Forum

Kommentarer til »Hvornår er det bedst at beskære buksbom?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvornår er det bedst at beskære buksbom? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben, 29. april 2006 kl. 8.38

Hej,

Kan man grave en buksbom op og plante den et andet sted uden der sker noget med den?

På forhånd tak

/Torben

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 30. april 2006 kl. 11.29

Det kommer helt an på størrelse og på tidspunkt. Om efteråret kan meget omplantning lade sig gøre, hvis man husker at vander godt og grundigt straks efter plantningen og fortsætter med at vande et par gange om ugen den næste måned.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gerda Pedersen, 19. maj 2006 kl. 16.12

På Midten af min græsplæne står der en skulptur på en stor firkantet granitsten, omkring stenen er der plantet buskbom, som en lille hæk, den er ca. 30 cm. høj og ligeså bred. Der er mange udgåede grene. Jeg tror at planterne er 15–20 år gamle. (Jeg er næsten lige flyttet ind) Jeg vil gerne have hækken lidt lavere og smallere. Hvornår kan jeg klippe den ned og ind, skal jeg give den noget gødning. Jorden er meget hård. Jeg kender ikke navnet på planterne men væksten er meget tæt og bladene er ovale.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 19. maj 2006 kl. 17.14

Det vil være udmærket at kippe planterne lidt ned og ind i slutningen af juli, så kan de nå at sætte nye blade og de kan også nå at modne af inden vinteren. Klip de visne grene af, og helt ned til der kommer grønt.

Det vil være godt, at give planterne et lag kompost, det må ikke være en for omsat kompost, altså gerne en lidt grov. Hvis du så ellers vil gavne planterne, er det en ide, at vande godt og grundigt, hvis det ser ud til at komme en tør periode.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Lægsgaard Clausen, 11. december 2006 kl. 16.52

Jeg har en flot hæk af buksbom, som er helt tæt på sydsiden, men blev klippet kraftigt på østsiden. Der er en del huller ind grenene, kan jeg skære ned til ca, 20–30cm. Hækken er nu 1m bred og 1,70m i højden.

Kan jeg beskære så voldsomt?

Hvornår er bedste tidspunkt
Velig hilsen Anders

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Jensen, 4. maj 2009 kl. 18.18

Jeg har hørt det er vigtigt, at vande med noget specialt jernholdigt gødning når jeg har klippet mine buksbom, men hvad hedder det gødning og hvor kan det købes?

Hilsen Susanne

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. maj 2009 kl. 7.49

Hej Susanne

Find en spandfuld brændenælder – det er en meget mineralrig plante, som afgiver jern (og en hel masse andet godt) hvis du sætter den under vand i en spand i 1 uge.

Det lugter ikke af parfume – så gem spanden bag din kompostbeholder... ;-)

Si nældevandet. Brug 1 liter nældevand til 10 liter regnvand – det giver en god blanding, som du fordeler til dine buksbom.

Resterne af nælderne kan uden problemer lægges i kompostdyngen, også selv om de havde frø, da de blev høstet. En uge i vand ødelægger spiringsmuligheder for frøet.

Med venlig hilsen fra
Lone

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Paaske, 4. juli 2009 kl. 21.39

Jeg leder med lys og lygte efter skabeloner til mine buksbom'er. HVor kan man købe sådan nogen?

Nyt svar til emnet »Hvornår er det bedst at beskære buksbom?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvornår er det bedst at beskære buksbom?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider