Forum

Kommentarer til »Persille«

På denne side finder du kommentarer til teksten Persille. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Gramstrup, 5. maj 2006 kl. 19.26

Den persille, som man køber enten i små potter eller i bundter hos grønthandlere og supermarkeder er smagsløs.

I gamle dage var der virkelig smag i persillen.

Der er f.eks ingen smag i persillesovs, selvom man bruger meget persille.

Hvordan får man fat i en virkelig god persille.

Hvilken sort skal man vælge, hvis man selv vil prøve at så eller plante?

2 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 5. maj 2006 kl. 22.33

Jeg tror ikke det er sorten, du skal fokusere så meget på.Efter min mening er det mere dyrkningsforholdene der betyder noget. Persille skal, som så meget andet ud på friland. Ud i jorden og vejret, hvor der kommer sol og regn, storm og kølige nætter om efteråret. Tænk på de danske æbler o. a. Der er ikke noget som det danske vejr til at sætte smag og farve på de ting, der dyrkes under sådanne forhold.

Men vær forberedt på, at hvis du har rådyr i haven, er persillen det første der forsvinder om efteråret. Det er min erfaring.

Mvh. Hans

3 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. maj 2006 kl. 10.08

Jeg er sikker på, at Hans har ret. Det er dyrkningen i god jord på friland, der giver smagen. Det gælder ikke kun persille – også timian i købepotter fra supermarkedet er uden ret megen smag.

Men købetimian er i god vækst og dens urteagtige skud er velegnede til at stikke i jorden her i maj, og på den måde lave masser af timianplanter til udplantning. Jeg har gjort det med citrontimian, som efter at have været dyrket i mit krydderurtebed smagte af meget mere.

4 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 7. maj 2006 kl. 20.26

Jeg var engang til et havemøde, hvor de fleste af os jamrede over den sendrægtige persille.

Et ægtepar havde også haft de samme problemer, indtil de såede deres egne hjemmeavlede persillefrø -? -! håp

5 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 8. maj 2006 kl. 0.21

Mit kruspersille plejer at så sig selv, så jeg her i maj bare kan plante det ud i nogle rækker i et bed. Jeg har i dag ledt og søgt alle steder, hvor jeg ved at der har stået persille i frø og har kun fundet to planter.

Er persillen slet ikke spiret endnu? Hvordan ser det ud andre haver?

I en søndags desperation forsøgte jeg at finde persillefrø til at så – men da det plejer ikke at være nødvendigt at høste frø, så fandt jeg kun en pose fra 1999. Den blev sået i et tykt lag i rillerne, så bare 10% spirer er det ok. Ellers må jeg nøjes med den bredbladede Napoli di Grande, som blev sået for en snes dage siden, men som heller ikke er spiret endnu. Eller jeg må købe en bakke planter og plante ud – det vil virkelig være et skråplan.

6 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 23. maj 2006 kl. 10.52

Mange steder kan man læse at glat persille overvintrer dårligere end den krusede. Mine erfaringer i år modsiger dette – alle de glatte overlevede, men kun en kruset.

Hvad siger I andre?

7 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 23. maj 2006 kl. 11.19

Min krusede persille har også overlevet dårligt i år. Nok ca. halvdelen er gået ud, og de er kommet meget sent i gang med at sætte nye blade.

De glatbladede, jeg har stående, er selvsåede fra sensommeren, og de overlever næsten altid og giver tidlig persille i foråret. Min erfaring med forårssåede glatbladet persille (sorten Napoli di Grande) er, at de oftere går til om vinteren.

8 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 23. maj 2006 kl. 17.07

For et par år siden fik jeg her på Havenyt det tip at så persille i juni. Og det har været en stor succes for mig og min nordvendte have.

Kruspersille har jeg opgivet forlængst, de er for spinkle. Men lige nu har jeg 2. års glatbladede, som jeg høster af nu. De kom sent, men er der alle. Og så har jeg dem, jeg såede i juni og brugte af i sensommeren, og her er det rigtigt, at mange er gået til (dem, der klarede sig bedst, er dem, jeg i mangel af jord, såede i en plet i mit surbundsbed, og vel at mærke dem, jeg havde overset at få flyttet i efteråret, – de har stået lunt mellem rhododendum og hortensia).

Til gengæld har jeg et flor af selvsåede alle vegne fra dem, der blomstrede sidste år. De skal bare blive store nok til at kunne plantes de rigtige steder, så vil jeg have frisk persille, når de 2. års går i blomst.

Det giver for mig en fin rytme at så i juni og en sikker spiring. Jeg sår aldrig mere i tidligt forår.

9 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susie Toft, 25. juni 2006 kl. 13.32

Min far har i foråret sået frø af min farmors kruspersille. Han undrer sig nu over, at bladene ligner dem af den glatbladede sort.

Har andre oplevet det? Og er der en forklaring?

Jeg har tænkt, at der måske kan være en lille forskel på blade fra 1-årige, ikke-blomstrende planter og 2-årige, blomstrende planter. Jeg har dog aldrig selv lagt mærke til det, og skylder at sige, at jeg ikke har set min fars nysåede persille.

10 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 26. juni 2006 kl. 9.47

Det første hold blade på kruspersille er ret glatte og kun lidt krusede. De meget krusede blade viser sig først senere.

Men det kan også være at de hjemmehøstede frø er krydsninger mellem kruspersille og glatbladet persille. Min erfaring er, at hvis man har begge slags persille i haven, så bliver mange af de selvsåede mere eller mindre glatte. Persille er fremmedbestøver og der kan ske krydsbestøvning op med andre persilleplanter inde for en radius af op til 1 km. Så den glatbladede persille, som der er sket krydsbestøvning med, kan fint stå i nabolagets haver.

11 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 7. april 2007 kl. 6.07

I september måned 2006 såede jeg kruspersille på friland som forsøg på at efterligne persillens egne evne til selvsåning. Tænkte det måtte komme an på en prøve om der var forskel på udbyttet af en efterårs – kontra forårssåning.

Her i april 2007 er Ca. halvdelen af efterårssåningen kommet op med et par cm's højde.

Om fuglene i efteråret har gjort "kål" på nogle af frøene, om spireprocenten har været lav, om frøene er rådnet p.g.a for meget fugt eller om jordforholdene ikke har været det bedste – må vist forblive i det uvisse.

Alle mine tidligere forårssåninger har givet større men senere og mere ensartet udbytte. Til efteråret vil jeg alligevel forsøge igen for glæden af tidlig kruspersille.

12 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sven, 18. august 2007 kl. 4.15

Jeg har fået problem med min persille i potter på terrassen både krus og glatbladet. De har fået en grålig tone i farven og vokser dårligere end normalt.

Er nogen der har en ide om hvad det er?

13 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Thøgersen, 3. november 2007 kl. 13.43

Persille-krus eller rod. min egen venners eller avlere her på egnen klager over høsten, rodpersille til suppevisk er næsten umulig at opdrive. en gartner mente gødningen var regnet bort. hvorfor har selvsået rundt i ukrudt og have gange så kundet gro, jeg spørger, bliver naturen ved med at være et mysterium man aldrig bliver klog på. jeg har ikke spurt en politiker.

14 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sven, 26. november 2007 kl. 3.27

Ok så er det altså ikke kun mig og mit... :-)
Ang. såning af persille går det meget hurtigere hvis man lægger frøene i lunken vand et døgn eller to.

15 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: BN, 27. november 2007 kl. 14.09

Min persille har også været en katastrofe i år. Jeg har gjort som jeg plejer, dvs. både forspiring i drivhus med følgende udplantning på friland (for tidligere høst) og direkte såning på friland. Alle planter kom godt op og voksede fint til, men i sensommeren blev næsten alle planter gule og faldt af, kun efterledende små forkrøblede planter. Jeg har gættet på gulerodsflue, men har ikke gravet op og tjecket. Jeg kører med grundigt sædskifte, og har ikke haft skærmplanter i pågældende bed i 5 år – men det forhindrer jo desværre ikke insekterne i at flyve. Jeg har ikke haft persillen overdækket og har aldrig tidlige haft problemer.

16 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Weichel, 15. januar 2008 kl. 12.27

Jeg læser at persillen bliver blødere ved delvis skygge, og tænker om nogle har erfaringer med at så under bærbuske,som jo også ynder et skvat træaske for hævning af ph. jeg tænkte feks. under/ved siden af solbær.

17 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rosa Petersen, 21. maj 2008 kl. 15.00

Har plantet persille som er købt i bakke hos gartneriet. De var flotte men nu er mange blade blevet gule, og kan ikke spises. Står i en god jord som også er købt i et gartneri så det skulle være i orden.Det står i fuld sol og bliver vandet efter behov. hvad kan der være i vejen

18 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 21. maj 2008 kl. 16.11

Jeg tror, det er et generelt fænomen. Alt hvad man køber i gartnerier og plantehandeler er drevet frem med salg for øje i et besyttet miljø. De er skygget så tilpas at de bliver flot grønne. Det sælger. MEN! De kan ikke døje at komme ud i fuld sol, som vi har nu. Det er med planter som med mennesker. Sol er livsvigtig, men alle skal vænnes langsomt til, hvis man skal undgå skoldning. Alle planter, jeg køber, bliver skygget de første 8–10 dage, ellers dør der for mange, eller bliver sat betydeligt tilbage.

Mvh. Hans

19 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise L, 27. maj 2008 kl. 3.06

Når man nu har dræbersnegle i haven – kan man så godt anvende grønsager, jordbær, persille mm. selv om man kan se der er godt med slim omkring og i dem alle? Rabarberne som de jo elsker – kan man beuge dem til kompot og grød?

Vel at mærke uden at få maveonde!

Venlig hilsen Lise

20 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 27. maj 2008 kl. 10.52

Jeg ved ikke om det er en skrøne, men har flere steder hørt at der er kolibakterier i slimet, jeg ville klart vente med at bruge det til jeg havde fået svar fra en 100% pålidelig kilde ;-)

21 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 3. august 2008 kl. 17.18

Er der nogen der ved præsis hvornår man høster frø af persille,så vidt jeg kan se er der ikke frø til høst endnu, selv om den er gået i stok?

Lone

22 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else, 17. august 2008 kl. 20.55

Hej.

Jeg vil også gerne som Lone vide hvornår frø er modne til at så?

23 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 18. august 2008 kl. 19.55

Det ser ud som om at de er ved at udvikle små kapsler nu. Så kan vi mon regne med at der så kommer frø?

Det ville jo være rart selv at kunne høste sine frø :-)
Lone

24 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 18. august 2008 kl. 20.00

Forresten kunne jeg godt tænke mig at vide om man med fordel kan så persille her i det sene efterår. Eller det helst skal være det tidlige forår.

lone

25 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 19. august 2008 kl. 15.04

Når der kommer (sorte) frø i de små skærme kan man sagtens drysse dem ud i jorden med det samme, eller lade den så sig selv. Så kan i næste år plante de små planter i rækker.

Det er ikke til at sige nøjagtigt hvornår frøene er modne, det kommer an på vind, vejr og voksested, så I må kigge efter jævnligt.

26 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 19. august 2008 kl. 18.16

Tusind tak for dit svar Anne, jeg vil jævnligt holde øje med frøstanden ;-)

lone

27 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freddy Graff, 27. august 2008 kl. 20.01

Jeg har aldrig haft problemer med persille før i år, det ville simpelt hen ikke gro,jeg har gødet og vandet efter alle kunstens regler, men fogæves.Så såede jeg noget i drivhus og det har stortrivedes.Jeg har altid holdt meget af suppeurter, især rodpersille, i 35 år har jeg uden held dyrket dem hvert år, det har været et godt år hvis de er kommet op på ca. 4cm. Er der nogen som kan fortælle mig hvad jeg gør forkert.

Freddy

28 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. august 2008 kl. 11.14

Hej Freddy.

Jeg mener engang af have læst at der var en mulig forklaring på at persillen mistrives. Årsagen skulle være en svamp, men jeg er ikke hel sikker. Jeg har selv haft svagheder i forbindelse med såning af persille, men jeg har ment at dette kunne skyldes både temperatur og jordbundsforhold og naturligvis spiller frøets kvalitet også en rolle. Hvis det er kold (og fugtig) er risikoen for et svampeangreb meget stor. Samme problem ses også hos bønner. Jeg tror at man skal fornye sine frø og "kæle lidt for sit jord" ved at benytte kompost og udlægge organisk materiale i efteråret. Persille bryder sig ikke om en hård og lerrede jord, men hellere en muldrig og porøs jord. I år har jeg selv sået bredbladet persille i drivhust, i april måned og der gik uger før det dukkede frem og uger før at det bare lignede persille. Men da varmen kom tog der herefter fart og blev sat ud i haven og nu vælter det frem. Persille har derfor brug for lidt varme for at komme igang.

29 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freddy Graff, 28. august 2008 kl. 12.51

Tak til Søren Duun, for dit svar ang. persille.det er også varmen, der har fåer mit til at gro.

Men stadig har jeg problemer med rodpersille, og efterlyser tips angående dyrkning af disse.

Hilsen Freddy

30 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. august 2008 kl. 21.17

Hej Freddy

Jordbundsforhold er vigtige. Løs, sandholdig, let muldet jord – gerne med et pænt indhold af humus giver et godt udgangspunkt for dyrkning af rodpersille. At jorden er løs i dybden (ned til ca 30 cm) er at betydning for rodudvikling – men vandtilførslen styrer også rodudvikling.

Persillerod tåler ikke ret godt vandmangel. Helt galt kan det gå i spiringstiden, der varer op mod 21 dage, hvis der mangler vand.

Såtidspunktet er efter frostrisiko – men det er jo temmelig forskelligt fra egn til egn! Løs overdækning med fiberdug kan være en mulighed på frostudsatte steder.

Planteafstand på ca 10 cm – rækkeafstand ved beddyrkning ca 20 cm, ved rækkedyrkning gerne ca 40 cm.

Gulerodsfluen kan i haver med gode læforhold få lagt rigtig mange æg, så der efterfølgende er massevis af larver i persillerødderne.

Men persillerod ER en urt som både giver smag (roden) og kulør (toppen) til efterårets og vinterens supper – så vi er nok mange, der gør dyrkningsforsøg år efter år. Også selv om udbyttet er begrænset i mange af årene.

Med venlig hilsen fra
Lone

31 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 29. august 2008 kl. 7.34

Jeg har i flere år forsøgt mig med kruspersille, og jeg mindes stadig med fryd den frodige række (cirke 3 meter), som jeg høstede utroligt mange flotte buketter af for få år siden, da jeg havde et mindre stykke med lerholdig jord til disposition.

På den hjemlige matrikel, hvor jorden er betydeligt mere sandet, har jeg stort kun haft negative oplevelser.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

32 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freddy Graff, 29. august 2008 kl. 21.30

Mange gange tak til Lone Brems for anvisninger til dyrkning af rodpersille, det ville jeg gerne ha'læst for mange år siden. Hilsen Freddy

33 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna-Marie Øland, 22. juli 2009 kl. 11.07

Persillen blev sået i det tidlige forår i god jord et nyt sted i haven. Den voksede og blev det frodigste vi har set! Nu bliver bladene gule og man kan trække stænglerne op ad jorden – det er som om de er blevet gnavet over lige under jordoverfladen. Der kommer en lille tue af løs jord rundt om hver persilleplante og der myldrer myrer rundt i tuen. Når jeg tager en stængel op, er der små grå luseagtige ting på helt nede ved roden. Der er selvfølgelig også bænkebidere, agersnegle og sådan noget i området, men det er vel ikke det der er problemet? Hvad mon problemet er og hvad kan der gøres?

34 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 24. juli 2012 kl. 13.03

Jeg bor på Ærø og herovre kan ingen få persille til at gro....den spirer og så sker der ikke meget mere. Der er så lidt at man ikke kan høste af den :-(
Vil det mon være en ide at prøve i drivhus.... eller er det mon og håbløst....Jeg har prøvet gennem flere år nu på friland og ved at andre herovre har de samme erfaringer :-(
Er der nogen hjælp at hente, jeg elsker nemlig persille og den er svær at undvære. Krukker har jeg også prøvet !!

Venlig hilsen Lone

35 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 24. juli 2012 kl. 15.27

Siden Anne Marie Øland skrev sit indlæg i 2009 er der kommet større opmærksomhed på hvad som fremkalder problemet, som Plantedoktor fortæller om her:

www.plante-doktor.dk/persillerodlus.htm

36 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 25. juli 2012 kl. 8.27

Jeg har Persille i en krukke i drivhuset...den gror fint. Skal dog vandes tit.....
Den er faktisk fra en dusk fra Brugsen, jeg så har delt rundt i krukken.

Nyt svar til emnet »Persille«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Persille«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider