Forum

Kommentarer til »Vælg din hæk med omhu«

På denne side finder du kommentarer til teksten Vælg din hæk med omhu. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Østergaard, 7. november 2006 kl. 8.34

Husk lige ved plantning af ny hæk ud mod offentlig vej og sti, at plante hækken således at det også om 10–15 år stadig er muligt at holde hækken inden for skellet. Det er ærgerligt når hækken bliver plantet så langt ude at den hurtigt kommer til at genere trafikken på fortovet.

Ifølge Vejlovens §103 skal hækken holdes inden for skellet ellers kan vejmyndigheden kræve den klippet tilbage, evt. udføre arbejdet for grundejerens regning

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Bøje, 17. juli 2015 kl. 6.41

Vedr. brug af taks som hæk:

Ifølge hegnsloven § 4. Til levende hegn må ikke anvendes træer eller buske, som er giftige eller kan give anledning til udbredelse af plantesygdomme.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. juli 2015 kl. 9.51

Taks er giftig for heste. Børn bør ikke spiste de fine røde bær.
Men jeg tror ikke taks er så giftig, at den falder ind under ovenstående bestemmelse.
Så ville der også være advarsler om at have den som busk eller træ i haven.

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Bøje, 17. juli 2015 kl. 9.59

Men naturstyrelsen mener at taks er meget giftig, også for mennesker.

naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/artsleksikon/planter/froeplanter/traeer-og-buske/stedsegroenne/taks/

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. juli 2015 kl. 10.58

Taks er noget giftigt stads. Man bør faktisk være lidt forsigtig når man arbejder med den. Jeg kender en anlægsgartner som har fået savsmuld af taks i øjet. Det gav en rigtig grim og længerevarende irritation.

Liguster er også giftig. Ihvertfald bærene.

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 17. juli 2015 kl. 18.05

Taks er, som Claus ganske rigtigt skriver, giftig. Også for mennesker.
Alle dele af taks, bortset fra bærrets frugtkød, indeholder alkaloider med virkning på kredsløb og respiration.
Frøet inde i bærret er ligeledes stærkt giftigt.

www.bispebjerg.dk/giftlinjen

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. juli 2015 kl. 8.42

Tak for advarslen. Altså ikke flere takshække.
En ligusterhæk dagger ikke frø - hvis den bliver klippet korrekt., så den får vel lov til at blive stående.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. juli 2015 kl. 17.14

Hegnsloven kunne godt være mere specifik. Hvor giftig skal en plante være før den er forbudt? Betyder risikoen for eksponering ikke også noget?

De fleste af os har uden problemer mere eller mindre giftige planter i haven.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. juli 2015 kl. 18.13

Jeg har mange og store taks i haven, og dem fjerner jeg ikke. Vi har jo ingen hest, og vi har aldrig haft den mindste mistanke om, at de skulle kunne skade os.
Jeg lærte om skovbrug af skovfoged H. Gram i Kalby Ris. Han advarede kun om, at taks var giftig for heste.
Hegnslovens bestemmelser er gode nok, men vi kunne godt ønske os et cirkulære til hegnsloven, hvor det er opremset, hvad vi har af giftige planter, vi ikke må bruge.

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. juli 2015 kl. 18.35

Der kendes eksempler på selvmord med taks og plantes kraftige cellegift finder også anvendelse i kemoterapi. Ingen tvivl om at den er giftig også for mennesker.

Den frister imidlertid ikke til at man spiser uforvarende af den, så jeg synes da endelig folk skal lade den stå. Vil man til at save i den bør man til gengæld være forsigtig og bruge passende værnemidler.

Som sagt har vi masser i giftige planter i haven. Fingerbøl, engletrompet, erantis ja selv kartoffelplantens grønne dele.

Trods dette er der ikke mange som rent faktisk formår at forgifte sig uforvarende.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 18. juli 2015 kl. 18.43

Hej i afdelingen for taks og giftige planter.
Synes ikke der skal laves regler for alt muligt, for det vil nærmest være umuligt at finde ud af det, i stedet kan de der vil undvære giftige planter, lade være med at plante dem. Vi spiser jo heller ikke hverken hæk eller græsplænen? Så vidt jeg kan finde ud af - er der ingen eksempler på at mennesker er døde af giftige planter i haven inden for så længe nogen kan huske, til trods for at vi har alt muligt stående, hvor liguster nok er den mest almindelige, og i år blomstrer den nu selvom den er blevet klippet "efter bogen" og så giver det også bær.
Der findes udmærkede hækplanter i taks, som er hanplanter og her får de så ingen bær, som er det mest problematiske ved taks. Den bedste af de søjleformede er sorten "Taxus media Hillii" og skal den være bred hedder den "Taxus media Farmen".
Jeg synes der var meget mere relevant at få fjernet innovasive arter, men det er jo en hel anden diskussion.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. juli 2015 kl. 19.25

Jeg er meget enig Boi, men nu er reglen/hegnsloven jo en realitet. I den forbindelse ville da være rart om der i det mindste var et bilag eller cirkulære som præciserede hvad den sigter mod.

Jeg har heller ikke hørt om dødsfald i Danmark med haveplanter, men forgiftninger sker der hvert år. Især af små børn, som jo putter lidt af hvert i munden.

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 18. juli 2015 kl. 20.16

næ, jeg ser nu heller ingen problem i at Taks er giftig, det er en dejlig flot plante, kan man ikke lide den opret kan den let klippes, eller formes, betydelig kønnere end Buksbom, synes jeg.

Problemet er, hvis ikke man er klar over det, og midt i klipperiet gnider sig i øjne eller putter fingrene i munden.
Så det vigtige må være, at forklare børn de ikke må spise ting de ikke kender og at voksne bruger handsker og briller, når de klipper hæk.
- og generelt sætte sig ind i hvad vi planter ude, og har af potteplanter inde.

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 18. juli 2015 kl. 20.26

www.bispebjerghospital.dk/giftlinjen/alt-om-gift/planter-og-svampe/plantelisten/Sider/default.aspx

måske, hvis ellers heldet er med mig, er dette et link til plantelisten på giftlinjen.

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels V., 18. juli 2015 kl. 21.52

Tja, så er både ligusterhæk og bøgehæk jo også udelukket ;-)

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 18. juli 2015 kl. 23.04

Havde jeg børn og skulle plante en have til, ville jeg skelne i mellem de planter som udgør reel fare dvs. livsfare eller fare for varige men, ved indtagelse af relativt små doser.

At man får mavepine af at æde f.eks for mange bog eller at gnave i en buksbom, ville jeg ikke tage så tungt. Bog smager fælt i de mængder der skulle udløse mavepine -de gir den der "grønne banan-fornemmelse" i munden. Buksbom kan jeg ikke se, hvorfor npgen skulle give sig til at gnave i.
Man kan ikke beskyt børn mod alt der giver det mindste ubehag, men man kan lære dem at omgås de potientielle farer der nu en gang er, på en fornuftig måde.

Sagde hende, der åd bog, bøgeblade, rå rabarber mm som barn -og som lever endnu.

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 19. juli 2015 kl. 0.28

Jeg synes taks er en fantastisk hæk - giver god læ året rundt. Jeg kan godt se reglen i hegnsloven. Og jeg har da også haft problemer med min takshæk ind til naboen, som ville bruge græsplænen til at hestehold. Men hun satte bare et hegn op med en god meters afstand til hækken, så hesten ikke kunne nå.

Hvis man klipper hækken en gang årligt, bliver der stort set ingen røde bær. Men jeg har da været ude i at gå og fjerne enkelte røde bær, da mine børnebørn var helt små.

Jeg har aldrig haft ubehag af at klippe takshæk.

Men det er vigtigt at vide, at den er giftig.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. juli 2015 kl. 8.35

For ca. 10 år siden døde 3 køer på Eskebjerg lyng i nordvest sjælland, efter at have spist Taks.

Nyt svar til emnet »Vælg din hæk med omhu«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Vælg din hæk med omhu«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider