Forum

Kommentarer til »Hvordan kommer jeg japansk boghvede til livs?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan kommer jeg japansk boghvede til livs? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Mette Højmann, 28. april 2003 kl. 21.17

Ja kært barn: mange navne.

Hos os går den under navnet: kæmpe-pileurt.

Jeg har fundet en måde at begrænse den på: vi har anlagt en ca 1 m bred bræmme af græs mellem den og køkkenhaven. Og rundt hele skoven af Pile-urt i øvrigt!

Når vi kører med plæneklipperen og slår græsset hele sæsonen, vil den langsomt trække rødderne tilbage.

Over ca 5 år har vi fået godt styr på den.

Nu er den der, hvor vi gerne vil have den: udenfor vores tagudhæng på nordsiden af huset.

Den opsuger alt vandet fra taget af vores gamle hus og vi har ingen fugtproblemer.

Og min køkkenhave, på den anden side af græsstien ligger lunt i læ og klarer sig ganske udemærket. Een gang om året med minifræseren er fint. (Almindelig gravning er rigeligt, men jeg er lidt magelig)
Og vi elsker den frodige, 4 meter høje, jungle-agtige skov, der vokser op hver sommer. Her bor pindsvinene, frøerne, fuglene og en mange slags insekter. Det er faktisk blevet et helt lille Øko-system.

Det er jo en lidt anden synsvinkel, men prøv at nyde det i stedet for at bekæmpe det.

Lige et sidste råd: spild ikke dine penge på Round-Up. Det virker ikke på denne plante! Hvis du virkelig ikke mener, at den ikke hører hjemme i din have, så prøv at lægge arealet ud til græs et par år. Den kan "Stresses væk ved mekanisk bearbejdning, på samme vis som Skvalder-kål.

God fornøjelse

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Throbjørn Stenholm, 2. maj 2003 kl. 13.21

Hej
En anden måde at fjerne kæmpe pileurten på er ved at dække hele arealet til med plast i mindst et år.

Eventuelt kan man komme et lag flis ovenpå plasten og have nogen blomster i krukker ovenpå igen.

Opgravningen af urten er stort set nytteløst eftersom den skyder fra selv små jordstængler. Endelig er det besværgeligt eftersom rødderne går langt ned.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mettekanel, 29. januar 2005 kl. 22.19

Jo Pileurt – Polygonum, en af arterne kaldes Japanpileurt, mon ikke det er den man kæmper med også i skovbruget! Her bøjer man blot stænglerne, IKKE knækker, men blot bliver ved med at bøje stænglen, så den hænger nedad. Herved kan man udmarve den på samme måde som hvis man hele tiden nipper det grønne væk fra skvalderkålen...

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Hansen, 26. maj 2005 kl. 15.22

Jeg har netop etableret et lille forsøg med fåregræsning i Japanpileurt – efter at den er kommet på skov og naturstyrelsens hadeliste. Desværre ser den også ud til at være på fårenes hadeliste – de vil ikke æde den overhovedet! så det er kun en farbar vej på den måde at fårene gerne træder planten ned...

Naturvejleder
Karsten Hansen

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Jensen, 15. august 2005 kl. 13.12

Jeg skal bruge japansk boghvede / japan pileurt, eller hvad den nu ellers går under. Jeg skal bruge den til en blomsterdekoration, men hvor kan jeg finde den i naturen, det lyder som om den er et problembarn.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 28. november 2005 kl. 9.11

Hej Vibeke

Jeg har japansk boghvede i min have – står i græsplænen og breder sig derfor kun det som jeg synes er OK. Hvis du er interesseret i nogle stængler til dekorationer må du gerne få det hos mig (eller en lille aflægger)! Jeg bor i nordsjælland.

Med herlig hilsen
Ulla

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Vemmelund, 12. august 2007 kl. 0.57

Tak tilsend mig venligst nyt om emnet.

Med venlg hilsen
Tove Vemmelund

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Hansen, 12. august 2007 kl. 10.14

Hej.

Det er fremført her at Round up ikke virker på Japansk boghvede. Det er ikke korrekt – blot skal midlet anvendes sent på vækstsæsonen og i dobbelt dosering. Round up virker altid bedst ved nedadgående saftstrøm – sent på sæsonen.

Et langt bedre middel er dog plæneklipperen hver uge sommeren over. Herved udsultes planten der naturligvis er afhængig af fotosyntese (grønne blade). Mit forsøg med fårene lykkedes absolut ikke de vil ikke æde skidtet.

Naturvejleder
Karsten Hansen

Nyt svar til emnet »Hvordan kommer jeg japansk boghvede til livs?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan kommer jeg japansk boghvede til livs?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider