Forum

Kommentarer til »Den lukkede kompostbeholder«

På denne side finder du kommentarer til teksten Den lukkede kompostbeholder. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Pedersen, 7. april 2003 kl. 21.45

Hej
Jeg er ny haveerjer og har to lukkede kompostbehoderer, som jeg desvære ikke kan få til at virke. da jeg overtog haven vikede de fint, men midt på sommeren holdt de op med at virke. jeg bruger dem kun til haveaffald. Kan jeg være kommet til at slå ormene ihjel?

Skal kompostbeholderen vandes og vendes rundt i?

Hvor kan man få nye orme fra?

Lene

2 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 9. april 2003 kl. 12.38

Selv om der ingen orm er overhovedet, bør der stadig ske en kompostering. Indholdet skal være fugtigt, men ikke drive af vand. Måske er indholdet tørret ud for dig sidste sommer, da du ikke har tilført det grønne, våde affald fra køkkenet.

Hvis dine beholdere står i solen om sommeren, kan der være blevet så varmt, at ormene er død af varme det sker allerede omkring ca. 35° C. Normalt forsøger ormene at flygte ud af beholderen, hvis de har fysisk mulighed herfor.

Prøv at starte på en frisk og sæt nogle ny kompostorme ud her i slutningen af april, når det er blevet lunt i vejret. Måske kan du få et par håndfulde fra venner og bekendte, eller måske er du så heldig, at din kommune deler kompostorm ud her i foråret i forbindelse med en kompostkampagne.

Du kan købe kompostorm i Den Økologiske Have www.ecogarden.dk.

3 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nette Stormlund, 14. april 2003 kl. 13.38

Hej!

Jeg har også anskaffet mig en lukket kompostbeholder.

Jeg bor i lejlighed inde i byen, men har en stor altan, og der står den så.

Toppen af kompostbeholderen rager op i solen, (10 cm), mens resten er i skygge. Kan jeg risikere der bliver for varmt og bør jeg lade låget stå på klem?

M.v.h.

Nette

4 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Runar Gudnason, 11. maj 2003 kl. 1.03

Hej,

er der nogen, der ved om man kan få lukkede kompostbeholdere i træ eller med en slags beklædning af træ?

Runar.

5 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Wilken, 16. september 2003 kl. 15.10

Hjælp, vi har hjemmekomposteret i snart 10 år – og alle årene haft det samme problem. Komposten ender som en stor lugtende slimklods der er ret led at vende. Og da vi er salat, og grøntsagsspisere har vi en del køkkenaffald, som ryger i. Når beholderen er helt fuld, er vi nødt til at grave den nederste halvdel ned – men det er jo ligesom ikke ideen. Jeg er begyndt at smide grus op i toppen – men det gør ikke det enderste mere delikat. Hvad gør vi galt?

6 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Wilken, 16. september 2003 kl. 15.12

Kim Wilken – fortsat...

vi har orme i beholderen, af og til så mange, at man kan høre dem udefra (smaskesmaske), og så er der en veriatbel sky af fluer som kommer op og hilser på når vi løfter låget.

7 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 16. september 2003 kl. 17.07

Efter min erfaring er det vigtigt, at der kommer luft til affaldet i kompostbeholderen.

Desuden skal indholdet omstikkes/beluftes med passende mellemrum. Hertil kan bruges stprt set ethvert haveredskab med skaft.

I perioder, hvor jeg har haft særligt store mængder af vådt køkkenaffald, har jeg tilført et drys savsmuld, som jeg henter to-tre gange om året på det lokale savværk i en passende plastpose. Det koster ingenting.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

8 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita, 28. september 2003 kl. 20.06

Ved siden af min lukke kompsotbeholder har en spand med kviste, yderlig har jeg en pose med hønsemøj hvori der er en del savsmuld i.

Jeg plejer at have den regel, at jeg efter at have smidt et par poser vådt køkkenaffald i beholderen, så også lige smider et par håndfulde kviste i, eller en skovlfuld hønsemøj- På den måde holdes hele bunken luftet -hele vejen op. En bunke med staudeafklip eller lign er jo også godt at have at supplere med.

Ideen er at der skal opså en ballance mellem mængden af køkkenaffald og haveaffald,således at bunken ikke klasker sammen og bliver for våd, som i jeres tilfælde. Er den omvent for tør, går den i stå.

Hønsemæjet er fremragende at putte i komposten, det sætter fut i komposteringsprocessen, og så gør det også at hønsemøjet ikke er så stærkt at gøde med i haven.

Grønne hilsner Anita

9 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita, 28. september 2003 kl. 20.08

Hov, jeg havde vist lidt travlt, undskyld alle mine slåfejl!

Anita

10 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene, 16. december 2005 kl. 12.19

Hej
Jeg tømmer min grønne kompostbeholder hvert forår. Noget er blevet til lækker kompost, noget er blevet til ulækkert slam og noget er ikke omsat endnu.

Hele mollevitten blander jeg med haveaffald og sætter en kompostbunke. Det, fra plast-kompostbeholderen udgør kun en lille andel, og jeg sørger for at det bliver blandet godt.

Når kompostbunken er færdig og klar til at blive brugt i køkkenhaven, er alt køkkenaffaldet omsat. På den måde bliver det lidt slimede affald til lækker kompost.

Malene

11 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 16. december 2005 kl. 14.50

Hej Malene

Din fremgangsmåde er det, man gør, når komposteringen ikke er lykkedes hen over vinteren, og det sker ofte. Jeg har også prøvet det, og det er en klam gang havearbejde.

Vores ambition som kompostmagere bør være større, da omsætningen i det, der ligner slam er foregået uden den nødvendige ilt, så kvælstoffet har du sikkert mistet – det er blevet omdannet til luftformigt dinitrogen eller til frit kvælstof og er forsvundet lige ud i den blå luft.

Så tilsætning af strukturstof er også nødvendig for at få en god kompostering, hvor der er ilt tilstede, så kvælstoffet bevares til gavn for havens planter næste år.

12 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fredrik, 26. februar 2008 kl. 18.59

Kan man med ormekompostering, kompostere ude loggene dyer gødning fra høns, heste og kaniner, tang som hvert år skylder op i haven, og haveaffald?

Men kompost ormene kan vist ikke tåle, hverken særlig varme heller, kolde temperaturer for de dør.

Jeg syndes jeg har læst, at man kan grave et rør ned i jorden, som de kan kravle ind i og komme ned i jorden, hvor temperaturen er mere moderat.

Kan det passe, og vis, hvad putter man så i så de kan komme ned og op?

Håber i kan hjælpe(:

13 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 29. april 2008 kl. 20.07

Jeg komposterer kun køkkenaffald, da jeg ikke rigtig har nogle planter i haven. Er der nogen der ved hvor man kan få fat på savsmuld? Tror ikke lige jeg har et savværk i nærheden. Jeg bor på Djursland

14 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. april 2008 kl. 10.12

Hej Maria

Måske har du en foderstofforretning i nærheden, som handler med foder og strøelse til hobby-husdyr-hold?

Der vil du kunne købe en plastballe med komprimeret savsmuld (som en hønseavler vil bruge til strøelse). Hvis det lykkes for dig, har du i meget lang tid noget at blande med de grønne rester fra husholdningen.

Du kan til efteråret samle et lille lager af tørre blade (men undgå blade af eg, valnød og kastanje) eller tør top fra bregner.

Eller måske kan du nu eller senere få fat i en enkelt lille balle halm, hvis du har en økologisk frilandslandmand i nærheden af, hvor du bor.

Venlig hilsen
Lone

15 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 30. april 2008 kl. 10.15

Hej Lone

Mange tak for det!...det vil jeg da lige undersøge ;-)

Mvh Maria

16 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margret Fischer Hansen, 2. september 2008 kl. 17.59

Hej

Kan man smide sit gamle brød i kompostbeholderen?

vh Margret

17 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 2. september 2008 kl. 18.30

Det med stinkende kompost er, hvis man f.x. smider alle sine rabarberblade eller græsafklip o.l. ned i en kompakt masse uden først at tørre/vejre det, det bliver aldrig til kompost, men kompakt og et fast stinkende lag som vel nok ikke orme kan mave sig igennem. Karna har oplyst hér, at aviser, og ikke farvestrålende glat te reklamer er gode at putte med i, vist nok gerne sammenkrøllede. håp

18 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. september 2008 kl. 21.24

Hej Margret Fischer Hansen

Nej det er ikke nogen god idé! Brødrester og andre madrester kan tiltrække rotter til komposten – og det kan give flere problemer, som ikke er lette at løse.

Der er èn undtagelse: Hvis du er ved at sætte gang i en kompostdynge på ca 1 kubikmeter, som er sammenblandet af fugtigt, findelt kulstofrigt og kvælstofrigt materiale (findelte bønneplanter/ ærteris/ ukrudt / kålblade / sommerblomster og husdyrgødning – fast eller ajle).

Sådan en dynge vil blive meget varm på grund af bakterielle processer. Op til 50–60 grader er ikke usædvanligt indenfor få døgn.

Alt materiale vil blive omsat i løbet af et par uger – men det kræver lidt erfaring at få det til at lykkes – og det er altså KUN ved starten af processen, at det går an at lade madrester "gå med" i dyngen.

Og det går KUN an fordi ingen rotter vælger at slå sig ned i den varme dynge – og fordi omsætningshastigheden er meget høj. Dyngen kan spredes som overfladedækning efter 3 uger.

Med et smil (og afsæt i min bedstemors husmor-erfaringer) vil jeg foreslå, at du overvejer at bruge brødrester til fornøjelige formål:
Øllebrød, revet rugbrød til rugbrødslagkage eller "Bondepige med slør", ristede brødtern til æggekage – og hvis det er hvedebrød: Rasp til frikadellefars eller ristet med nødder til æblekage.

Velbekomme :-)!

Med venlig hilsen fra
Lone

19 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margret Fischer Hansen, 2. september 2008 kl. 21.30

Hej Lone

Tak for det fyldige svar og for opskrift-ideerne

vh Margret

20 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Irene Wærnblad, 6. maj 2009 kl. 12.31

Hej med jer, jeg købte en lukket kompostbeholder for over 1,5 år siden, men jeg syntes ikke der sker noget, der er kompostorme i og jeg kommer også organisk affald i den så jeg mener at jeg gør alt hvad der skal til, den står også i skygge.

hvad gør jeg forkert

irene

21 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. maj 2009 kl. 22.07

Hej Irene.

Min beholder stod også stille i 2 år indtil en nabo fortalte at ormene elsker afklippet græs, så kom der gang i omsætningen. Husk lige at rode rundt i skidtet en gang i mellem.

22 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Irene Wærnblad, 7. maj 2009 kl. 10.28

Hej mogens

tak for tippet jeg havde også hørt det men jeg ville lige spørge om jeg gjorde noget forkert, men jeg vil prøve.

hilsen irene

23 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liselotte, 14. maj 2009 kl. 20.20

Hejsa
jeg har lige købt mig en lukket beholder, men er der en særlig måde jeg skal starte den på for at få det bedste resultat, elelr skal jeg bare gå i gang med at fylde den med køkkenaffald, det grønne selvfølgelig, og så efterfølgende komme noget tør haveaffald i?

hilsen Liselotte.

24 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sidsel Grosen, 13. juli 2009 kl. 22.51

Jeg har netop overtaget et hus med en tilsyneladende velfungerende lukket kompost med godt fut i ormene. Hvor ofte bør man omrøre i sin lukkede kompostbeholder – og kan man egentligt gøre det for ofte, hvis bare komposten virker godt fugtig?

25 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. juli 2009 kl. 23.05

Jeg rører rundt i min beholder ca. 2 gange om måneden (ikke vinter) og kom så lidt græs i den, det er ormene glade for.

26 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik, 29. august 2009 kl. 11.26

Hvordan med at bruge affaldet fra et kaninbur som ''tilskud'' til kompostbeholderen? Dvs kaninaffald bestående af savsmuld, hø og kaninekskrementer? Er der nogend er ved om det er en god ide eller giver problemer i en lukket kompostbeholder?

Med venlig hilsen
Henrik

27 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majbrit, 29. august 2009 kl. 11.35

Til Henrik:
Det går fint med kaninstrøelse, lidt lort sætter fut i omsætningen. Jeg komposterer hønsemøg + strøelse + ukrudt + kartoffelskræller + avispapir som har ligget i bunden af marsvinebure og det blir til fin, fin jord på et års tid.

Et tip: det er godt at have TO kompostbeholdere.

28 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. august 2009 kl. 10.58

Hej Majbritt

Der er gang i sagerne i din kompostbeholder;-) – herligt at kunne forvandle affald til nyttige "byggesten" for voksende planter!

Jeg kom i tanke om, da jeg læste dit indlæg, at der kan være grund til at være lidt tilbageholdende med at kompostere aviser.

Prøv at skrive i søgefeltet øverst her på Havenyts hjemmeside "Bør man kompostere aviser?". Sten Porse's artikel kan da godt give anledning til lige at tænke det igennem...

Men det var bare lige en tanke...

med venlig hilsen fra
Lone

29 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sidsel Grosen, 12. december 2009 kl. 0.28

Nogen der kan sige mig, hvor man kan købe en kompostomrører (i Kbh eller Esbjerg)?

30 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. december 2009 kl. 23.40

Hej Sidsel

Hvis det er en beluftnings stok, du tænker på, altså en man stikker ned i komposten og så trækker op igen og på den måde får luftet sin kompost kan du købe den hos HUMUS, der også sælger kompostbeholdere . Nogle grønne guider køber dem også, hvis de sælger kompostbeholdere .

Du kan se den her : www.humus.dk/humus/index.htm

Jeg har i øvrigt lige været en tur i Sverige og så at der var et kaffe-shoop , der gav dere kaffegrums væk til interesserede. Kaffe indeholder omkring 2 % total kvælstof, samt kalium og PH er omkring 6,9 . Hvis man kommer kaninmøg i komposten , sammen med strøelse og halm kan man risikere at der bliver en ubalance af C/N forholdet og derfor vil det være en god ide at tilsætte kaffegrums . En anden god ide er at gøre det komposterebare emner fugtige , da der fordamper en masse vand under komposteringen og det varme , som ofte opstår .

31 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 17. december 2009 kl. 17.33

Jeg har 2 termobeholdere, hvor der jævnligt, under låget, kravler masser af orme og bænkebidere helt op under låget, så lader jeg låget ligge mere eller mindre åbent, der er også lidt varm når jeg løfter, hurtigt graver de sig ned. Det er sjovt at have have. håp

32 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders A., 15. september 2010 kl. 14.19

Mine erfaringer med våd og smattet kompost.

Det bedste og enkleste råd jeg kan give er PAP.

Pap UDEN klistermærker, tape osv. selvfølgelig.

Jeg bruger kun pap der ikke er farvet, TOILET/KØKKENRULLER, FLYTTEKASSER, ÆGGEBAKKER o.lign Det er tilgængeligt for alle og det er gratis.

Krøl pappet godt sammen så det ikke bare ligger lag på lag.

når du skal starte en ny ormekompost anbefaler jeg at 15-20 cm pap i bunden (husk at krøl det sammen så der er masser af luft mellem stykkerne). Her kan man også gerne supplere med kviste, men de skal ikke være tykkere end en blyant.

Løbende tilsættes op til samme mængde pap som køkkenaffald og pap-klumper kan graves ned i komposten hvis det mangler luft længere nede. Det gør jeg gerne når jeg vender den, 1-2 gange om måneden.

savsmuld er udemærket, specielt hvis man har en akut smat situation da det suger godt, men jeg kan bedre lide pappet på den lange bane, da specielt tykkere papstykker giver luftlommer i lang tid. Jeg har tit ses ormene klatre ind mellem papstykkerne og "få en puster".

33 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 17. september 2010 kl. 20.30

Som jeg nævnte tidligere har jeg også thermobeholder. Jeg fornemmer at de er for fugtige. Jeg mener også at alm. haveaffald er rigligt fugtigt. Jeg troede også at dyrene holder balancen på indholdet. Skal jeg mon stadig holde natpotten derfra? Den er jo kvælstof. håp

34 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. april 2011 kl. 17.48

Hej
Vi har haft en kommunal lukket kompostbeholder i snart 10 år. Jeg har sikkert tømt den 3-4 gange. Alt grønt affald fra køkkenet ryger i den. Desuden har jeg 2 store åbne kompostbeholdere. Vi kan hente kompostorm gratis på kommunens genbrugsplads. Det gør jeg og det er fint.
Nu har jeg lige tømt beholderen. Jeg kender ingen anden metode end at skovle ud nede ved "lemmen" og grave så langt ind som jeg kan.

Det er da en tumpet måde at gøre det på - og sikkert ikke den rigtige, men hvordan skal jeg så gøre det? Jeg kan ikke løfte beholderen fri af indholdet.

Denne maveliggende metode er jeg ikke vild med. Hvem ved bedre??
Hilsner Ingelein

35 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 27. april 2011 kl. 8.11

Du kunne evt. tømme den helt og hæve den op så det passer med en spand eller trillebør under lemmen. Har selv tænkt tanken da jeg også har sådan en.

36 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 27. april 2011 kl. 20.04

Hej Inge ang. kompostbeholderen, det var faktisk meningen, at man skulle kunne dreje hele beholderen, ca. en skovlbredde ad gangen, og på den måde fiske den gode muldjord ud af lemmen, men det kan være vanskeligt, når affaldet er presset for hårdt, og man er alene. Hilsen Henry G.

37 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 5. maj 2014 kl. 17.57

Måske et lidt dumt spørgsmål:

Jeg overvejer at anskaffe en lukket kompostbeholder (det irriterer mig at skulle aflevere mit gode organiske affald til kommunen, som vi jo skal/kan i Slagelse.
Jeg er kommet tvivl om det med rottesikkerheden. De beholdere jeg kan finde er alle uden bund. Bør der ikke være en eller anden form for net eller sikring, så rotterne ikke bare graver sig ind?
Eller skal jeg ud af anskaffe fliser at stille den på?

38 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. maj 2014 kl. 18.55

Jeg har to af denne model:
www.humus.dk/?Hjemmekompostering:Humus_Komposteren

De virker helt fint, omend de (også) kan tørre ud. Der er en bundplade med denne model. Der er huller i bundpladen, så evt. Overskydende vand kan løbe af.
Jeg blander både have og madaffald i den.
Den er lidt svær at samle korrekt, så det kan være fint, hvis du kan skaffe en hjælpende hånd. Jeg har ikke efter-kittet min.

Jeg har også en firkantet fra Silvan uden bund - den er noget L***. Ikke pga. Bundpladen, men den måde den er samlet på gør, at den går op i siderne og at lågets hængsler knækker.

39 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. maj 2014 kl. 18.57

Og: tag låget af i stormvejr - ellers blæser det af selv. Jeg fandt dog mit låg igen bag legehuset, men det er jo ikke altid, man kan være s heldig :0)

40 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Green, 10. februar 2015 kl. 10.45

Hej.
Jeg har et par gange oplevet, at min kompostbeholder er "boblet over" og at der sidder kompost mellem låget og beholderen. Kompostenbeholderen er ikke helt fyldt op - og jeg undrer mig og bekymrer mig for, hvad i alverden der foregår ude i den beholder...
Er der nogen der har oplevet noget lignende og måske også ved, hvad der foregår??
vh Lotte

41 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. februar 2015 kl. 10.57

Det tyder på, at der er gæster i komposten - har du prøvet at rode op i den for at se efter evt. efterladenskaber?

42 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Heiselberg, 11. januar 2018 kl. 10.07

Hej vi er to studerene på Hansenberg tekniske gymnasium. Vi er igang med at skabe en kompost beholder hvor man skal kunne genbruge så meget af ens madspild/andet husholdning som muligt.

Derudover vil vi gerne hører jeres bedste råd samt ønsker til en kompostbeholder.

På forhånd tak for hjælpen
Hilsen Mads og Nicolaj

43 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 11. januar 2018 kl. 10.40

Den bliver overflødig til madaffaldet. Kommunerne bliver nu pålagt at indsamle madaffaldet til bioforgasning. Dvs alle skal inden for 5-10 år have det som en affaldsordning.

Haveaffald får ikke de samme krav og må fortsat hjemmekomposteres.

44 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Heiselberg, 11. januar 2018 kl. 10.43

Har du en kilde på det??? Kunne være meget interessant for vores protjekt.

45 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. januar 2018 kl. 10.54

Mad indsamling er indført i Københavns kommune , i oktober fik vi en lille grøn firkantet spand til madaffald .

46 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. januar 2018 kl. 11.09

Det forsøgte de sig også med for 20 år siden i de store byer og omegn. Kan huske bl.a. Helsingør, hvor det løb ud i sandet.

Jeg tror i hvert fald ikke, at det bliver her ude på landet, hvor vi har fået gratis kompostbeholdere, så de kun behøver at hente affald her hver 14. dag.

47 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. januar 2018 kl. 11.12

Svend Høst: Bruger du biospanden? I mange små bykøkkener kan de slet ikke få plads til den og bruger den ikke. I en byhusholdning med købte grønsager er affaldsmængden også meget lille, og hvis den står længe, lugter den, samler små fluer m.m. Og hvem bærer den ned og tømmer den hver dag, hvis man bor på 5. sal? Det er i hvert fald de argumenter, jeg hører mod ordningen.

48 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. januar 2018 kl. 11.50

Karna ......det første jeg gjorde var at sætte den ned i kælderen , hvor den stadig står , jeg kender ikke til madspild , alt bliver stort set spist , spanden er meget lille og fylder ikke ret meget .

49 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. januar 2018 kl. 12.20

Jeg tror den spand står i mange kælderrum og lignende steder. De andre i byerne har jo heller ikke det store madspild og planteaffald.

50 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 11. januar 2018 kl. 20.34

Sådan for forståelighedens skyld skal i nok lige præcisere hvad i forstår ved madaffald. Måske ikke mindst for de to studerende, som gerne vil lære lidt mere om hvad vi gør.
Jeg har selv et lille 2-spands affaldssystem (billigt fra Ikea) under køkkenvasken. Den forreste til blandet restaffald. Den bageste med låg, til alt det grønne komposterbare.
Jeg er ret sikker på, at mine kompostorm de elsker mig højt -;)
Og nu hvor vi, her hvor jeg bor, også har fået en ekstra affaldsbeholder til plast, glas og metal, så er den grønne affaldsbeholder til restaffaldet sjældent mere end kvart fyldt, når de bliver tømt hver 14. dag.

Nyt svar til emnet »Den lukkede kompostbeholder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Den lukkede kompostbeholder«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider