Forum

Kommentarer til »Såning af salat om sommeren«

På denne side finder du kommentarer til teksten Såning af salat om sommeren. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristine Kromann, 20. juni 2006 kl. 22.47

Jeg har i den varme periode i sidste uge forspiret salatfrø på følgende måde: jeg lagde køkkenrulle klippet i smalle strimler i en lav plastbakke. køkkenrullen blev fugtet og salat frøene drysset ud herpå. Bakken blev dækket med klar plastfolie og fik lov at stå på køkkenbordet. Efter ca. 3 døgn var de fleste salatfrø spiret. Efterfølgende såede jeg køkkenrullestrimlerne med frø, og de små planter tittede frem efter bare to dage.

Hilsen Kristine Kromann

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 21. juni 2006 kl. 8.33

Har lige sået sommeregnede salatsorter i går på friland på grund af det køligere vejr efter lang tids venten på at blive fri for at forspire såbakker køligt med ophold om natten i køleskab.

For dem, der har mindre held med din metode, anbefales altså natlig brug af køleskabet Om dagen 10–18 C.

Mvh Alice.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria S, 25. juli 2009 kl. 23.35

Hej derude i haven!

En ''fuldblods-amatør-dyrker'' søger et simpelt svar på, hvorfor min Hjerter-Es salat er gået i stok, før den lavede salathovedet? Jeg venter stadig på det smukke hoved, men der kommer bare kun stokke og enkelte blade.

Og hvis jeg nipper stokken af, kommer der 5 nye!

Hvad gør jeg forkert?

Ps: ingen problemer med såning osv, bare mangel på ''hovedet''...

Kh Maria S
heksesyn@gmail.com

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 26. juli 2009 kl. 11.20

Temperatur og vejrforhold spiller ind.

Både varme dage, hård jord og tørke kan fremkalde tidlig stokløbning, altså før selve hoveddannelsen. Hedebølge eller vandmangel tidligere på sommeren er nok synderen her. Der er forskelle på sorterne. Hjerter es går relativt let i stok.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 26. juli 2009 kl. 15.44

Enig-vent til temperaturen er under 20 C med at så ny salat (det er den ved at være nu).

Rucula kan med fordel sås nu.

Den koster stadig 120kr. kiloet, så et par meter i køkkenhaven er givet godt ud. Hvis vi får en varm periode er der stadig mulighed for stokløbning-og angreb af små sorte biller (fra raps). Hvis man gider så den fortløbende hver 14 dag rammer man et tidspunkt, hvor man vil blive belønnet med salat indtil jul.

Man kan evt. tage frø af sine egne planter og er så fri for at betale 16 kr. for en pose frø der kun rækker til 2 m.

Jeg har høstet frø til flere år på en 2m række og det tog 10 min. De skal opbevares i køleskab for at spireevnen er optimal.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria S, 6. august 2009 kl. 17.43

Tusind tak!

Så forstår jeg det bedre.

Altså under 20 grader, så kan vi måske få salat, og høst frøene...

Det er noteret :)
Mange tak derude!

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Elm Jørgensen, 30. juli 2015 kl. 22.53

Jeg har et spørgsmål ang. vinterportulak.
Jeg købte frø en sommer, og planterne groede virkelig godt, men der stod på frøposen at salaten var etårig og ikke kunne bruges året efter. I princippet, tror jeg den vinterportulak kunne have overlevet og sået sig selv til nu, men jeg turde ikke bruge den året efter.
Findes der en "vinterportulak-staude" som man kan bruge så længe den gror?
Mvh
Margit

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Elm Jørgensen, 30. juli 2015 kl. 23.05

Ang. spinat: Hvis man ikke gør noget, kommer der spinat året efter. Det sår sig selv :)

Nyt svar til emnet »Såning af salat om sommeren«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Såning af salat om sommeren«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider