Forum

Kommentarer til »Skal jeg sprøjte i min have?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Skal jeg sprøjte i min have? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Schrøder, 14. august 2005 kl. 13.19

Istedet for at sprøjte disse planter i sin bag have og i landbruget... kan man så ikke dyppe dem i lungten vand lige fra starten (inden man planter dem), skal man så sprøjte planterne med gift eller hvordan er det helt præcist det hænger sammen?

hvis man kan undgå disse gifte ved at dyppe dem i lungten vand kan i så gi mig en biologisk forklaring på det?

tusind tak!

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 14. august 2005 kl. 16.21

Dette med lunkten vand, der kan nedsætte forbruget af sprøjtegift, drejer sig specifikt om bekæmpelse af solbærknopgalmiden (Cecidophyopsis ribis). Denne mide tåler ikke nesænkning i 45 grader varmt vand, hvilket de planter de sidder på, tværtimod gør. Tilsvarende varmtvandsbehandling har tidligere været brugt til at forebygge svampesygdomme på frø o.l.

Der er ganske rigtigt tale om, at stiklingene skal dyppes inden udplantning,men metoden har ikke effekt på ukrudt i haven, og er altså ikke et brugbart alternativ til RoundUp. Det er derimod den allerede kendte dampebehandling (med Steamer) og brug af gasbrænder, (såfremt der varmes, mens planterne er helt små).

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Jensen, 9. september 2009 kl. 11.25

Would you rather eat an apple containing poison or an apple which does not contain poison?

www.nap.edu/openbook.php?record_id=9598&page=17

www.pesticidebook.com/pdfs/chapter01.pdf
"Synthetic organic chemicals made their debut in the 1930's; 2-methyl-
4,6-dinitrophenol (DNOC) was used in weed control and the first patent
was issued for a dithiocarbamate fungicide (Zimdahl, 1978). The genesis
of the modern era for pesticide use, however, began with the creation in
1939 and first use of the insecticide DDT during World War II."

It seems the pesticide industry started when the manufacturers of the chemicals used in WW2 had a vast supply of chemical toxins after the end of the war so they virtually created a new market for chemical toxins.

Nyt svar til emnet »Skal jeg sprøjte i min have?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Skal jeg sprøjte i min have?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider