Forum

Kommentarer til »Er det en parring mellem dræbersnegle?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Er det en parring mellem dræbersnegle? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Iversen, 3. oktober 2006 kl. 21.43

Jeg så første gang 2 dræbersnegle parre sig i midten af maj, den ene var fuldvoksen, og den anden var "bare" 4 cm. lang i udstrakt tilstand, det gik udmærket, jeg ventede til de var færdige for at se hvor stor den mindste var.

Jeg troede ikke de kunne parre sig før de var fuldvoksne, men det kan de altså, vi har gennem hele sommeren fundet dræbersnegle der har parret sig, og de sidste var i går aftes.

Vi har en del af dem, men nu er det mest i yderkanten af vores 1½ tdl.-land store grund, så det kan godt betale sig at bekæmpe dem, sidste år var de over hele grunden i MEGET stort antal, vi flyttede ind i okt.2004. Vi klipper dem midt over, ulækkert, men mest humant.

Vi bor ved Balka på Bornholm.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin, 16. april 2007 kl. 22.22

Jeg har opdaget, at der bor dræbersnegle i min kompostbeholder, og har derfor ikke ville tømme den ud over jorden der dyrkes grønsager på. Jeg er bange for at brede dem i haven.

Er der nogen der ved hvad man skal gøre. Jeg har tænkt at det måske kunne være en ide at lægge den på jorden om vinteren nogle dage hvor der er hård frost.

Med venlig hilsen
karin

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birte Buhl, 17. april 2007 kl. 7.52

Hej Karin
Du skal ikke forvente at en gang nattefrost kan gøre det af med sneglene i din kompost. Hvis det var min kompost (jeg har også snegle i min kompost) ville jeg klippe alle de snegle over, som jeg kunne få øje på. og jeg ville gå grundigt tilværks. De steder, hvor jeg bruger komposten vil jeg også sætte et lille foderhus (se: www.sneglstop.dk) med Ferramol (jernfosfat). På denne måde behøver sneglene ikke at blive et stort problem.

venlig hilsen Birte Buhl

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 4. september 2007 kl. 23.00

Burde man ikke droppe komposten, jeg mener at det er den ultimative bollekasse for snegle?

Jeg har lige fundet 2 snegle under en busk i haven (som vi klippede ned). De lå i en cirkel og en hvis stor slimklump i midten. Da jeg tog skovlen for at halshugge dem, så forsvandt slimklumpen. Nå men som sagt så fandt jeg dem den 2. sep. 2007...

Henning

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birte Buhl, 5. september 2007 kl. 9.19

Det er helt rigtigt en parring du har set.

venlig hilæsen Birte Buhl

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jherusa, 17. september 2008 kl. 13.19

Det er ikketilat trode er hermoforditter?

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jherusa, 17. september 2008 kl. 13.20

Ups det varforkert?

men deter stadig ikketil at tro'?

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Munk, 23. juni 2009 kl. 19.37

Vi droppede vores kompostholder idet vi var de eneste i området og derfor tiltrak hele områdets snegle. De kom fra haverne omkring vores og da så vi droppede at lægge vores grøntaffald i kompostbeholderen – stoppede det voldsomme antal og blev for hvert år minimeret. I år har vi ingen set.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birte Buhl, 24. juni 2009 kl. 7.58

Stop hetsen mod kompostbeholdere!.

Det er ikke sikker at jeres kompostbeholder har hele skylden for at tiltrække snegle. Der er mange som de to seneste år har oplevet en kraftig tilbagegang af iberiske snegle. Det kan skyldes mange forskellige ting, bl.a. at det har været koldt og tørt forår, og at flere naturlige fjender er kommet til og sikker også flere andre faktorer.

Jeg har stadig en herlig kompostbeholder både en åben og en lukket. I flere år har jeg haft voldsomme problemer med iberisk skovsnegl, men de sidste to år har de reelt ikke været et problem.

venlig hilsen Birte Buhl
Grøn Guide Århus

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Munk, 24. juni 2009 kl. 8.43

Til betjent Buhl. Jeg skriver om flere års erfaringer og jeg taler med mange andre som har oplevet det samme som jeg. Mine naboer (til 2 af siderne) kom og spurgte os – året efter at vore kompost var fjernet – om også vi havde en invation af snegle! Og om vi ikke kunne være fælles om at samle dem ind og det var vi naturligvis interesseret i. Vi følger naturligvis med i vejrets betydning for sneglebestanden, men kompostbeholdere har vi haft i 35–40 år og har været glad for denne form for genbrug – men ikke de sidste år. Dette er IKKE en hetz – det er en oplevelse som mange har haft.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 24. juni 2009 kl. 10.03

Jeg tager dem med spaden så snart jeg øjner dem! Og ja, det burde alle vel som sådan gøre.

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Er det en parring mellem dræbersnegle?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Er det en parring mellem dræbersnegle?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider