Forum

Kommentarer til »Hvor finder vi kartoffelsorten Engblomme?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvor finder vi kartoffelsorten Engblomme? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ARNE HANSEN, 20. marts 2007 kl. 15.41

Har læst din søgen efter kartoflen(ÆGGEBLOMME) ikke engblomme ellers er beskrivelsen rigtig, der er et udtal af mennesker der påstår de har den, jeg har stor erfaring i gamle kartoffelsorter, og har afprøvet nu ti der tror det er æggeblomme de har selv en forsøgsgård under staten men også den er forkert, jeg har den men kun få tilbage.

2 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Hansen, 20. marts 2007 kl. 16.20

Kartoflen æggeblomme kan købes i Bilka. det har jeg gjort.

3 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ARNE HANSEN, 21. marts 2007 kl. 12.25

Kartoflen Æggeblomme er svær at finde den ægte det er rigtig Bika sælger en de kalder Æggeblomme og jeg har også undersøgt den og den er heller ikke rigtig der er mange der tror de ha æggeblomme men bare ikke den ægte jeg er fra barn opvokset med alle ældre tyber vkartofler og man glemmer jo ikke de ædle sorter, man skal ikke bare tro det er æggeblomme, prøv at koge den den skal blive rigtig mørkegul,ikke større end 6 cm med dybe øjne og meget fast så er den i nærheden

4 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 21. marts 2007 kl. 21.28

Se evt. billede af Æggeblomme kartoflen her: www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=106

Den svarer nøje til den, Bilka har i år.

Med venlig hilsen
Brian Krause

5 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ARNE HANSEN, 21. marts 2007 kl. 22.32

Som før nævnt har jeg også kontroleret Bilkas kartoffel som jo kalder den Æggeblomme,men det er ikke æggeblomme,æggeblomme er ikke bare en rund kartoffel der er meget mere ved denne sortman kan nemt tage billeder af en rund kartoffel, jeg har afprøvet cika nu 14 slags ingen af dem mange lignede æggeblommer men var det ikke, jeg er meget kritisk kun den ægte godkender jeg det er synd at påduppe nogen efterligninger og synd for denne prægtige sort

6 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 21. marts 2007 kl. 22.45

De kartofler, der er på billedet, er høsten af certificerede læggekartofler købt hos Jyllands frøhandel 2005. De var mærket med sortsnavnet Æggeblomme.

Jeg vil umiddelbart mene, at risikoen for at der skulle være tale om en forfalskning må være ret lille.

Med venlig hilsen
Brian Krause

7 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ARNE HANSEN, 21. marts 2007 kl. 23.01

Jeg hharselv set kartofler mærket æggeblomme også fra statskontrolerede, hvad er så bedst navne kan vi alle skrive, det er stadig selve kartoflen der er tale om,det er synd bare bruge dette rette navn, nu er jeg fra barn opvokset med arialer med mange slags kartofler og Æggeblommen var fast sort altid netop til bestemte kunder så sorten er der ingen der snyder mig med udanset hvem der har dyrket den og jeg har som sagt selv afprøvet den og den ligger langt fra sorten

8 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 22. marts 2007 kl. 21.31

Nordisk Genbank har også et billede af Æggeblomme kartoflen: tor.ngb.se/sesto/index.php?scp=ngb&thm=pictures&mod=det&id=001085

Er de også galt afmarcheret?

Med venlig hilsen
Brian Krause

9 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ARNE HANSEN, 22. marts 2007 kl. 23.09

Jeg vil nu lade folk leve i deres tro ligegyldig hvem der tror de har avlet den rette, hver er salig i sin tro så lad dem tro det de skriver, så lever vi der kender det sande med viden de andre tror de har, er det deres glæde så lader vi dem leve i troen, det er jo ikke vores skyld de ikke kender den rigtige vel den viden vi er opvokset med for 75år siden kan jo ikke pludselig laves om efter andres tro og ønske, så lev blot i troen og tillykke med det

10 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lundsten, 14. april 2007 kl. 10.15

Jeg ser i denne række af indlæg at Arne Hansen bemærker sig ved at vide en god del om æggeblommer og måske også andre gamle kartoffelsorter.

Da jeg som gartner på Frilandsmuseet i Sorgenfri har påbegyndt et forsknings- og formidlingsprojekt vedr. kartofler søger jeg kontakter som kan øse af gammel erfaring.

Så Arne og alle andre som måtte have tid og lyst må gerne kontakte mig eller uden videre opfordring sende mig materiale. Læggekartofler af gamle sorter som er gået i arv og gerne med historiske oplysninger og personer som har haft med kartofler at gøre i andelstiden som brugsmedarbejder ell. lign. og vil berette herom vil være særligt velkomne.

Så kontakt venligst – og På forhånd tak!

Jeg ser i denne række af indlæg at Arne Hansen bemærker sig ved at vide en god del om æggeblommer og måske også andre gamle kartoffelsorter.

Da jeg som gartner på Frilandsmuseet i Sorgenfri har påbegyndt et forsknings- og formidlingsprojekt vedr. kartofler søger jeg kontakter som kan øse af gammel erfaring.

Så Arne og alle andre som måtte have tid og lyst må gerne kontakte mig eller uden videre opfordring sende mig materiale. Læggekartofler af gamle sorter som er gået i arv og gerne med historiske oplysninger og personer som har haft med kartofler at gøre i andelstiden som brugsmedarbejder ell. lign. og vil berette herom vil være særligt velkomne.

Så kontakt venligst – og På forhånd tak!

Lars Lundsten
Frilandsmuseet, Landskab og Service
Højskolevej 19
2800 Kgs. Lyngby

Tlf.: 40 40 99 50

Mail: lars.lundsten@natmus.dk (arbejde)
eller lars.lundsten@mail.dk (privat)

11 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ARNE HANSEN, 14. april 2007 kl. 12.40

Til lars lundsten
Det er mig en stor ære at kunne få lov at give dig en del oplysninger om kartofler, jeg er i dag godt 80 år og er opvokset med store arialer af kartofler i alle sorter og sorten æggeblomme var jo en af dem som jeg selv havde vidredyrket hvor jeg bor nu, da jeg så en vinter mistede den ægte sort dybt udlykkelig søgte efter den i pogrammetr det manglede bar, så kom der godt nok gang i omtalen en masse søde mennesker sendte mig kartofler, jeg er dem dybt taknemlig, og har deres addresere vil aldreg glemme de ærlige, dessverre dukkede der også plattenslagere op som påstod de havde soirten og bildte folk ind de havde den, jeg har fået lejlighed til at undersøge nok de fleste, når jeg så må bedrøve med at de ikke er de rigtige så kommer der en masse komentare, det er jeg lidt ked af for hvorfra kan yngre mnennesker have deres viden fra og skriver op og ned om bilka har den og en eller anden stats kontrolleret har den ja jeg kunne blive ved der rigtig mange kuglerunde kartofler, det er bare ikke nog detr er hvad selve kartoflen indeholder det er her jeg fortsat kontrolere dem og stadig er der søde mennesker der henvender sig og ber om jeg vil kontroler deres sort har nylig også fået tyske og snart er jeg ved at tro at have funden den helt ægte, på den måde du henvender dig vil det være min allerstørste glæde til at give dig alle oplysninger og hjælpe dig med gamle sorter du må gerne kontakte mig for yderlige oplysninger.

12 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lundsten, 14. april 2007 kl. 14.27

Hej Arne,

Tak for din hurtige tilbagemelding med et godt nyt indlæg.

Jeg vil meget gerne tage imod dit tilbud om at hjælpe mig med en nærmere udredning omkring de gamle kartoffelsorter.

Også fornemmer jeg, at du har en og anden god gamel "kartoffelhistorie" gemt i hukommelsen, som sikkert vil have mere end blot min personlige og en almen historisk interesse.

Så, selv om jeg ikke lige ved hvor i landet du bor, så vil jeg gerne høre mere om, hvad du kan fortælle mig. For direkte kontakt, skal du være velkommen til direkte at maile til mig : lars.lundsten@mail.dk eller lars.lundsten@natmus.dk
Du skal naturligvis også være velkommen til at forblive anonym her via forumet, men ellers kan du blot maile mig direkte, så vi kan få nærmere kontakt.

I forbindelse med mine undersøgelser er jeg "stødt på" en masse navne og dialekter, som jeg håber at kunne føre frem til en nærmere afklaring og en mere entydig formidling omkring sortsbestemmelse, ophav og dyrkningstraditioner.

Så jeg vil på hvilken måde du end vælger meget gerne forblive i kontakt og erfare mere.

Jeg har i forbindelse med min "høring" indledningsvis spurgt vidt og bredt, for at høre om der er "nogen derude" som ved noget, andet end de gør i Bilka'.

Jeg tilføje min generelle "EFTERLYSNING"

M.v.h. Lars

Efterlysning af gammeldags:
– LÆGGEKARTOFLER, m.v. -
Til haverne på Frilandsmuseet i Sorgenfri

Askebladet – "Seksugers Nyrekartoffel" / Royal Kidney, middeltidlig engelsk sort fra 1899 som formodentlig har gamle aner? (fastkogende, nyreformede knolde med bleggult kød og hvidt skind)
Asparges, middeltidlig dansk sort fra før 1900 (langagtige, fastkogende, hvidgule knolde – Dyrkes som almindelig kartoffel, dog bør aspargeskartoflen lægges dybt og hyppes godt, da den har en tendens til at "kravle op". Giver ca. 10 x udbytte)
British Queen, middelsen, engelsk sort fra 1894 (melet suppekartoffel, ovale knolde med hvid-gult kød).

Duke of York – (også "Erstling" og "Goldperle" på tysk kaldt), Tidlig engelsk sort fra 1891, givetvis med endnu ældre aner? – (Smukke, velformede, glatte, ovale og fyldige knolde)
Epicure, engelsk sort fra 1897 (runde, ikke altid kogefaste knolde, hvidt kød og hvidt skind)
Fortyfold, middeltidlig-sen engelsk sort fra 1836 (fastkogende, runde knolde m lysegult kødog purpur skind, stort udbytte?)
Hammersmit, (forbedret sort af askebladet?)
King Edward, middelsen – sildig engelsk sort fra 1931 (langovale knolde, lysegult kød, okkergult, rødflammet hud med flade røde øjne. Blomsterne- som iøvrigt fremkommer meget sparsomt- er rødviolette. Mister noget af den fine smag som sildig)
La Ratte, middeltidlig fransk sort fra 1872 (fastkogende lange knolde med gult kød)
Lange Røde, gammel, dansk?, sort (alt i læggemateriale og oplysninger ønskes)
"Madamboner" =
Magnum Bonum (middeltidlige, langagtige mod toppen tilspidsede hvide knolde) – på Bornholm kaldet "Madamboner"
" Odedâter", bornholmsk for Up to date – se denne
Pink Fir Apple, sildig engelsk sort fra før 1850! (fastkogende langovale knolde, lysegult kød)
Tidlig Rosen / Early Rose / Rød Amerikaner, (hvide blomster, meget tidlig og yderig, melede lyserøde knolde)
Up to date, sen engelsk sort fra 1894 "Odedâter" på bornholmsk (melede, velegnede til vinterforsyning, stort udbytte, langovale knolde, noget fladtrykte, hvidgult kød, okkerfarvet skind, smukke violette blomster)
Vitelotte / Négresse, sildige franske sorter fra før 1850 (fastkogende, langovale knolde m. dybtliggende øjne)
Æggeblommer / "Sovereign", "Gul Erfurter", "Early Goldstream", "Ædel Maltheser" og andre gamle sorter, tidlige til middeltidlige?

Send også gerne andet gammelt kartoffelrelateret materiale, lærebøger, priskuranter, redskaber og gammel viden og erfaring også omkring andre gamle sorter med deres navne samt de dyrknings-, opbevarings-, afsætnings- og smags-, serveringsmæssige m.v. oplevelser du må have haft i tilknytning til kartofler overhovedet i tiden frem til omkring 1939 eller deromkring / eller kontakt venligst :

Lars Lundsten
Frilandsmuseet, Landskab og Service
Højskolevej 19
2800 Kgs. Lyngby
Tlf.: 40 40 99 50
Mail: lars.lundsten@natmus.dk (arbejde) eller lars.lundsten@mail.dk (privat)
Page: www.natmus.dk/sw4621.asp = Frilandsmuseets hjemme- og informationsside

13 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Borgen, 14. april 2007 kl. 15.06

Jeg er heller ikke så bange for forfalksninger af æggeblomme. Jeg har dyrket den i en del år fra Nordisk Genbank, men mistede den så et år meget megen skimmel. I stedet købte jeg den certificeret i et plantecenter, og jeg kunne hverken se eller smage forskel. Det er en meget gul kartoffel med meget dyne øjne. I vor årlige smagstest her i landsbyen vinder den altid 1. plads i blindtest, så jeg er ikke i tvivl om, at det er den ægte.

Af Lars Lundstens efterlysning kan jeg skaffe:
Æggeblomme
Røde Amerikanere (early Rose)
Pink Fir Aple (jeg har kun én knold nu)
Lange Røde og King Edward har jeg ikke mere selv, men jeg ved hvor de kan skaffes.

Til gengæld savner jeg Weber Kartofler (muligvis den samme som Webbs Early). Er der nogen der kan skaffe den?

14 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lundsten, 14. april 2007 kl. 23.21

Hej Anders,

Sorten du efterspørger kaldes ifølge "Nordisk Illustreret HAVEBRUGSLEKSIKON" 1912-udgaven:

"Webbers Early White Beauty", langagtig, rund, hvid og glat; angribes ikke meget af Sygdom.

Da det er den førstnævnte tidlige sort i LEKSIKONET, må den rimeligvis have været meget populær omkring udgivelsestidspunktet, i 1912!

Ved andre mere om denne og andre gamle kartoffelsorter, – Så kan I gerne melde tilbage.

P.g.a. nedskårne budgetter, kan jeg ikke tilbyde den store honorering for Jeres indsats, udover gratis adgang til Frilandsmuseet fra Påske t.o.m. efterårsferien. Yderligere oplysninger om åbningstider og aktiviteter findes på:
www.natmus.dk/sw4621.asp
= Frilandsmuseets hjemmeside

M.v.h.

Lars Lundsten, Gartner
Nationalmuseet, Forsknings- & Formidlingsafdelingen /
Frilandsmuseet, Landskab og Service
Højskolevej 19
2800 Kgs. Lyngby
Tlf.: 40 40 99 50
Mail: lars.lundsten@natmus.dk (arbejde) eller lars.lundsten@mail.dk (privat)
Page: www.natmus.dk/sw4621.asp = Frilandsmuseets hjemme- og informationsside

15 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betonjens, 6. juni 2007 kl. 1.40

Hej Anders Jeg ser at du kan skaffe kartoflen Røde amerikanere early rose,jeg kan huske den fra mit ferieophold på bornholm i 52–56 jeg har forsøgt mange steder at finde den så kan du skaffe den til mig vil jeg være meget glad.

venlig hilsen Jens Gregersen

16 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Borgen, 6. juni 2007 kl. 7.59

Hej Jens Gregersen!

Næste år vil røde amerikanere muligvis kunne købes i butikkerne; oven i købet i økologisk kvalitet. Hvis du vil have nogen allerede i år, så har jeg nogle skurvede eksemplarer, som ligger og spirer i kælderen. Du kan kontakte mig via: www.agrologica.dk

Venlig hilsen Anders

17 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ARNE HANSEN, 6. juni 2007 kl. 13.21

Jeg går ud fra du mener kartoflen Æggeblomme jeg hae aldrig, kendt nogen der hed Engblomme,
Kartoflsorten Æggeblomme,har næsten været uddød jeg har kendt til den fra min barndom. og har haft den her til for 25 år siden mistede den ved en nats frost. siden har jrg efterlyst den overalt, været i fjensyn og fortalt om den, søde mennesker har sendt mig hvad de troede var Æggeblomme, men desverre nej, det har så svirret fra alle sider at den kunne man købe både i Bilka og jeg ved ikke hvad jeg har indtil nu kontroleret 27 som man troede var æggeblomme, der var fra både statskontrolerede og mange andre annerkendte, men ingen af den var ægte, først nu (TROR) jeg har fundet den, den skal jo gro er til efteråret før jeg med sikkerhed kan godkende den, det er jo ikke bare nok med en kuglerund kartoffel med dybe øjne den har en helt spciæl kulør, og planten udskiller sig også helt fra andre sorter, så min tro og ønske er at jeg måske? nu har den helt ægte.

18 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Andresen, 10. oktober 2009 kl. 19.55

Kartoffelsorten Æggeblomme. Den viste kartoffel fra genbanken, er alene i farven forkert, Arne Hansen har ret i sin
vurdering, jeg fik i 2008 af en gartner ligge kartofler, sagde høfligt tak, men kunne straks se og føle, at det var nye hybrider, ved opgravning var jeg forberedt på skuffelse og det holdt. De sidste Ægte jeg kunne købe på markedet og kun ved forudbestilling var i 1974. Hvis folk kun udtaler sig om
viden og ikke ud fra en reklame eller manipuleret vare, undgås misforståelser. Æggeblomme er krydset med andre sorter for at undgå de skavanker avlsmæssigt som den havde
Derfor har den været ude af markedet i mange år. Tomater bærer stadig samme navn selv om de er krydset så de bedre tåler transport og kan ligge længere i forretninger, alt måles i kr. på bekostning af det sande. – Min baggrund, jeg er født i 1935, i 1936 til han døde i 1951 var min far leverandør af kartofler til deres HKH kronprins Frederik og kronprinssesse Ingrid, foranlediget af min farfar der var den første gartner de havde på Gråsten Slot. Jeg har dyrket kartoffel lidenskab
siden, ligger altid kartofler ved nytår, og har nye klar senest 1 maj. i år 21 april lagde 3 gange samme sted i år. sorten Solist. – Jeg savner stadig Goldperle, som den mest velsmagende tidlig, hvilket også var Kronprinsens mening.

19 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2009 kl. 20.58

Hej Hans

Jeg sad lige og kiggende i bogen kartofler fra norden og her i er æggeblomme nævnt. Jeg spekulede på at ikke den æggeblomme som bliver forhandlet i bl.a. Bilka og som ikke stemmer overens med den oprindelige enten kan være muterede eller forveklet med en anden sort?.

Jeg har selv en kartoffel som minder meget'om King Edward (med de røde mærker/pletter). Jeg har ikke sat King Edward nogensinde og de andre jeg har gravet op i år har også de dybe øjne som de gamle sorter har. Så der skal ikke meget til at blande sorterne sammen.

20 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2009 kl. 21.01

Prøv lige og læs Karna Majs svar på samme spørgsmål

Gul engblomme eller bare Engblomme er en rund og fast kartoffel, som er gulkødet. Denne sort giver små kartofler og et ikke så stort udbytte. Den er meget velsmagende – det var en af de sorter min far dyrkede i haven i 1950'erne og 1960'erne.

Det er en ældre sort, som ikke sælges som læggekartoffel mere. Læs mere om årsagen hertil hos Dansk Kartoffel Råds sekretariat

I skal derfor ud og finde den hos haveejere, som holder sorten i gang ved at dyrke den. Prøv at efterlyse den i vores forum – måske er I heldige, at der er en gavmild person, som vil donere et par læggekartofler til jer.

En anden mulighed er at få enkelte kartofler fra Nordiska Genbanken, som bevarer de gamle kartoffelsorter, men det er besværligt og dyrt i porto. Se mere i artiklen Nordiska Genbanken bevarer gamle kartoffelsorter.

Med venlig hilsen
Karna Maj
Redaktør af Havenyt.dk, Landsforeningen Praktisk Økologi

21 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2009 kl. 21.18

En lille knoldet kartoffel
Kartoffelsorten Æggeblomme er meget tør i smagen. Den ville være god til at binde meget fedt i mos eller andre retter. Den er dog besværlig at rengøre og skrælle da den er meget lille og knoldet. Konsistensen fast og tør. Den egner sig eksempelvis godt til bagning, til mos og ikke mindst BRUNEDE KARTOFLER.

Sorten Æggeblomme er konventionelt dyrket ved Lammefjorden af avler Søren Wiuff.

22 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ARNE HANSEN, 10. oktober 2009 kl. 23.19

Da jeg er opvokset i alle de gode gamle kartoffelsorter og jeg for nogen år siden mistede denne ædle sort evterlyste jeg den overalt og søde mennesker sendte en masse prøver omkring 25 stk dessverre var alle forkerte,indtilen venlig dame sidste år sende en prøve.hvor blev jeg glad endelig denhelt ægte,den blir omkring 5–6 cm er kuglerund og knaldmørkegul fast og pæn glat,meget nem at pille skrællen ruller lige af,og en udtrolig velsmagende kartoffel der aldrig koger ud,og de mindste er sedeles velegnede til brunekartofler arne hansen

23 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. oktober 2009 kl. 11.24

Hej Hans

Jeg sad lige og kiggende i bogen kartofler fra norden og her i er æggeblomme nævnt. Jeg spekulede på at ikke den æggeblomme som bliver forhandlet i bl.a. Bilka og som ikke stemmer overens med den oprindelige enten kan være muterede eller forveklet med en anden sort?.

Jeg har selv en kartoffel som minder meget'om King Edward (med de røde mærker/pletter). Jeg har ikke sat King Edward nogensinde og de andre jeg har gravet op i år har også de dybe øjne som de gamle sorter har. Så der skal ikke meget til at blande sorterne sammen.

24 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 11. oktober 2009 kl. 13.18

Hej Hans.

Hvis jeg ikke tager meget fejl af hvad jeg kan læse mig frem til fra Frilandsmusset i Sorgenfri, så bliver Goldperle også på tysk kaldt "Erstling" – men også "Duke of York" da det er en meget tidlig engelsk sort fra 1891.

Der findes et firma i tyskland der sælger disse læggekartofler over nettet, her blandt mange andre spændende sorter.

Jeg sender dig lige linket hertil, så kan du se om der rent faktisk er tale om den sort du savner.

www.garden-shopping.de/shop/artikel_200391.html

25 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Andresen, 11. oktober 2009 kl. 21.29

Navnet engblomme er en misforståelse, der har aldrig været en kartoffel på markedet med det navn, engblomme er navnet
på en plante Engkabbeleje en Trollius europaeus, Søren Duuns beskrivelse af Æggeblomme kartoffel er rigtig, Kære jeanet, tak for indasatsen, men de viste kartofler ligner ikke Goldperle, som altid var meget ensartet langovale glatte med meget fint gulfarvet skræl, deraf navnet. Hans

26 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2009 kl. 11.28

Måske er der en lille chance for at den eller andre sorter dyrkes af medlemmer af andel-landsbyen i Holbæk. Jeg ved at de dyrker nogle af de gamle jordbær og æble sorter, men om de også ligger inde med kartoffelsorter er uvist.

Hvis man har nogle af ældre sorter ved jeg at de meget gerne vil modtage dem.

De som kommer i landsbyen er også ældre borger, der spørger til disse sorter. Andelslandsbyen er med andre ord et besøg værd.

27 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ARNE HANSEN, 12. oktober 2009 kl. 12.23

Jo andelslandsbyen tror også de har den og deres har jeg også undersøgt
og de er så udhyggeligt langt fra at være æggeblommer,jo der er ikke mange steder fra jeg ikke har fået prøve og alle med dårligt resultat hvad er der ved en,man blot kalder æggeblomme,når de ikke er ægte,jeg vil ihvertfald
ikke have den slags,men er bare så glad for så mange søde mennesker
har sendt mig prøver,forstår bare ikke dem som er statskontrolerede
ikke di undersøger dem rigtig inden de giver dem navnet -tak

28 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ARNE HANSEN, 12. oktober 2009 kl. 12.24

Jo andelslandsbyen tror også de har den og deres har jeg også undersøgt
og de er så udhyggeligt langt fra at være æggeblommer,jo der er ikke mange steder fra jeg ikke har fået prøve og alle med dårligt resultat hvad er der ved en,man blot kalder æggeblomme,når de ikke er ægte,jeg vil ihvertfald
ikke have den slags,men er bare så glad for så mange søde mennesker
har sendt mig prøver,forstår bare ikke dem som er statskontrolerede
ikke di undersøger dem rigtig inden de giver dem navnet -tak

29 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2009 kl. 13.30

Det er ærgelig at et nostalgisk grønsag uddør og det er naturligvis haveejernes egen skyld. køber og dyrker vi dem ikke, udgår de.

Men jeg har efterhånden erfaret med mange af de gamle sorter, indenfor bl.a. hindbær og jordbær havde nogle skavanker, hvad angår smag, sygdom, udbytte mv.

Jeg har ledt som en gal efter Dybdahl jordbærret,og Senga sengane, som jeg har hørt omtalt rosende og har efterhånden fået dem opformeret. Ud fra de få bær jeg har smagt må jeg indrømme at de ikke står hel mål med eksempelvis Korona, hvad angår smag og udbytte som jeg er begejstret for. Jeg har tidligere haft zephyr som favorit, hvilket sikker hænger sammen med flere positive oplevelser. Det er klart at man prøver at forbedre de eksisterende og det samme har man også gjort indenfor kartoffel avl.

Mange haveejer har sikkert vent den ryggen i takt med at de nye er kommet på marked og den udvikling sker hele tiden.

Jeg elsker asparges katoflen men dyrker den sjældent, da jeg syntes at den er for besværligt. Heldigvis har den mange tilhængere, så den bliver her sikkert noget tid endnu.

En anden mulighed er at efterlyse dem via frøavlerne. De har mulighed for at efterspørge den i deres søster organisation SESAM. Hvis ikke det giver pote er der kun en chance tilbage, nemlig at spørge Centeret for biodiversitet, som også har mange føler ude. ellers tror jeg at du må opgive.

30 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. oktober 2009 kl. 15.33

Hej

Jeg var sidste år så heldig at få fat i den rigtige æggeblommekartoffel, som min far dyrkede sidst i 1950⁄erne. Jeg kan se, at avlerens nummer er 5065 på billedet af posen med læggekartoflerne.

havelyst.dk/haver/karnas_have/dagbog/gensyn_med_aeggeblommekartoflen.html

Jeg har nu dyrket den med et godt resultat – fine faste gule kartofler, stort udbytte.

havelyst.dk/haver/karnas_have/dagbog/aeggeblomme_kartofler_med_godt_udbytte.html

Men jeg tror, at I har ret i, at der findes flere udgaver af Æggeblommekartoflen. På Grønsagsfestivallen solgte de æggeblommekartofler, og flere af os havekyndig mente på et tidspunkt, at det ikke var den rigtige sort, de stod og solgte. Men inden jeg fik hentet nogle af mine medbragte til foreningens stand, var der kommet ny forsyning, og de så rigtige nok ud. Kokken som stod og kogte dem til smagstest beklagede sig over den lange kogetid. Jeg har også bemærket, at de er lidt længere om at blive møre.

Med venlig hilsen
Karna Maj

31 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2009 kl. 17.44

Efter dette skriveri, tror jeg at jeg må prøve dem. Men er det kun den okologiske have der forhandler dem eller fås de andre steder?.

En anden ting som lige slår mig er om ikke virus sygdomme eller jordbunds forhold/gødninger kan give nogle forskellige kartoffel varianter, at der er tale om den samme kartoffel men at de førnævnte årsager kan give disse forskelle.

32 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ARNE HANSEN, 12. oktober 2009 kl. 18.05

Som svar på søren dun du mener jord med mere kan have betydning
ja men bestemt ikke på ændring af selveden ægte kartoffel,det vil altid
være udændret, men i meget kalkholdig jord kan den blive skoret
det undgår man ved at lægge lidt spagnum sammen med kartoflen
og altid hybber den godt,gødning allerhelst en art staldgødnig det giver
altid den bedste smag-kunstgødning burde aldrig bruges,derfor er mange købekartofler helt uden smag,har du kompost er det bare så godt
ligesom nogen klager over kartofler koger ud,det er bestemt ikke
kartoflernes skyld,men bare kalimangel i jorden så goger ingen ud.

hilsen arne

33 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2009 kl. 18.16

Jeg har fået fat i den gamle Kartoffelbogen af Erik Kiel, da jeg ikke vidste så meget om kartofler. Det er første gang at jeg prøver at overvintre dem, selvom jeg har dyrket dem i nogle år efterhånden.

Min tidligere erfaringer sagde mig, at de som regel næsten altid fik sydomme eller ikke gav nok. Men efter at have læst lidt på lektien er det blevet bedre. Men søger man på Google omkring kartofler er det nærmest en hel videnskab og hvor er der dog mange sorter.Så jeg nøjes med at dyrke dem til husbehov.

34 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2009 kl. 21.04

Forresten, hvad blev der af dem som var i fjernsynet i foråret og som havde opfundet en slag pose som når den fyldes med jord og en kartoffel, kunne give en større høstudbytte.

Var der tale om en aprilsnar?...

35 af 42 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Søren Wiuff, 16. februar 2010 kl. 23.00

Slettet af administrator 22. februar 2010 kl. 9.34.

36 af 42 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Søren Wiuff, 17. februar 2010 kl. 11.59

Slettet af administrator 22. februar 2010 kl. 9.34.

37 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Wiuff, 22. februar 2010 kl. 13.59

"Månen har den farve måner skal have." Mine æggeblommekartofler blev ikke særligt gule 2009, det gjorde de derimod 2008.. Størrelsen ligger alle år med 90% :28-40mm, ekstremt faste altid. Anvendelige til stort set alt. Bedst pillede.
Suverænt bedste brunekartoffel: Rund form gør dem nemme at vende rundt, og deres lidt klistrede overflade tager godt imod sukker og fedtstof. Og så krakelerer de heller ikke ved håndtering.
Min far Knud siger, at dem vi har er æggeblommer. Han er 88 og husker dem fra sin ungdom som søndagskartofler..
Vi dyrkede 2009 4 hektar kartofler med 10 forsk. sorter. Midt i juni kom der 120 mm vand på 36 timer, så hele marken var oversvømmet i dagevis. Som eneste sort tog æggeblommerne ikke skade, bortset fra farven, men måske skulle de have været høstet en uge tidligere. Marken er alt fra stiv ler, over dynd til groft sand, hvilket også giver lidt variation. Karna Maj er nok stødt på den variation på Grøntsagsfestival, da jeg såvidt jeg ved var den enste der havde denne sort med.
I min måske naive tiltro til min far, Statskontrol og Nordisk Genbank glæder jeg mig i øjeblikket til snart at hente 10 tdr. kontrollerede læggeæggeblommekartofler et sted i Hornsherrred. Så er det snart forår. Hilsen Søren.

38 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S.A. Svendsen, 21. april 2012 kl. 19.57

www.nordgen.org/index.php/skand/content/view/full/344
har forsøgt d.d. at få lov til at købe nogen her...

39 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Ulrich, 18. maj 2015 kl. 14.39

På Fyn har røde amerikanere været alm. brugt for en del år siden.
Nu har jeg forsøgt at finde nogen læggekartofler af sorten - men uden held. Hvor kan man købe dem? Hilsen Niels Ulrich

40 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Themsen, 19. marts 2017 kl. 16.05

Hvor finder jeg kartoffel sorten røde amerikaner.
Hilsen søren themsen

41 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 20. marts 2017 kl. 7.28

Hej Søren.

Hvis ikke jeg tager fejl er "Early Rose", Rød Amerikaner.

Vedhæfter et link:

www.garden-shopping.de/shop/artikel_200244.html

42 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Jonsson, 25. maj 2017 kl. 3.15

Til Søren Themsen
Jeg har læggekartofler af Rød Amerikaner.
Mail direkte på elsebeth.ruin@wanadoo.fr

Nyt svar til emnet »Hvor finder vi kartoffelsorten Engblomme?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvor finder vi kartoffelsorten Engblomme?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider