Forum

Kommentarer til »Peberrod«

På denne side finder du kommentarer til teksten Peberrod. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peder M Jensen, 2. juli 2006 kl. 13.29

Et godt spørgsmål synes jeg selv er:

kan det der er ovenfor jorden bruges i madlavning?

På forhånd tak for svar.

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Prebenine Prebensen, 6. juli 2006 kl. 2.43

Måske Peder, måske...

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 19. juni 2008 kl. 9.58

Jeg har nu ikke været forbi en planteskole for at købe peberrod, men blot lagt et stykke peberrod i en potte. Peberrod købt i et supermarked og det vokser fint

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Voigt, 27. juli 2008 kl. 15.43

Ja jeg vil nu gerne vide om den peberrod jeg har fået som pælerod. og plantet som pælerod... om jeg kan høste fra den og hvordan?

Inge Voigt

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. juli 2008 kl. 18.12

Hej Inge Voigt

Skriv søgeordet peberrod i feltet øverst på denne side – Du bliver så ledt frem til en udmærket artikel af Henrik Ahlmann om høst- og dyrkning.

Velig hilsen
Lone

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Voigt, 27. juli 2008 kl. 22.23

Ja ja men han nævner at man skal lægge den vandret og høste derfra...

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Voigt, 27. juli 2008 kl. 23.11

Og så må jeg jo tilslutte mig den råwende nysgerrighed om man mon kan bruge det grønne fra planten...

Jeg har jo læst mig til at man kan bruge et udkog mod visse sygdomme i planter. men jeg ville da vøære glad for at få at vide om man kan bruge den øverste del til noget nyttigt!

Inge

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 28. juli 2008 kl. 12.57

Jo – det grønne er der sikkert ingen problemer med at bruge, bortset fra, at indholdet af sekundærstoffer er stort, så smagen kan blive for voldsom. Hold derfor recepten! Jeg har ikke selv forsøgt. Ved indtagelse er der vist ingen anden forgiftningsrisiko end en "forbrændt tunge".

Høst fra plante. Hvis planter har været i god vækst og er kraftige er der som regel ikke problemer med at bruge roden fra sidst i august. Men fordi der har været tørke i forsommeren er væksten antagelig påvirket af vandmangel, så hvis du kun har én plante, så lad den stå, og høst ud på efteråret. Du kan evt mærke med et par fingre, hvor kraftig roddannelsen er. For tidlig høst, svækker plantens vækst næste år.

(RETTELSE: jeg skriver dog ikke "vandret")

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 28. juli 2008 kl. 13.22

Der er sikkert flere, der interesserer sig for gamle lægeplanter.

Advarsel: Jeg så på nettet, at man ved dårlig funktion af skjoldbruskkirtel eller brug af thyroxin mod forhøjet blodtryk (medicin) ikke bør indtage peberrod ikke. For stærke koncentrater, kan desuden muligvis give blærer på huden, så pas på med hjemmestrikkede doser, og hold de gamle opskrifters anvendelse af roden, medmindre, der eksakt angives brug af peberrodsblade.

Roden har været brugt som skørbugsmiddel, rå eller kogt i mælk. Andre lidelser som svindsot, blæresten, gigt, nyrelidelser og vattersot har også været behandlet med denne plante. Planten virker vanddrivende. Blade eller rod har været benyttet til "bekæmpelse" af alvorlige ting som kræftsår, pestbylder, spedalskhed og andre lidelser. Sikkert med tvivlsom effekt.

Hos den gamle læge Henrik Smid hedder det i udgaven 1870 (oprindelig. 1556) følgende:

"Peberroden har kraftigere og stærkere Virkninger end Ræddiken. Den anvendes saavel i Huusholdningen som i Lægekonsten. Indvortes. Nogle blande stødt Peberrod med Honning og koge Blandingen, indtil den bliver aldeles bruun og tyk. Dette urindrivende Middel anvendes mod Steensmerter og til at befordre den månedlige renselse (menes). Peberrodssaft, hvoraf man skal drikke i nogle Dage tjener til at læge den angrebne lunge og er saaledes en fortrinlig drik for den, der have Svindsot..."
Middelalderlægen, henrik Harpestreng, der var uddannet i Salerne, italien skriver (1200-tallet). Peberrod er vaad og varm, og har den dyd, at den spist om Morgenen paa fastende Mave med Salt giver Varme og bevirker, at Materia gaar ud. Ligeledes hvis Raphanus bliver skaaret i Stykker som et Æble og bestrøet med Salt i en Time, indtil den afgiver Vædske, og hvis det vand bliver siet igennem en klud og hældt i Ørerne, borttager det al Døvhed, og dette bør gøres i tre Dage..."
At planten beskrives som "vaad og varm" hentyder til datidens lægesyn, at sygdom hidrørte fra ubalance i de 4 kropsvæsker urin, blod, gul og sort galde, hvilket igen var knyttet til de fire temperamenter. Den virkede altså på lidelser, der have relation den pågældende kropsvæske.

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 28. juli 2008 kl. 13.23

NB Harpestreng var uddannet i Salerno, Italien.

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Voigt, 29. juli 2008 kl. 13.20

Det lyder som spændende viden... og ja jeg interesserer mig lidt for gammel viden om peberrod og andre urter.

Nu ville jeg så bare gerne vide om jeg kan høste... til madlavningen, af min peberrod når den "kun" har pælerod og hvordan... jeg er bange forat skade planten for meget...

Men tak for tippet Henrik!

"til at befordre den månedlige renselse (menes). Peberrodssaft"

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 30. juli 2008 kl. 6.17

Rettelsen er: "Til at befordre den månedlige renselse. Peberrod..." (Mit eget indskud og stavefejl af "menses")

Det er pæleroden, der anvendes. Du kan derfor ikke høste uden at ødelægge planten for i år ved at grave den op og snitte roden over til brug. Derfor forslaget om at om lige at overeje, om det ikke er bedre at vente lidt, nu det har været så tørt, (hvis du altså kun havde den ene plante). Rodstumpen vil skyde igen og fortsætte til næste år, hvor den må bruge kræfter på sin udvikling. (Husk især, at den ved spredning af rodstumper og følgende underjordisk formering efterhånden kan blive et vanskeligt rodukrudt, hvis den ikke har sit eget permanente voksested, lidt afsondret for andre afgrøder.)
Prøv dig frem og husk erfaringerne til næste år...

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Voigt, 30. juli 2008 kl. 12.45

Takker for inputtet. er det forøvrigt ikke peberrod der står så mange steder langs rabatterne her på landet?

Dét ligner gevaldigt!

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 31. juli 2008 kl. 6.29

Nej, jeg gætter på, at du tænker på rumex sp, (syre, skræppe o.a.)
(i forbindelse med opgravning, se den nye tråd: www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/5451.html

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Rister, 14. marts 2009 kl. 20.22

Hvor kan man købe peberods plant

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Strehmel, 27. juli 2009 kl. 11.51

Kan man dyrke peberrod i et gammelt badekar, eller skal karret være "bundløst"?

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 27. juli 2009 kl. 14.35

Der skal bare være dræn og afløb. Vi dyrker peberrod i store potter

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 27. juli 2009 kl. 14.36

Vi har bare købt en stump peberrod i et supermarket og plantet dem

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. juli 2009 kl. 14.51

Der er bare en hage ved peberrod, det breder sig som det værste ukrudt, så ideen med badekarret er ikke dårlig.

Mvh. Svend Høst

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ananix, 11. august 2009 kl. 1.29

Mine ider til forskellige kommentare.

Istedet for badekar kan bruges murebaljer.

Plantes et stykke rod vandret vil nye skud gå lodret, ikke andet. Det kan sagtens være pepperrod du ser langs vejkanten sammen med pastinak og meget andet der har forvildet sig ud i naturen de sidste par 1000år. Får selv alt min pepperod fra naturen planter den kun i for opbevaring af rester.

For mig giver det ikke mening at bruge det grønne da det skulle være for at bruge eventuelle rester fra høst af roden og på det tidspunkt er bladene for gamle eller fulde af affaldsstoffer og bare generelt dårlige.

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janni Gunnarsen, 13. april 2010 kl. 15.26

Ville bare lige i sammenhængen tilføjde dette link til orientering: www.skjoldbruskkirtel.dk/skjoldbruskkirtel.htm

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ester Christiansen, 14. maj 2020 kl. 16.56

Kan man få et stykke peberrod til at spire ved blot at plante det i en potte med jord, eller skal man lade det slå rødder i vand først?

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. maj 2020 kl. 17.26

Peberrod er et aggressivt ukrudt, så jeg vil tro, at det slår rødder i en potte.
Det minder mig om, at jeg så en peberrod på et forkert sted i går. Jeg må hellere gå at grave den op med det samme.

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. maj 2020 kl. 17.30

Du kan nogle gange finde peberrod i den vilde natur, hvilket også vidner om at det er hårdfør plante at have med at gøre.

Peberrod er en gammel lægeplante..

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. maj 2020 kl. 17.49

Jeg fik kun 7 cm af roden op, selv om jeg løsnede med en drænskade i dybden - men der stod jo også andet i vejen, bl.a. flisegangen.
Så er der frisk peberrod til fiskefrikadellerne i aften og en ny gravning senere på året eller til næste år.

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben Damgaard, 10. juni 2020 kl. 15.57

Mht den grønne del af planten; de friske små blade kan bruges til alt hvor man ville bruge andre former for salat, og hvis man bor i København vil jeg anbefale at finde dem på Amager Fælled -eller som jeg kalder det , mit spisekammer :)

Nyt svar til emnet »Peberrod«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Peberrod«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider