Forum

Kommentarer til »Kan kæmpe bambus gro i Danmark?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan kæmpe bambus gro i Danmark? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Aaløkke Vinther, 30. januar 2007 kl. 17.11

Firmaet www.udeliv.nu forhandler store bambus m.fl.

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Mortensen, 20. april 2007 kl. 10.53

Det er Ph. nigra der er sort (men bliver ikke så høj) og nigra ''boryana'' der er grålig (og senere får brune skjolde på stænglerne.

Skud af Ph. aureosulcata ''spectabilis'' smager bedre end dem af Ph. pubescens (moso). Alle Phyllostachys skud er spiselige, men nogle smager bedre end andre.

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Thinggaard, 3. september 2007 kl. 20.34

Vi har importeret grøn kæmpe bambus fra Nord Kina prøv at se mere på www.fairplant.dk med mere info. De tåler ned til minus 20 graders frost i Kina.

Alle er 1 årigeplanter på oprindelig 7–9 meter højde, som er nedkortet til ca. 3 meter, de skyde nu kraftigt fra bunden, samt med mange nye side skud på oprindelige stammer.

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Mortensen, 4. september 2007 kl. 12.22

Den bambus du har importeret vil have det svært i Danmark – og bliver i hvert fald ikke 15 meter høj her – måske 6m. Hvis nogen skulle være interesseret i Ph. pubescens, så får I bedre planter ved at købe dem små fra en som rent faktisk har dyrket dem i Danmark, eller i det mindste NordEuropa. Det er også let at få fat i frø af denne art, og de spirer let.

For dem som ønsker giganter er arten Phyllostachys vivax meget bedre; tåler mere frost, vokser langt hurtigere, og dyrkes i Danmark for eksempel hos Bornholms Bamburet.

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Thomsen, 6. januar 2009 kl. 0.47

Lidt sent på tråden her, men spændende læsning og spændende emne!

Er man til store bambus, eller generelt bare bambus, så kom og deltag på www.bambusforum.dk – et nyt og spændende projekt til danmarks bambus-folk!

Jeg har selv 13 arter i haven, de fleste af Phyllostachys, og jeg agter at finde mange flere arter!

/Dennis Thomsen

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Melanie Nielsen, 1. april 2009 kl. 8.49

Heeej...

Jeg sidder her med en veninde og skriver pjockt. Vi har om de truet Pandabjørne, og vi tænkte på om hvorfor de ikke kan leve af i danske Bambus? og hvad der er glat med dem,... Håber i kan hjælpe, for kan ikke find enoget om det nogle steder...

M.V.H
Skolepigerne

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Mortensen, 1. april 2009 kl. 9.21

Hvem siger de ikke kan det?

De almindelige danske hækbambus, fargesia, er netop pandaernes foretrukne bambus. Pandaerne lever hvor disse bambus gror vildt.

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Thomsen, 1. april 2009 kl. 10.28

Hej "Skolepigerne"!

Kunne I ikke skrive til mig på pogo@bambusforum.dk – jeg kunne godt være interesseret i at præsentere en artikel om truede pandabjørne på bambusforum.dk

Jeg kan desværre ikke skrive direkte til jer her på havenyts forum, så derfor bruger jeg tråden!

En grund til at er spørges på denne måde til den almindelige danske havebambus kunne være, at man typisk ser billeder af pandaer med større stammer af bambus, og dem kan man ikke lige forbinde Fargesia med. Derimod Phyllostachys som jo også gror i områder med Fargesia!

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens T., 1. april 2009 kl. 11.02

I det område i Kina hvor der er Pandaer, er det Phyllostachys som er helt dominerende og ikke gul og sort bambus. Jeg botaniserede i området i 2004, og i panda reservatet er placeret i et Phyllostachys område. Selv i skove med træer som Cryptomeria som dominerende træart er Phyllostachys fremherskende.

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Thomsen, 1. april 2009 kl. 11.21

Ikke fordi mennesket er pandaer ;) men også mennesket spiser de nye skud fra flere Phyllostachys-arter, så ja, ville også mene at det typisk er Phyllostachys der vises i forbindelse med både pandaer og mennesker.

Jens, du må have noget interessant at videregive til bambusfolket på bambusforum.

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ka, 17. juni 2009 kl. 2.21

K.A.

Følger lige med i dette emne...

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Rafn, 28. august 2013 kl. 17.32

Det er så absolut muligt med store bambus i DK. Her et billede af nogle af årets skud i 2013 på en Phyllostachys vivax i vores have her i Frederiksværk. Den er omkring 6-7 m. høj, omtrent 6 år gammel og holder sig fint grøn igennem vinteren ;-)

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. august 2013 kl. 18.43

Hej Søren

Det ser rigtig interessant ud - kan du ikke lægge et eller flere billeder op som viser planterne på afstand?

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. august 2013 kl. 8.00

jeg har også en kæmpebambus - i år er stænglerne 3,5 cm i diameter ca. 7 cm når den er udvokset og de bliver tykkere for hvert nu er den ca 5 m høj men bliver omkring 8 m. når den er udvokset - jeg har navnet et eller andet sted hvis nogen vil vide det

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. august 2013 kl. 18.28

Mogens, det ville være super med nogle billeder...

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Rafn, 31. august 2013 kl. 13.33

Her er bæstet i fuld figur ;-) Lyden af bladenes sagte hvislen i vinden er alene grund nok til at have sådan en fætter i haven ;-)

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. august 2013 kl. 14.03

Den er flot!

Ja, det er bl.a. også løvets lyd i vinden, som jeg savner efter at have sagt farvel til en mur af elefantgræs - de sviner med visne blade eller kræver arbejdskrævende nedskæring om efteråret.

Jeg må ud og finde en leverandør af Phyllostachys vivax...

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. august 2013 kl. 17.41

her kommer de savnede billeder

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. august 2013 kl. 17.42

det lykkedes ikke tom jeg sender dem som mail

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. august 2013 kl. 17.43

det lykkedes ikke tom jeg sender dem som mail

Nyt svar til emnet »Kan kæmpe bambus gro i Danmark?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan kæmpe bambus gro i Danmark?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider