Forum

Kommentarer til »Vintergravning eller vinterdække«

På denne side finder du kommentarer til teksten Vintergravning eller vinterdække. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Strehmel, 25. oktober 2005 kl. 21.25

Hej. Jeg er ny haveejer og har en meget stor og meget gammel græsplæne, som skal omdannes til køkkenhave og med tiden også staude-/blomsterbede. Køkkenhaven skal gerne kunne anvendes i en eller anden form næste år, håber jeg(?).

Men jeg er vel nødt til at grave/vende jorden eller fjerne græstørven, ik'? Eller hvad gør jeg bedst? For køkkenhavens vedkommende drejer det sig om ca. 150 kvm.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 26. oktober 2005 kl. 18.55

Der findes noget som hedder Lasagne-gardening. Jeg har aldrig set det nævnt
på dansk... men det ville være lasagne bede ;-)

www.lasagnagardening.com/

Dette er vist mest en reklame om en bog om det, men der findes masser om det hvis du googler. Jeg er på nogle internationale forums om have, og der bliver det lovprist.

Man laver simpelthen lag som i en lasagne. Starter med et lag af aviser eller pap ovenpå græsset... ingen graveri. Så lægger man lag af f.eks. visne blade, halvomsat kompost, græsafklip... alt hvad man normalt ville putte på en kompost. Og til sidst lidt jord ovenpå... dette er vist ikke engang nødvendigt, men mest for at holde på det hele. Nå jo, og vander godt ind imellem, også aviserne helt fra start.

Til foråret skulle du så have et fuldt omsat bed at plante i. Nogle laver endda lommer og planter direkte i det med det samme.

Jeg har ikke prøvet det endnu. Men jeg regner med at lave et lille ét her til efteråret så det kan være klart til foråret.

Måske en idé?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Strehmel, 30. oktober 2005 kl. 9.33

Kære Hanne
1000 tak for den gode idé!

Den vil jeg afprøve!

Bedste hilsener
Heidi

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 24. oktober 2009 kl. 21.03

Dejligt at det er blevet bevist, at gravning er yt. Man kan jo se -der hvor der ligger mange blade og fintklippet grøntsagsaff. at jorden virkelig god nedenunder.

Mvh. Beby Madsen

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. oktober 2009 kl. 21.51

Det er i virkeligheden en fladkompostering bygget op som en lasagne. Den kan også bygges op af staldgødning kombineret med blade, halm, haveaffald mv. I bogen kompost-så let – så godt er der flere eksempler på denne opbygning.

Det smarte ved den er at man ikke skal lave et forårs arbejde med mindre man vil så i det samme stykke jord, så bliver man nød til at fjerne det "ikke- omsatte" Vil man derimod plante ud i den fjerner man bare lige lidt af det hvor planten skal ned og skubber det tilbage igen. Ved at dække jorden til sikre man sig at der ikke kommer ret meget ukrudt op i mellem og at jorden bedre kan holde på vandet. Jordens organismer, incl regnormene laver en del af arbejdet for os.

Problemet er bare at skaffe sig alt det der skal til og hvis man vil dække halvdelen af sin køkkenhave, på 100 kvm, på denne måde går det en masse til. Samtidig skal man også have det en ide om,hvordan at C/N forholdet er, så man ikke risikere at alt det tilgængelig kvælstof bliver brugt til nedbrydning og ikke til vores planter. Men en almindelig jorddækning med halm om vinteren og så lidt organisk gødning om foråret er hellere ikke dumt. Gør man det permanet får man også en god og muldrig jord med tiden.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Strehmel, 28. oktober 2009 kl. 9.23

Hej.

Det er mig, der i 2005 efterlyste en metode til at lave bede og blev foreslået "lasagne-metoden".

Og det virkede over al forventning!

Prøv det endelig, næste år har I den fineste muld at plante i.

Når jeg laver nye bede i dag, dækker jeg dog ikke med aviser mere, men kun med nedfaldne blade og kompostjord fra grenpladsen, og resultatet bliver helt fantastisk.

God arbejdslyst.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Schmidt, 11. november 2009 kl. 23.17

Hej
Vi står i den samme situation med at vi vil omdanne noget af en græsplæne til køkkenhave. Vi har planlagt at grave seks bede, og var gået igang med den metode der kaldes "dyb jordbehandling", hvor man række for række graver først græsset af, så graver et spadestiks dybde væk, og derefter løsner jorden i en grebs dybde. Man fortsætter i næste række, og lægger det opgravede græs og jord herfra i den forrige række osv. Det er gået ok, selvom det har været svært ikke at komme til at vende jorden om. Nu har vi gravet fire af de seks bede, og nu har det efterhånden regnet så meget at jorden ikke er til at løsne længere. Efter at have læst ovenstående overvejer vi lasagnemetoden til de sidste to bede, men vores problem er at vi endnu ikke har oparbejdet noget kompost at lægge ud over. Dette problem står vi også med i forhold til de fire gravede bede; Vi vil gerne vinterdække dem, men har ikke rigtig noget gøre det med... Vi håber der er nogen der kan komme med et bud inden de kære næringssalte når at blive helt udvaskede...

Venlig hilsen Lasse og Hanne

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 12. november 2009 kl. 7.17

Hej Hanne Schmidt.

Hvis du virkelig ikke har noget plantemateriale, så dæk med et lag aviser, og noget fiberdug til at holde på det så de ikke flyver væk. Alternativt sort plastic.

Hvis du kan finde nogle nedfaldne blade at ligge som første lag (under aviserne), vil det være rigtig godt, men det går nok også uden. Det vigtigste ved ny vendt jord, er at beskytte jordstrukturen, så vinterens nedbør ikke får den til at klaske sammen igen.

Hvis du har haveaffald, så behøver det ikke være omsat til kompost, for at det gør nytte som dækkemateriale på bar jord. Når jeg mangler kompost, så smider jeg alt hvad jeg kan komme i nærheden i løbet af efteråret, på den jord jeg vil have dækket. Grene, nedfaldne blade staudeafklip, visne buketter, toppe fra rodfrugter o.s.v. Så skal det nok blive nedbrudt i løbet af vinteren, og det der ikke er, kan rives sammen og smides på komposten til foråret.

Hilsen Randi Lauridsen

Nyt svar til emnet »Vintergravning eller vinterdække«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Vintergravning eller vinterdække«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider