Skrevet af: Peder, 9. juli 2006 kl. 19.19
Jeg har plantet en klematis Piilu her i foråret, der lige nu står i fuld flor, men et par af de små nederste skud er visnet.
Klematisen er plantet i min altankasse, der vender mod syd. Altankasserne måler 20cm x 50cm, og er bygget op med muldjord i toppen hvorfra der går et rør ned til bunden, hvor der er et lag leganødder.
Skal der gødes ekstra i den nye muld?
Skrevet af: Winnie, 9. juli 2006 kl. 22.45
Hej Peder
Clematis kan IKKE li sollys nede ved jorden. Det er en skovplante og vil have skygge omkring ''fødderne'', så skal den nok sende skud med blomster ud i solen. Det er der mange måder at løse på, nogle bruger at lægge store sten omkring. jeg bruger lavendel (hvilket nok vil passe bedre i en altankasse). Så sørg for at den får skygge nederst på planten.
Jeg forstår ikke helt din beskrivelse af altankassen... Er den 50 cm dyb eller hvordan?
Hvis du vil vide en masse om clematis, så vil jeg foreslå at du kigger på www.clematis.dk/ her er vist hvad der er værd at vide om planten.
Jeg har også lige erfaret at clematis kan li at blive plantet dybt, gerne 20–30 cm dybere end i potten. Så vil de skyde tæt og forgrenet fra jorden.
Skrevet af: Peder, 10. juli 2006 kl. 8.29
Hej Winnie.
Tak for dit svar.
Min altankasse er lavet som et selvvandingssystem, og målene er 20cm bred, 50cm lang og ca. 25cm dyb.
Jeg ved godt det ikke er alverdens jord der er plads til, men jeg syntes klematiser er flotte.
Selve jordoverfladen er dækket med ral, mest til pynt.
Skrevet af: Winnie, 10. juli 2006 kl. 10.20
Hej Peder
Ja, clematis er flotte og jeg har dem også selv. Mine står rundt i haven, så jeg har ikke erfaring med at have dem i altankasse. Men uanset hvor de står, så kræver de skygge ved jorden og et stykke op. Som jeg skrev, bruger jeg lavendel og det fungerer fint, men det er vist stort set lige meget hvad man bruger som skygge bare det når et stykke op på clematisen. Jeg tror altså at det er solen der har svedet dine og det er jo nemt at rette op på.
Det er altså heller ikke usædvanligt at der er noget vissent på en clematis. For et par år siden satte jeg to clematis ved siden af hinanden, hvor meningen var at de skulle afløse hinanden med blomster. Det gik også efter planen det første år. Sidste år var den ene helt død at se på hele sommeren og jeg kunne faktisk ikke finde et sted, hvor stænglerne ikke var helt tørret ud og jeg havde helt afskrevet den. Jeg lod den dog stå ved siden af den anden, så kunne den jo bruge de visne stængler til at kravle i. I år er der kommet blomster i begge igen (samtidig). Jeg ved ikke rigtig hvad der er sket, men for fremtiden vil jeg vente og se hvad der sker, inden jeg giver en vissen clematis dødsstødet.
Ang gødning, så får mine gødning samtidig med roserne og stauderne i foråret og så gøder jeg ikke mere. Din clematis har sikkert fået en langtids tablet med i potten, så jeg tror altså ikke du behøver at tænke mere på at gøde mere i år.
Skrevet af: Leo Christiansen, 3. august 2007 kl. 13.16
Skal de afblomstrede knopper fjernes efter af blomstring?
Skrevet af: Pinje, 8. februar 2008 kl. 7.27
Hej Winnie
Håber jeg må "blande" mig i jeres indlæg om Piilu, som jeg læste da jeg overvejer at anskaffe mig sådan en.
Jeg prøvede at gå ind på den hjemmeside du nævner www.clematis.dk/ – hvor det hele skulle stå, men jeg får Melby Efterskole op i stedet for. Øhhh... skulle den have heddet noget andet.
Skrevet af: Pinje, 8. februar 2008 kl. 7.29
Hovsa – glemte vist lige noget i mit indlæg
Hilsen
Pinje...
Skrevet af: Flemming, 8. februar 2008 kl. 12.27
Hvis I vil vide meget mere om clematis eller klematis, bør I gå ind på www.clematisdanmark.dk
Skrevet af: Anna-Margrethe Christensen, 4. juni 2018 kl. 12.59
Skal en clematis piilu klippes ned til vinter?
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 4. juni 2018 kl. 13.16
Din Clematis hører til gruppe 2. Her et link om beskæring :)
www.haveabc.dk/18/besk%C3%A6ring-%E2%80%93-clematis-gruppe-2
Skrevet af: Judith Svendsen, 10. juni 2018 kl. 12.02
Jeg har en meget stor klematis, i sommerhuset den står op ad et skur, som nu skal rives ned. Kan jeg klippe blomsten ned, og flytte den uden der sker noget med den. 😊
Skrevet af: Judith Svendsen, 10. juni 2018 kl. 12.03
Jeg har en meget stor klematis, i sommerhuset den står op ad et skur, som nu skal rives ned. Kan jeg klippe blomsten ned, og flytte den uden der sker noget med den. 😊
Skrevet af: Judith Svendsen, 10. juni 2018 kl. 12.05
Undskyld det første billede.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.