Forum

Kommentarer til »Behold bladene i haven og få et godt miljø«

På denne side finder du kommentarer til teksten Behold bladene i haven og få et godt miljø. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 11. oktober 2005 kl. 20.48

Fin og højaktuel artikel om bladene i haven! En stor del af mine havegange er brolagte med marksten, og nu hvor bladene falder, samler de sig omkring stenene i en skøn farve-harmoni, og jeg nænner ikke at fjerne dem lige med det samme. Bladene på græsplænen kører jeg over med plæneklipperen. Det er en nem måde at "fjerne" dem på, og så får både regnormene og græsplænen gavn deraf. Lige
så vel, som bladene skal blive i haven, er
det jo gavnligt, at de visne staudetoppe får lov at blive på planterne vinteren over. De beskytter mod hård frost og er en
pryd for øjet, når de står fulde af sne.

NB. det er sandt nok et problem med blade, der falder i havedammen, men det ser nu heller ikke flot ud med et net klasket hen over planterne, der vokser derude i (?).

Venlig hilsen, Knud

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Sørensen, 1. november 2005 kl. 9.00

Sygdomsramte blade under frugttræerne skal man dog huske at fjerne helt.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 1. november 2005 kl. 10.38

Jeg er enig i, at det ikke ser pænt ud med net over dammen. Jeg har et andet sted set anbefalet, at man laver en ramme i træ med kyllingenet på. Måske det ser mindre grimt ud. Men små blade, f.eks. birkeblade, vil måske falde igennem kyllingenettet.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 1. november 2005 kl. 11.39

Ja,det er netop birkebladene,jeg har størst problem med om efteråret, da jeg har et stort birketræ klos op ad bassinet. Og birken begynder jo tidligt at smide sine blade. Desuden har jeg en bøgehæk nogle få meter længere væk mod sydvest, hvor vinden oftest kommer fra og gerne hjælper bladene på vej. Men bøgen venter til foråret med at kaste sine, og derfor er det jo nærmest et helårsproblem. Jeg har et fiskenet, som jeg bruger flittigt, synes jeg, men det forslår selvfølgelig ikke. Jeg må hvert forår igang med et større "bundfiskeri".

Foruden nogle guldfisk er der hundredvis af frøer(!) i dammen,og derfor er det allervigtigste faktisk at holde den åben for is, i vinterperioden. Frøerne skal selvfølgelig kunne komme op for at ånde, men det er også min bitre erfaring, at de er meget mere følsomme end guldfiskene over for de gasarter, de rådnede blade danner. Er dammen lukket af et tyndt lag is bare en enkelt nat, kan det være fatalt for frøerne.

Nyt svar til emnet »Behold bladene i haven og få et godt miljø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Behold bladene i haven og få et godt miljø«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider