Forum

Kommentarer til »Mælkesyregæring«

På denne side finder du kommentarer til teksten Mælkesyregæring. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 25. oktober 2006 kl. 22.38

Jeg glæder mig til at prøve nogen af dine opskrifter. Tak for dem.

Har du nogen erfaring med at mælkesyregære squash? Jeg har nemlig nogen kæmpefrugter jeg gerne vil prøve at udnytte anderledes end jeg plejer, og kan måske høste af dine erfaringer.

Hilsen Nini

2 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Filrup, 4. december 2006 kl. 17.35

Hej.

Jeg er på jagt efter en opskrift på Syrnet Hvidkål! Det findes i Sverige og smager rigtig godt.

Er det noget du kender til?

3 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Warburg, 9. juni 2008 kl. 23.37

Dem af os der laver enten ost eller yoghurt, ved at hvis man blander sin (overskydende) valle, med for eks æblesaft eller hvad man nu har af frugtsafter fra haven, og lader man blandingen stå i køleskab nogle dage, får man en dejlig, let perlende drik, der bliver bedre og bedre, jo flere dage den står.

4 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mille, 24. november 2008 kl. 14.57

Hvor kan man finde sådanne termometre, til at måle temperaturen af mælken, til Yoghurt?

5 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. november 2008 kl. 10.42

Hej Mille

Spørg i Matas eller hos en isenkræmmer – de har stakkevis af dem!

Vær lidt kritisk omkring en opbevaringsvenlig beholder til dit termometer – nogen af dem sælges i paprør, der ikke holder til at ligge i en skuffe :-(

Med venlig hilsen fra
Lone

6 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. november 2008 kl. 10.42

Hej Mille

Spørg i Matas eller hos en isenkræmmer – de har stakkevis af dem!

Vær lidt kritisk omkring en opbevaringsvenlig beholder til dit termometer – nogen af dem sælges i paprør, der ikke holder til at ligge i en skuffe :-(

Med venlig hilsen fra
Lone

7 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. november 2008 kl. 22.13

Hej alle

Jeg leder med lys og lygte efter en aflægger af kefirsvampen og en, som kan undvære en aflægger. Har i sådan en eller kender en som kan skaffe den?.

Efter hvad jeg har læst mig til er svampen den nemmeste at dyrke. Jeg har evt vandkefiren i bytte med.

Venlig hilsen Søren Duun

8 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mille, 10. december 2008 kl. 9.23

Nu har jeg prøvet at lave youguten, men den er helt slimet, er det menningen eller hvad har jeg gjordt galt?

9 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 4. januar 2009 kl. 14.27

Jeg ved det ikke, men der må være kommet en fremed kultur ind og blande sig. Hvilken yougurt brugte du til starter, og var den helt frisk?

mvh Camilla Plum

10 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 4. januar 2009 kl. 14.29

Hej Søren, har du fundet den?

jeg tror ikke den kan fås i danmark, og jeg er ved at skrive en bog om konservering, så jeg skal også bruge en. Jeg ville være taknemelig for en aflægger af din vandkefirsvamp.

kh Camilla Plum

11 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 4. januar 2009 kl. 14.30

Spændende med gærede drikke med mælkesyrekultur, er der nogen der ved mere om det

12 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. januar 2009 kl. 16.25

Hej Camilla

Det skal jeg lige have fundet ud af, så jeg sender dig en aflægger af den en af dagene.

Jeg har den gamle bog af Ingrid Dam (gedeavlernes daværende formand). Bogen var fra det gamle forlag Skarv. Heri nævnes også kefir, men ikke vandkefiren. Men du skulle have mange år på bagen

13 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. januar 2009 kl. 16.33

Der findes på nettet, lidt hist og her omkring kefir og især vandkefiren, der nok er den mest udbredte af dem begge.

Mælkekefiren kan man bl.a. lave en ost af. Jeg syntes at de begge er utrolig spændende at arbejde med og nemme at håndtere, frem for yogurt, der godt kan drille lidt. Jeg skal prøve at lave en cider af vandkefiren, v.h.a æblemost da jeg ved at lade den stå i ca 3- 5 dage kan få sukkeret til at blive til alkohol (ca 2 procent), samtidig med at jeg får en sund drik. Man kan derfor benytte sin egen saft eller en god most

14 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. januar 2009 kl. 16.33

Der findes på nettet, lidt hist og her omkring kefir og især vandkefiren, der nok er den mest udbredte af dem begge.

Mælkekefiren kan man bl.a. lave en ost af. Jeg syntes at de begge er utrolig spændende at arbejde med og nemme at håndtere, frem for yogurt, der godt kan drille lidt. Jeg skal prøve at lave en cider af vandkefiren, v.h.a æblemost da jeg ved at lade den stå i ca 3- 5 dage kan få sukkeret til at blive til alkohol (ca 2 procent), samtidig med at jeg får en sund drik. Man kan derfor benytte sin egen saft eller en god most

15 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 6. januar 2009 kl. 9.34

Jeg har på Christiania og i en økolandsby Matavenero i nordspanien (http://thatroundhouse.info/matavenero.htm)drukket en drik der var lavet af the, dvs. almindelig sort the eller urtethe og en svamp og et sødestof som jeg tror var honning. Meget frisk og perlende.Svampen var glat og nem at passe.Den lignede nærmest en eddikesvamp. Det tog ca 14 dage at lave drikken.Desværre har jeg den ikke mere.Men jeg tror den stadig kan skaffes viden om processen et af stederne.

Hilsen Nini

16 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 6. januar 2009 kl. 9.40

Det er en kombuchasvamp, og jeg prøver som en sindssyg at finde en, lige nu.Er de rnogen der har en?

Camilla Plum

17 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 6. januar 2009 kl. 9.58

Jeg kender en, men hvordan kommer vi i kontakt uden at jeg behøver at lægge min adresse ud her på det offentlige internet?

Vh. Nini

18 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 6. januar 2009 kl. 10.33

19 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. januar 2009 kl. 11.36

Du kan godt købe kombuchasvampen flere steder på nettet. Jeg havde også den i tankerne, men vil ikke gabe over flere, da jeg nok ender med at løbe surt i det. Lidl havde for år tilbage juice, der var fremstillet af denne svamp, men kunne ikke sælge det. Det smagte i øvrig lidt speciel...Men ellers udemærket.

Jeg mangler selv oplysninger omkring opbevaring af vandkefiren. Jeg kan ikke finde ud af om den kan nedfryses. Det kan mælkekefiren (op til et år)

20 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Kongsted, 16. maj 2009 kl. 15.57

Hej Søren Duun
Jeg har en ældre kollega som er alternativ behandler. Hun har førhen kunne skaffe mig både kombucha og kefir svamp. Det vil jeg tro hun kan med dig også. Har du opskrifter hvordan du starter dem op? ellers kan du få det også.

Hun ved også en masse om hvad de helsemæssigt er godt for. Hvis du er interesseret i det.

Der er personer som ikke vil have så godt af disse 2 drikke. Det er bl.a. personer som gennemgående er kuldeskære og /eller har løs afføring.

Du kan skrive til mig og få hendes adresse på: kongsted@svendborgmail.dk
Lone Kongsted

21 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte R.M. Hansen, 22. juli 2009 kl. 14.15

Er der nogen, der kan undvære en bid vandkefirsvamp? Jeg kunne vældig godt tænke mig at prøve at lave sådan noget...

Jeg kan kontaktes via min hp www.123hjemmeside.dk/Lillebo

22 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Øvli Røjgaard, 15. oktober 2010 kl. 13.42

I tidligere kommentarer efterlyses hjælp til Kefirfremstilling.
Jeg har netop prøvet et produkt fra:http://www.hjemmeproduktion.dk som har givet et fremragende resultat. Rimelig pris, let at lave og meget velsmagende. Kan anbefales.

23 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Bojesen, 26. januar 2011 kl. 13.52

Jeg har en mælkekefirsvamp, der godt kan give aflæggere hen ad vejen. hilsen Bodil ring 41567080

24 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 1. november 2011 kl. 8.26

Kære Camilla

Vedr. gæring af surkålen.
Der står i opskrifterne, at den skal gære i glas med gummiring, men skal disse være lukkede med patentordningen på glasset eller bare ligge løst på og så lukkes til når gæringen er overstået?
Når jeg spørger, er det fordi jeg har lært aldrig at lukke mine surdejsbeholdere hermetisk til, da der ellers kunne dannes overtryk derinde.

mvh Vibeke

25 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Henriksen, 15. december 2011 kl. 17.39

Jeg har lavet mælkesyregærede rødbeder, men det salt man kommer i skal det ikke vaskes ud inden det kommer på glas, for det er simpelthen alt for salt når det er færdigt, er der nogen der ved noget om det?.

Jeg har osse lavet noget med følgende: 1/4 hvidkål, 2 peberfrugter, et løg og krydderier , hakkes og kommes i glas og hældes over med en blanding af vand, sukker og eddike, luk glasset, og sættes på køl, er klar efter ca 3-5 dage . Så er spørgsmålet ? er det mælkesyrede grønsager, smager pragtfuldt

26 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sia Maria Fjellvang, 10. august 2021 kl. 13.40

Kefirsvamp.

Jeg har et pænt overskud af min kefirsvamp. Kan man bruge den til fermentering af grøntsager?

Sia Maria

27 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. august 2021 kl. 13.47

Er det vandkefir eller mælkekefir du har overskud af?

28 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. august 2021 kl. 13.55

Jeg vil foreslå dig at kigge i Søren Ejlersens bøger om fermentering. De er rigtig gode. Hvis du er på facesbook er der også en gruppe (med rigtig mange medlemmer) som jeg ikke lige kan huske navnet på, men som beskæftiger sig med alt indenfor fermentering, kefir og yogurt fremstilling, bagning med surdej og meget andet.

29 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sia Maria Fjellvang, 10. august 2021 kl. 15.39

Ja, det glemte jeg at skrive. Det er mælkekefir, og tak for god inspiration 😊

30 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sia Maria Fjellvang, 10. august 2021 kl. 15.39

Ja, det glemte jeg at skrive. Det er mælkekefir, og tak for god inspiration 😊

31 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sia Maria Fjellvang, 10. august 2021 kl. 15.39

Ja, det glemte jeg at skrive. Det er mælkekefir, og tak for god inspiration 😊

32 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sia Maria Fjellvang, 10. august 2021 kl. 15.39

Ja, det glemte jeg at skrive. Det er mælkekefir, og tak for god inspiration 😊

33 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. august 2021 kl. 15.52

Hej Sia

Gruppen på Facebook hedder:

Kefir og kombucha
(alt om fermentering)

Der er over 23.000 medlemmer i gruppen så jeg tror godt at du kan få svar herinde
Held og lykke med det.

Nyt svar til emnet »Mælkesyregæring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Mælkesyregæring«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider