Forum

Kommentarer til »Hvor finder jeg frø af butternutsquash, og må man importere frø fra USA?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvor finder jeg frø af butternutsquash, og må man importere frø fra USA? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ane, 10. maj 2006 kl. 20.14

Jeg har lige købt frø af butternutsquash hos Den Økologiske Have, Rørthvej 132, 8300 Odder
Tlf.: 86 54 54 00 Fax: 86 54 55 41
www.ecogarden.dk

V.h.

Ane

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 10. maj 2006 kl. 21.18

Jeg har fået massevis af frø fra USA, det har stået på told-deklerationen at det var frø og jeg har aldrig oplevet problemer med det...så uden at jeg har kendskab til reglerne, så tror jeg det er ok at hente frø derovre fra (til gengæld er de voldsomt hysterisk mht løg fra europa)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul A., 18. januar 2012 kl. 8.04

Ikke alle frø til køkkenhaven må importeres uden tilladelse det gælder f.eks tomatfrø.

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri NaturErhvervstyrelsen under Import af planter fra lande uden for EU

1.naturerhverv.fvm.dk/import_af_planter_fra_lande_uden_for_eu.aspx?ID=9440

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. januar 2012 kl. 19.41

Vi er mange, der gør det alligevel...

Har lige skrevet til dem og spurgt, hvor kriminelle vi er - skal nok skrive svaret ind her!

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul A., 21. januar 2012 kl. 10.37

Mine grøntsagsfrø fra USA blev stoppet i kontrollen og er nu pga manglende certifikat destrueret.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. januar 2012 kl. 12.57

Jeg har fået dette svar:

"Kære Anja Egeriis

Ja, det er korrekt, eksempelvis tomatfrø er underlagt de beskrevne importkrav og kan kun importeres, hvis de nedenfor nævnte krav overholdes.

Kravene skal sikre mod indslæbning af planteskadegørere der er fråbårne og som derfor kan overføres med frøet og som samtidig ikke findes i EU.

For tomatfrøs vedkommende er der flere farlige skadegørere der kan blive overført, eksempelvis Clavibacter michiganensis ssp. michiganensis og Xanthomonas campestris pv. vesicatoria."

Så det bør man da have i tankerne fremover - heldigvis er der jo stadig masser at få inden for EU's grænser, så vi løber nok ikke tør for spændende frø alligevel!

www.pdir.dk/Default.aspx?ID=3504

pdir.fvm.dk/Importkontrol_af_planter_og_planteprodukter.aspx?ID=10529&Purge=True

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul A., 21. januar 2012 kl. 18.20

Et godt sted at starte hvis man er i tvivl om import

En vejledende liste over planter og planteprodukter
m.m., der kræver plantesundhedscertifikat
ved indførsel til Danmark
fra lande udenfor EU

1.naturerhverv.fvm.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2fGartneri%2fImp_eksp%2fListe_over_planter_m_m__der_kraever_plantesundhedcertifikat_ved_eksport.pdf

Nyt svar til emnet »Hvor finder jeg frø af butternutsquash, og må man importere frø fra USA?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvor finder jeg frø af butternutsquash, og må man importere frø fra USA?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider