Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 27. juni 2006 kl. 9.59
Karna Maj skrev i havenyt uge 26 2006:
"Varmen har virkelig sat gang i majs, frilandstomater, drueagurker, squash og vintergræskar. Når squash og vintergræskar er blevt til store gode planter, er der ikke længere behov for at fjerne blomsteranlæggene. Planterne er nu store nok til at begynde bruge energi på at sætte frugter. Samme filosofi som ved chiliplanter: der skal være en god stor plante, hvis den skal kunne lave mere end nogle få frugter..."
Betyder det at de blomster vores græskar har sat nu, hvor planten er på størrelse med en tallerken, skal nives af? Og hvad med de små nye squash der er på vore squash planter? Skal de også fjernes? Hvis ja, hvor stor skal planten da være i udbredelse før man tillader den at sætte frugt?
Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 29. juni 2006 kl. 6.35
Er der virkelig ingen der kan svare på dette? Det haster lidt da mine græskar står med blomster og squash med små frugter, og jeg ved ikke om de skal af eller ej.
Skrevet af: J. H., 29. juni 2006 kl. 9.23
Jeg har læst på en anden hjemmeside hvor vejledning fortæller, at man kan udvælge de græskar man gerne vil lade blive på planten – altså klippe/nippe dem af man ikke ønsker skal vokse videre, hvis man ønsker 2–3 store græskar på hver plante.
Det handler om at lade de blomster blive siddende endnu og lade dem vokse til ca. håndboldstørrelse, for derefter at udvælge de bedste frugter og klippe resten af når deres størrelse viser hvilke frugter der er de bedste. Denne metode er så omvendt kan man sige, men giver da et godt overblik over om hunblomsterne er bestøvet af bierne.
Kilde:
www.xlg.dk/
Venlig hilsen Jeanet
Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 29. juni 2006 kl. 9.28
Hej Jeanet,
Tak for dit svar.
Nu er formålet dog ikke at dyrke kæmpegræskar, men at dyrke en masse græskar som kan gemmes til vinteren.
Altså er formålet at fremme plantens vækst så den kan opformere mange græskar af rimelig størrelse, og ikke blot et par stykker som er enorme og, efter min mening derfor, ubrugelige til deres formål.
Måske Karna Maj kunne svare på dette og forklare hvad hun mener med sin artikel?
Skrevet af: J. H., 29. juni 2006 kl. 9.47
Ja, ok – det var så ikke det jeg mente, at du skulle dyrke kæmpestørrelser. Du kunne jo lade lige så mange blive siddende som du har brug for og dermed laver planten ikke kæmper, da den har flere at skulle udvikle :-)
Vi har èn gang forsøgt os med græskar og gjorde ingen af delene, udover pasning og pleje. Resultatet var ikke til at tage fejl af, godt og sundt udbytte – der passede til vores husholdning.
Held og lykke med søgningen
Venlig hilsen Jeanet
Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 29. juni 2006 kl. 10.00
Hej Jeanet,
Okay – så er jeg mere rolig. Sidste gang vi forsøgte os med både squash og græskar da fjernede vi intet og fik et fint og lidt overdådigt udbytte, så måske skal jeg bare lade dem helt være?
Skrevet af: J. H., 29. juni 2006 kl. 10.04
Ja, stol også på jeres egne erfaringer :-)
Venlig hilsen Jeanet
Skrevet af: Kurt Bach., 15. juli 2007 kl. 15.52
Hej Jeanet.
Jeg har en grønd og en gul squars som står i en plantesæk,den grønde smager dejligt men den gule den er så besk.
er der noget jeg kan gøre andet at smide den væk.
Venlig Hilsen.
Kurt Bach.
Skrevet af: Susanne Brinks Raahauge, 15. maj 2012 kl. 7.10
Vi er helt "grønne" med drivhus, så jeg kunne godt tænke
mig om nogen sidder inde med viden omkring dyrkning af mini squash i drivhuset? planterne har på nuværende tidspunt sat
små frugter helt nede i bunden af planten, skal disse fjernes
inden de vokser sig større?
Glæder mig til at høre fra jer
Skrevet af: Anja Egeriis, 15. maj 2012 kl. 7.30
Hej Susanne -
det er en stor plante at bruge drivhusplads på, synes jeg :) Har I også en plante på friland, så I kan fjerne den i drivhuset, når den bliver for stor? For det bliver den i varmen...
Du skriver ikke, hvor stor planten er nu, men man behøver ikke fjerne frugterne. Bare spise dem, så snart de er til at få fat i. :)
Mvh
Anja
Skrevet af: Susanne Brinks Raahauge, 15. maj 2012 kl. 10.53
Hej Anja
Dejligt at høre fra dig! Jeg har sat 2 mini squash i drivhuset og
de er ca 50 cm høje nu! var ikke klar over at de bliver enorme.
Kan man studse dem i toppen eller fjerne sideskud, for at tæmme dem?
Ok, så lader jeg bare de små frugter blive siddende. Var bange for
at de ville tage kraft for tidligt for planten! De små frugter sidder helt i bunden af planten..
Skrevet af: Mette Holm, 19. maj 2012 kl. 23.28
Stegte suash-blomster er en elsket toscansk specialitet.
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. maj 2012 kl. 8.20
Susanne -
hvis du har mulighed for at flytte planten ud, tror jeg, at du vil blive glad for det i løbet af sommeren :)
En squash danner ikke sideskud, men sender det hele ud fra en stængel i midten, så den kan ikke begrænses i størrelse... På friland fylder den ca. 1 m2, og i drivhus kan den sikkert sagtens blive større...
Mvh
Anja
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bortfjernelse af blomster på Squash