Forum

Kommentarer til »Ukrudtsbekæmpelse mellem fliser«

På denne side finder du kommentarer til teksten Ukrudtsbekæmpelse mellem fliser. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte, 11. juni 2006 kl. 8.28

Jeg har også prøvet med kogene vand på en stor teresse en hel sommer, metoden var ret effektiv men det tager alt ens fritid så derfor lagde jeg et tykt lag vejsalt i alle fuger og lod regnvandet gøre arbejdet for mig...nemt og billigt.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Johansen, 11. juni 2006 kl. 13.48

Men... hvad tror du den store mængde salt gør ved naturen?

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Hansen, 11. juni 2006 kl. 14.24

Hæver saltniveauet på terrassen – laver det til en strandniece. Saltet i sig selv er ikke miljøskadeligt, over lang tid vil det fortyndes og bortvaskes til jorden under terrassen og inden det når andet vand (grundvandet), er det så fortyndet, og evt. bundet til andre jordpartikler, at der intet skadeligt er tilbage.

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Johansen, 11. juni 2006 kl. 14.46

Så du mener alvorligt at vi bare kan hælde alt det salt ud vi vil? Er du Bjørn Lomborg?

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Hansen, 11. juni 2006 kl. 14.50

Nej, som du nok kan se af mit navn.

Nu er der jo også kun tale om ukrudtbekæmpelse mellem fliser på en terrasse og ikke tømning af det døde hav. Det er jo ikke fordi denne metode kan bruges i køkkenhaven eller staudebedene, så tag lige en dyb indånding og slap lidt af.

Selvfølgelig skal man bare huske at hvis terrassen nedlægges og der skal anlægges bed, skal jorden skiftes ud.

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 11. juni 2006 kl. 17.12

Energien der er brugt til at koge uanede mængder vand er et langt større problem end at der bliver hældt lidt salt ud på jorden, og skal du anlægge køkkenhave senere er der absolut ingen grund til at skifte jorden ud ;-)

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Johansen, 11. juni 2006 kl. 17.28

Ja, og den energi du bruger med et luge-jern kommer dobbelt igen! ;)

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Hansen, 11. juni 2006 kl. 20.18

Øh, det har jeg endnu ikke oplevet – at få dobbelt så meget energi af at luge ;-) Men håber da snart det sker!

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Johansen, 11. juni 2006 kl. 20.36

...tja'... de kalorier jeg brænder af på det, kommer da kun igen som ny energi, så... :P

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 20. juni 2006 kl. 11.37

Jeg vil fraråde at bruge salt som ukrudtsbekæmpelse. Det er giftigt for planter og dyr og ophobes i jorden. Sikkert mest i sandet under fliserne, men noget skyller også af belægningen og ender i bedene udenom. Jord er en ressource som vi skal passe på og pleje.

Kogende vand tar livet af ukrudtet. Men var ikke ment som et middel til brug på en stor terrasse eller i en lang indkørsel.

Har I læst min artikel for nylig? Der er andre metoder, som er miljøvenlige og kan give sved på panden! Så fat kost og lugejern, det er sundere for alle parter. God arbejdslyst!

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 9. april 2007 kl. 12.06

En terrasse med skiferbrud lagt og opbygget efter græsk tradition kommer problemet til livs en gang for alle.

Alge begroninger vil der muligvis forekomme, men kun i en brøkdels forhold – holdt op i mod træ terrasser – som til gengæld bliver de rene glidebaner i vinter halvåret.

Besøg www.abelona.dk og se dine muligheder inden for det helt raffineret!

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 10. april 2007 kl. 13.53

Hej Søren
Jeg har studeret hjemmesiden og kan se at der lægges skiffer på/i beton og fuges med beton. Særdeles flot! Det duer bare ikke i det danske klima med skiftende frost og tø i vinterhalvåret. Betonen sprækker og så har du balladen med løse sten, ujævnheder og ukrudt der gror i det skidt der altid ender i sådanne hulrum.

Vis mig sådan en belægning der helt uskadt efter 20 år.

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Søndergaard, 30. september 2008 kl. 11.22

Prøv det godkendte ukrudtsbekæmpelses middel Vega No som også virker mod alger på fliserne.

Vega No er udvundet af hvidløg og brændenælder og er uskadelig for naturen

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 30. september 2008 kl. 19.42

Jeg har efterhånden ikke mere ukrudt mellem mine fliser. Jeg går altid lige ud og trækker det op når det lige har regnet, for så sidder det temmelig løst.

Og så har jeg pillet mos af gamle træer, og proppet ned hvor jeg har hevet ukrudtet op. Mossen breder sig stille og roligt, og har nu næsten fyldt alle mellemrummene op. Det ser rigtig fint ud med mos, og det er blødt at træde på, og der kommer ikke ukrudt i.

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Mulvad Mortensen, 21. marts 2011 kl. 8.37

Hej her er lige en genial opfindelse til rensning af flise fuger
www.youtube.com/watch?v=RQwQZ1WTzCI&feature=youtube_gdata_player

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Valløe, 16. december 2014 kl. 13.35

Salg, anvendelse og opbevaring af VegaNo er blevet forbudt i Danmark! www.middeldatabasen.dk/Product.asp?ProductID=50877

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. december 2014 kl. 18.02

Hvis man googler Vegano står det som om det stadig sælges men det må det ikke . Problemet var at producenten ville tilføre et middel for at forbedre det men det betød at det skulle i gennem nye undersøgelser, der kostede flere hundrede tusinde kroner . Dette og en meget dårlig omtale, da midlet var ustabil, gjorde at man træk midlet tilbage .
Når det virket kunne man slå buske ihjel med det. Det skulle have tid til at virke . Men ofte drillede det og vejret havde også indflydelse på virkningen . Vegano tilsatte et blåt middel som de sagde var organisk og som gjorde Vegano meget mere stabil . Hvad det var de tilsatte ved jeg ikke men det krævede nye godkendelser og dermed mange penge i investeringer . Alene en godkendelse fra staten koster omkring
600.000 kr.

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. december 2014 kl. 22.28

Salt på cementfliser ødelægger i løbet af få år fliserne.
Strøs salt mellem fliserne vil siderne erodere og der vil bliver endnu bedre mulighed for ukrudt.
Manuel rensning er bedste metode og hvor der er kradset meget ukrudt, jord og grus op, kommes nyt grus i og det sluttes af med et lag fint sand.
Det holder så fliserne nogenlunde ukrudtfrie nogle år.

Det bliver interessant at se flisearealerne til foråret. Den milde vinter gør ukrudtet stadig vokser mellem fliserne!
Pille ukrudt mellem fliserne har jeg godt nok aldrig før, været ude for skulle gøre om vinteren!

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. december 2014 kl. 9.59

Jeg ligger træ aske ned i rillerne mellem fliserne , der er ikke noget der kan vokse i ren aske.........

Nyt svar til emnet »Ukrudtsbekæmpelse mellem fliser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Ukrudtsbekæmpelse mellem fliser«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider