Forum

Kommentarer til »Hvordan overvintres artiskokker?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan overvintres artiskokker? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 3. januar 2006 kl. 22.20

Mht. overvintring af artiskokker, skærer jeg dem ned når der kommer frost. Efter jul skærer jeg grangrene af juletræet og lægger omkring dem. I mangel af bedre har jeg dækket med rockwool og plastic for de ikke skulle rådne væk. Men nu er jeg gået over til vintermåtter og det fungerer fint. De er 5–6 år gamle og to forskellige sorter. Det skal lige bemærkes at jeg bor tæt tæt på kysten – og her er mildere end inde i landet.

Men jeg ville gerne at de gav flere artiskokker – hvordan skal de bedst gødes, og yder gamle planter mere end nye?

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bella Marckmann, 11. maj 2006 kl. 13.35

Jeg har fulgt et råd om overvintring af artiskokker, som jeg fandt i bogen "Why we garden" af Jim Nollman. Først klippes artiskokbladene af helt nede ved jorden efter den første frost. Så stiller man en kurv (jeg bruger de almindelige firkantede plastickurve, man kan købe i supermarkedet) omvendt over planten, så man sikrer, at der er luft omkring den. Og så dækker man kurven med et tykt lag visne blade eller halm, som isolerer mod frosten. Jeg prøvede med mine 6 artiskokplanter i efteråret. Da sneen kom, lignede det 6 små iglooer derude i haven. I påsken, da det så ud til, at frosten var ved at være et overstået kapitel, tog jeg vinterdsækningen af. Det så ikke lovende ud. De små stubbe, der stod tilbage, var på de fleste planter rådnet til en smattet klump. Men nu i maj, hvor varmen er kommet, har i hvert fald de 5 planter skudt nye blade. Og det på trods af, at jeg bor midt på Sjællland, og at temperaturene har været meget langt under nul her sidst på vinteren.

Så nu fortsætter jeg med at følge Nollmans råd og har givet dem et ordentligt læs gødning hver. Så håber jeg, at jeg får mange artiskokker i år (andetårsplanter skulle give væsentligt mere end førsteårsplanter).

Nyt svar til emnet »Hvordan overvintres artiskokker?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan overvintres artiskokker?«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider