Forum

Kommentarer til »Portal af efeu«

På denne side finder du kommentarer til teksten Portal af efeu. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 23. februar 2007 kl. 9.05

Ja, vist var de smukke, forhaverne på Danas Plads, og det bliver de forhåbentlig igen. Men gitre, buer og efeu er fjernet nu, formentlig på grund af et istandsættelsesprojekt. Man har da lov at håbe, at nogen har tid, lyst og kræfter til at genskabe haverne.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. Thomas Jensen, 27. marts 2007 kl. 11.05

Der hersker delte meninger om Efeu's skadelige indvirkning på murværk.

Findes der undersøgelser, der bekræfter, at murværkets fuger går til? Findes der artikler, der fraråder Efeu på murværk?

Mvh,
Thomas

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Thomsen, 12. maj 2007 kl. 23.47

J.Thomas Jensen har den 27 marts 2oo7 kl 11,05 stillet spørgsmål om emnet Efeu's skadelige virkninger på murværk. Er der fremkommet svar eller kommentarer til dette vitale emne?

mvh
Jens

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Havelund Andersen, 19. juni 2008 kl. 8.09

På vores gårdsplads har vi en stenopsat rundel omkring en gammel pumpe, hvor der formentlig har været en brønd. Hele rundellen er beplantet med efeu, som sidste var i vældig vækst. I år er der næsten igen blade tilbage, og dem der er har brune pletter og spor efter insekter (vi har ikke dræbersnegle). Vores nabo foreslog flydende gødning og masser af vand, men det forventede resultat udebliver. Jeg har sammenlignet med de efeu vi har på et træ længere nede i haven. Her er bladene fine grønne og saftspændte.og de har absolut ikke fået andet end hvad vor Herre har tilført. Hvis der er nogen her som kan hjælpe os, vil min kone og jeg være meget taknemmelige.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Gravesen, 27. marts 2009 kl. 20.04

Jeg har læst i Alt om haven i en artikel at hvis murværket ellers er sundt – og uden revner er vildvin og efeu på mur IKKE SKADELIGT, tværtimod kan bladlaget beskytte muren mod fugt fra regn o.l.

Det modsatte gælder på træ, hvor især efeu er fatalt. Da stænglerne klatrer ind i revner og når de vokser sig større – derved kan "brække" træet op.

Det er utroligt kønt med grønt specielt vin op ad de gamle københavner lejligheder. Hamrende ærgerligt at det som oftest bliver fjernet og ikke reetableret når bygningerne pudses op igen. Det grønne bladhang – har jo sin charme

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. marts 2009 kl. 21.40

Hej Eva.

Vi er enige om at efeu er en flot plante, men den er ikke helt ufarlig på murværk. Når muren og evt. tagstenene er dækket af planten, har man ingen mulighed for at følge med i husets tilstand inde under beplantningen. Efeu er en utrolig sejlivet og kan bore sig ind små revner hvor grenene så udvider sig. Der er set tilfælde på gamle huse hvor efeu gror igennem tapetet, eller skubber flere tagsten af. Sådan et håndværkertilbud er ikke så charmerende.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joan, 10. juli 2009 kl. 11.05

Jeg har en portal med efeu, men planten er fyldt med myrer...hvad gør jeg?

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 10. juli 2009 kl. 11.12

Hvis man lader efeu gro op af en mur, skal man være klar over, at sporerne af dens hæfterødder stort set ikke kan fjernes fra muren igen, hvis man ønsker at fjerne planten senere.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens E. Nyholm, 3. august 2009 kl. 18.28

Findes der en metode til at fjerne sporene af hæterødder efter efeu på træskur.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Lise K., 24. april 2010 kl. 14.01

HVor meget at en efeu gren skal der til for at danne nye skud, ? er det nok med et blad?

Nyt svar til emnet »Portal af efeu«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Portal af efeu«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider