Forum

Kommentarer til »Middel mod lus og lopper?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Middel mod lus og lopper? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 16. maj 2003 kl. 9.54

Det er rigtig nok småfuglenes brug af biologiske bekæmpelse du har iagtaget. Forholdet er studeret hos blåmejser på Korsika. Fuglene udvalgte her et potpourri af ti aromatiske planter ud af de omkring 250 arter, der vokser omkring rederne. Det gjaldt både mynte, røllike, lavendel og andre stærkt duftende planter, der indeholder sekundære stoffer med afskrækkende effekt på bakterier, virus, parasitter, svampe og insekter.

Forskeren bag forsøget, Michael Lambrechts, fra Center for Økologi, Montpellier i Frankrig, udførte følgende forsøg: Han lod de aromatiske planter fjerne fra 64 reder og placerede i stedet en skjult kasse med lavendel og røllike under halvdelen af disse reder. Under den anden halvdel anbragtes tomme kasser. I løbet af det første døgn fornyede kun fugle med tomme kasser duftplanterne i reden. Men efter to døgn begyndte også den anden halvdel at hente en ny forsyning duftplanter. Årsagen kan være, at duften fra de skjulte planter i kassen aftog, og at fuglene benytter lugtesansen til at afgøre, om utøjsmidlet fungerer optimalt i reden.

De korsikanske forsøg indikerer, at lugtesansen spiller en vigtig rolle hos mejser, i stil med andre fuglearter som f.eks gribbe. Disse har en direkte fordel af at kunne lugte ådsler på lang afstand, ikke mindst, hvis det ikke kan ses fra luften, fordi det ligger skjult af vegetation eller andet. Hos blåmejserne blev indsamlingen af duftende planter først påbegyndt efter at ungerne var klækket. Forsøgene med blåmejserne er omtalt i tidsskriftet Ecology Letters, Vol.5, p.5859, 2002; i artiklen Blue tits use selected plants and olfaction to maintain an aromatic environment for nestlings.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 26. maj 2003 kl. 15.20

Jeg ahr lige anlagt mig et pragtfuldt krydderurtebed, med alverdens urter.

Til min stor forbløffelse var der et eller andet der syntes at nippe i min Santolina, min merian, og ikke mindst min Timian som de er meget glade for.Her er det gråspurve der er på spil, jeg troede først det var solsorte, fordi jeg ikke troede at en så lille fugl kunne lave så meget ravage. De (tror jeg) ser ud til at flyve tilbage i reden med deres " bytte ".

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 26. maj 2003 kl. 16.03

Jeg ahr lige anlagt mig et pragtfuldt krydderurtebed, med alverdens urter.

Til min stor forbløffelse var der et eller andet der syntes at nippe i min Santolina, min merian, og ikke mindst min Timian som de er meget glade for.Her er det gråspurve der er på spil, jeg troede først det var solsorte, fordi jeg ikke troede at en så lille fugl kunne lave så meget ravage. De (tror jeg) ser ud til at flyve tilbage i reden med deres " bytte ".

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 26. maj 2003 kl. 16.55

Jeg ahr lige anlagt mig et pragtfuldt krydderurtebed, med alverdens urter.

Til min stor forbløffelse var der et eller andet der syntes at nippe i min Santolina, min merian, og ikke mindst min Timian som de er meget glade for.Her er det gråspurve der er på spil, jeg troede først det var solsorte, fordi jeg ikke troede at en så lille fugl kunne lave så meget ravage. De (tror jeg) ser ud til at flyve tilbage i reden med deres " bytte ".

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 27. juni 2005 kl. 17.20

Hej,
Måske et lidt sent svar til dette emne.

Vi har observeret gråspurve der systematisk hakker bladene af vores rosmarin, krydderurt og lavendel! Nogle blade flyver de væk med – andre hakker de bare af og lader ligge.

Det synes at holde op hen ad sommeren – måske når rede-byggeriet er forbi.

Det så sjovt nok ud som om de helst angreb nye planter!

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Pedersen, 18. maj 2021 kl. 10.23

Hos os bringer de ikke bladene videre, men lader dem ligge "døde". I vores tilfælde hiver de blade af nye sommerfuglebuske.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Pedersen, 18. maj 2021 kl. 10.23

Hos os bringer de ikke bladene videre, men lader dem ligge "døde". I vores tilfælde hiver de blade af nye sommerfuglebuske.

Nyt svar til emnet »Middel mod lus og lopper?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Middel mod lus og lopper?«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider