du hårdt og dybt ned i jorden i kanten af skuddet, så spaden går ned mellem skuddet og det seneste skud og ind mod midten af skuddet.

Så skulle den gerne være der – faktisk gik muldvarpen så dybt denne gang at den overlevede det første hug og forsøgte at slippe væk i bunden af hullet. Andet hug afsluttede denne seance.

Dernæst gælder det om at trampe alle skuddene ned, så gangene blokeres. Nu skulle der gerne gå et godt stykke tid, inden den er gal igen.

Det virker i hvert fald for mig

Knæk og bræk :-)

28 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob, 28. februar 2008 kl. 16.20

Øhh jeg kan jo undre mig over at ingen af de ovenstående har prøvet med en god gammeldags mulvarpesaks som fås i alle bygge markeder.

1. forsigtigt fram et gammelt skud væk. fjern alt løst jord fra hullet og glat gangen helt ud så der ikke er rester af jord i gangen.

2. Sæt saksen således at når dyret bevæger sig igennem gangen går det i fælden 1 gang. (derfor brug ikke friskeste skud da bæstet da bare skubber jord i saksen)
3 læg forsigtigt græs på plads uden at klappe saksen.

4. sæt en mure spand over hullet og dæk kanten hele vejen rundt for at undgå lys der slipper ind.

jeg har de sidste 2 år nappet en 1 gang.

Denne gang er jeg så oppe imod mosegrise i stedet de er straks mere besværlige

29 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob, 28. februar 2008 kl. 16.22

Jeg glemte lige at sige det kan anbefales at grave med en mureske da den er skarp når man fjerner græsset

30 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Glensgaard, 5. marts 2008 kl. 17.48

Jeg har set i et blad at der findes nogle tabletter,som når de lægges ned i muldvarpegangen og bliver fugtige,udløser nogle gasser,noget med klor(måske klorbrinte)er der nogen der har erfaring med det?

31 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 6. marts 2008 kl. 17.09

Gad vide om mukdvarpene bliver så trætte af at fare frem og tilbage mellem naboer at de udånder på et tidspunkt.

Fang dem.

Jeg husker en af vore piger gik med en, hjemmefanget af slagsen i sin dukkevogn, jævnligt tog den op og aede den mod kinden. Der var godt nok også nogle, især damer, der så det, måtte rette brillerne på plads

32 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders, 15. januar 2009 kl. 14.37

Er der nogen der kan sige hvordan man ser forskel, på om det er en muldvarp eller mosegris der terroisere ens have?Jeg har ca 70 skud i min have de er kommet på 2–3 mdr.

33 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 15. januar 2009 kl. 20.30

Hej Anders

Ja det kan jeg godt fortælle dig, selv om jeg ikke helt forstår hvad du vil bruge det til, behandlingen er stort set nemlig den samme, ok dog indrømmet mosegrise er noget vanskeligere at behandle end muldvarpe.

Mosegrisen har mange flere åbne huller og gangsystemer end muldvarpen, antallet i population plejer normalt at være væsentligt større ved mosegrise bl.a fordi deres formeringsevne er væsentlig større og ligeledes er de ikke solitære som muldvarpen er. Mosegrise lever udelukkende af vegetabilsk føde, planterødder, løg, frugt.

Muldvarpen gnaver aldrig i vegetabilske ting, men lever udelukkende af animalsk føde regnorme og insekter
Deri kan du spore dit angreb, og hvad det er

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk/muldvarp.htm

34 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MD, 16. januar 2009 kl. 12.21

Med andre ord, er der spidst af gulerødderne, så er det en mosegris!

MD

35 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 17. januar 2009 kl. 19.46

Hvis du vil have gode naboer så overlad dog for guds skyld ikke dine uregerlige muldvarpe og mosegrise ind til naboerne. Naboen sender dem selvfølgeligt tilbage igen, når han også bliver trætte af dem. Sådan bliver I ved fremover hele livet igennem.

Fang dyrerne og send dem til de evige jagtmarker som er derud hvor I/vi vil forsende dem hen når I finder adressen. håp

36 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 18. januar 2009 kl. 15.34

Vindmøller og muldvarper, det lyder som en sjov og underholdende blanding! Mon ikke man skulle indlede et lille eksperiment i egen have om emnet!

Mvh Eivin

37 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 20. januar 2009 kl. 20.58

Det er altid godt at eksperimentere og det gøre sig sine egne erfaringerer jo bare så dejligt livsbekræftigende. Sådan er det med alt og vel især specefikt inden for havedyrkning. Den kreative udfoldelse er jo lige netop det der gør og giver mening og værdi, frodighed og mangfoldighed...livet er bare dæjligt, pas på det, bevar det.

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen

38 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Groth Andresen, 28. februar 2009 kl. 12.26

Er mosegrise kræsne? Vi har mosegrise i forhaven, som har gnavet i rødderne på en gammel tjørnehæk og en ubestem-melig busk, som minder om Dronningebusk.

Men de har tilsyneladende ikke gnavet i lupin, natlys, digitalis, jakobsstige, etc.

Forhaven skal alligevel lægges om. Jeg havde forestillet mig stedsegrønne vækster såsom småbladet buksbom, Santolina (Cypresurt), lavendel og søjletuja: Thuja occidentalis. Det vil klæde et ældre gult murstenshus med høj, hvid sokkel.

Er det guf for mosegrisene? Eller vil interessen dale?

39 af 40 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. marts 2017 kl. 10.56

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

40 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. marts 2017 kl. 14.04

Nå ja hunde! Kokserspaniels er også gode til det! (Har haft éen)

Jeg har jo kun kattene, men jeg kørte i dag forbi en meget llle plæne, omgivet af marker: Der var dæleme mange muldskud! (Ejeren har ellers jagthunde, men de kommer kun ud på ture og jagt)

I min er der to... højest Og dem tramper jeg bare ned. Næh- kattene! De tager dem.

Ikke alle katte tager skadedyr- og ikke alle gider katte, det ved jeg nok. Men så må man bruge fælder. Eller leve med problemet.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Jag muldvarpe og mosegrise væk med vindmøller«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Jag muldvarpe og mosegrise væk med vindmøller«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider