Forum

Kommentarer til »Dyrk tidlige kartofler med plastdække«

På denne side finder du kommentarer til teksten Dyrk tidlige kartofler med plastdække. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Norris, 19. maj 2003 kl. 21.44

Har man bambus i haven, er de bøjelige skud ideelle til at lave buerne med. Man skal lige huske at klippe hul i plasten når dagtemperaturen er over ca 12 grader et hul på 10 cm2 pr løbende meter. Selv har jeg lige været ude og stikke fingeren i jorden vi skal spise nye kartafler imorgen! (20. maj)

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 19. maj 2003 kl. 22.32

Jeg har også tidligere brugt bambus til vækstbuer, men kom lidt fra det, da alle mine bambus blomstrede og gik ud. Men friskhøstede bambus har nogle skarpe kanter, som kan rive både plastik og især fiberdug i stykker. Andet år er de bedre hvad det angår. Hvordan tackler du det?

Lige nu er jeg mest glad for et hold nyindkøbte elrør, som er meget lette at anvende, og hvor fiberdugen glider let.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Norris, 20. maj 2003 kl. 17.22

Det er heller ikke de allernyeste bambusskud jeg bruger, og så plejer jeg at fjerne hvad der evt kunne rive fiberdugen i stykke. Til gengæld bruger jeg så kraftig en plast at der aldrig går hul, og som kan bruges i flere år.Men den koster osgå 10 kr pr meter.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 21. maj 2003 kl. 1.30

Det er også bambus, jeg bruger som buer til fiberdug og plast. Jeg bruger altid kun de friske bambus, der endnu ikke har fået grene, tager dem direkte fra busken, så er de stadig bløde, bladkapperne går let af, og fiberdugen kan strammes over dem uden at lide skade. Busken skal alligevel begrænses, ellers gror den ind i havehuset!

Over fiberdugen bruger jeg en kraftig plast, der blot lægges løst over og holdes nede med mursten for blæsten, altså ikke lufttæt. Iøvrigt er den jo kun over, når vejret er for koldt for kartoflerne samt frostnætter.

Har høstet min første kartoffel fra en potte i vindueskarmen 16. maj (5½ x 4 cm) Dem ude vil jeg ikke se til før Grundlovsdag.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Grøn, 18. maj 2004 kl. 11.53

Jeg har de sidste 3 år lavet kartofler i haven som er færdige ca. 5. juni.

Det foregår ved at jeg lægger plastik fast ud på på jorden allerede i slutningen af februar- ofte efter snevejr- og trækker jordvarmen op. Kartoflerne købes samtidig- i skolernes vinterferie og lægges til spiring i udestuen i en lav kasse. I midten- slutningen af marts afh. af vejret- lægger jeg så kartoflerne i et spadestiksdybde- stadig med plastikken klipset fast ud over bedet (har højbede med trærammer). Når planterne titter frem får de buer af brugte elektrikerrør (prøv den lokale elektriker), der holder i mange mange år og i starten af maj tages de af, og kartoflerne hyppes første gang og 14 dage senere 2. gang og ca. 5. juni kan vi tage de første. Det forudsætter selvfølgelig en tidlig sort, f.eks Hamlet, der holder hele sæsonen uden at blive melet på den her jord og som kan gemmes. Fordelen ved metoden er, at der faktisk når at komme pæne store kartofler før kartoffelskimlen sætter ind- typisk midt i juni her på egnen- og gør det af med toppene og dermed væksten ind i juli. Til den tid kan der så såes f.eks. salat i renden mellem rækkerne.

Med venlig hilsen
Karin Grøn

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Norris, 21. maj 2004 kl. 17.22

Jeg har iår fundet en løsning som jeg synes er endnu bedre end bambus til vækstbuer under fiberdugen: 6 mm rundjern, som kan klippes og bøjes i præcis den profil og med den højde man ønsker. Fint til både fiberdug og Bionet.Holder uendeligt og har et nydeligt rustent rustikt udseende. Iår har vi 16.maj spist de første nye kartofler!

Nyt svar til emnet »Dyrk tidlige kartofler med plastdække«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Dyrk tidlige kartofler med plastdække«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider