Forum

Kommentarer til »Podning af æble og pære i foråret«

På denne side finder du kommentarer til teksten Podning af æble og pære i foråret. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Bock, 23. marts 2003 kl. 17.02

Hej Per

Hvor stor bør afstanden mellem træerne være på det midlertidige voksested?

Venlig hilsen
Jakob Bock

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 9. marts 2004 kl. 2.47

Hej.

Et lille problem vedrørende podede æbletræer. Jeg har podet nogle æblekviste på grundstammer, og de har nu groet et år. Jeg lod i sommer flere grene vokse ud fra podekvisten, for at være sikker på at træet overlevede (bl.a. på grund af bladluseangreb og insektlarver). Jeg vil nu gerne have et træ med stamme ud af podningen. Spørgsmålet er nu om det er bedst at klippe de ekstre grene af nu i foråret, eller er det bedre at vente til sommer eller efteråret. Hvad har det podede træ bedst af.

m.v.h
Kim Petersen

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Kølster, 9. marts 2004 kl. 8.12

Æbler kan beskæres uafhængigt af årstiden. Hvis du klipper sidegrenene af tvinger du træet til at vokse i det tilbageblevne skud. Men du sætter træet noget tilbage grundet beskæringen. Derfor kan du også lade det vokse et år mere i sin fri uklippede tilstand. Det vil give træet mest kraft ikke mindst i roden. Når det så plantes ud til efteråret – det går jeg ud fra er din plan – så er træet sandsynligvis nået op i ca 1½ m's højde. Så graver du det op og planter det ud. Derved har du beskåret rodsystemet, derfor er det også tidspunktet hvor du bedst klipper sidegrenene af. Hvis træet skal være endnu højere inden det plantes ud, d.v.s. stå et år mere vil jeg nok overveje at fjerne sidegrene i år. Svaret afhænger noget af hvor god vækstkraft dine træer har og på hvilken afstand de står. Jeg sætter normalt mine på ca 40 cm, når de skal stå i to sæsoner før de plantes ud. Og det har tilbøjelighed til at være i underkanten.

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Storm Jensen, 7. april 2005 kl. 11.48

Hvornår i foråret er det bedst at pode æbletræer.

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Kølster, 7. april 2005 kl. 17.32

Podning på små barrodede grundstammer foregår i marts og lidt ind i april, mens podning udendørs om foråret på voksende træer foregår når saftspændingen gør det muligt at løsne barken, d.v.s. i slutningen af april.

Når de nypodede træer udplantes i april eller lidt senere plantes de med en afstand på ca 35 cm. Så er der plads til at holde ukrudtet væk mellem træerne og de har stadig plads nok. Har man flere rækker med poder er ca 1 m rækkeafstand passende. Så er det nemt f.eks. at køre mellem trærækkerne med en fræser.

6 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Niels Skov Vestergaard, 26. juli 2005 kl. 21.49

Slettet af administrator 2. februar 2012 kl. 15.02.

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eskil Sørensen, 14. juli 2006 kl. 13.44

Hej
Jeg er interesseret i at høre, hvad jeg kan pode på. Jeg har fx. en tjørn, som jeg har læst i Politikens Havebog, man godt kan pode på. Også selvsået røn og elm skulle kunne lade sig gøre.

Lad mig høre:
Hvad kan man pode på tjørn og elm og hvad kan man ikke?

Findes der nogle grundregler?

mvh
Eskil

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Kølster, 15. juli 2006 kl. 22.33

Podning af æble på såvel tjørn som pære er muligt men ikke holdbart. Elm har jeg ikke kendskab til som grundstamme for kernefrugt. Men hvorfor egentlig pode på anden art end sig selv? Det skulle da være for morskabs skyld: En tjørnehæk, hvor der pludselig vokser en æblegren ud?

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 16. juli 2006 kl. 12.48

Hej Eskil m.fl.

Podning på andre sorter end den, du ønsker at formere må betegnes som "rent eksperiment", med visse få undtagelser.

Røn og tjørn er nogle af undtageleserne, hvor der kan podes andet på end selve arten og dens nært beslægtede sorter. F.eks. kan cotoneaster, amelancier, aronia, pære podes på røn og tjørn med held – og nogle tider med svingende held.

Når du har grundstammer "gratis" af røn og tjørn, synes jeg du skal grave dem op om efteråret og sætte dem i række i din planteskole – med 20 cm afstand og så skaffe nogle podekviste af sjove ting foråret efter og pode. Der finde så meget spændende at pode på de 2 sorter, at det er værd at prøve og så koncentrer dig om at lave æbler og pærer på deres "egne frøstammer" – for at få mest muligt ud af arbejdet.

Savner du podekviste af sjove sorter – eftersøg dem på "havenyt" og mon ikke der henvender sig nogle, der vil klippe lidt i deres træer – evt. byt med nogle og på den måde var det også muligt med noget erfaringsudveksling.

Arbejdet får aldrig ende, men det er så spændende, at det heller ikke gør noget.

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin, 23. marts 2007 kl. 16.17

Skal podekvistene også beskæres? Hvis ikke er en 1-årig podekvist måske ½-1 meter lang – og så meget saft & kraft kan man vel ikke forvente den kan nå at ''suge'' fra det nye modertræ? Så, skal podekvistene afkortes til fx. 10 cm. længde?

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 23. marts 2007 kl. 17.38

En podekvist skal kun have 3 knopper eller kan den sjældent overleve!

Man skærer skråsnittet så første knop er modsat dette snit.

Man kan lave en miniskærekasse af et par stykker træ f.eks. et stykke lægtetræ (10 cm længde) hvorpå der sømmes et tyndt stykke træ på den ene side.

I dette tynde stykke træ saves herefter med en nedstryger et langt skråsnit.

Ved hjælp af en Stanley kniv med udskydeligt skaft kan man herefter skære såvel podekvist som podeunderlag så de passer 100%.

Almindelige husholdnings elastikker bindes omkring podestedet og der dækkes med podevoks (husk enden af podekvisten).

Min succerate steg fra 10% til 90%!

Faktisk gik jeg helt amok for år tilbage og havde et æbletræ med 70 sorter.

Lilium

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 25. marts 2007 kl. 17.58

Hej Martin og Lilium
Der er ingen måder der er "rigtige" eller "forkerte", men vi finder måske en måde at gøre tingene på, som virker og fortsætter dermed. Jeg har oplevet at i det sydlige Tyskland poder man med lange podekviste og her poder vi mange gange med 2 -3 knopper og det lykkes måske lige godt. Det afgørende er heller ikke hvad der bindes med, bare at det kan laves stramt og holde indtil barken er groet sammen. Malerafdækningstape er faktisk rigtig godt – og det kan samtidig bruges som alternativ til podevoks – og det findes vel i de fleste husstandes værktøjskasser.

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin, 26. marts 2007 kl. 20.27

Så, nu er jeg gået i krig med malertape...tror måske at der er dér det er gået galt de forrige år – at grenene ikke er blevet bundet hårdt nok mod hinanden (hvordan dælen får man elastikker til at sidde fasrt? sætter man den på ''moderkvisten'', og ruller den ned over podestedet efter podningen?). Hvor vigtig er podevoksen – på podestedet og for enden af kvisten...Ved malertapsmodellen har jeg som foreslået delvist undladt det (og virkningen uden på 5 lag malertape er nok minimal :-))
NB: Tak for de gode råd & hurtige svar!

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 27. marts 2007 kl. 8.31

Jeg har måske været for hurtig i år (?) Jeg har podet mine træer, og har plantet dem ud, da nu udsigten til forår så sp godt ud. Men der har været lidt nattefrost de sidste par nætter, tager de små nye træer skade af det eller kan du godt holde til lidt frost?

Jeg bruge kun voks for enden af podekvisten, og så ved selve samlingen, hvis ikke jeg kunne få dte til at dække med de elastikker jeg brugte. Jeg synes i øvrigt at det er langt det nemmeste at bruge podeelastikker, og de er nemme nok at få til at sidde fast. Bare start midt på samlingen, og sørg for at elastikken snoes rundt oven på sig selv. Hvis man starter med at lade en lille snip stikke ud kan kan man holde det fast med en knude til sidst.

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Kølster, 27. marts 2007 kl. 9.35

Kære poder!

Hele snittet (+ podekvistens ende) skal dækkes med enten voks eller andet for at undgå udtørring af podestedet. Lad de nypodede træer stå køligt og skyggefuldt et stykke tid sat i spagnum eller slået ind indtil de plantes ud engang hen i april eller evt. senere i ''planteskolen''. Og enig – podeelastikker er det nemmeste. Bruger man sædvanlige elastikker kan man blot klippe dem over så man binder med et elastikbånd. Elastikken forhindrer ikke udtørring men sikrer at de to sårflader holdes fast sammen.

Hilsen
Per Kølster

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 27. marts 2007 kl. 10.03

Jeg konkluderer af din mail (Per) at det er for tidligt at jeg har sat mine træer ud. Vil det være en fordel at grave dem op igen og sætte dem ind, eller skal de hellere blive stående? De har stået ude to dage.

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 27. marts 2007 kl. 21.18

Hej Mh – lad dem bare stå – enten lykkes det – eller også gør det ikke. Det vigtigste er at håndværket er i orden – så er det ikke så afgørende om de får et par graders frost – det gør vi jo iøvrigt også i april og maj, hvor træerne plejer at være plantet ud – og de klarer den alligevel. Derfor er det tilladt at læne sig tilbage og se hvad der sker.

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 11. oktober 2007 kl. 22.16

Hvornår skære man podekviste og hvordan opbevare jeg dem indtil de skal bruges?

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 11. oktober 2007 kl. 22.51

De lykkedes næsten allesammen på trods af frosten :-)
Der har dog været lidt vanskeligheder ved at få kirsebærtræerne til at overleve, kun to af 10 har klaret det. Stort set alle andre har overlevet og er nu små finde træer.

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Kølster, 16. oktober 2007 kl. 8.24

Podekviste skæres efter nytår og inden foråret sætter skub i kvistenes aktivitet, d.v.s. i januar–februar.

De kan skæres tidligere, men det giver en lang opbevaringstid.

Husk at det skal være langskud / årsskud, og at de gemmes f.eks. i fugtig avis i en plastpose i køleskab. Og husk meget tydelig skiltning!

Nogen slår dem ind i jord på et skyggefuldt og fugtigt sted, men pas på mus, de elsker æblebark.

Nyt svar til emnet »Podning af æble og pære i foråret«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Podning af æble og pære i foråret«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider