Forum

Kommentarer til »Hvorfor visner halvdelen af min japanske løn?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor visner halvdelen af min japanske løn? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Faursby Ahlers, Birkerød, 23. februar 2006 kl. 9.36

Kære Jens Thejsen

Jeg har med interesse om hvordan man beskærer en japansk løn. Vi har en stående i vores sydvendte have og den er efterhånden blevet knapt 6 m. høj og med indtil flere kraftige sidegrene. Så den tager – uanset dens store pryd i haven – efterhånden for meget lys i forhold til den omgicvende beplantning.

Kan vi beskære den – i august som du skriver – ned til ca 3 m i højden, med den konsekvens at der reelt kun bliver nøgne stammer tilbage med få sidegrene i toppen?

Meningen er så at den så skal udvikle nye sidegrene længere nede end før. Vil den det?

Med venlig hilsen

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 23. februar 2006 kl. 13.13

Hvis man vil have nye sidegrene, skal man beskære om vinteren, for sidegrene er vanris (erstatningsskud for det man saver af) Men der vil så være større risiko for, at der angribes af svamp.

Sommerbeskæring betyder færre vanris og bedre indkapsling og overvoksning af sår.

Men noget andet er, at det som regel bliver grimt når man fjerne kraftige sidegrene. De vanris som kommer, er små og spinkle i forhold til stammerne.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 23. februar 2006 kl. 18.49

Japanske løn holder ikke af fed jord. Jeg har desværre dårlig erfaring med flere slags løn. Typisk begynder de at skrante efter nogle år, og går så helt ud. Jeg har blandet grus i min fede jord før plantning, men efter nogle år, når rødderne når den fede muld, har jeg miseren -tror jeg!

En Acer palmatum har på 10–12 år vokset sig stor og flot (ca. 3 m.), men nu er det ved at gå den på samme måde. Præcis som Susanne Mikkelsen beskriver.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Chrisdtiansen, 4. september 2007 kl. 14.53

Ak, ja, måske er klimaet ikke lige til dette træ.

Der stod kun én lang gren tilbage efter 15–16 år.

Jeg skar ned 30–40 centimeter fra grunden for senere at fjerne stammen helt, men så, at der kom mange små ivrige skud ud, der gerne ville blive.

Her 4. sept. så jeg at august var den bedste måned til beskæring, så frem med saksen og fjerne nogle mindre pæne skud.

Nu er jeg spændt på at se træet/busken overvintre.

Nyt svar til emnet »Hvorfor visner halvdelen af min japanske løn?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor visner halvdelen af min japanske løn?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider