Forum

Kommentarer til »Varmkompostering i praksis«

På denne side finder du kommentarer til teksten Varmkompostering i praksis. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Danielsen, 2. juni 2003 kl. 13.13

Vi har dræbersnegle i nobolaget og i haven
er en kompostbunke et godt udklækningssted for disse udyr, eller betyder det ikke noget, eller skal jeg nedlægge min kompostbunke?

2 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tota, 29. juni 2005 kl. 22.28

Har I ikke nogen dræberfrøer?

3 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thorild Nørgaard, 14. september 2007 kl. 11.26

Kan en kompostbunke der indeholder halm og dyregødning blive selvantændelig?

4 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 4. juni 2009 kl. 18.25

Dræbersnegle overlever ikke en varmkompostering, så hvis man kan holde dampen oppe, med at stikke bunken om (ca en gang i måneden) og blande nyt grønt affald i den er sneglene ikke det store problem. Dem er alligevel er havnet i bunken vil flygte så langt væk som muligt. Hvis man bruger kompostbeholder vil de sætte sig på undersiden af låget.

Jeg blander hækafklip og andet der har været gennem kværnen med græsafklip, et par spande vand og så er der næsten sikkert varme i bunken efter et par dage.

5 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 4. juni 2009 kl. 18.25

Dræbersnegle overlever ikke en varmkompostering, så hvis man kan holde dampen oppe, med at stikke bunken om (ca en gang i måneden) og blande nyt grønt affald i den er sneglene ikke det store problem. Dem er alligevel er havnet i bunken vil flygte så langt væk som muligt. Hvis man bruger kompostbeholder vil de sætte sig på undersiden af låget.

Jeg blander hækafklip og andet der har været gennem kværnen med græsafklip, et par spande vand og så er der næsten sikkert varme i bunken efter et par dage.

6 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 4. juni 2009 kl. 18.26

HOVSA den kom to gange – gad vide hvordan det skete...

7 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Rude, 27. juni 2009 kl. 13.08

Kompost og blomstergødning/pottemuld
Jeg har flere steder læst at færdigkomposteret kompost er velegnet til fremstilling af blomstergødning/pottemuld. Hvad skal iblandes komposten for at man har blomstergødning/pottemuld?

Venlig hilsen Henrik

8 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt Rønne Møller, 27. juni 2014 kl. 19.04

Hej Henrik

Jeg har de sidste 2 år eksperimenteret med kompost som pottemuld for at undgå at købe spagnumblandet jord.

Sidste år blandede jeg lige dele kompost, sand og havejord og brugte det i potterne, i år har jeg kun blandet havejord og kompost, og de fleste planter trives fint.

Som noget nyt til krukkerne lægger jeg uld i bunden, det ser det ud til de godt kan lide, planterne. Det gøder når det omsættes, og så holder det også lidt på vandet, og jorden vaskes ikke ud gennem hullerne i krukkerne.

2-årig kompost har jeg brugt rent uden tilsætning af jord og sand i krukker med stort held.

9 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 27. juni 2014 kl. 23.00

Green og Maj-Britt har ret. - Dræbersnegle og deres æg kan ikke overleve den høje varme under omsætning af en varmkompost. Men når den er kølet af og har nået omgivelsernes temperatur, kan de kravle ind fra neden af. Så man kan godt opleve dem før varmkomposten er klar til brug 2-3 mdr. efter sætning, med mindre man som Green skriver, kan holde god varme i længere tid ved omstikning. Og så kan man jo bare være opmærksom før man bruger af den helt ned til bunden.
(Jeg gemmer ofte noget 1-årigt helt færdigt, sigtet kompost i gamle pottemuldssække i havehuset vinteren over, så er det fint som ren pottemuld til de første chili, der skal plantes om før man nogle år kan komme i komposten)

10 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juni 2019 kl. 14.09

Jeg læser at man skal overdække sin bunke til varmekompostering.... og at der skal ilt til. Hvordan går disse to ting i spænd med hinanden?
Ingeborg

11 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. juni 2019 kl. 14.41

Jeg overdækker med et gammelt gulvtæppe, hvor vand og luft kan komme igennem. Det holder på fugten, og får regnormene helt op under tæppet.

12 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juni 2019 kl. 14.45

Tak Lars
Jeg havde set Karna Majs artikel og andre artikler, hvor der lægges plastik over. Det kunne jeg ikke lige få til at stemme med den nødvendige iltning.
Jeg finder er par gamle hundetæpper.
Ingeborg

13 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. juni 2019 kl. 16.09

Karnas bunke ligger helt frit, så det er måske derfor hun dækker den over.

Jeg selv lige været i gang med at varmkompostere. Der kommer et indlæg på bloggen en af dagene når jeg har haft tid til at skrive det færdigt.

14 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 17. juni 2019 kl. 18.27

Man prikker et hul eller 2 i toppen af plastikken, det ene hul kan være termometret, der stikkes ned.

15 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. juni 2019 kl. 18.31

Og det andet kan være den jernstang man stikker over halvvejs ned i bunken, så man kan mærke temperaturen i midten.

16 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juni 2019 kl. 18.47

Min ene kompostbunke er på knap 70 grader nu. Kan jeg lægge dagens hækaflip fra liguster ovenpå den varme kompost?Kan jeg fremdeles holde gang i varmkomposteringen ved lagvis at lægge nyt materiale på? I øjeblikket vil det skiftevis være hæk- og græsafklip.
Ingeborg

17 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juni 2019 kl. 18.57

Hm.... jeg bruger stegetermometret og køber et nyt til husholdningsbrug efter ønske fra gemalen. :-)
Ingeborg

18 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juni 2019 kl. 19.01

2 små huller på 1cm ø giver da ikke ret meget luft til en bunke med 1m2 overflade?
Ingeborg

19 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 17. juni 2019 kl. 21.43

Ingeborg, du skal ikke lægge mere på varmkomposten nu, den skal passe sig selv. Men er den ikke våd nok, kan den brænde sammen, så hæld hellere lidt vand ned i hullet, for 70 grader er i overkanten og kan tyde på sammenbrænding. Måske 3 huller... der skal bare kunne komme luft ud og ikke kulde ned.

20 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juni 2019 kl. 22.12

Jeg ville google noget om varme i kompost og faldt over en spændende artikel om udnyttelse af varmen i kompost til varmt vand. I den nødvendige størrelse kan det forsyne et hus med varmt vand et år eller 2. Desværre er artiklen på tysk.
www.kompost-tipps.de/biomeiler/
Jeg har prøvet at finde en oversættelse til ordet MEILER, men kan kun gætte på at det er en mile der skrives om. Hvis man har en gl. Tank eller silo, kan man lave sit eget varmeværk på kompost
:-).
Ingeborg

21 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. juni 2019 kl. 22.56

@Clara, hvad mener du med at komposten er for varm? Jeg vil da gerne have den så varm som muligt for at få ødelagt så mange ukrudtsfrø som muligt.

22 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juni 2019 kl. 8.02

Varme til husholdningsaffald kompost - på engelsk med billeder.
www.pinterest.dk/pin/401594491756260177/

Ingeborg

23 af 39 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. juni 2019 kl. 9.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

24 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. juni 2019 kl. 13.36

Jeg tror kommunekomposten kommer højere op i temperatur. Jeg stak min om i søndags. Den havde været oppe 75C målt 20-30 cm nede med et jordtermometer. Alligevel virkede den slet ikke så sort og "dødbrændt" som kommunekomposten. Men den lugtede stærkt af mødding/ammoniak.

25 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juni 2019 kl. 14.14

Det med lugten kan jeg skrive under på. Er det ikke bare synonymt med bondegårds lugt?
Iøvrigt ville jeg trods svaret om at det skulle jeg ikke gøre, prøve at lægge yderligere fint og groft i 2 lag på den dampende varme kompost. Det lader til at man sagtens kan gøre det og at andre holder deres kompost med varme i flere måneder ved at tilføje nyt materiale.
Jeg ved godt at varmen i komposten skyldes andre ting end en normal varmekilde, men uanset hvordan varmen dannes, vil den vel stige opad?
Ingeborg

26 af 39 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. juni 2019 kl. 14.55

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

27 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 18. juni 2019 kl. 17.13

Temperaturen i en varmkompost skal i løbet af den første uge stige til ca. 60 grader for derefter gradvist at falde (næsten citat fra Den økologiske Have i Odder). Min erfaring siger, at 67-70 grader kan tyde på, at den er brændt tør. Kommunekompost kommer op på 70 grader, skriver Aarhus Kommune. Måske kommer den højere op, for jeg synes, den ofte virker slaggeragtig og glinsende, men den giver da noget til jorden. Det er nogle år siden, jeg lavede varmkompost, for jeg har ikke kolonihave mere. Det kan godt være, jeg slet ikke havde hul foroven udover til jordtermometer den første uge, men når temp. var nået og afkølet til ca./godt 30 grader, kan man tage plast af og stikke den om, så inderst kommer yderst og omvendt, lukke til igen og måske få den op i temp. igen, så alt bliver behandlet. Hvis den lugter af kloak, er den for våd. Når der står, at der skal luft/ilt til, betyder det formentlig, at bunken under sætning ikke må presses for hårdt sammen. Det skal gøres med et let slag med en greb.

28 af 39 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. juni 2019 kl. 17.24

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

29 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juni 2019 kl. 17.39

Vil i være så rare at forklare, hvad i mener med at en kompost brænder tør?
Nu har jeg lavet kompost i mange år og temperaturen har altid været omkring de 65-70 grader, når der var varmest. Min færdige kompost er løs og som i ser den her, når den har været gennem mit grove sold, lavet af siderne fra en trådskraldespand.
Kommunekompost har jeg ikke haft brug for. Jeg har rigeligt materiale at brundække med, kværne og kompostere.
En gang imellem må jeg stikke om.
Læste lige at man kan booste en varmkompostering ved at blande 2 pakker tørgær med 1 kg sukker og 1 liter vand. Fortynde til 10 l og hælde det ud på komposten.
Med hensyn til hvor hårdt man skal træde komposten sammen er der også delte meninger idet jeg Kan se at Karna Maj træder bunken sammen.
Ingeborg

30 af 39 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. juni 2019 kl. 18.29

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

31 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. juni 2019 kl. 18.42

@Ingeborg, min kompost bliver også fin selvom den har været oppe på 70 C. Som sagt højere oppe vil jeg gerne have den så varm som muligt for at slippe for ukrudtsfrø.

Den kompost jeg kan hente på genbrugspladsen er helt fri for ukrudtsfrø, men den er også kulsort og synes ikke at suge vand til sig i samme grad som den hjemmelavede.
Måske bliver det varmere i "industrien", selvom der står 70C alle de steder jeg kan finde. Eller også gør de noget andet anderledes. Det er i hvert fald et andet slutresultat.

32 af 39 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. juni 2019 kl. 18.56

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

33 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juni 2019 kl. 19.31

Bedre bliver det vist ikke for mig, selvom der skrives om at komposten brænder sammen ved 70 grader. Jeg ved ikke, hvad der menes med at brænde sammen? Hvordan ser det ud?
Ingeborg

34 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 18. juni 2019 kl. 19.36

Ja, Karna træder bunken sammen, men hun ved jo alt om, at den ikke skal trædes så hårdt, at der ikke er luft i den mere. Det svarer blot til, at jeg skriver et løst slag med greb. Når en kompost brænder sammen, får materialet i midten et hvidgråligt skær; det er tydeligt at se, at det ikke skal være sådan.

35 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 18. juni 2019 kl. 19.45

I øvrigt har spørgsmålet om, hvor hårdt man skal træde den sammen, meget at gøre med, hvor findelt materialet er. Min var altid ret findelt, nok mere end Karna´s. Derfor må hun træde hårdere for at undgå for store lufthuller.

36 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 18. juni 2019 kl. 19.48

Ja, din kompost ser fin ud Ingeborg. Det ser ud til, at de lyse steder blot er sollys.

37 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juni 2019 kl. 19.49

Kære Clara
Mon ikke Karna Maj vejer mere end et slag med en greb? Sin egen vægt kan man jo dårligt reducere mens man træder, uanset, hvor varsomt man gør det.
Når jeg har meget luftigt materiale i min kompost = kort brunt grenværk, træder jeg også komposten sammen.
Vi har vist hver især en metode der lykkes for os.
Ingeborg

38 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. juni 2019 kl. 21.03

@F Chr. Det har jeg ikke oplevet selvom jeg har hentet kompost på den lokale genbrugsstation nogle gange. På den anden side er galnebær jo ikke så almindelige, så det kan sagtens være at de aldrig har været i den kompost til at begynde med.

@Clara, det du beskriver, at komposten får et hvidt skær i midten, er da vel bare mycelium fra de svampe som nedbryder materialet. Det kan jeg ikke se et problem i, men jeg ville selvfølgelig justere fugtigheden og lade den eftermodne.

39 af 39 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. juni 2019 kl. 21.24

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Varmkompostering i praksis«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Varmkompostering i praksis«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider