Forum

Kommentarer til »Krydderurtehave med buksbomhække«

På denne side finder du kommentarer til teksten Krydderurtehave med buksbomhække. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen Ahrensback Roesgaard, 20. august 2005 kl. 21.43

Hej Bente Fuglsbjerg
Nu har jeg også prøvet at lave nogle hundrede buksbumstiklinger til hække i krydderurtehaven. Lader du kasserne med stiklinger stå ude hele vinteren?

Med venlig hilsen Ellen A. Roesgaard

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 3. september 2005 kl. 23.25

Nu skal du høre hvordan du skal lave dine Buxbomhæk- det her er meget lettere...

Hvis du har en moderplante du kan tage skud fra er det det letteste. Jeg plejer at gøre følgende:

I februar–marts eller september oktober klipper jeg passende stykker med en smule forveddet 2 årig vækst på. Længde ca. 10 cm.

De stikkes direkte i jorden med ca. 10 cm mellemrum (sæt en snor så rækken bliver lige).

Herefter er der kun at vente til foråret.

Næsten alle stiklinger udvikler rødder og de få der evt dør kan fjernes da de er sat så tæt at " hækken " allerede bliver en hæk i løbet af et par år.

Jeg klipper altid mine om foråret da sommer-efterårsklipning kan give genvækst som kan svides om vinteren og ser grim ud.

Brug den småbladede type -den er bedst og lettest at styre.

John Lykkegaard Haslev

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisa Rodemund, 8. september 2008 kl. 12.33

Jeg har flerer enkeltstående Buxbom i min have, nogle ca. 1 m høje, andre i krukker, dem i krukker er småbladede. Jeg kunne godt tænke mig at klippe dem io figurer, men jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal ende og hvor jeg skal begynde. Er der nogen der kan fortælle mig hvor jeg kan finde noget om det?

Lisa Rodemund, Korsør

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisa Rodemund, 8. september 2008 kl. 12.37

Ja, jeg vil gerne modtage mails om figurklipning af busdkbom.

Lisa Rodemund

P.S glemte at sætte x nederst på siden.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 25. januar 2009 kl. 22.22

Ja det er lidt sent at svarre, men du skal alligevel ikke klippe i buksbommen før engang til april.

Det er faktisk meget nemt – kig på på busken og forstil dig hvilken figur der er inden i den, og så går du i gang med en saks...

Hvis det er noget meget avanceret som en påfugl eller et lokomotiv, skal man selvfølgelig tage hensyn til om der er grene inden i busken der passer til det, men med kugler og terninger, er det bare at fatte saksen.

Over sommeren de næste mange år, klipper du dem når der er behov, og gerne flere gange om året. Fra august stopper du klipperiet, så skudene kan nå at modne inden vinteren.

Meget nemt, men også lidt tidskrævende.

Nyt svar til emnet »Krydderurtehave med buksbomhække«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Krydderurtehave med buksbomhække«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider