Forum

Unavngivent emne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sussi, 12. maj 2003 kl. 22.53

Undskyld mig, men jeg har fået opfattelsen af, at Hydrangea macrophylla ikke blomstrer samme år hvis den skæres ned, da den blomstrer på sidste års skud!?

Vil andre venligst kommentere?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 13. maj 2003 kl. 6.55

Det er korrekt at Hortensia macrophylla blomstrer på sidste års skud, -at der står indeværende års skud er min fejl. Det gælder kun H. paniculata. Så hård beskæring medfører tab af blomster samme år, præcis som i f. eks frugttræer.

Hortensia forynges med mellemrum ved forårsbeskæring, hvor der skæres kraftigt tilbage til ca 10 cm, hvorved der dannes en kønnere busk og større blomster på erstatningsskuddene. De nye blomsterknopper, der dannes i eftersommeren sidder højt på stilken under de afblomstrede. Det betyder, at hård beskæring år efter år ingen blomstring giver, da knopperne fjernes. Tidspunktet for beskæring af H. macrophylla er bedst forår, da dette giver den forryngede busk en mere harmonisk form.

Nyt svar til emnet »Unavngivent emne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Unavngivent emne

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider