Forum

Kommentarer til »Hvor høje bliver Jordskokker?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvor høje bliver Jordskokker? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 6. oktober 2006 kl. 20.13

Jordskokker
– er en sjov og spændende grønsag, og så smager de især godt som kartoffelmos med ristede baconterninger i og de krydderurter/krydderrier man kan lide. Jordskokker kræver langt mindre kogetid end alm. kartofler. De er nemme at mose og kan komponeres på mange måder – efter ens "gehør".

Jorskokker er ikke vanskeligere at "rense" end andre grønsagere. Det er klart at de glatte er nemmeste og kan erhverves i alm. små bakker, hvor der selvfølgeligt er en begrænset mængde. Men ønsker du at selv opleve opvoksning er der så rigeligt til eget forbrug, til en mindre familie første år og året derefter. Skrællene – og efterladte rødder kan måske udvikle sig til næste års rigelige høst.

Mine jordskokker har godt nok små blomsterknopper i toppen, men om de også blomstre ser jeg ikke, planterne er mere end 4 m. høje – og jeg undgår helst; "hold i nakken".

Den nemmeste måde at rense jordskokkerne på er i en spand vand – og en toiletbørste i boremaskinen. Børsten skal så have savet af skaftet for at passe i borepatronen, men så kan du også nemt rense muslingeskaller og andet lignende på den måde.

Finder du ikke glatte jordskokker nogle steder får du dem gratis hos mig i Middelfart, T. 64413003. De yngler helt vildt, og behøves, vist nok ikke at plantes/sættes igen. Der kommer helt sikkert nogle efterkommere op næste år. Værre er det altså heller ikke. Er du glad for kompost får du også det fra de 4 m. høje toppe de har. håp

Nyt svar til emnet »Hvor høje bliver Jordskokker?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvor høje bliver Jordskokker?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider