Forum

Kommentarer til »Læggekartofler skal forspires«

På denne side finder du kommentarer til teksten Læggekartofler skal forspires. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel, 28. april 2003 kl. 22.31

JAA den er jo udemærket for ikke NOOOOOOOOBBBBBBBERRRRRRRRRR

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Huniche, 24. februar 2004 kl. 15.30

Hvor køber jeg læggekartofler så tidligt på året.

Planteskolerne har dem ikke endnu?.

M.v.h.

Jan

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 24. februar 2004 kl. 18.11

Efterhånden burde man kunne få dem i planteskoler m.m landet over. Men se mere her – du kan evt. efterlyse et sted i dit lokalområde.

www.havenyt.dk/forum/kommentarer/879.html#e3041

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil, 16. marts 2004 kl. 21.39

Læggekartofler kan du købe nu på alle kartofelcentraler. De sælger skam også mindre ''portioner''

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sannah, 7. marts 2005 kl. 22.00

Hvi man (jeg) ikke har et frostfrit sted, at sætte kartofler til forspiring, skal jeg så vente til april?

Jeg har en udestue, der er kold om natten og som i dag har været oppe på 30 grader.

Jeg har også en lade med et stort vindue, men der bliver der også koldt til nat.

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 22. februar 2009 kl. 19.58

I år har jeg sat kartoflerne til forspiring på min trappeopsats foran mit soveværelse. Så kan jeg drømme om nye Hamlet kartofler. Bilka og A-Z synes jeg altid har et godt udvalg, også tidligt på sæsonen hvis nogen skulle mangle. De har dog et standard sortiment og ikke så mange sorter som man ku drømme om, men bestemt meget hæderligt. Mine Hamlet er så småt begyndt at spire!

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 22. februar 2009 kl. 20.09

Jeg fatter altså bare ikke at det er et problem at finde læggekartofler. Vi kan da ikke nu finde kartofler uden de får spire indenfor få dage. Problemerne er nok mere om det er den ønskede slags. Og så selvfølgeligt at de ikke får for lange spirer, og blive forspiret på de givtigste rigtige stadier. Så vis vi ikke skal konkurere om at være først, er det en meget simpel og spændende oplevelse. håp

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sannah Schou, 22. februar 2009 kl. 21.17

Ja men du godeste Johanne, du har vel ikke tænkt at lægge kartofler i marts?

Det er da al for tidlig at sætte kartofler til spirring, tror jeg.

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. februar 2009 kl. 10.49

Hej Sannah

Det er ikke for tidligt at sætte kartofler til spiring et lyst og gerne køligt sted – især ikke hvis man er interesseret i de såkaldt tidlige sorter, som kan høstes i maj og juni.

Udplantning skal vente, til jordtemperaturen er 7–9 grader.

Med venlig hilsen fra
Lone

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 23. februar 2009 kl. 17.24

Jeg har haft kartofler til spiring i en god uge nu – og spirerne pipler frem. Jeg har købt sorten Primula i PlantOrama – min pan er forholdsvis tidlig kartofler i drivhus og på friland.

Mine står køligt (15 grader) og lyst :-) Så nej det er slet ikke for tidligt... slet ikke :-)

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Erik Rasmussen, 6. marts 2009 kl. 22.00

Knud Erik den 06.03.2009
Jeg har d.d. sat kartofler til spiring i min lukkede, men kolde udestue.

Jeg har trykket dem halv ned i noget godt havejord i nogle spande.

Er det forkert at gøre?

Med venlig hilsen
Knud Erik

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. marts 2009 kl. 9.48

Hej Knud Erik Rasmussen

Nej det er da ikke forkert – det er fint med meget lys, som giver korte, grønne spirer med god vedhæftning og dermed et godt udgangspunkt for roddannelse.

Jordtemperaturen (der nok ligger lidt under i den gennemsnitlige døgntemperatur i din udestue) er med til at påvirke hastigheden for spirernes frembrud og vækst.

Du kan eventuelt gøre et forsøg med løfte nogle få af kartoflerne ovenpå jorden – de er næppe begyndt at "sætte rødder" endnu – og så holde øje med, om hvordan de udvikler sig. Måske kan flere frembrudte spirer betyde bedre / hurtigere vækst fra det tidspunkt, hvor du vælger at dække knoldene helt med jord. Måske bliver der slet ikke nogen forskel på dine halvt dækkede og de utildækkede.

Men det kunne være interessant at høre om dine erfaringer når du når frem til den første (vidunderlige!) kartoffelhøst.

Med venlig hilsen fra
Lone

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sannah Schou, 7. marts 2009 kl. 15.45

Jeg vil mene, at temperaturet i en kols udestue vil svinge al for meget.

I vores udestue (der er jo glas i en sådan stue) kan temperaturen i solskin snige sig over de 30 grader.

Bare en tanke!

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 7. marts 2009 kl. 16.55

Jeg lagde kartofler til spiring 14 februar, idag for præcis 3 uger siden. Der er fine små kraftigt mørke spirer... De ligger i en bakke der er foret med to lag aviser, og et tyndt lag godt muld. Jeg sprayer kartoflerne nogle gange pr. uge. De står i et sydvendt vindue – holder rummet forholdsvis køligt – 14 grader.

Jeg er meget i tvivl hvornår jeg skal smide dem i jorden – det er sorten Primula som jo er tidlig. Beddet er dækket med plads – planen er at dryke kartoflerne i mælkekartoner (der er en fin artikel om det herinde) og senere sætte dem ud... og håbe på tidlige kartofler.

Men aner ikke hvornår de er klar – hvos store/lange spirerne skal være?

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund Traberg, 19. februar 2013 kl. 23.39

Jeg vil gerne forsøge mig med lidt kartofler i årets køkkenhave. Her på nettet kan næsten kun læse om specielle læggekartofler købt til formålet. Men kan man lave egne læggekartofler af spisekartofler fra supermarkedet? Der er selvfølgelig risiko for virus, men er der nogen der har erfaringer med hjemmelavede læggekartofler?

Med venlig hilsen Mette

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 20. februar 2013 kl. 7.24

Sidste forår brugte jeg nogle kartofler købt i LIDL fordi jeg syntes de var for små at skrælle de kostede 10 kr for 6 kg de blev forspiret som de dyre jeg købte og gav 34 kr for 2 kg
De kom op næsten samtidig - og det var de billige der var de bedste men også de mindste - men til gengæld var der rigtig mange ved hver top.
Mvh. Henry.

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine H., 10. marts 2014 kl. 19.16

Er det nødvendigt at forspire kartofler? Kan man ikke bare lægge dem direkte i jorden?

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 10. marts 2014 kl. 19.41

jeg har købt almindelige spisekartofler hvert år, og brugt dem som læggekartofler. jeg har taget de pæneste i de poser jeg har købt, og jeg har ikke haft sygdom endnu. nu er der mange der skriver om de forskellige steder, man kan forspire. hvert år har mine poser bare ligget i et køkkenskab, og der har de forspiret fint, men ved selvfølgelig ikke om de kunne have givet endnu flere kartofler, hvis de havde forspiret på en anden måde, men tror det egentlig ikke.

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 10. marts 2014 kl. 19.56

Hvis man forspirer kartofler, har man mulighed for at sortere syge fra. Der er næsten altid nogle som ikke vil spire ordentligt uanset om det er økologiske, kontrollerede eller bare nogle fra posen med spisekartofler.

Udbyttet bliver måske lidt større ved forspiring, fordi de når en bedre udvikling inden evt. skimmelangreb, men ellers er det underordnet med forspiring.

Og så selvfølgelig skal de forspires, hvis man vil have rigtig tidlige kartofler.

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine H., 11. marts 2014 kl. 13.47

Tak for de gode svar. Dem kan jeg sagtens bruge... :-)

Nyt svar til emnet »Læggekartofler skal forspires«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Læggekartofler skal forspires«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider