Forum

Kommentarer til »Æblesorter til økologisk dyrkning«

På denne side finder du kommentarer til teksten Æblesorter til økologisk dyrkning. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Reuss, 9. september 2005 kl. 16.48

James Grieve. Sidste sætning. Virker underlig. Skal man bare plante dette træ, fordi det nemt bestøves?

Er det eneste kvalitet. Det smages da ganske udmærket.

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2005 kl. 15.26

Enig – James Grieve skal ikke plantes bare p.g.a. den er god bestøver – iøvrigt trives den overhovedet ikke på vores sandede jord.

Brug Filippa i stedet – det giver også en meget længere spiseperiode og en endnu bedre smagsoplevelse, den startet bare 3 uger senere.

Iøvrigt vil jeg gerne slå et slag for de sorter, der før i tiden stod i vore bedsteforældres haver og trivedes udmærket der. De trives nemlig stadig lige godt, så hvorfor plante sorter, der ikke er nær så stabile med hverken sygdomme eller spisekvalitet. Vi skal ikke som erhvervsavlerne gå efter EU-normer for størrelse, farve og udseende.

Gå i stedet først og fremmest efter sundhed og smagsoplevelser, og en lang spiseperiode.

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Reuss, 12. september 2005 kl. 16.02

Hm! Vort James Grieve vokser i tung fed muldjord på Greveegnen, der har Danmarks bedste gartnerjord. Gør det en forskel?

Æblerne er faktisk store og flotte.

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 13. september 2005 kl. 14.03

Jeg har lige været inde og ændre i teksten omkring James Grieve. Der stod at man bør vælge den på grundlag af, at det er en god bestøversort. Det er nu ændret til at man kan vælge at plante den på grund af, at det er en god bestøversort. Man skal selvfølgelig også kunne lide æblesorten, og jeg er enig i, at Filippa er en så meget bedre spisesort end James Grieve.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit H. Nielsen, 15. februar 2009 kl. 14.34

Jeg har haft rigtig mange Ingrid Marie som var melet. Derfor køber jeg dem ikke mere.

Jeg søger nu et æbletræ til økologisk dyrkning. (Vi har meget ler i jorden.) Det ser ud som om Aroma og Filippa er gamle danske sorter og anbefales?

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 13. maj 2009 kl. 21.10

Jeg arbejder i en børnehave og kunne tænke mig at have æbletræer på legepladsen. Kan måske finde plads til 2, da jeg ikke ved, om der er træer i nærheden, der kan bestøve. Hvilke 2 sorter vil i anbefale?

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Christiansen, 16. august 2009 kl. 9.35

Hej.

Hvilke sorter skal jeg vælge og hvor skal jeg købe, vi bor på Karup hedeslette Ilskov med al en meter ned.

Hvordan planter jeg optimalt?

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 16. august 2009 kl. 13.07

Hej Søren
Du skal såmænd ikke køre så langt, jeg har planteskole øst for Holstebro.

www.de-gamle-sorter.dk

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 4. marts 2016 kl. 11.28

Hvad menes der med at Fillippas bæring i skudspidser giver besvær ved beskæring?

At udtynding sker ved at fjerne hele grenen ved basis? Beskæring er ikke min spidskompetence - men overvejer at få Filippa - så vil gerne være forberedt på hvad der venter :)

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. marts 2016 kl. 12.37

@Lene. Jeg tror det skal forstås sådan at æblerne fortrinsvis sidder helt ude i spidsten af grenen. Dvs. at du ikke kan klippe noget af uden at miste udbytte det meste af året.

I øvrigt er det helt misforstået at tro, at de gamle sorter pr. definition er gode til økologisk eller hobby dyrkning. Forædlerne prøver jo netop hele tiden at forbedre sygdomsresistensen så det er nærmere omvendt. Eneste problem med de nye sorter er vel at der ikke er så stort erfaringsgrundlag at anbefale dem på.

Her er en liste der ser på både nye og gamle sorter:
www.okologi-kongres.dk/download/ppt/E9-Maren-Korsgaard-ppt.pdf

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 5. marts 2016 kl. 9.55

@ Claus.
Fornemt og overskueligt skema!
Vi har Discovery, Ingrid Marie og Vardeæble. Naboen har Ananas som sætter grene ind over hækken til os - og som jeg har forbudt ham :) at beskære.

Jeg skal bruge en sort der er god at gemme, sund, smager godt - og som kan modne færdig -eller næsten færdig- på træet.

Jeg har et allergiproblem ift æbler der er plukket tidligt ( mere eller mindre umodne). Det virker som om at også de danske frugtavlere i stigende grad gør det og det betyder at jeg har svært ved at finde æbler om vinteren. I år bar vores Ingrid Marie ikke et eneste æble =stor ulykke , så vi har brug for mere variation i sorterne.

Forslag modtages gerne!

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. marts 2016 kl. 11.06

Er det krydsreaktion fra birkepollenallergi?
I så fald er der vist ikke nogen helt hypoallergene (sikre) sorter på markedet. Man har ret godt styr på biokemien i det og der er lavet hypoallegene GMO æbler. Jeg vil tro der også er konventionelt forædlede sorter på vej.

Indtil da, er der noget som tyder på at nogle af de gamle sorter tåles bedre. Der er lavet nogle undersøgelser i Tyskland:

www.bund-lemgo.de/apfelallergie.html

Gråsten (Gravensteiner) ser ud til at tåles af mange (35 af 43)

En af årsagerne til at nogle af de gamle sorter tilsyneladende tåles kan være, at enzymet PPO kan nedbryde allergenet. PPO er uheldigvis det samme enzym er med til at gøre æblebåde brune. Derfor har tilstræbt et lavt niveau af PPO i moderne sorter.

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 5. marts 2016 kl. 11.50

Nej det er ikke krydsallergi. I starten troede jeg at det var på grund af sprøjterester at jeg ikke tålte de udenlandske og at de danske nok var bedre i den henseende. Er ret overbevist om at det har noget at gøre med modningen. Et Ingrid Marieæble plukket på træet fuldmodent giver ingen reaktion, men et æble fra samme træ plukket inden det er helt - eller næsten helt modent giver reaktion. Har samme problem med vindruer - kan kun spise vores egne fuldmodne - og sjældent de købte.

Elstar er det æble jeg oftest køber - ser ud til at modne bedre i butikken end de andre - men i år har også de været ret grønne og svære at få til at eftermodne tilstrækkeligt herhjemme.

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. marts 2016 kl. 12.50

Det lyder til du er så uheldig at have et atypisk tilfælde af æbleallergi. Du er nok nødt til at finde dine egne løsninger, som du jo også gør.

Dine problemer med udenlanske æbler og eftermodning af nogle danske æbler kan evt. skyldes at man har anvendt midlet "Smartfresh" som netop bremser modningsprocessen.

Hvis jeg selv stod og havde plads til et æbletræ, så ville jeg kigge på de nye sorter som er røde hele vejen igennem. Der er nok andre som kan give bedre råd om holdbarhed osv.

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 5. marts 2016 kl. 15.09

Sådan lidt teoretisk tænkt kan det jo være at enzymet PPO nedbryder allergenet og jo længere æblet hænger jo mere tid får det. Eller at det bygges op/nedbrydes i et eller andet tempo i æblets levetid. Tænker på hvordan C-vitamin i kartoflen ændrer sig i en kartoffels levetid. Kunne nu ikke finde noget om netop det i 'det tyske link'.

Jeg kigger lidt videre i æblesorterne. Har nok en tendens til at gå efter det jeg kender lidt til smagsmæssigt - så meget godt med input. Tak for det.

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. marts 2016 kl. 15.28

Hvis du vil prøve noget nyt:
www.bakker.dk/produkt/rodt-aeble/

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. marts 2016 kl. 16.10

Eller nogle velafprøvede, hvor du ikke støtter Bayer og GMO:

www.de-gamle-sorter.dk

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. marts 2016 kl. 16.39

Mærkelig kommentar. Kan du forklare Tom?

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. marts 2016 kl. 19.02

Nej, det kan jeg ikke - det var en fejl, beklager :)

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. marts 2016 kl. 21.41

Det kan jo ske i farten. Her er lidt mere info om "Marisa" fra forædleren: shop.obstzentrum.de/apfel-baya-marisa
Der findes også andre med rødt frugtkød. F.eks. "Redlove" serien fra Lubera. Ingen er GMO ;-)

Men ikke et ondt ord om gamle sorter generelt eller planteskolen specifikt. Gamle sorter har også sin berettigelse.

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 6. marts 2016 kl. 8.08

Claus og Tom.
Tak for jeres svar!!
Der er da noget at kigge på og overveje. Anede ikke der var så mange sorter - det er vist bare at starte fra en ende af og læse beskrivelserne igennem.

Nyt svar til emnet »Æblesorter til økologisk dyrkning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Æblesorter til økologisk dyrkning«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider