Forum

Kommentarer til »Viburnum i dufthaven«

På denne side finder du kommentarer til teksten Viburnum i dufthaven. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 8. maj 2006 kl. 11.37

Hej Havenyt

Kan en duftsnebolle få rodskud? Skal de i givet flad rykkes af under jorden?

Med venlig hilsen
Anne

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 18. maj 2006 kl. 18.01

Måske ikke lige rodskud, som jo er identiske med moderplanten, men det er mange af slagsene der kan få vildskud, nemlig dem der er podet. Lader du vildskudene gro får du nok en Viburnum, men af en anden slags end den du plantede. De skal rykkes af der hvor de kommer fra. Nemmest her i maj–juni inden de bliver for træede. Samme fremgangsmåde med vildskud på roser, blommetræer, troldhassel og mange andre podede planter. Husk! De er nemmest at få rykket af i ung alder!

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dina, 16. juli 2006 kl. 14.53

Jeg har en Vuírburnum Burkwoodii Duftsnebold og jeg vil gerne flytte den. Den er 1 år gammel. Den står forlangt fremme i bedet og kommer med tiden til at skygge for buskene bagved. Det er et skyggefuldt bed med et højt træhegn mod vest. Kan den flyttes og kan den lide skygge?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 20. juli 2006 kl. 22.21

Hej Dina
Jeg har læst mig frem til at den helst vil stå i sol eller halvskygge, altså ikke i fuld skygge. Min gamle busk står stik vest, omgivet af syrenhækken og næsten inde under det store lindetræ. Den får faktisk kun direkte sol nogle ganske få timer om eftermiddagen mens den blomstrer men den er helt fantastisk med masser af blomster og duft i maj–juni. Den ville sikkert have godt af mere lys, men den gør det nu godt alligevel og den har stået der i rigtig mange år under betingelser der var meget værre før vi ryddede op i haven. Er det ikke nogenlunde samme betingelser du vil give din? Så kan det godt lade sig gøre :-)

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth, 10. maj 2007 kl. 21.41

Hej
Jeg ønsker mig en Viburnum?. Jeg kan ikke finde ud af, hvad den hedder. Den har "lodne"grågrønne blade og så har den lyserøde, meget stærkt duftende blomster. Den ser også mere "gammel og forkrøblet" ud, end de andre, den står ved siden af.Den er ikke så hurtigt voksende som de andre virburnum, som den står ved siden af. De har været skåret ned og er alligevel større. Er der nogen, der kan hjælpe mig med et navn, så jeg også kan få sådan et vidunder i min have.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Nielsen, 20. maj 2008 kl. 17.49

Vi har en ''sneboldbusk'' (Viburnum opulus ''Roseum''), og nu er det andet år at den er fyldt med bladlus, vi forsøger at sprøjte vand på den, men har nok mest lyst til at grave den op. Men er den speciel modtagelig for bladlus, den står under et æbletræ.

MVH Inger Nielsen

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Nielsen, 8. juni 2010 kl. 9.06

Jeg har to duftsneboller på terrassen. En er plantet og en er opstammet i krukke. De er utroligt smukke og velduftende, når de blomstrer, men jeg synes, blomstringen er meget kort, og resten af sommeren er busken så lidt kedelig.
Kan man få flere blomster/forlænge blomstringen ved at klippe/nippe de afblomstrede af?
V. H. Ulla Nielsen

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. juni 2010 kl. 20.50

Duftsnebolle blomstrer kun en gang og meget kort i sol. Men i skygge kan den stå og blomstre i 3-4 uger.
Den er ikke velegnet til terasseplante.
Anne Marie

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Buchwaldt, 28. oktober 2014 kl. 17.58

Vi har en Viburnum carlcephalum, som åbenbart har taget fejl af årstiden. Den ser ud til at komme med blomster nu. Hvad sker der ved det? Og kan man gøre noget for at "snyde" den?
Randi

Nyt svar til emnet »Viburnum i dufthaven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Viburnum i dufthaven«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider