Forum

Kommentarer til »Kan jeg klippe en potentilla-hæk helt tilbage?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan jeg klippe en potentilla-hæk helt tilbage? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisa Jørgensen, Åsvej 32, 4540 Fårevejle, 13. marts 2007 kl. 17.23

Kan man ikke beskære "lidt". Det er vel ikke nødvendigt at klippe helt tilbage.

Min Potentilla-hæk er ca. 10 år gammel, men meget tynd forneden, og temmelig høj. Jeg er dog bange for at den ikke blomstrer så jeg vil også gerne vide hvornår i givet fald man kan klippe den lidt tilbage.

Med venlig hilsen
Lisa Jørgensen

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 14. marts 2007 kl. 9.08

Hej Lisa
Du kan forynge din hæk ved at klippe en 1/3 af grenene af ved jorden over tre år så får du en ''ny'' hæk uden at miste alt på en gang. De nye grene er lysebrune, de gamle grå.

Men potentilla, der klippes helt ned om foråret, vil blomstre på de nye grene samme år.

Hilsen Anne Marie

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingelise Bjerre, 11. april 2007 kl. 16.50

Kan man skære helt unge potentilla tilbage?

Vi plantede et stykke jord til med hvid potentil (barrodsplanter) oktober 2006, men i øjeblikket står de bare som halvvisne stabbe, hvoraf kun nogle få har bladskud på vej på grenene. Der er dog liv fra bunden på de fleste. Kan jeg skære det visne bort nu og håbe på, at planterne bliver pæne at se på? Eller skal jeg se tiden an og vente med at beskære til februar?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. april 2007 kl. 21.56

Hej Ingelise
Du må gerne klippe det visne væk nu, så de kan blive tætte fra bunden. De ''døde'' kan godt finde på at skyde helt hen i maj, så hav tålmodighed.

Hilsen Anne Marie

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingelise Bjerre, 12. april 2007 kl. 9.24

Tusind tak for svaret ang. beskæring af hvid potentil. Jeg vil straks gå i gang med at klippe.

Det er super dejligt, at der er et sted, hvor man kan spørge om den slags.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Møller Hansen, 30. maj 2007 kl. 21.14

Jeg har skåret 3 orange potentilla ned i marts måned. Den ene har nu her sidst i maj 3 små skud fra bunden. De 2 andre ser ret døde ud... Kan det passe, at de er døde af at blive skåret ned...? Hvordan kan jeg tjekke om der stadig er liv?

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 30. maj 2007 kl. 21.51

Hej
Jeg har været ude for rigtig mange potentilla, der ikke vil skyde og sætte blade i år(både med og uden beskæring). Der er muligvis svamp i grenene efter det våde efterår. Planten ynder jo tørre forhold. Jeg har rådet flere til at se tiden an nu vi har fået ''grødevejr'' et par uger endnu. Man kan ikke kradse i barken på potentilla for at se om den stadig er i live,da den er hvid under barken istedet for grøn. Er den brun er den død.

Anne Marie

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Madsen, 20. marts 2008 kl. 12.19

Jeg har for ca fem år siden plantet dværg potentilla i nogle cementrør. Spørgsmålet er, om jeg nu i marts kan skære dem hårdt tilbage idet de fleste af grenene er ved at få nye skud. Jeg ønsker ikke at de skal blive for store, hvad de er godt på vej til.

Hvad kan anbefales?

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Refstrup, 6. april 2009 kl. 17.43

Kan potentilla plantes i krukker?

Nyt svar til emnet »Kan jeg klippe en potentilla-hæk helt tilbage?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan jeg klippe en potentilla-hæk helt tilbage?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider