Forum

Kommentarer til »Kan man lave aflæggere af trompetblomst?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan man lave aflæggere af trompetblomst? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inga Blus, 12. november 2005 kl. 11.38

JEG HAR EN STOR tROMPETBLOMST SOM HAR BLOMSTERT 2 GANGE IÅR MED CA. 75 BLOMSTER HVER GANG DEN STOR UDE I EN STOR KRUKKE OG HAR NU KUN NOGLE SMÅ FINE BLADE,SKAL DEN HELST STILLES ET MØRKT STED OG HVILE ET PAR MDR, DET PLEJER DEN AT GØRE MEN NU KNIBER DET MED OPBEVARINGS PLADS.på forhånd tak for rådet. venligst Inga Blus,

2 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 14. november 2005 kl. 20.53

Hej Inga.

Jeg skærer mine engletrompeter ned hvert efterår til ca. 30 c. over pottens kant.Så er det nemmere at få plads til dem og samtidig kan du sætte skuddene i vand og vente på at de får rødder og plante dem i potter i februar–marts måned.God fornøjelse
Hilsen Tina

3 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannie, 29. maj 2006 kl. 15.39

Jeg har lige fået en trompetblomst (brugmansia) hvor skal den stå når man har slippet den ned til 30 cm. over jorden
hilsen jannie

4 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 29. maj 2006 kl. 19.28

Brugmansia hedder engletrompet og er noget lidt andet end en trompetblomst

5 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannie, 30. maj 2006 kl. 15.47

Hved du hvordan man overvinter den
hilsen jannie

6 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inga Blus, 1. juni 2006 kl. 23.01

Hej Janni!

trompetblomsten kan overvinter på et koldt og frostfrit sted, husk den må ikke udtørre. Den tages frem igen i Februar,min har stået lyst i vores udestue
ved 5–8 gr. varme,så den har haft lidt blade hele vinteren. Du kan nemt lave stiklinger af din blomst bare skære en gren skråt af og stil den i en mørkflaske med vand såm slår den rødder.

7 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Storhaug, 28. august 2006 kl. 12.06

Jeg har en meget flot gul engletrompetblomst, som er 2–3 meter høj, og ca. 5 år gammel.

I år ville den ikke blomstre men kun vokse sig smuk, med sine store flotte blade – hvad har jeg gjort forkert?

m.v.h.

Kirsten

8 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannie, 5. september 2006 kl. 15.50

Jeg har en syrisk rose er der nogle der ved hvornår den skal beskæres og hvormeget

9 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Nordrup, 23. marts 2007 kl. 9.12

Jeg har en Campsis,radicans, som gror i min delvis lukkede gård, er omkring 3–4 meter i omkreds, får masser af sol fra formiddag- aften. Sidste år fik den store ærtelignende bælge som indeholder en masse frø liggende lagvis, det må vel være mugligt at så den og lave nye planter på den måde.

Ps. jeg har haft den i 6 år den gir utroligt mange blomster hver år.

10 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 23. marts 2007 kl. 9.41

Hej Palle

Selvfølgelig kan du så frø fra den, prøv lige at læs denne artikel www.sl.kvl.dk/Faciliteter/Arboretet/MaanedensPlante/2005/September.aspx

Vil du bytte? Jeg kunne da godt tænke mig lidt frø fra den, du kan se på min hjemmeside, om jeg har noget du ku' tænke dig.

Helle – www-helleshave.dk

11 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Hansen, 16. april 2007 kl. 10.42

Ja man tager bare et lille sideskud og planter det i en urtepotte giver det noget vand i kan sætte enplastikpose over i starten

12 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Nielsen, 14. juli 2008 kl. 19.44

Hej
Jeg har en gammel Engletrompet som har mange blomster som er ved at springe ud, men bladene er begyndt at blive gule, hvad skal jeg gøre?

13 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freddy Wisler, 26. august 2008 kl. 23.02

Til Karin Nielsen.

Det gjorde mine også. Jeg gav dem så en del flydende kunstgødning, og vupti – bladene blev atter grønne og smukke.

Men jeg har problemer med store huller i bladene, formentlig er det noget småkravl, der guffer i sig – men hidtil har jeg ikke fundet spor af de ubudne gæster. Hvem er de, og hvordan får jeg utøjet væk?

14 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Djurslev, 28. september 2008 kl. 16.45

Skal trompetblomster stå inde om vinteren

15 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. september 2008 kl. 21.22

Nej!

Mvh. Svend Høst

16 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit Pedersen, 27. januar 2009 kl. 20.44

Jeg har fået et råd fra en ældre dame som siger at jeg først skal skrære engletrompetblomsten ned til foråret.

kan man det?

den har stået mørkt og lav temp fået lidt vand engang imellem og den har blomsteret med flere blomster ad gangen

17 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. januar 2009 kl. 21.22

Jeg tror at i har blandet to forskellige planter sammen, både engletrompet og så trompet blomsten...

18 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge, 20. april 2009 kl. 7.26

Har jeg forstået det her rigtigt.

Engletrompet blomst er et træ, der kan stå alene. Det skal overvintre inde i et frostfrit rum. Skæres ned i februar marts måned.

Trompetblomst er en klatreplante, der ikke skal beslæres og kan stå ude hele året.

19 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. april 2009 kl. 9.08

Ja, bortset fra at man ikke skal klippe dem ned, det har jeg aldrig gjordt, kun døde grene skal fjenes.

Det gælder om at bevare Y punkterne, det er der blomsterne kommer fra.

Mvh. Svend Høst

20 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Nielsen, 20. april 2009 kl. 16.17

Hej

er det nu man skal sætte trompetblomsterne ud, eller er det for tidlig? Det har stået i kælderen hele vinteren og har en del lysegrønne skud, skal jeg pille den af?

21 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Nielsen, 20. april 2009 kl. 16.17

Hej

er det nu man skal sætte trompetblomsterne ud, eller er det for tidlig? Det har stået i kælderen hele vinteren og har en del lysegrønne skud, skal jeg pille den af?

22 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 20. april 2009 kl. 16.34

Ja hvis du mener brugmansia eller engletrompet...ja så han du lave stiklinger i vand...har selv lige sat mine ud og klippet dem tilbage ca 5–10 cm da de er over 2 m høje.

erik

23 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Stegemeier, 3. juni 2009 kl. 13.43

Hej jeg har engletropmeter som er er 25 år gammel. De står frostfri om vinteren, skæres ned til ca 30 cm over jorden, vandes ikke om vinteren overhovedet, det ligner bare tørre grene når jeg tager dem frem om foråret. Der kan tages skud og plantes i potter, de laver ikke frø, de engletrompeter der gør det er etårige, mine er flerårige...Er det en som har den dobbelt hvide engletrompet som dugter meget...men er desværre gået ud, da der kom svamp i...den var 25 år gammel og 3 meter høj om sommeren...Jeg gøder 1 gang om ugen og de gror helt vildt...hvis der er en som har den dobbelt hvide...og vil af med et skud...på forhånd tusinde tak... jette

24 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Stegemeier, 3. juni 2009 kl. 13.43

Hej jeg har engletropmeter som er er 25 år gammel. De står frostfri om vinteren, skæres ned til ca 30 cm over jorden, vandes ikke om vinteren overhovedet, det ligner bare tørre grene når jeg tager dem frem om foråret. Der kan tages skud og plantes i potter, de laver ikke frø, de engletrompeter der gør det er etårige, mine er flerårige...Er det en som har den dobbelt hvide engletrompet som dugter meget...men er desværre gået ud, da der kom svamp i...den var 25 år gammel og 3 meter høj om sommeren...Jeg gøder 1 gang om ugen og de gror helt vildt...hvis der er en som har den dobbelt hvide...og vil af med et skud...på forhånd tusinde tak... jette

25 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. juni 2009 kl. 16.13

De der etårige "engletrompeter" er IKKE E.T men pigæble (datura).

E.T (brugmansia) sætter frø men man skal have 2 helt forskellige planter, ikke 2 planter som stammer fra den samme moderplante for at frøene kan bruges.

Mvh. Svend Høst

26 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peer Sørensen, 14. september 2009 kl. 16.57

Hej har en engletrompet, som jeg købte i januar, den var i potte, og ca. 20 cm. høj.

Plantede den i en krukke, og havde den til at stå inde, dernæst i en havestue, og i juni kom den ud under en overdækket terasse, hvor den sidst i august er blevet ca. 2 m.

Først her i begyndelse af september er den begyndt at danne blomsterknubber.

Hvad har jeg gjort forkert siden den først begynder at sætte blomster nu.

Den er blevet vandet og gødet godt og står fint grøn.

27 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 14. september 2009 kl. 22.46

Den skulle nok ha været ud fra starten...men det kan jo være at den blomstre sent...har selv en orangegul som først er begyndt at blomstre nu og det gør den hvert år lige meget hvad man gør

28 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Södervall, 9. oktober 2009 kl. 0.20

Jeg har tre dobbelt lilla Datura,blomstren vokse opad og har store kugler med pleter.Det er frøhus som sås tidig i februari!

De skal have store potter og 20 liter vand/dag,npk gøding 2 gange/uge,de trives godt på en læ plads.

På vinern skal de ha minst 16 grader och stå iså de har lys vandes lidt

29 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Södervall, 9. oktober 2009 kl. 0.20

Jeg har tre dobbelt lilla Datura,blomstren vokse opad og har store kugler med pleter.Det er frøhus som sås tidig i februari!

De skal have store potter og 20 liter vand/dag,npk gøding 2 gange/uge,de trives godt på en læ plads.

På vinern skal de ha minst 16 grader och stå iså de har lys vandes lidt

30 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine A., 19. november 2009 kl. 14.12

Jeg har frø af Trompetblomst (Campsis radicans)

31 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 19. november 2009 kl. 22.25

ja det kan man godt.jeg har haft held med det ved at plante dem med sugerødder som de får når de gror op ad en mur

Nyt svar til emnet »Kan man lave aflæggere af trompetblomst?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan man lave aflæggere af trompetblomst?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider