Forum

Kommentarer til »Udskiftning af jord i drivhus«

På denne side finder du kommentarer til teksten Udskiftning af jord i drivhus. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 22. marts 2006 kl. 13.50

Hej må jeg spørge dig om noget...

Hvordan dyrkes tomater i Danmark? kærlig hilsen Anette

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 22. marts 2006 kl. 13.55

Hej.

må jeg spørge om noget, jeg skal finde ud af noget om Tomater.

Hvor stammer planten fra? hvordan dyrkes tomater i Danmark med salg for øje? hvornår skal tomatfrøet såes? hvad skal der til for at frøet kan spire? hvor tæt skal planterbe stå? Er der sygdomme man skal være særlig opmærksomme på? hvad kan der gøres for at bekæmpe sygdom i tomatplanter? kærlig hilsen Anette

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 22. marts 2006 kl. 14.01

Du skal starter med at forespire indendørs nu. Køb frø eller læg en tomatskive i jorden som så vil spire hurtigt. Sidst i Maj kan du så sætte dem ud i haven i en krukke eller i plantesække. Stil dem op af en mur så de har lidt læ. Omkring august/september kan du begynde at plukke de røde tomater. Hvis du har drivhus kan de selvfølgelig komme ud noget før og de vil også blive røde noget før, men er det friland du vil dyrke dem, så er det denne måde som jeg har haft held med i mange år. Hilsen Helle, www.helleshave.dk

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 22. marts 2006 kl. 14.28

Det kan være en problematisk ide at bruge en tomatskive af en tilfældig tomat. Godt nok ved du, hvordan tomaten ser ud og smager, men du ved ikke om den er egnet til friland eller kun til drivhus.

De tomater vi køber nu kommer fra helt andre klimazoner. Dermed være ikke sagt, at man ikke kan være heldig og få fat i en virkelig god tomatsort – jeg har faktisk en god sort, som er kommet fra at et medlem af foreningen Frøsamlerne tog kerner fra en velsmagende tomat købt i et supermarked.

Til dansk klima er det vigtigt at bruge sorter, som kan nå at udvikle sig i en dansk sommer. Tomatsorter købt i Nordeuropa er normalt velegnede, da seriøse frøfirmaer sælger sorter, som erfaringsmæssigt passer til områdets klima. Nogle firmaer anfører også antal udviklingsdage for sorten – det er det antal dage, der går fra udplantning af en plante i passende størrelse og til modenhed.

Der er en hel del artikler om tomatdyrkning og sorter her:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/

Nyt svar til emnet »Udskiftning af jord i drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Udskiftning af jord i drivhus«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider