Forum

Kommentarer til »Hvordan passes engletrompet?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan passes engletrompet? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonny Surrow-Hansen, 3. juni 2003 kl. 0.31

Ved overvintring i vinterhave kan mange Engletrompeter blomstre, når dag-temperaturen holdes på mellem 12–14 *C. I naturen har de hviletid fra sidst i december til først i februar, så der bør temperaturen sænkes til mellem 8–10 *C, så går planterne i dvale. De vækkes igen i Februar eller Marts ved atter at hæve temperaturen.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elisabeth Riis, 26. august 2003 kl. 22.05

Har denne våren anskaffet meg den lilla/hvite,duftende trompeten;(navn?) etter blomsterfall kommer det store,runde kapsler.Hva gjør jeg?Trenger all den inf. jeg kan få om denne facinerende planten!

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonny Surrow-Hansen, 27. august 2003 kl. 14.59

Den hedder Datura tatula. De store, runde kapsler indeholder fra 100–300 små, sorte frø. Det du gør er, at du venter til kapslerne revner og tørrer en smule ind, så klipper du dem af planten og gemmer dem til såning til næste forår.

P.S. Jeg er ved at lave en side med information om Engletrompeter (Datura og Brugmansia) på addressen: www.brugmansia.dk

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elisabeth Riis, 27. august 2003 kl. 22.56

Hei,Tonny!

Takk for tilbakemelding!

Jeg vil holde meg orientert hele veien!

Denne planten har facinert meg i hele sommer,og jeg forstod det slik av selger at denne typen var litt vanskelig å få tak i,så derfor er jeg litt stolt! Min søster har den "vanlige" gule,ganske stor forskjell på disse to!Hver morgen tar jeg mitt hjertebarn for øye og pusler om den,
så dette er spennende. PS.Planten har stått ute i hele sommer;nå er det jo nede i 10 grader om natten,jeg lar den vel fortsatt stå på balkongen?Den blomstrer ennå helt "vilt"...!(oslo)

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonny Surrow-Hansen, 2. september 2003 kl. 0.24

Hej Elisabeth,

Ja, de er skønne, når de står i fuldt flor. Du kan sagtens lade den stå ude på balkongen et godt stykke tid endnu. Den tåler nemlig lave natte temperaturer, så længe, at der ikke er tale om frost.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Gjermandsen, 4. september 2003 kl. 12.50

Hvordan skal plantejorden være?

jeg købte en flot Engletrompet i sommer, store flotte blade store flotte
orange blomster, planter den derefter i
en stor krukke, stiller den i haven, og
efter det blev bladene små, og trompeterne
kom med deres sidste trut.

Hvordan kan det være?

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonny Surrow-Hansen, 4. september 2003 kl. 15.19

Hej Ole,
Engletrompeter trives almindeligvis rigtigt godt i almindelig planteskolejord.

Almindelig havejord er også godt, især hvis den indeholder en lille smule ler. Den jordtype, som findes på engletrompeternes naturlige voksesteder er utrolig rig på næringsstoffer, især kvælstof og den består af et toplag af ler blandet muld, der dækker over en mere lerholdig undergrund. Det, som er vigtig, når engletrompeten dyrkes i krukker er, at der er rigeligt af drænhuller i bunden, så overskydende let kan forlade krukken igen.

De små blade og manglende trompeter kan skyldes to ting, næringsmangel eller angreb af bladtæger.

Der findes meget få planter, der er så næringskrævende som engletrompeter og får de den næring, de behøver, så kvitterer de som regel også med store, frodige blade og rig blomstring. Der findes mange forskellige måder at gøde engletrompeter på og en af dem er, at du om foråret topdresser krukken med et lag af godt omsat kompost og fornyer laget en til to gange i løbet af sommeren.

Bladtæger synes især godt om engletrompeter. De suger saft på plantens topskud og det går både ud over de nye blade og de små, nye blomster bægrer. Bladene får små huller og væksten omkring disse hæmmes, så bladene senere får et "skævt" udseende, men det er værre med blomsterknopperne, som helt falder af. Løsningen kan være, at finde ud af, hvad bladtægerne foretrækker at spise, frem for engletrompeter og så plante sådanne planter i nærheden af trompeten.

Med venlig hilsen
Tonny Surrow-Hansen

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Gjermandsen, 4. september 2003 kl. 17.15

Hej Tonny Surrow-Hansen.

Tak skal du ha' for et godt og klart svar.

Det er nu nok bladtæger der er skyld i den
manglende blomstring,da de nye knopper
nemlig faldt af,-ærgeligt.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Gjermandsen, 7. oktober 2003 kl. 16.57

Hej igen!

Hvordan skal jeg overvintre min Engletromprt? Skal den, ud over frostfrit,
være fugtig?

Hvordan skal jer beskære den, den er såddan en fin opstammet plante, og jeg vil
jo gerne bruge den igen til næste år...

nå der kom et lille trut i trompeten,
men du kan godt gætte dig til et e
Mamge tanker, og,på forhånd tak.

Ole Gjermandsen.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ketty Steffensen, 12. august 2005 kl. 15.13

Hej
På min engletrompets blade er der små grønne larver, som æder bladene, så der har ikke været blomster i den i år. Det er jeg meget ked af. Hvad kan jeg gøre.

Skal blomsten beskæres til vinter, skal den stå mørk og skal den vandes/gødes hele vinteren.

Tusind tak for svaret. Håber der er hjælp at hente.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helena Andersen, 25. september 2006 kl. 11.15

Min engletrompeter har haft mange blomster i år, men de har mistet næsten alle bladerne. De har haft stamme kun med blomster.

Hvad gør jeg forkiert?

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Frederiksen, 21. juni 2007 kl. 20.05

Hej
Min søster havde en flot gul trompet i mange år, men sidste år blev den lyserød? hvorfor

Nyt svar til emnet »Hvordan passes engletrompet?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan passes engletrompet?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider