Forum

Kommentarer til »Hvor sent på året kan det endnu betale sig at anlægge en ny græsplæne?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvor sent på året kan det endnu betale sig at anlægge en ny græsplæne? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Schneiders, 14. april 2003 kl. 22.24

Hej Sten Porse
Hvor ville jeg ønske jeg havde læst dette sidste år, for det er netop hvad vi skal med vores plæne, hvis man ikke er sikker på at vejret holder skal man heller vente til året efter.

Hilsen Charlotte

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kamil., 23. september 2006 kl. 20.51

Jeg står med den samme problem lige nu.

jeg har lige beskåret en hæk og har fået en hel meter hvor jeg skal have såat græs i men var i tvivl om det stadig er forsent.

jeg kan jo godt tage den her chance lige nu, men kan jeg så ikke også bar sprede noget NPK for at give jorden noget næring?

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 24. september 2006 kl. 8.25

Hej Kamil

Du skal så det nu, hvor jorden er varm, om en uge kan du se græsset har spiret! Sørg dog for at jorden er fugtig.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 24. september 2006 kl. 9.23

Hej Kamil.

Du skal under alle omstændigheder gemme gødningen til foråret. Det vil kun gøre skade nu.

Mvh. Hans

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kamil., 24. september 2006 kl. 12.18

Tusind tak til jer begge to.

kan jeg så godt bar så noget græs oven på det gamle jord ellr skal jeg lige smide et par skovle fuld muldjord på først.?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lennart, 24. september 2006 kl. 16.25

Hej Kamil
Min erfaring er at det er for sent! Det er ikké kun jordtemperatur, men i høj grad antal lyse timer der bestemmer den hastighed hvormed græs etablerer sig og især sit rodnet.

Sået nu vil det kun nå at sætte 1–1½ blad inden vinteren.

Jorden skal være relativt løs ca. 5 cm. ned, men tromlet/klappet i overfladen.

Gem dine anstrengelser til foråret apri/maj, og så er det en god ting at strø ca. 1 cm. sand/grus (afhængigt af om du er jyde eller sjællænder) oven på, det sikrer fugten i overfladen.

Gød når græsset har 2 blade, og vent med slåning så længe som muligt. Det fremmer græsset og generer/bekæmper det meste ukrudt.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Wolff, 24. september 2006 kl. 20.14

Det er ihvert fald ikke for sent med rullegrs. vh torben

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 24. september 2006 kl. 21.27

Jeg har sået græs på mange forskellige tidspunkter fra april til oktober, men september er måske den bedste måned. Fordelen ved at så nu er, at man har den fineste græsplæne til foråret.Jeg har prøvet det flere gange! Jeg såede et større stykke forrige lørdag, og der er allerede nu et fint, jævnt grønt skær, når jeg skuer henover stykket. Sår man om foråret, er græsset meget længere om at spire.

Jeg har endnu aldrig oplevet, at skulle så græs om!

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kamil., 25. september 2006 kl. 12.37

Det er da dejligt at i alle sammen har jeres meninger om at så græs. :)
men den stykke som jeg skal så der er der bar sol, lige på.

hvis i ellers har mere og diskutere om, så spyt endellig ud. ;)

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 25. september 2006 kl. 18.35

Hej alle
Så får I også mine erfaringer som anlægsgartner...

Jeg har været med til at lægge rullegræs i år i juni måned. De flest kan huske de næsten 3 måneders tørke – og rullegræsset er kommet fint op – også der hvor ejerens vandslange ikke kunne nå, så græsset var HELT brunt.

Jeg har lagt rullegræs i frostvejr i december og set det stå perfekt næste forår.

Jeg har anlagt græsplæner fra marts til november med frø.

Jeg tror nu på, at græs ER meget taknemmligt.

Det det i virkeligheden handler om er;
Jordens kvalitet og mængde af næring.

Om græsset er revet ordentligt ned i jorden.

Om græsset får lov at være i fred i tilstrækkelig tid (fra hunde og børn).

I kan sagtens lave græsplæner nu – men risikoen for at den ikke når at blive kraftig og grøn i år er stor... Til gengæld slipper I for at vande den to gange om ugen, som man tit er nødt til i foråret...

Hilsen -Kennet-

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kamil., 26. september 2006 kl. 10.43

Fedest., det lyder til at du er da boget af en prof. hva det angår græs.

kennet- jeg vil prøve det du siger og hvis du dumper så skylder du mig en flaske snaps.:)

på forhånd tak.

Nyt svar til emnet »Hvor sent på året kan det endnu betale sig at anlægge en ny græsplæne?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvor sent på året kan det endnu betale sig at anlægge en ny græsplæne?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider