Forum

Kommentarer til »Julerose«

På denne side finder du kommentarer til teksten Julerose. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 4. marts 2007 kl. 21.19

Alle mine blade er syge! Jeg har næsten ribbet planten for blade på nuværende tidspunkt...går det an!

Lone.

2 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 5. marts 2007 kl. 13.29

Det er en god ide om foråret,før de nye blade kommer frem, at fjerne alle de gamle blade så de ikke smitter. Så jeg tror din plante vil klare sig og få nye blade.

3 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 3. december 2007 kl. 15.43

Jeg har en hvid julerose, som altid bliver spist af et eller andet. Jeg kan ikke finde utøj på den og heller ikke regne ud hvorfor der er spist af blade og blomster i store bidder.

Hvad kan det mon være? ørentviste?

4 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jordansen, 4. december 2007 kl. 22.52

Hej Anne-Mette,

Hvis det er blomstrene der bliver spist, er det med ret stor sandsynlighed snegleangreb.

Med venlig hilsen
Mads

5 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 5. december 2007 kl. 16.02

Men jeg strør ferramol, og der er kun taget bidder. Jeg synes ikke det ligner snegleangreb, men har ikke et foto. Det er ligeså ofte balde, der bliver spist.

6 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inga Mollerup, 21. januar 2008 kl. 9.06

Blomsterstandene i mine grøn nyserod-planter rådner og bliver helt brune og smattede.

Planterne er selvsåede og kraftige.

Kender nogen til problemet?

7 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 8. februar 2008 kl. 20.02

Nej, men jeg vil gerne vide, hvordan man får juleroser til at holde indendøre i buket?

Jeg synes det ser flot ud med nyserod og perlehyacint sammen, og det ok i en lille vase. Men generelt falder juleroser sammen. Ved nogen hvad man kan gøre?

8 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 9. februar 2008 kl. 9.11

Hej Anne- Mette
Du ridser den nederste 1–2cm af stilken på langs lige inden de sættes i vasen med en knappenål.

Det plejer at virke.

Anne Marie

9 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmussen, 10. februar 2008 kl. 12.00

Et godt foreslag til andre blomster i et julerose bed der er i fortrinsvis skygge, så der også er lidt farver hen over sommeren, udover grøn

10 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Blomsten & Krukken, 10. februar 2008 kl. 13.47

Du kan eventuelt forlænge blomstringen i dit julerosebed med sommeranemone, skovvalmue og akeleje, der også trives i skyggen.

Marianne Strange Andersen

11 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Blomsten & Krukken, 10. februar 2008 kl. 14.06

Hej Anne-Mette!

Det er rigtigt, at juleroser kan være svære at få til at trække vand, når man bruger dem i buketter. Anne Maries trick med at ridse dem i stilken plejer at virke og får man dem til at trække vand holder de også længe i buketter.

Ellers er de også flotte at bruge som flydeblomster i en køn skål eller glasfad – gerne med et par flydelys – og her holder de fint.

Vil du gerne bevare dine juleroser til dekoration, kan du også sandtørrre dem. Hvordan det gøres, har jeg faktisk lige beskrevet i mit seneste nyhedsbrev. Send mig endelig en mail, hvis du er interesseret i opskriften.

Marianne Strange Andersen
shop@blomstenogkrukken.dk

12 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsemarie Brøndum, 17. april 2008 kl. 17.34

Efter 3 år kom der blomst i mine såede juleroser. de passede sig selv. og kom pludselig med blomst. Herligt!

13 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Rasmussen, 4. juni 2008 kl. 14.08

Min juleroser er blevet angrebet at noget hvidt, kan ikke vudere om det er dyr, men når jeg ryster bliver jorden helt hvid. Planten er klasket helt sammen og er meget fedtet, har givet den økologisk sprøjtning som til lus på roser.Kan jeg klippe den ned til bunden, vil den komme igen?

har haft den i mange år, men første gang sådan.

Hilsen fra Ruth

14 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens T., 4. juni 2008 kl. 14.43

Prøv at spule planten med vand, jeg tror det er bladlus
Du kan godt klippe den ned, den skal nok komme igen. Men klip kun de blade væk som er angrebet.

15 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen Jespersen, 11. november 2008 kl. 10.18

Jeg plantede i foråret 2 juleroser, som jeg havde forstået skulle klippes ned i takt med at bladene visnede. Nu er den så tilsyneladende væk, i al fald oven for jorden. Jeg havde ellers glædet mig til at have den her til jul. Kan jeg forvente at den dukker op igen på denne her tid?-
MVH E:J:

16 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 11. november 2008 kl. 12.29

Mine juleroser blomstrer først efter jul, gerne hen i marts måned, og det er vist meget almindeligt.

17 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. november 2008 kl. 14.23

Til Ellen!

Jeg vil tro at dine juleroser er gået ud, mine står flot med store grønne blade, nu venter jeg bare på at blomsterknopperne viser sig, det er rigtigt hvad Merete skriver, de blomster først efter jul.

Mvh. Svend Høst

18 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. november 2008 kl. 18.06

Hej Ellen

Jeg mener at de godt kan være en smule modtagelig for svampe angreb.

Men ellers prøv at se tiden an, det kan være de kommer alligevel. Men det er vigtigt at lade alle de blade sidde somcikke er vissent, da de er med til at holde planten i gang. (også i efteråret) Jo mere du klipper eller river/flår i planten, jo.

større skade laver du.

19 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne, 7. december 2008 kl. 20.03

Hej, jeg fik en pragtfuld julerose idag, men da min have ligger således at jeg ikke ser den om vinteren, spurgte jeg giveren, om den kan trives i potte. Der blev svaret nej, den skal i jorden. Er det korrekt?

20 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne, 7. december 2008 kl. 20.06

Hej igen, jeg bliver nødt til at forklare mig bedre. Jeg vil gerne plante julerosen i en stor krukke og stille den på trappen på husindgangen, således kunne jeg se den ofte. Jeg prøvede det i sidste år, men julerosen gik ud. Skal den virkeligt i et bed i haven?

21 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jordansen, 7. december 2008 kl. 20.47

Hej Marianne,

Du kan godt have den i potten, men det kræver at du er ekstra flittig og påpasselig med vand, næring og kalk.

Se evt. en artikel om emnet, i næste nummer af Praktisk Økologi.

Venligst
Mads Jordansen

22 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 8. december 2008 kl. 8.23

Jeg har to juleroser. De står begge i krukker, eller rettere de står i zinkbaljer... Den ene bor i en mellemstor zinkbalje sammen med en klematis som den er bunddække for. Deri har den boet et par år nu, og er stadig stor og flot – den fylder efterhånden hele baljen.

Den anden julerose bor i en af de gamle zink-skraldespande (høj og firkantet). Der står den sammen med en klatrerose, og fungerer også som bunddække. Og der har den stået i 5–6 år nu. Den er også blevet meget stor og frodig. De blomstre begge flittigt hver vinter, på trods af det eneste jeg tilfører krukkerne er lidt blomstergødning om sommeren, når jeg husker det.

Så mon ikke det med om de kan trives i krukker, er et spørgsmål om hvor stor krukken er...?

23 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 8. december 2008 kl. 11.26

Min ene julerose har stået glemt og forladt i en potte fra sidste år, og lige nu blomstrer den fint. Nu har jeg taget den ud foran huset, ellers stod den i et bed med delvis skygge i potten og fik kun det vand der kom fra himlen og så lidt af mig når jeg ellers kom forbi med vandkanden på meget tørre dage.

Den anden står i bedet og er altid angrebet af et eller andet, blomsterne bliver ædt og er så kortstilkede at jeg knap får øje på dem. Så baseret på min ringe erfaring kan en julerose godt lide at stå i en potte.

24 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne, 8. december 2008 kl. 17.13

Tak for alle indlæg angående julerose i potte. Det er helt herligt, at man kan få rådgivning på denne her måde. Taktak. Marianne

25 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A, 14. december 2008 kl. 21.26

Hvordan skal man passe en julerose i potte indendøre? Tak på forhånd for godt råd.

26 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. december 2008 kl. 11.56

Hej a

Du er kommet på en vanskelig opgave – det er rigtig svært at holde lav temperatur, høj luftfugtighed og gode forhold for rødderne i en potte indendørs, især når planten er fuldt hårdfør i vores klima.

Hvis du ikke har mulighed for at plante ud i jorden på et beskyttet (= ikke vindblæst) sted, har du måske mulighed for at bortadoptere planten til en anden, som kan give den gode vækstvilkår?

Hvis du er heldig, kan du jo komme tilbage ved nytårstid de kommende år og håbe på at få en blomst med dig hjem... :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

27 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Vigh, 27. december 2008 kl. 12.13

Jeg har fået 2 smukke eksemplarer af helleborus Niger her i juledagene. Men da planten er giftig for katte, tør jeg ikke have den stående indendørs. Kan jeg plante dem ud nu; der er ikke frost i jorden?

28 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. december 2008 kl. 14.05

Det er jo en udendørsplante, så det skulle ikke være noget problem, den vil absolut mistrives indendørs.

Mvh. Svend Høst

29 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Horst Schulz, 26. februar 2009 kl. 17.48

Hej,
Kan man plante en julerose i en krukke?

30 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne, 26. februar 2009 kl. 22.41

Ja, det kan man. Jeg har gjort det i december, og den har det rigtig godt. Den står ved trappen til huset og jeg har tænkt mig at lade den stå der også om sommeren, for jeg kan ikke se haven om vinteren og har ikke lyst til at flytte den frem og tilbage hele tiden. Jeg har læst, at den kan godt tåle det.

31 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 27. februar 2009 kl. 10.45

Hvis man er lidt af en julerosenørd eller bare ønsker at anskaffe sig nogle planter kan man besøge dette sted:
www.gartnerietspiren.dk/

32 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Blomsten & Krukken, 28. februar 2009 kl. 0.39

Juleroser har et ret stort rodnet og er generelt ikke vilde med at vokse i krukker, men et år eller to kan de fint klare – og også længere, når blot krukken er stor nok.

Marianne Strange Andersen
www.blomstenogkrukken.dk

33 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 28. februar 2009 kl. 2.42

Kære Marianne, ja måske et år eller to, men så heller ej længere.

Mvh Eivin (^_^)

34 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne, 28. februar 2009 kl. 11.39

Okay, tak for disse oplysninger. Så planter jeg den ud i haven. Vh MF

35 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 5. marts 2009 kl. 8.40

Min julerose har svamp. Hvad kan man stille op? Jeg har fjernet alle blade, og flyttet den. Alligevel. Desuden bliver stænglerne ikke lange nok, blomsterne springer ud på jordoverfladen. Må jeg kassere planten?

36 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 31. maj 2009 kl. 17.45

Jeg har et spørgsmål ang. frøformering af julerosen.

Når man kun har en eneste julerose i haven, som står ret isoleret, hvad kan man så forvente af frøplanterne?

Hvis man for eksempel tager 20 frøplanter fra ''moderplanten'', skal man så forvente, at samtlige bliver ligesom moderplanten? Eller kan julerosen krydse med andre arters blomster, så man kan forvente en vis procentdel af de 20 frøplanter, der er anderledes?

Hvad siger ''videnskaben'' på det område?

Julerosen står meget isoleret fra andre juleroser, men i et område med rimelig biodiversitet.

37 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 31. maj 2009 kl. 17.57

Hej Martin
Du kan forvente at det hele bliver tæt på moderplanten, den kan kun krydses med andre julerose typer, som indbyrden kan krydses – og det kræver en længere forklaring, hvorfor visse kan og andre ikke kan.

Derfor kan du kun forvente krysninger med naboernes juleroser, hvis insekterne også har været der i søgen efter blomster.

38 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 2. juni 2009 kl. 23.59

Tak for svaret, Boi!

Så håber jeg på, at der har været en humlebi forbi, som også har besøgt andre juleroser.

Jeg har hørt i en udsendelse i tv, at humlebier flyver op til 3 km væk fra sit bo i sin søgen på blomster, så det er bestemt ikke usandsynligt!

39 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 14. juli 2009 kl. 8.07

Jeg havde desværre ikke læst denne artikel, så jeg satte mig en god stol og pillede frø af min stinkende nyserod i forgårs. Mine fingre er fyldt med store væskende "vabler". Er der min nogen, der kan fortælle, hvad jeg kan gøre? Eller bare hvor længe de bliver? Det er slemt.

Med venlig hilsen
Carina Juul

40 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. juli 2009 kl. 9.02

Hej Carina Juul

Kontakt din læge eller skadestuen og få gode råd om pleje af skaden på dine hænder.

Det kan blive rigtig problematisk, hvis du ud over giftens skadevirkning skal døje med efterfølgende infektion :-(

Med venlig hilsen fra
Lone

41 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 14. juli 2009 kl. 13.16

Tak Lone, det vil jeg gøre med det samme – jeg var bange for at virke hysterisk, så tak.

Med venlig hilsen
Carina

42 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Lorenzen, 27. februar 2012 kl. 12.52

jeg købte 2 juleroser , som har smidt en masse frø, og der var mange små planter jeg plantede ud , de står fine med grønne blade,moderplanten har en masse knopper (se billed)men de er ikke sprunget ud endnu.
Ruth Lorenzen

43 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Elkjær, 19. marts 2012 kl. 17.19

Her er så min jule rose en måned senere

44 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Horst Schulz, 21. september 2012 kl. 13.32

Hej,
hvornaå er det tid til at høste frø fra juleroser ?

45 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Horst Schulz, 21. september 2012 kl. 13.34

uha: tastefejl - det er ikke første gang

46 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Lorenzen, 21. september 2012 kl. 14.11

Hej Mine juleroser har sået sig selv, de nye planter kommer under den gamle, om foråret planter jeg dem ud et andet sted.

47 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Lorenzen, 21. september 2012 kl. 14.17

Jeg har fået nogle knolde, planten som ser sådan ud her i september, jeg fik at vide de lugter ganske forfærdenlig når der kommer blomst i dem, er der nogen her der ved hvad den hedder, jeg har ikke havt blomst i den endnu

48 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. Thomsen, 23. september 2012 kl. 1.06

Hej Ruth,

:-)

selvom du ikke har sat et billede ind med dit sidste spørgsmål, - gætter jeg på at det er leopadpalmen du tænker på, - og ja, - NÅR der kommer blomst, efter en 4-6 år, - så er det en stor stinkende, - men umådelig flot blomst.

49 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Lorenzen, 23. september 2012 kl. 14.39

Hej T. Thomsen.
Tak for dit svar, jeg her været inde på nettet, det er den plante, vil du have nogle knolde vil jeg gerne sende dem til dig,
Tak for hjælpen
min mail ads er ruthtaps@gmail.com
Mine står ude i haven, når jeg får dem op, skal jeg sende nogle stykker til dig.
Venligst
Ruth Lorenzen

50 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 29. september 2012 kl. 23.23

Hej Horst
Det er en god ide regelmæssigt at kigge under bladene på juleroserne efter små nye planter. De er ret gode til at så sig selv, men de spirer på ret forskellige tidspunkter.
På den måde har jeg fået over 20 julerosebørn. 2 af dem blomstrer just nu i september, en lysegrøn og en grøn/rød.
Juleroserne har et solidt rodnet, også de små, så det er godt, hvis de hurtigt kommer på den rette plads.
Venlig hilsen
Alice

51 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Horst Schulz, 30. september 2012 kl. 10.05

Tak Alice. Jeg skal nok gå på jagt. Vi har haft en rød i flere år. Den blomstrer og trives fint. Den må godt kunne li placeringen.

52 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 9. april 2013 kl. 11.13

Jeg har et bed der kun får sol om morgen og formiddagen. Ville juleroser kunne overleve der?

53 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 11. april 2013 kl. 8.30

Hej Jean

Jeg er sikker på, at din julerose vil trives, hvis jorden er tilpas fugtig, men absolut veldrænet. Flere juleroser rådner end dør af tørke, men de er rimeligt hårdføre, når de først har vænnet sig til stedet. De vokser fint i halvskygge.

Bemærk dog lige, at der findes mange forskellige sorter, og nogle er mere hårdføre end andre (kig på skiltet fra planteskolen, om den skal vinterdækkes).

Venlig hilsen
Alice

54 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 11. april 2013 kl. 10.47

Skal jeg plante dem i surjord eller bare almindelig havejord? Skal jeg evt. blande sand i for ekstra dræn?

55 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 13. april 2013 kl. 18.17

Hej Jean

I bøgerne står der kalkrig jord, men det er jeg ikke så sikker på er rigtigt. Jeg har haft juleroser stående ved siden af rhododendron, og det gik fint, men det var meget hårdføre rhododendron, som ikke fik ret meget sur jord.

I øjeblikket gror mine juleroser i ganske almindelig jord. De har det udmærket. Mine julerosebørn var endda dybfrosne under et lag af is i vinter, men nu kommer de til sig selv igen og begynder at vokse (jeg tog dem ind i drivhuset og puslede om dem, men de havde da stået længe i minus 15 grader og barfrost plantet i flamingokasser, som altså ikke lige kom af med al fugtigheden.

De kan drille lidt i starten, men når de har fundet sig til rette, er de hårdføre.

Hvis din jord er lerkrukkejord, er det måske smart med et par håndfulde grus, men det gælder jo alle planter.

Venlig hilsen

Alice

56 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 13. april 2013 kl. 18.45

Jeg har haft juleroser før men fik sat dem i fuld sol..det kunne de ikke lide. Det var mere om der var nok lys til dem....

57 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 15. april 2013 kl. 10.39

Hej Jean

Halvskygge og læ er fint.

Venlig hilsen

Alice

58 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 16. april 2013 kl. 10.46

De er nu sat i skyggebedet under en Rød Kornel. Håber at se dem i løbet af året....
Jorden er alm. havejord der er godt formulet efter mange års nedfaldne blade.

59 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Jakobsen, 12. december 2013 kl. 10.56

Først, glædelig jul. Jeg har fået nogle juleroser i små potter, kan jeg plante dem ud nu, evt i kummer?
Mvh Kirsten

Nyt svar til emnet »Julerose«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Julerose«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider