Forum

Kommentarer til »Hold vagtler i drivhuset mod ukrudt«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hold vagtler i drivhuset mod ukrudt. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif, 28. maj 2003 kl. 13.06

Måske et dumt spørgsmål, men jeg er ikke fugleekspert: Skal døren holdes lukket eller søger de selv derind når de er sultne. I førstnævnte tilfælde går det jo ud over udluftningsmulighederne.

LJ

2 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikolaj Munch, 19. september 2003 kl. 18.57

Nej Det er vigtigt at holde døren lukket. Opsætning af en trådnetsdør á la dem vi kender fra amerikanske film er en god idé så der kan blive luftet godt ud, uden at vagtlerne stikker af. Mine Europæiske vagtler er i hvertfald ikke vendt tilbage efter lovlig udgang...

De første dage skal vinduerne i loftet heller ikke åbnes.

Nikolaj Munch

3 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christine Lorentzen, 3. februar 2004 kl. 21.29

Jeg får snart drivhus i haven og synes det lyder meget spændende med vagtler til at tage ukrudt og skadedyr, men æder vagtlerne ikke de planter man selv sætter i drivhuset? De ved jo ikke hvad der er ukrudt! Skal det man selv sår ikke hegnes ind? Og et andet spørgsmål: Flyver vagtler? Jeg tænker på om man overhovedet kan have vinduer åbent i sit drivhus hvis man har vagtler i det.

4 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Lundberg, 17. februar 2004 kl. 23.21

Vi har i flere år haft vagtler i drivhuset – de flytter i drivhuset omkring maj. Så undgår vi også, at hunnerne får læggenød (ikke kan lægge sæsonens første æg grundet kulde og manglende kalk). Om vinteren flytter de ind i vores udestue i et stor voliere. Vores erfaring siger, at der bør sættes trådnet for alle vinduer + dør (vi har lavet en ekstra trådnetdør, så drivhusdøren kan stå åben, når det bliver højsommer) – fuglene kan nemlig sagtens flyve, især hvis de bliver forskrækkede. Med hensyn til småplanter, kan man godt risikere, at vagtlerne spiser de helt små spirer, så vi skærmer helt små planter af med lidt trådnet, indtil planterne er ca. 5 cm. høje. Alternativt kan man så lidt græs i bunden af drivhuset, som fuglene så vil pille i. Og forøvrigt er det enormt hyggeligt at høre vagtlerne gå og småpludre og -klukke hele sommeren igennem.

5 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina, 13. marts 2004 kl. 18.28

Jeg vil gerne ha sådan en som kæle dyr. kan man godt det?

6 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Lundberg, 15. marts 2004 kl. 9.26

Jeg tvivler noget på, om vagtler kan gøres specielt tamme som fx undulater o.a. Det er jo ikke papegøjer eller andre selskabsfugle, men små fasanfugle. Hvis man gerne vil have vagtler som kæledyr for hyggens skyld, vil jeg foreslå at man mindst anskaffer sig to fugle; vagtler er da sociale, men det er især overfor artsfæller.

Vi oplever, at vagtler virker mere rolige og harmoniske, hvis der er tryghed og ro omkring dem i deres eget miljø – også selvom vores katte sidder udenfor fuglenes vinterbur og slikker sig om munden. Bare vagtlerne har kendte rammer.

7 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Jakobsen, 10. maj 2004 kl. 18.15

Jeg har et par vagtler i drivhuset på andet år, hvilket jeg har stor fornøjelse af at se dem pile rundt, hakke i jorden, og høre deres pludren. Dog har jeg ikke fået dem til at yngle/lægge æg (hane og høne). De har fået knuste skaller og dtrå til at bygge rede af – hva fanen går galt, de har også en voliere de bruger flittigt

8 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Hansen, 25. juli 2004 kl. 15.07

Vi har 2 vagtler, som går i bur ude,fra maj til september.De er begge et år gamle men der er ingen tegn til at hunnen vil lægge æg. Mon de har det for koldt eller er de bare ikke gamle nok? er der nogen som kan forklare hvorfor?

9 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Schou Pedersen, 28. juli 2004 kl. 7.17

Jeg er interesseret i at have vagtler i drivhuset
Jeg formoder at de skal have suplerende foder, er det rigtigt?

Hvad med vinter sesonnen september til maj. Kan vagtler ikke gå ude om vinteren, eller evt i et bur i et udhus? Tåler de ikke frost eller hvad.

10 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Mikkelsen, 25. august 2004 kl. 16.20

Jeg har også vagtler i mit drivhus...

De er fantastiske at have.

Til Niels og Marianne...

Jeg har både Kinesiske og Japanske vagtler i mit drivhus.

De lægger masser af æg. Hver hun lægger ca. 5 æg om ugen.

Årsagen til de ikke lægger æg kan skyldes flere ting.

– Jeg giver mine vagtler æglægningsfoder som jeg knuser i hånden.

De får også birkis og voksefoder...

Så trives de ganske godt...

Vagtler tåler ikke frost, men man kan lave en kasse med hø eller lign. som man kan putte ind til dem om vinteren, så de ikke fryser... Så skal de altid have mulighed for at få noget vand som ikker froset...

11 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Hansen, 15. marts 2005 kl. 22.11

Er der nogen der ved hvor jeg kan finde vagtler? jeg har kigget over alt(DBA, Papkassen, Gul/gratis. osv)... de er til mit nye drivhus. skal de være kinesiske eller europæriske eller er det ligemeget

12 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Irene Hansen, 8. maj 2005 kl. 5.16

Jeg forsøgte mig sidste sommer med et par kinesiske dværgvagtler i drivhuset, det var alletiders succes! Jeg var klar over at de som agerhøns og lign. elsker myrer/æg, og de blev effektivt udryddet, plus den megen hygge ved at høre hanens særprægede fløjten!

En dag blev jeg noget forskrækket, hønen var væk og jeg ledte i to dage, ikke fordi drivhuset er stort, men jeg var nervøs for den lå død? Stor var glæden da hun havde puttet sig under et stykke træ og lå på æg, hvoraf der kom 5 kyllinger på humlebistr. Jeg kan varmt anbefale andre at forsøge sig med lign. "utøjsbekæmpelse"!

I år har jeg øget bestanden med et par store beigefarvede vagtler og flyttet dem til vores voilliere, og her er hønen oppe på at have lagt 7 æg pt. Har hørt de er sværrere at få til at ruge selv, så jeg venter med spænding?

13 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina, 11. maj 2005 kl. 22.04

Jeg har lige fået drivhus og finder ideen god med vagtler. Mit problem er så blot at vi bor i et område med både ræve og rådyr som kommer jævnligt i haven. Vil vagtler i mit drivhus tiltrække hhv. ræve og dyr yderligere?

14 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Lundberg, 12. maj 2005 kl. 8.28

Til Betina

Fugle skarpt centreret et sted, herunder også høns og vagtler i bur eller fx hønsegård, vil altid kunne tiltrække ræve, katte osv. Men da fuglene er inde i drivhuset – og dør og vinduer selvsagt er lukkede, eller der er trådnet for, kommer mikkel ikke ind – og fuglene kommer heller ikke ud. Jeg har fået lavet en ekstradør i mit drivhus udelukkende af trådnet med magnetluk, så store dele af sommeren står selve drivhusdøren åben. Mine vagtler går indenfor og klukker, og mine katte sidder udenfor og kigger – ren terapi. Om vinteren går fuglene i en voiliere i vores udestue – og kattene elsker at ligge ovenpå taget af voilieren og kigge ned på fuglene – og det skal siges, at fuglene ikke virker specielt stressede over det. Vi har også mange ræve i området, men har ikke mærket specielt større aktivitet fra dem, efter vi har fået vagtler – og vi har haft vagtler i hen ved seks år.

15 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Lundberg, 12. maj 2005 kl. 8.32

Til Jakob Hansen
Jeg ville vente til længere hen på foråret/den tidlige sommer – evt. midt sommer før anskaffelse af nye vagtler. Så får du nemlig friske, unge fugle.

Selvfølgelig kan du finde dem i Gul og Gratis, men alternativt i dyrehandler, evt. ved bestilling – så skulle en dygtig dyrehandler nok kunne skaffe dem.

16 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Tarbensen, 12. maj 2005 kl. 10.06

Det lyder enormt smart da vi har mange myrer men må man holde dem i by områder?

Mvh Tina

17 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif, 12. maj 2005 kl. 10.29

Ja, myrer må man holde både i by og på land. :-)

mvh

Leif

18 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Tarbensen, 12. maj 2005 kl. 11.58

Ha ha Leif ;-) Jeg har tjekket på kommunen og så længe jeg ikke har et erhverv mæssigt antal må jeg godt havde dem... Vagtlerne altså :-D
Så nu må jeg ud og lede efter sådan nogle.

19 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skyggen, 12. maj 2005 kl. 13.38

Hej har lige fået mit første drivhus,,og jeg må ha mig nogene vagler,men mit drivhus er lille,,3*2,20 meter,,hvor mange skal jeg have,,tro selv 1 hane 2 høns,,og kan en ikke forklare mig hvordan i har lavet den tråddør idrivhuset,kan ikke lige se hvordan det skal lade sig gøre,Glæder mit Helt vild til jeg får mine Vagtler hjem,,og hved nogen hvor omkring Hundested et stad man kan købe dem,,har hørt om et sted i melby men kender ikke addresen

MVH
Michael

20 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Lundberg, 13. maj 2005 kl. 9.08

Til Michael
Mål din drivhusdør – indvendige mål. Lav en ramme af stålprofiler og fastgør trådnet – meget, meget fint trådnet på rammen. Trådnetdøren bør monteres indvendigt i drivhuset. Vi har god erfaring med at sætte magnetluk på – så er man mere sikker på, at døren virkelig bliver lukket. Samtidig er det ikke så nemt for fx hunde eller katte at skubbe trådnetdøren op. Husk også at sætte trådnet for oplukkelige vinduer – fuglene er gode til at flyve.

Med hensyn til antal fugle: 2–3 fugle vil nok være OK. Vi har en særdeles morderisk kok, der vil have hønerne for sig selv – så sidste sommer slog han faktisk to hanner ihjel – og var så alene med fem høner. Så vi overvejer, om det er besværet værd, at skaffe nye hanner i år.

21 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skyggen, 13. maj 2005 kl. 10.56

Takker,,har ogse tænkt på deres avføring,,lugter det? skal man rense drivehuse ex 1 gang om ugen*lyge ud*,alsør de der vagtler,,ps,,kan man ikke få dyrlægen til at klippe deres vinger så de ikke kan flyve,så kan de jo ogse bare gå ud i haven?,

22 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skyggen, 13. maj 2005 kl. 10.59

Stække dens vinger tror jeg det hedder,,,lige som i sagen jeg kan stække dine vinger men det er fuglen i dig jeg Ææælsker,,;)

23 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Lundberg, 13. maj 2005 kl. 13.58

Til Michael
Vagtler hører til det, man kalder, fasan- og hønsefugle, jo – måske lugter de lidt. Men det gør alle fugle og dyr jo. Vi oplever kun få lugtgener i vinterhalvåret, når fuglene er i voliere i vores udestue. Men dér findes heller ingen planter, ligesom der heller ikke luftes ud på samme måde som i drivhuset om sommeren. Vi oplever det ikke som store problemer. Og så gøder fuglene jo også.

Og nej – det vil være synd at stække vingerne – om det kan lade sig gøre, ved jeg ikke. Men etisk er jeg imod sådan noget. Du bør være klar over, at smutter de ud af drivhuset, ser du ikke mere.

24 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skyggen, 13. maj 2005 kl. 14.17

Tak,,er ved at bygge dør og window med insekt net så håber de bliver inde,og tænkte sæl over om det ville være syndt at gøre det,men tanken strefjet mig og jeg spurte,sorry,men var nu kun for vagtlen egen bedste jeg mente det,vil jo være synd hvis de fløj væk og blev spist af mikkel,men skal være ærlig,,jeg ved total inted om fugle andet end de fleste smager sgu meget godt,,Men jeg må jo lære det,når de små kommer hjem,:)

25 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda Jelle, 8. juni 2005 kl. 17.52

Vagtler som kæledyr?

Om man kan have vagtler som kæledyr, tja – hvor tamme skal de være før det er kæledyr?

Jeg har en meget stor voliere med kanarier, et par catharina parakitter, og 5 små kinesiske vagtler, vagtler kommer ofte og spiser af hånden, jeg har ikke gjort noget for at gøre dem tamme, så jeg tror det kun er et spørgsmål, om de har det godt, og er trygge.

26 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit, 15. juni 2005 kl. 12.29

Jeg har oså vagtler i mit drivhus, mens ræven og kattene går forbi. Vi har gravet nogle tagplader ned rundt om drivhuset, og der har ikke været nogen problemer i de 2 år vi har haft vagtler

27 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 2. august 2005 kl. 15.24

Jeg har japanske dværgvagtler. Da jeg købte dem, fik jeg at vide, at hunnerne har plettet bryst, og hannerne ensfarvet lyst bryst. Men det er som om, den ikke rigtigt holder i praksis... I så fald er der i hvert fald noget, der tyder på at mine hanner lægger æg, og den holder nok ikke!

Men hvordan ser jeg forskel på hanner og hunner?

28 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit, 2. august 2005 kl. 15.36

Hej Helle!

Jeg har også japanske vagtler i mit drivhus og min han er rødlig på brystet, hunnerne er mere lyse jeg ved ikke om det kan hjælpe dig

29 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 4. august 2005 kl. 16.25

Tak for svaret Berit.

Det er godt nok svært at se forskel. På de lyse kan jeg godt se, at nogle er mere rødlige. Det er straks værre med de mørke fugle. Hvor gamle skal de mon være, før man kan se forskel? Vi har nemlig også nogle kyllinger. De er kommet af med "kyllinge-pletterne", men ellers ser brystet på henholdsvis de plettede og de ensfarvede ret ens ud. Men vi vil jo gerne have hanerne identificeret, før de begynder at plukke og hakke hinanden. Er der mon andre kendetegn for haner eller høns?

30 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per, 20. september 2005 kl. 22.36

Jeg fik to par vagtler her i foråret til at gå i mit drivhus, det har været en stor fornøjelse. Hver dag smider jeg lidt kompost ind til dem, komposten indeholder bænkebiddere, tusindben og andre lækkerier for vagtler og så gøder det også planterne. De er også glade for en græstørv med frisk græs.

P.S. de får selvfølgelig og en frøblanding og kalk.

31 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian, 16. februar 2006 kl. 13.20

Jeg har lige anskaffet mig et drivhus og syntes det lyder meget spændende med vagtler. Hvor kan jeg købe disse vagtler. Jeg bor i Esbjergområdet.

32 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda Jelle, 16. februar 2006 kl. 20.28

Har du mulihed for at komme til Nordjylland, på et tidspunkt, så kan du få nogle af mig.

33 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone D. Nielsen, 30. maj 2006 kl. 21.26

Er der nogen her på siden der kan fortælle mig hvor jeg kan købe kinesiske dværgvagtler og canadiske vagtler

34 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Lundberg, 30. maj 2006 kl. 22.29

Det kan du i dyre/fuglehandler. Det er nok lidt for tidligt endnu, hvis du skal have nye unger. Jeg plejer først at kunne få dem længere hen på sommeren. Alternativt kan du annoncere privat.

35 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Otzen, 12. juni 2006 kl. 19.15

Vi bor i Århus-området og er meget interesseret i at købe nogle kinesiske vagtler til vores nye drivhus. Kender I nogle, der gerne vil sælge et par eller to?

M.v.h.

Bodil Otzen, mail:beotzen@hotmail.com

36 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda Jelle, 12. juni 2006 kl. 19.50

Ja jeg kan sagtens undvære nogle, da mine har ynglet flittigt.

37 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolai Simonsen, 24. juni 2006 kl. 20.03

Jeg ville gerne have sådanne nogle vagtler i mit drivhus. Men i mit drivhus er der fliser over det hele og mine planter står i flamingokasser.

Er det fint nok vis jeg bare tager nogle fliser op, eller skal der nogle planter i jorden.

Kan jo bare planter nogle blomster.

38 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda Jelle, 24. juni 2006 kl. 20.08

Jeg synes det ville være en god ide med et par planter.

Vagtlerne vil godt i skjul, hvis de bliver bange.

Jeg tror ikke risikoen, for at de flyver op og knækker halsen, er så stor hvis de har flugt mukigheder.

Og vil du have kyllinger, skal du have lidt beplantning, de kan bygge rede under.

39 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolai Simonsen, 25. juni 2006 kl. 23.18

Okay Men hvad med tidspunkt.

Er det et fint tidspunkt hvis man køber dem nu?

40 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda Jelle, 25. juni 2006 kl. 23.29

Hvis du mener vagtler, så mener jef det er et ok tidspunkt, at anskaffe vagter.

Vejret er stabilt, og de når at tilvænne sig før vinteren.

Hvis du mener planter, så er det også ok, bare husk rigeligt med vand, her i varmen særlig til nyplantede.

41 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Kjøller, 12. juli 2006 kl. 10.16

Vi har haft vores japanske dværgvagtler gående i drivhuset i 2 år nu (også om vinteren). De har fået unger 3 gange nu. Er der nogen der hved hvor gamle vagtler kan blive?

42 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayse, 22. juli 2006 kl. 11.18

Jeg har også vagtler i drivhuset. Men de går i en løbegård fordi drivhuset er gammelt og derfor er der flere steder små huller nede ved bunden. Jeg oplever dem som stille og rolige fugle, der dog godt kan fare op hvis de bliver overrasket over hurtige, uventede bevægelser. Jeg har 1 hane (vildtfarvet) og 2 høns (sølvgrå). Den ene høne ligger p.t på 15 æg og jeg forventer at de klækker i løbet af de næste 2–3 dage. De lever af en tropefoderblanding og myre, regnorm og bænkebidere + lidt grønt. Løbegården består af en kassen på 120cm x 70cm og 100cm høj. I selve buret er der en bund af hønsetråd med et jordlag over. Der er et lille hus (til kaniner) som hønen udruger sine æg i, et område med sten, en urtepotte med grønt de kan pille i og æde og flere gemmesteder. Jeg har planer om at udvide med endnu en kasse i samme mål med en forbindelsesgang imellem som kan lukkes af i tilfælde af at jeg er nødt til at indfange dem. Jeg har intet gjort for at få dem tamme alligevel virker de stille og rolige selvom de ruger. Jeg er meget tilfreds og kan godt anbefale vagtler.

43 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Kristensen, 8. oktober 2006 kl. 12.02

Vore kinesiske dværgvagtler har fået 5 unger i forsommeren og de er nu til salg og kan afhentes i Søbylund syd for Herning. Der er 3 hanner og 2 hunner. Vi har holdt vagtler i drivhuset i en årrække mod ukrudt og er meget enige i, at det er hyggeligt med den slags ukrudsbekæmpere! Interesseret? mail: mumbi.gitte@jubii.dk

44 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emma, 8. april 2007 kl. 13.41

Man kan købe vagtler og andre spændende fugle inde på: www.fuglemarkedet.dk/

45 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias, 3. maj 2007 kl. 18.47

Hej jeg har lige et par spørgsmål angående japanske vagtler, kan de godt holde varmen i drivhuset ud, og ruger de japanske selv deres æg ud, og hvr meget vejer de japanske.

mvh mathias

46 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Danny, 8. maj 2007 kl. 10.23

Mon de kan spise lusene, på det der står på flamingokasser og er bundet op i drivhuset, (flyver de op og sidder i tomater og lign.) og kan de gå der året rundt hvis de har isoleret redekasser eller lign. de kan gå til og fra, mvh. danny

47 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 9. maj 2007 kl. 14.54

De flyver ikke op og sidder i planterne. De kan godt finde på at flyve op og gå rundt på kapillærkassene. Jeg tror ikke du skal regne med at de tager lusene. De er mere til det lidt større kryb.

Selv har jeg taget vagtlerne ind om vinteren, men hvis man er forsigtig med frosten, kan det måske godt lade sig gøre.

48 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emma, 19. maj 2007 kl. 14.59

Hej!

hvor kan man finde vagtler? bor i øst jylland. og hvor mange vagtler kan man have i et drivhus som er på 8,3 m2?

mvh
emma

49 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Danny, 20. maj 2007 kl. 9.22

Farmland ved randers har dem, 50,– for hanner, 150,– for hunner, det er kinesiske dværgvagtler, 2–4 stk, er nok fint til 8 m2. mvh. danny

50 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Larsen, 25. maj 2007 kl. 11.43

Har et drivhus på 6 m + 4 m hvor mange vagtler kan jeg have der?

Hvad skal de have at spise?

51 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 25. maj 2007 kl. 22.21

Lus i drivhuset findes ikke når du har Tagetes dér. Også jævn fordelt i haven – sådan ca. håp

52 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Toft, 18. juni 2007 kl. 12.12

Købte for 2 mdr. siden et par kinesiske vagtler. De har hygget sig i drivhuset, og hun ligger nu på 3 æg. For 3 dage siden forsvandt han pludseligt – ingen spor efterladt, hverken fjer eller knogler. Stor sorg hos os og børnebørn og ikke mindst hos hunnen, der gik og kaldte en formiddag. Hun ligger nu og ruger, spiser kun lidt – er det normalt? hun begyndte rugning den 6. juni, så der er en lille uge tilbage. Skal vi købe en ny han nu, eller skal vi vente til hun har ruget kyllingerne ud?

53 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ane, 20. juni 2007 kl. 10.37

Hej Birgit.

Det var trist. Hønen vil savne sin hane da vagtler kan lide hinandens selskab.

Det er lidt risikabelt at sætte en ny hane ind til nye kyllinger da haner generelt kan være lidt hårde ved kyllinger der, med sikkerhed, ikke er deres egne.

Måske kan I sætte en hane ind til hende nu inden æggene klækkes og håbe på han hopper på faderskabet.

Det er iøvrigt ikke alle vagtel-haner der er hårde ved unger og andre haner. Jeg har 6 kinesiske vagtelhaner (og 5 høns) der er søde ved hinanden. Hanerne hygger sig og fjerplejer hinanden og alle vagtler ligger i en "familieklump" flere gange om dagen.

Mine haner er gode "familiefædre" der både hjælper med rugningen og pasningen af de små når de dukker op.

Men det sker tit at haner ikke kan acceptere andre haner og simpelthen slår dem ihjel.

Jeg tror "familieidyllen" i mit drivhus skyldes at ingen af mine vagtler er maskinudrugede og de derfor er godt opdragede.

Jeg tror min konklussion er at du godt kan sætte en hane ind hvis den kommer ind inden æggene klækker.

Men jeg synes det skal være en hane fra et sted der udruger rigtigt og hvor haner går med andre haner da der jo nok kommer flere haner ud af æggene og jeres drivhus nødigt skulle forandre sig til en arena med kamp på liv og død... Det vil børnebørnene sandsynligvis ikke bryde sig om ;-)

54 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 10. august 2007 kl. 9.50

Til alle der måtte være intreseret sælger jeg vagtler til drivhus.De er ikke sky da jeg går hos dem hver dag.

55 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 10. august 2007 kl. 10.09

Jeg bor på sjælland(Holbæk)Min mail er j-e-t@privat.dk.

56 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanet Krogh, 27. februar 2008 kl. 22.26

Hej, jeg har læst hele korrespondancen omkring "vagtler i drivhus" og er blevet helt grebet af idéen. Sidste år var der et stort myrebo i mit drivhus, (desværre et lille drivhus), og jeg ville gerne finde et bekæmpelsesmiddel der ikke skader miljøet...og mine planter.

Tak for alle de gode indput.

Nu vil jeg gå i gang med at lave netdør, vinduesnet og planlægge redekasse og mini-græsplæne.

Skal jeg vente til maj med at købe 1 han og 2 hunner?

med venlig hilsen

57 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Danny, 28. februar 2008 kl. 10.49

Hej jeanet, du kan roligt købe nu men det er nok bedst at tage dem ind hvis frosten bliver mere end -5–10 grader, mine har gået ude til nu og de har det fint. mvh.

58 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanet Krogh, 28. februar 2008 kl. 11.09

Hej Danny,
jeg skrev til Jens, der gav sin mail-adresse i indlæg nr. 55, men jeg får at vide at adressen er forkert. Han havde vagtler til salg, da han skrev det...

Ved ud hvad 1 han og 2 hunner koster?

Kinesiske el. japanske dværgvagtler, formoder jeg...? Hvad har du, og hvor stort er dit drivhus?

Ved du hvor længe de lever?

Kan man lade dem bo i drivhuset om vinteren, hvis man laver et lille hus til dem
der er isoleret og giver dem mad og vand hver dag?

Jeanet

59 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Leth, 28. februar 2008 kl. 13.34

Hvor stort skal drivhuset være før man kan ha en af hvert køn – er 5 m2 nok?

60 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen, 13. marts 2008 kl. 12.44

Kan vagtler holde snegle og dermed også dræbersnegle ude af drivhuset?

61 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 9. maj 2008 kl. 21.41

Hej Alle,

Vi vil gerne starte med vagtler i vores drivhus efter at have læse dette spændende indlæg. Hvor køber jeg japanske vagtler til et drivhus på 11 m2?

mvh Ivan Bjørn

62 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rosemary Danielsen, 15. juni 2008 kl. 22.34

Mine kinesiske dværg vagtler har lige lagt 4 æg men jeg har ikke set dem ruge på dem endnu. Æggene er lagt direkte på jorden under en tomatplante. Er det ikke for koldt?

Pia

63 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Frederiksen, 9. juli 2008 kl. 2.27

Jeg har et par dværgvagtler (kinesisk) gående i mit drivhus de får fuglefrø valmuefrø min hun har et par gange gået og hængt så jeg var bange for hun lå død næste dag men hun livede op igen det har hun gjort 2 gange jeg vil lige sige hun lægger masser af æg omkring 20 nogle af dem har de hakket i men nu har hun bygget en rede og lagt 3 æg som hannen ruger på kan nogen fortælle mig om jeg foder dem forkert siden hun går og ser syg ud.

64 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Danny, 9. juli 2008 kl. 6.25

Mine får en færdigkøbt blanding der hedder tropeblanding, og der er stor set kun fuglefrø, og så æder de alle mine nye skud på alt,hvad der står på gulvet, ka det tænkes dine gør det samme og måske spist af noget der er giftig eller lign. mvh. danny

65 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 28. juli 2008 kl. 10.42

Hej Ivan,jeg så du stillede spørgsmålet -hvor køber man vagtler? det er jo et godt spørgsmål,
hvor mange dyrehandeler kun vil handle med foder og tilbehør(det er det nemmeste) men jeg handler da stadigvæk med vagtler som jeg har gjort i nu 30,år=Egtved-Vagtel=
www.egtved-vagtel.dk på nævnte side kan i betragte udvalget på afstand, venligst=
Flemming-Egtved-Vagtel

66 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 28. juli 2008 kl. 10.56

Til Jørgen Fredriksen!den beskrivelse du giver om din vagtelhøne, får mig til at tro, at den lider af kalk-mangel, når et æg er på vej,så dannes skallet, som det sidste,hvis kalkbalancen er i underskud, har den svært ved at lægge det(ægget)nogen gange går det i stykker på vej ud og hønen har det ikke godt i den periode=men løsningen er meget let =enten køber man lidt strandskaller og smider ind,-eller man kan tage knuste æggeskaller fra alm. hønseæg!=

67 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Datteren, 7. august 2008 kl. 7.48

Min Far har lige fået vagtler i sit drivhus. Og nu har han en masse spørgsmål.

Som vi håber at nogle kan hjælpe os med.

# Hvor længe ligger de på æg?

# Er der nogle bøger, om vagtler?

Han havde en lille unge, som døede. Hvordan undgå man det?

68 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 8. august 2008 kl. 13.46

Et svar til Datteren =du spørger? hvorlænge de ligger på æg? jeg må formode, at du mener hvorlænge de ruger! jeg må så igen yderligere formode, at det måske drejer sig den lille Kinesiske dværgvagtel,= hvis jeg har gættet rigtigt, så er det jo sådan, at rugetiden på kinesisk dværgvagtel, er 16–17,døgn, hvis det er den Japanske vagtel, så er rugetiden-nøjagtigt -den samme, = både du -og din Far, er velkommen til evt, at ringe, og spørge om alt vedrørende vagtler 26493631,= desværre står det skralt til med Lit-ra-turen på Dansk, men i kan måske finde lidt i kan bruge på hjemmesiden
www.egtved-vagtelopdraet.dk=
allervenligst=Flemming-Egtved-Vagtel!

69 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 8. august 2008 kl. 14.09

Et lidt forsinket svar til Ellen, som på et tidspunkt stillede spørgsmålet=kan vagtler holde sneglebestanden,(i drivhuset)
og dermed også Dræbersneglene nede?

et godt og intresandt spørgsmål? nu er der jo rigtig mange forskellige sneglearter i naturen, og i mange størrelser-med og uden hus!de små snegle er jo byttedyr for mange fugle- vi ved jo meget af den kalk, som fuglene bruger i ægproduktionen-(i naturen) stammer netop fra de små snegles-hus som jo er meget kalk-holdig,
men i drivhusmiljø, må man ikke forvente, at de kan bekæmpe dræbersnegle, og da slet ikke di store!

70 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Datteren, 8. august 2008 kl. 15.18

Hej Flemning
Tak for hjælpen. Har givet din hjemmeside og telefon nr videre til min far.

Datteren

71 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Serkan Özer, 18. oktober 2008 kl. 12.33

Kan man ha vagtler i drivhuset om vinteren?

kan man gøre noget så de holde sig varme?

er der nogen der har prøvet og ha vagtler derude om vinteren?

72 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 19. oktober 2008 kl. 9.05

Til Sozer, vedrørende spørgsmålet om man kan holde vagtler i drivhuset om vinteren, ja det kan man i prinsippet godt, men personligt gør jeg det aldrig, ofte er det jo den lille Kinesiske dværgvagtel der er tale om, og selv om de er vant til, at gå der, med de temparatur-svingninger, som der jo er i et drivhus, så tager jeg dem altid ind (sidst i oktober/først i November) alt efter vejret! i et inderum hvor Temparaturen er mere jævnt(ikke varmt) ca. 8–10,grader- tørt sand i bunden så de kan Støvbade hele vinteren, det skal ikke være for varmt, for så skrider hønerne bare til æglægning!

når jeg vælger at fjerne dem fra drivhuset, er der flere grunde, ofte drivhuse produseret med Metal skelet, hvis det bliver rigtig koldt, så udstråler det afkølede metal -kulde., hvorimod hvis det er træskelet, da virker det ikke på samme måde, man kan jo prøve, hvis det har frosset 10 grader en nat, og så gå ud næste morgen og holde sin hånd få cm. fra metal, og så efterfølgende gøre det samme hvis der er et stykke træ, så mærker man stor forskel,. =
ofte kommer der om efterår og vinter volsom blæst og storm indimellem, de små vinduer i drivhuset får ofte defekter, falder nogen gange ud/ind=så kan vagtlerne komme ud, men forinden er det måske, Katten der kommer ind!=
derudover, har vi jo også andre intresanter,
selvom ruderne forbliver hele, så er omstrejfende rotter eksperter i at finde ud af hvor der gemmer sig bytte, og hvis det bare er en spørgsmål om at grave en tunnel under soklen i ren jord,for at få vagtel steg, så er det altså ikke noget problem for en rotte -desværre!

73 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rosemary Danielsen, 22. november 2008 kl. 9.52

Hej Flemming
Jeg har 2 vagtler i drivhuset og syntes nu der er for koldt.Jeg vil gerne have dem ind i et køligt rum, men jeg er i tvivl om hvilket slags bur jeg kan bruge. Kan jeg bruge et marsvinebur eller kræver de en hvis størrelse og højde? Det er kinesiske dværgvagtler jeg har.

74 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 22. november 2008 kl. 21.13

Hej Rosemary, jeg synes det er en god ide,fjerne dem fra drivhuset nu hvor det er blevet koldt, og dværgvagtler kræver jo ikke noget stort bur, for overvintring, et bur på
60*80 cm er udmærket, den behøver ikke,at være ret høj, da de ikke bruger højden til noget. måske 30–35,cm, gerne med fast tag/loft (ikke trådloft) da de ofte føler sig utrykke ved,at man kikker ned på dem,et rum på nævnte mål, hvor man kun kikker ind fra den ene side, godt med tør støbesand i bunden, og lidt hø, eller halm, i den ene hjørne, måske et par små(grangrene) afklippet, lagt ind foran strøelsen, så kan vinteren bare komme=god fornøjelse!

75 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna, 14. juni 2009 kl. 10.21

Jeg vil bare gerne vide når der kommer nye indlæg i denne meget givende debat om de små søde kræ, altså dværgvagtlerne. derfor denne mail- mvh anna

76 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna, 14. juni 2009 kl. 10.21

Jeg vil bare gerne vide når der kommer nye indlæg i denne meget givende debat om de små søde kræ, altså dværgvagtlerne. derfor denne mail- mvh anna

77 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Frederiksen, 14. juni 2009 kl. 12.37

Jeg har mine vagtler (dværg) inde i drivhuset og har det hele året om vinteren isolerer jeg rundt drivhuset med et par vintermåtter (rockvool) i den ene side er der et højbed ellers er der fliser jeg dyrker i kapilærkasser. Jeg lægger strandsand på fliserne om sommeren fjerner jeg en rude i døren og skære et net til og sætter i jeg er nød til at skærme af i højbedet for ellers hakker de når det spirer. Men der findes ikke insekter de spiser alle de ser og de trives godt i drivhust man skal huske frisk vand hver dag pga varmen i drivhuset.

78 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Christensen, 21. juni 2009 kl. 23.30

Jeg kunne godt tænke mig at have vagtler i drivhuset. Men jeg har en seng med puder og tæpper og har tænkt på om vagtlerne kan finde på at flyve derop og skide det hele til. Så går noget af hyggen ligesom af :-)

Hvor meget sviner vagtler?

79 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Frederiksen, 21. juni 2009 kl. 23.50

Til anne vagtler kan godt lette en gang imellem når de bliver bange eller bare kåde. men min erfaring er de helst vil være nede på gulvet så du kan roligt anskaffe dig et par. de skal nok lade dine dyner være

80 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenny Bennetsen, 30. juli 2009 kl. 14.02

Har lige fået to par vagtler, men efter halvandet døgn døde den ene han kan de tre vagtler der er tilbage godt gå sammen, uden at slås

81 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 31. juli 2009 kl. 9.46

Hej Kenny,! du er ikke den første der har mistet en hane på den konto,-din trøst, må være, at du nu med sikkerhed ved, at du har den stærkeste hane, tilbage, og skal endelig bare lade trioen
gå sammen,som de gør nu, -Det var jo en MAGTKAMP du blev
vidne til! der burde nu være ro i anlægget,hvor de går!

du har nu to mugligheder, enten,at lade dem gå,som de gør!

eller, at skaffe en ny hane, og så skille hønerne, så de går parvis,
det giver nok, de bedste betingelser for naturrugning, for så har de jo kun hinanden at koncentrere sig om!-de venligste hilsner
Flemming-Egtved-Vagtel,!

82 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenny Bennetsen, 31. juli 2009 kl. 14.34

Hvad er kinesiske dvæg vagtlers livrat og vad kan de lide at spise. Jeg giver dem en blaning som hedder en kanarieblanig nogle gange giver jeg dem et salat blad og bengkebiderro og regorme, hvor varmt må de ha det i et drivhus.?:)

83 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenny Bennetsen, 31. juli 2009 kl. 14.38

Flemming den han der døde så syg ud jeg kunne røre ved den uden den reagererde så jeg tog den ud og avlivede den. For jeg syntes det var synd for den at den skulle gå og lide.

84 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 1. august 2009 kl. 9.40

Hej igen Kenny,Ja kineservagtlens livret, er vel nærmest en blanding af forskellige frø-lidt startfoder-granulat-måske lidt æggefoder- og igen måske lidt valmuefrø, -men mindre kan jo sagtens gøre det, vi får jo heller ikke andesteg hver dag, eller hvad vi nu godt kan lide.! adgang til frisk vand, er jo også en must!- Men du har jo selv fat i noget fornuftigt, med
hensyn til, det krible krable, som jeg forstår du fodrer med!

temparaturen i drivhuset, som du nævner, er som regel ikke noget problem for vagtlerne,= de går jo nede på bunden, og
bunden er jo det koldeste sted i et drivhus!-temparaturen stiger jo nærmere du kommer taget- iøvrigt så er bunddækket
jo altid fugtigt,så den luft de indånder, har en høj luftfugtighed-som forhindrer dehydrering(udtørring) ved ekstrem temparaturer!venligst-Flemming-Egtved-Wagtel!

85 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenny Bennetsen, 1. august 2009 kl. 15.36

Okey tak flemmig

86 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenny Bennetsen, 2. august 2009 kl. 13.52

Hvor gammel er vagtler før de lægger æg?

87 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 4. august 2009 kl. 22.09

Hej Kenny! Japanske vagtler er klar til æglægning,allerrede
efter 7–8 uger,! den kinesiske dværgvagtel starter tidligst, når den er 11,uger, og bob white og topvagtler etc. skal være
over 16 uger, -venligst-Flemming-Egtved-Vagtel!

88 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenny Bennetsen, 5. august 2009 kl. 7.47

Hej flemming hvor koldt må den kin vagler ha det må venterren.

når ja grunden til at jeg skriver så meget er at jeg er nybegynder og er 13 år

89 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenny Bennetsen, 5. august 2009 kl. 17.20

Hey flemming vad betyder det når de streger sig opad og basker med vingerne på samme tid er det en parings dans

90 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sara, 5. august 2009 kl. 18.41

Hej,

jeg har idag fået 5 små vagtler der er ca1½ døgn gamle, de er i en kasse med trådnet og en 40w pære ca 20com over bunden men synes der er meget varmt, hvor varmt må de maks have det og hvor længe skal de gå under lampen de er udruget i maskine...

91 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 6. august 2009 kl. 15.12

Hej Kenny, du behøver ikke undskylde,dine spørgsmål, jeg har meget større respekt for folk, som stiller spørgsmål,
end jeg har for de som tror de ved alt,om alting!-
Temparaturen om vinteren,-Kineservagtlen kan godt tåle lidt
frost,hvis de går et sted, hvor det er tørt, og ingen træk, men
hvis du har muglighed for at holde dem frostfrit, så er det jo
det bedste.!- den seance du henviser til, hvor de basker med vingerne(hanerne),samtidig med, at de ranker ryggen, er nok
mest et signal til hønerne, om at (se hvor kraftig jeg er!)
og måske også til evt, andre haner, venligst
Flemming-Egtved-Vagtel...

92 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 6. august 2009 kl. 15.33

Hej Sara, og tillykke med de små, er det nogen du selv har fået ruget ud(maskine)? nå men under alle omstændigheder
så skal varmekassen være så stor, at kyllingerne kan få det
varme de har behov, men ligeså vigtigt er det jo, at de kan komme væk for varmen,?hvornår er det for varmt? kunne man spørge? =det skal være sådan, at den pære (som er varmekilden), skal være hævet så meget over bunden, at kyllingerne ligger i en rundkreds(ikke lige under pæren)
der skal være en friplads under selve pæren, hvor kyllingerne ikke vil være, fordi det er for varmt! hvis kyllingerne klumper
under pæren, så skal pæren sænkes lidt(så er det fordi de fryser, men ligger de op ad ydervæggen og hyberventilerer, så skal du sætte en mindre pære i! håber du får rettet til
inden det er for sent! venlig hilsen Flemming!

93 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenny Bennetsen, 6. august 2009 kl. 20.41

Flemming hunerne gør det også

94 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenny Bennetsen, 9. august 2009 kl. 11.21

Hej flemming når hunerne spiser de ægeskalder jeg har givet dem er det så fordi de snart læger æg

95 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 9. august 2009 kl. 22.05

Hej igen Kenny, Hønerne har brug for kalktilførsel jævnligt,
og de bør altid have det til rådighed, enten i form af de strandskaller man kan købe-man kan også købe fuglesand med små skaller i, derudover kan man (som alternativ til det købte)knuse ganske almindelige(tomme) æggeskaller,eks.

hvis mor har brugt æg til madlavning!=hvis hønen er i kalk-underskud, så kan den lægge så tyndskallede æg, at de er
uegnet til udrugning! = for så til slut lige at gøre den med de hoppende vagtler færdig,(som du var inde på)så er det ikke noget du skal være bekymret for, da jeg mener det er ren kådhed, som jeg også ofte ser hos mine egne! venligst-
Flemming-Egtved-Vagtel!

96 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 10. august 2009 kl. 10.19

Hej Flemming

Nyder alt den fine info om vagtler, har selv to i mit drivhus og ved nu, efter en sommer med et drivhus fyldt med myrer og al verdens kryb, at de er uundværlige for mig hvis jeg vil ha drivhus, og det vil jeg... så jeg ELSKER mine vagtler :-) og vil dem det bedste. Desuden er de super søde og kønne de to jeg har :-)

Det du skriver om kalk gælder det også når de får kvalitetfoder med ormeting (døde) i og de der sorte frø tilsat. (kan ikke lige huske hvad de hedder :-)) De har et sandbad men ikke med specielt fuglesand... bare lyst sand fra børnenes sandkasse.

Jeg er i syv sind om hvad jeg skal gøre til vinter jeg vil IKKE miste dem. Hvor meget lugter de og sviner hvis jeg stiller dem i et bur inden for... kan man gøre det i en stue hvor man også skal bo...?

venlig hilsen
Maria

97 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 10. august 2009 kl. 20.47

Hej Marie- endnu en lykkelig vagtel-ejer, skønt! den foder du giver dine vagtler,er uden kalk, det skal man give ved siden af, (jeg skrev lidt om det til Kenny,) (de sorte frø er valmuefrø)
DU skal ikke, (hvis du spør mig) ta dem ind i stuen!

–for det første, så vil du hurtigt kunne lugte det!

–for det andet, behøver de slet ikke så meget varme,som
du har i stuen!

–for det tredie, så ville hønen hurtigt skride til æglægning!

NEJ har du et godt bur i godt rum (uopvarmet)men frostfrit! med et vindue så der kommer lidt lys ind, det er bedst med
vasket sand i bunden(eller strandsand)Buret behøver ikke være større end en gammel ølkasse,(vagtler dør ikke af et par graders frost, men de trives bedst ved +grader,venligst
Flemming-Egtved-Vagtel!

98 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maibrit Torp Neergaard, 3. oktober 2009 kl. 13.57

Fantastisk hjemmeside om vagtler. Tak for det. Vi har selv 4 vagtler gående i drivhuset. Et japansk vagtelpar og 2 gule hunner, måske italienere? Vi fik dem den 7. maj i år, og de har indtil for ca. 10 dage siden lagt masser af æg. Der har været optræk til, at den ene gule hun vil ligge på rede, men det blev alligevel ikke til noget. ØV.

Nu er det blevet koldt, 5–6 grader om natten, og vi har sat en varmelampe op i drivhuset, men de lægger sig ikke under den. Skal vi lave en kasse til dem med hø og hvor stor skal den være til 4 vagtler? Skal der være en varmelampe over kassen?

Hilsen fra Maibrit

99 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 4. oktober 2009 kl. 9.40

Hej Maibrit, og tak for en fin beretning, om din lille verden,
du har som jeg forstår det 1–1 naturfarvet-Japanervagtel
og 2gule høner(formentlig perlevagtelhøner(
(ikke Italienske,men, Japanske! sådan tror jeg det er!nok om det! men de Japanske vagtler er meget hårdføre, og din tanke med, at indsætte (det lille hus på prærien)til vagtelbrug
i vinterhalvåret, er jo en smuk tanke, men du ville nok opleve, at de aldrig ville gå derind, da der jo nok ville være mere mørkt inde i huset, end i resten af drivhuset, så går de aldrig
ind et mørkt sted, de vil ofte sætte sig det sted hvor lyset varer længst(tæt på drivhusglasset) med- mindre, at du havde
tænkt dig, at anbringe en (ikke varmelampe) men en almindelig lyspære i huset, som så brændte om natten, SÅ
måske de vil bruge det(jeg har aldrig selv forsøgt lignende)
så jeg tør ikke spå om udfaldet, men du har da lov at gøre forsøget,-de allervenligste hilsner-Flemming-Egtved-Vagtel!

100 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inchka De Muiter, 12. oktober 2009 kl. 13.56

Hej Allesammen, vi har lige flyttet vores tre smukke vagtler (en japansk han
og en kinesisk hun & han, som i øvrigt godt kan finde ud af det sammen)
ind i annekset. Jeg syntes det var ved at blive for koldt om natten og var bekymret for, de ville fryse ihjel. Vi havde lagt en stor bunke hø i drivhuset
og de havde lavet gange og hyggede sig fint. Jeg tror sagtens, de ville
kunne klare en (mild) vinter, men jeg vil ikke tage chancen. Og så er det
ikke fair, at lade dem sove i et iskoldt drivhus mens jeg selv har en dejlig
varm stue. Så nu har de fået en ret stor kasse med volierenet og masser
af hø. Min eneste bekymring er lyset ; der er kun et lillebitte vindue og der
er temmelig mørkt hele dagen. Bliver de depressive af det? Der hvor
vagtlerne stammer fra, hvordan er lysforholdene der i vinterhalvåret
(hvis der er et vinterhalvår). Jeg vil gerne give dem et så naturligt liv som
muligt. Er en lampe, tændt om dagen, en ide? Alle råd og erfaringer er velkomne! Mange tak.

101 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2009 kl. 20.26

Hej

Hvis nogle er interessert i en gratis bog – oversættelse er de velkommen til at sende mig en mail. Adresse er

soren.duun@vip.cybercity.dk

Bogen er oversat fra engelsk af en veninde. Det var mening af jeg skulle i gang med at skrive en bog om emnet, men da det ikke rigtig bliver til noget og jeg fornemmer at der er stor interesse for vagtlen her, vil jeg heller dele denne ud.

102 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. oktober 2009 kl. 12.05

Gode melorm er godt foder til vagtler

Mange kender melorme som foder til frugt- og insekt-ædende fugle, men de er også et godt tilskudsfoder til næsten alle de typer af fugle som vi beskæftiger os med. Også papegøjer og parakitter æder insekter i større eller mindre mængder i naturen, så derfor bør det heller ikke mangle i volieren.

Du kan ikke nøjes med at købe

Man kan anvende mange slags insektfoder, men melorme er nok en af de slags insekter der er nemmest at opdrætte og anvende. Det er dog ikke tilstrækkeligt blot at købe nogle melorme og lidt hvedeklid for at fodre sine fugle.

Den gode fodermelorm har haft et godt og næringsrigt melormeliv, før den kom i maven på en sulten fugl.

Jeg kan anbefale følgende metode til at opdrætte melorm.

Fire gange så mange

Under normale danske forhold vil melormen (eller mere korrekt melskrubben, som billen hedder) have et generationsskifte om året, men ved at optimere levevilkårene kan vi firdoble produktiviteten. Det kræver tre ting: varme, fugtighed og god fodring.

Køleskabet

Det optimale klima for opdræt af melorm er en temperatur på ca. 27oC og en relativ luftfugtighed på ca. 70%.

Dette klima laves forholdsvis nemt i et kasseret køleskab. Nederst i skabet anbringes en 40W Elstein varmepære samt en lille blæser til at fordele varmen i hele skabet. Temperaturen styres af en termostat der tilsluttes varmepæren.

Fugtigheden måles med et almindeligt hygrometer der ophænges i skabet. Til at holde den rette fugtighed i skabet placeres et antal skåle med vand i køleskabslågen. Afhængig af de ydre forhold skal antallet af vandskåle reguleres after årstid og vejr. Til opbevaring af de enkelte kulturer anvendes plasticspande eller andre åbne beholdere med glatte sider så biller og larver ikke kan kravle ud.

Nu skal ormene i

Nu er der klar til at starte den første kultur. Den valgte beholder fyldes 1/3 med hvedeklid, som ormene kan opholde sig i. Den første portion orme købes ved dyrehandleren eller hvor du kan købe dem i dit område.

Godt foder til gode orm

Melorm der kun lever i og æder hvedeklid har en meget ringe foderværdi. Derfor er det nu at ormene skal gøres til et godt foderemne. Det gøres ved at fodre ormene med et sundt og nærende foder som laves af følgende ingredienser:

* 250 g hvedemel

* 250 g havregryn

* 100 g soyamel

* 70 g majsmel

* 30 g tørgær

* 1 spsk vitamin- og mineralpulver

Foderet skal være tørt og gives tørt med 1- 2 spsk dagligt. Foderet lægges i en bunke på midten af kulturen. Ved at se om der bliver ædt op eller ej kan man regulere mængden i forhold til størrelse og mængde af melorm i kulturen. Samtidig med tørfoderet skal der fodres med revet gulerod og småtskåret æble. Melorm der er fodret med dette foder her en væsentlig højere foderværdi en melorme der blot holdes i klid. Samtidig udvikler de sig hurtigere så man kan holde sig selv forsynet med foder.

Flere kulturer

Lige så snart man ser at nogle at ormene har forpuppet sig, tager man pupperne fra til en ny kultur. Der går ikke lang tid fra at pupperne har udviklet sig til biller til man kan se de meget små nye melorme i den nye kultur. Så skal der bare fodres til de er store nok. Det er hensigtsmæssigt at have 4–6 kulturer i gang på hvert sit udviklingsstade. Størrelsen af kulturerne afhænger af hvor mange melorm man skal bruge om dagen.

103 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. oktober 2009 kl. 15.29

Jeg skal lige nævne at bogen, der er oversat oprindeligt hedder Keeping Quail af Katie Thear og fra et forlag ved navn Broad Leys publishing Bogen er fra 1998 og fås med garanti ikke mere. En anden og lige så gammel bog er Quail production systems af forfatteren M.M Shanaway fra 1994.

Den er en meget teknisk bog om storavl af vagtler og dækker alt indenfor avl og til produktion af kød og æg. Jeg kan godt røbe med det samme, at der er ingen penge i at producere dem

PS jeg kan også nævne en dansk bog om strudseavl, men regner ikke med at det er aktuelt.

104 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. oktober 2009 kl. 16.16

105 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Toftegaard, 16. februar 2010 kl. 20.47

Hej
Jeg har 5 kinesiske dværgvagtler, som indtil nu har overlevet aldeles fint i et drivhus. Der har været -15 grader de koldeste nætter.
De får melorme hver anden dag, vandet holdes frostfrit med en varmeplade, og de har flamingokasser med 3 forskellige temperaturer: den ene uden bund, den anden med bund og halm, og den tredie med bund og en varmeplade samt tørt græs.
De er mest i kasse nr. 2, så jeg tror faktisk ikke, at de bryder sig om varme om vinteren.
Mvh. Marianne

106 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. februar 2010 kl. 13.37

Der er ikke så meget kulden de bliver syge af , men mere hvis de får træk . Det kan de ikke tåle . Hellere ikke andre fugle .

Men både den japanske vagtel og den kinesiske vagtel trives udemærket i et drivhus . Dog skal man være opmærksom på at en sommervarme med 30 - 40 grader varme hellere ikke er en god ide . Kan du åbne nogle vinduer er det bedst . Du kan evt sætte net omkring dem

At give dem melorme og almindelig orme er en super god ide .
Jeg gav også mine dronetavler fra mine bikuber . Dronetavler er en tavle , hvor kun dronerne (hanbier) bliver dannet og dem har man ikke brug for så mange af . Desuden var det et led i bekæmpelsen af Varroa . Så bi-larver "marineret i honning" er heller ikke dårligt ret for dem .

107 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maibrit Torp Neergaard, 12. marts 2010 kl. 14.39

Mine japanske vagtler har klaret vinteren i drivhust over al forventning. De har haft masse af hø og granris til at hygge sig i. De har haft en lampe til at varme sig under, men har aldrig brugt den. Den blev i stedet brugt til at holde deres vand frostfrit. De lage ikke æg i ca 1½ måned, men siden midten af januar, har de været i gang.
Jeg ville gerne købe 2 hunner og en han mere af de gule vagtler. Jeg har selv 2 gule hunner. Men, dér hvor jeg før har købt dem, har han ikke nogle.
Er der én, der ved, hvor jeg kan få fat i dem? Jeg bor i Gladsaxe kommune 10 km. fra København.

108 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 12. marts 2010 kl. 22.37

Kære Majbrit ! det er dødlet!! du kommer da bare til Egtved !
så finder vi nogen du kan lide=Spøg til side !=ærgeligt, kan man sige!- Jeg har lige været på =Fuglebørsen i Køge, ,
Jeg kommer Årligt på 2 Sjællandske markeder-
=Køge i Februar, og Tårnby Amager i September,! så det er
ikke lige Aktuelt, men om ikke andet, så kan du jo køre en tur
i Påsken måske? til Jylland? = eller endnu bedre =vi holder stor Fuglemarked i Kolding Kongrescenter-Søndag d -21/3,
virkelig et besøg værd, hvis man er Fugleintreseret,=
ellers finder du måske en lokal løsning !=allervenligst-
=Flemming-Egtved-Vagtel!!!!

109 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenny Bennetsen, 21. marts 2010 kl. 15.50

hej. hvornår begynder mine kinesiske vagtler at parre sig?

Skal det være lidt varmere i vejret endnu?.

Når hanen graver i høet med fødderne og laver sjove lyde er det så fordi at han er ved at bygge en rede?

hilsen kenny

110 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenny Bennetsen, 22. marts 2010 kl. 16.25

hej. kan man se når en kinesisk dværg vagtle er gravid?

mvh kenny

111 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maibrit Torp Neergaard, 22. marts 2010 kl. 19.56

Kære Flemming Egtved
Jeg er i gang med at overtale min mand til at tage over og besøge dig i påsken. Jeg MÅ have nogle flere vagtler. Det er dejligt, at det er blevet forår. Hold da helt op, hvor vagtlerne hygger sig.

Kærlig hilsen fra Maibrit

112 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Serkan Özer, 8. april 2010 kl. 17.19

Hej jeg har 4 kinesiske dværgvagtler som jeg gerne vil sælge pga. jeg skal flytte. 1 han og 3 hunner den ene hun er sølv/grå.
Hvis nogen har lyst til at købe dem eller høre nærmer om dem kan de bare skrive til min mail. seoz@live.dk

113 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Pedersen, 10. april 2010 kl. 13.25

Hej Serkan hvor befinder de sig i landet,jeg kunne godt være interesseret alt efter hvor langt jeg skal køre;) kommer selv fra lolland..
mvh john

114 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Serkan Özer, 12. april 2010 kl. 18.21

Hej John jeg bor i Roskilde

115 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malou Bøjden, 26. april 2010 kl. 20.42

Hej Flemming
Jeg har lige fået en hunvagtel som nu går sammen med sin nye mage i mit drivhus. Den har været der ca 14 dage. I går og idag har den lagt et æg. Den ligger ikke på dem. Skal der ikke ruges fra dag 1 hvis der skal komme kyllinger? Hvordan skal jeg forholde mig? Vente... Tage æggene hvis hun ikke begynder at ruge? Bliver hun depri hvis man tager hendes æg?

Jeg har ikke rørt æggene, og de ligger ved siden af hinanden. Er der noget med at de kan finde på at flytte rundt på dem. Hvilken slags redemateriale skal jeg give dem?

Venligst Malou

116 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malou Bøjden, 26. april 2010 kl. 21.04

Hej Marianne Toftegaard

Jeg kunne godt tænke mig at høre om de varmeplader du har brugt i vinter. Hvordan fungerer de og hvor kan jeg skaffe en.

Jeg har haft to hanner i drivhuset i vinter på samme måde som dig, dog uden lampe. (har dog været ret bekymret, men min observation var også at de ikke benyttede sig af alle de krumspring jeg gjorde for at lave det til et hyggeligt varmt vinter-bo;-)

Har nu skiftet den ene han ud med en hun og opdaget hvor menneskevant de to jeg har haft længst er i forhold til den nye hun:-) Men det er nu sjovt at høre alle hannens lokke lyde:-)

Venligst Malou

117 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 27. april 2010 kl. 14.27

Det er en sjov ide med pipfugle i drivhuset! Hvis jeg var en yngre mand, ville jeg give mig i kast med det!

Mvh Eivin (^_^)

118 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julie Henriksen, 15. maj 2010 kl. 11.33

Hej Helle.
Du skulle vel ikke ha´en mor og far der hedder Annie og Ole ?

Hilsen Bjarne Henriksen.

119 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Goldschmidt, 24. maj 2010 kl. 22.19

Hej alle sammen
Vi er glade hønse-ejere og vil nu gerne udvide bestanden af fugle med et par vagtler i drivhuset. Vi havde tænkt, at vagtlerne skulle have udgang fra drivhuset til en lille løbegård med deres hus placeret ovenpå - altsammen bygget sammen, så de kan gå rundt som det passer dem. Kan nogen hjælpe med svar på et par spørgsmål:
Hvor stort skal huset være? Vi tænker, at det er her, de skal sove/ligge på rede mv.
Hvordan skal huset indrettes? Sidder de på pind om natten, som hønsene gør? Skal der være åbne eller lukkede redekasser?
Mvh Lotte

120 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inchka De Muiter, 12. august 2010 kl. 23.47

Vi har en del kinesiske dværgvagtelunger til salg (løbende), lige nu især hanner. Ring gerne, 28331411 eller 29886432.

121 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 13. august 2010 kl. 13.00

Det her er godt nok en lang - omend interessant tråd :-)
Jeg kan bare ikke se, om der nogen steder står noget om størrelsen på drivhuset? Jeg har (dvs. får, når det bliver bygget!) et mindre et på 7,5 m2 - det er vel for lille til vagtler, ikke?
Hører gerne, hvor store jeres er??
Hilsen Tina

122 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 13. august 2010 kl. 13.04

Til Inchka De Muiter:
I bor vist på Fyn - kommer I nogensinde forbi København (eller lidt sydfor)??
Hilsen Tina

123 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Hoberg, 13. august 2010 kl. 14.37

Hej Tina.
Jeg tror såmænd dit drivhus er stort nok til vagtler. De er altså hverken ret store eller krævende. Jeg har 4 gående i mit drivhus på 9,9 kvm.
I starten havde vi kun 2, men da den ene pludselig døde anskaffede vi 3 nye, og de har stor fornøjelse af hinandens selskab. Det er også som om de er blevet mere tillidsfulde nu hvor de er flere.
Jeg vil meget gerne anbefale at holde vagtler i drivhuset.

Hilsen
Anja

124 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inchka De Muiter, 15. august 2010 kl. 21.35

Ja, vi bor på Fyn. Vi har ikke bil, og det er sjældent at vi kommer til Sjælland, men alting kan aftales ... Hvad tænker du på ?

125 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 14. september 2010 kl. 22.06

Hej, mit navn er Flemming Dam Pedersen(Egtved-Vagtel) jeg har ofte svaret på spørgsmål,vedrørende vagtler i drivhus,
hvergang der kom et nyt indlæg, fik man besked via mail.
så var det jo bare ,at gå ind -læse og svare hvis spørgsmålet var rettet til mig, men,disse beskeder, har jeg ikke fået her i sommer, så hvis nogen har undret sig over manglende svar?
så er forklaringen den, at jeg ikke har vidst, at der var spørgsmål
hvis der altså var det,? man kan iøvrigt kontakte mig direkte
på mail=flemming1947@hotmail.com =
venligst Flemming-Egtved-Vagtel!!

126 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 15. september 2010 kl. 19.39

Jeg havde egentlig droppet ideen om at have vagtler mit drivhus, men strengen her får mig godt nok til at overveje det igen. Det lyder hyggeligt med de små "humlebier", når det lykkes at få vagtlerne til at ruge, men i hele snakken her undrer det mig, at der ikke er spørgsmål vedr. at spise æggene. Er der ikke nogen at jer der spiser æggene? Og hvordan ved man at ægget ikke er befrugtet. Det må da være skønt at spise æg af egen avl. Rugbrød med cherrytomater, vagtel æg og purløg!

mvh
Bente

127 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 15. september 2010 kl. 20.37

Hej Bente, jo men jeg tror da vi er mange der spiser vagtel-æg, men det afhænger jo nok lidt af, hvilken art-vagtler man har valgt, den lille kineser, som mange benytter, synes man nok, at æggene er for små, men har man valgt japaneren ?
eller endnu bedre den store Jumbo Magnum, som ægleverandør, så er der noget ,man kan få øje på, og så gør det jo ikke noget, at vi ved, at vagtelæg har meget lav kolesterolindhold i forhold til hønseæg(gram til gram)-
ægget bliver ikke uspiseligt af at være befrugtet, men man
kan jo bare tage hanerne fra, en periode, hvis man gerne vil have æg ubefrugtet,! god fornøjelse!! =Flemming-Egtved-Vagtel!

128 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Sørensen, 25. april 2012 kl. 18.14

Jeg har spekuleret på, om vagtler i drivhuset, kan få fugleinfluenza. Er der nogen der ved noget om det?

129 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 26. april 2012 kl. 8.47

=Hej Anders, =Alle hønsefugle ,kan i princippet få fugleinfluenza!=Men risikoen for ,at det vil ske, er næsten=
ikke-eksisterende, Alt det hysteri vi så for et par år siden! er heldigvis forstummet!=der er jo også indført nye regler, som skal være med til at opdage det i tide!=Hønsehold med over 100 æglæggende høner! Skal hver 3,måned, sende blodprøver ind til =Analyse, så man vil således kunne finde problemet, inden den breder sig!=og det er jo netop de store fjerkræhold der er problemet, men reglerne gælder jo også hobby-opdrætterne!!(hvis man er stor nok!)http: wwwegtved-vagtelopdraet.dk

130 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 26. april 2012 kl. 10.24

Hej
Jeg har for nylig anskaffet mig 2 kinesiske dværgvagtler til mit drivhus og hvor er det hyggeligt med de små dyr der går rundt derinde og pipper:-) Men jeg synes måske 2 er lige i underkanten, ham jeg købte dem af sagde at 2 hanner ikke kunne gå sammen, er dette korrekt? mit drivhus er ca 10 kvm.

131 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 27. april 2012 kl. 22.16

=Hej, ja 2 hanner er ikke godt, men 3 hanner-til-4-5høner, er udmærket, når du har pladsen,-du kan også have 2-3 høner til 1 hane, Men hvis du vælger det første, så er der jo noget, at kikke på,-så danner de jo flok med hakkeorden, hvor den stærkeste han bestemmer, og de 2 andre har lidt løse forhold rundt i hjørnerne, -Flokken fungerer nu som en helhed !!
=go fornøjelse!!

132 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruben Hansen, 13. juni 2012 kl. 13.02

Hej

Nogen der kan hjælpe med nogle dværgvagtler, eller fortælle mig hvor jeg kan købe dem i Nordsjælland/Københavns området? Jeg havde tænkt mig 1 han og 1 - 2 hunner, kinesiske eller japanske.

133 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Hansen, 26. juli 2014 kl. 21.44

Hej...Jeg nybagt ejer af 2 kinesisk dværg vagtler høns og 1hane der flyttet ind i mit drivhus 😁, jeg er i tvivl om hvordan de ruger , hønsene lægger dagligt 1 æg hver og det ligger fint i deres lille hus og jeg ser dem også ligge på dem, men så pludselig skubber hanen dem ud og så bliver de derefter skubbet rundt i hele drivhuset ?? Er det normalt eller skal jeg tage æggene ud?

134 af 162 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. juli 2014 kl. 0.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

135 af 162 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. juli 2014 kl. 0.33

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

136 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Hansen, 27. juli 2014 kl. 12.56

Heil frank.. Aner Ik hvordan de tal er kommet :) med hensyn til en hane og høne fatter jeg ingenting, alle steder man læser går der ofte 2-3 høner pr hane uden problemer

137 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Hansen, 27. juli 2014 kl. 13.02

Næh måske jeg skulle investere i en staveplade ... Hej Frank skulle der stå :(

138 af 162 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. juli 2014 kl. 14.45

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

139 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Hansen, 27. juli 2014 kl. 19.18

Oki men ved du så om kinesisk og japanske kan gå sammen og hvorfor triller de æggene ud af rede og rundt i drivhus ?

140 af 162 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. juli 2014 kl. 20.57

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

141 af 162 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. juli 2014 kl. 21.07

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

142 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Marie Høgh, 18. marts 2016 kl. 12.37

Hej - mange spændende råd her :) Jeg overvejer japanske vagtler (som skulle være nemmest at få tamme) til hygge og myrebekæmpelse i 16 m2 isoleret drivhus. Men hvis de spiser planterne, er det jo ikke så sjov at være gartner. Er der nogen, som vil dele erfaringer? Jeg kan godt beskytte ny-udplantede ting, men det vil være umuligt at hegne alle planter inde. venlig hilsen, Inge Marie.

143 af 162 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. marts 2016 kl. 18.56

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

144 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Holmqvist, 25. april 2016 kl. 12.13

Jeg har besluttet at anskaffe mig et par kinesiske dværgvagtler til mit drivhus, men kan ikke finde ud af, om jeg skal gøre en større indsats for at holde katte og ræve ude. Kan man holde vagtler i drivhus uforstyrret uden at skulle grave fliser ned rundt om drivhuset? Hvad gør I andre?
Og er der nogen, som ved, hvor man kan få fat i et par blå kinesiske dværgvagtler i Københavnsområdet?

145 af 162 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. april 2016 kl. 12.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

146 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dan Ullerup, 5. juni 2016 kl. 1.19

Hej Alle

Jeg har lavet en facebook-gruppe om vagtler, hvor man blandt andet finder en stor guide til at holde vagtler i drivhus. Den hedder 'Alt om Vagtler':

www.facebook.com/groups/AltomVagtler/

147 af 162 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. juni 2016 kl. 9.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

148 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dan Ullerup, 5. juni 2016 kl. 9.58

Hej Frank

Ah ja, det kan selvfølgelig være muligt - god pointe.

Og det vil blive tilskrevet i gruppens blivende del, da 'Alt om Vagtler' er Danmarks eneste vidensgruppe om vagtler, dvs. den viden der deles og opnås forsvinder ikke bare væk i en debattråd el.lign., men får en permanent plads.

Kan forstå (via andre sider), at du har haft både japanske vagtler og europæiske (og vist desværre også hybrider), så håber da at du vil joine gruppen og dele ud af din viden :-)

149 af 162 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. juni 2016 kl. 12.16

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

150 af 162 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. juni 2016 kl. 18.52

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

151 af 162 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. juni 2016 kl. 8.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

152 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dan Ullerup, 9. juni 2016 kl. 20.05

@Frank
Der er et par ting ved det skriver, der ikke er helt rigtigt... men det bliver for besværligt at komme ind på her. Hvis du eller andre vil vide mere, kan man spørge her:

www.facebook.com/groups/AltomVagtler/

153 af 162 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. juni 2016 kl. 21.39

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

154 af 162 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. juni 2016 kl. 21.57

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

155 af 162 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. juni 2016 kl. 23.47

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

156 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dan Ullerup, 13. juni 2016 kl. 17.52

Det er ikke kun tomatblade, jeg hentyder til.

Plinius har i øvrigt næppe vidst, hvad en tomat - endsige hvad Sydamerika er. Han begik nemlig den fejl at dø +1.400 år førend 'Columbus' opdagede disse ting :-)

Så der er trods alt kommet ny viden til siden Plinius... og gør det fortsat. Se mere her:

www.facebook.com/groups/AltomVagtler/

157 af 162 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. juni 2016 kl. 18.43

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

158 af 162 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. juni 2016 kl. 18.55

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

159 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dan Ullerup, 13. juni 2016 kl. 19.20

Hov, glemte helt - det er heller ikke helt uden udfordringer at holde Bob White i drivhuset, men tror efterhånden godt folk ved, hvor de kan få mere at vide -> Alt om Vagtler :-)

160 af 162 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. juni 2016 kl. 20.05

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

161 af 162 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. juni 2016 kl. 20.55

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

162 af 162 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dan Ullerup, 14. juni 2016 kl. 18.51

Takker for de pæne ord om 'Alt om Vagtler' :-)

Nyt svar til emnet »Hold vagtler i drivhuset mod ukrudt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hold vagtler i drivhuset mod ukrudt«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider