Forum

Kommentarer til »Hvorfor får mine kiwiplanter ikke frugter?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor får mine kiwiplanter ikke frugter? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristine Skinnerup, 3. juni 2003 kl. 15.34

I dag er det ikke nødvendigt med en han og en hun-plante. Man kan købe en kiwi, som er selvbestøvende (jeg har købt en i sidste uge, så jeg ved endnu ikke om der kommer frugter).

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thorleif Lildballe, 6. april 2005 kl. 13.29

Hvordan ser man om det er en han eller en
hun plante, da jeg kun har en af planterne.

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Almdal-Schrøder, 17. april 2005 kl. 8.33

Hvordan vokser kiwi

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Michelsen, 7. maj 2005 kl. 13.21

Jeg har en selvbestøvende Kiwi, som nu går sin 3. sæson i møde. Første år kom der blade på, men den voksede ikke ret meget. Andet år kom der blade på, og den skød vildt i vejret. Tredie år kom der blade på, men pludselig var alle bladene visne (fra den ene dag til den anden) Der er nu begyndt at komme nye skud igen. Er det normalt? Hvad skyldes det? og kan jeg snart forvente at der kommer frugter på?

MVH. Palle Michelsen
Danmarksvej 10
4800 Nykøbing F.

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Olivenmanden, 24. marts 2006 kl. 17.53

Her et indlæg som nok kan bruges:

Først når blomsterne er helt åbne, kan man se forskel på han- og hunblomster. Hanblomsterne hænger ofte i store grupper. De er ca. 4 cm i diameter. De 5–6 kronblade er kridhvide i starten, men bliver derefter gullige. Kronbladene er let krøllede i randen. I midten sidder utallige støvdragere og stråler ud i alle retninger. Støvkapperne er gule. Man kan undertiden se en forkrøblet griffel i centrum, men hanplanter i
plantager giver ikke frugter. De er udelukkende plantet for at bestøve de frugtgivende hunplanter.

Hunblomsten har mindre krøllede kronblade, der også er kridhvide, men skifter til gullige efter 3–4 dage. De har en diameter på 5–6 cm. Hunblomsterne kan kendes på de bleghvide støvdragere i centrum, der meget smukt stråler ud til siderne som en propel. Der er 20–30 stråler som kan ses i den færdige frugt som hvide striber i det grønne frugtkød. Mellem strålerne i frugtkødet ligger så resultatet af bestøvningen, frøene. Bagved de hvide stråler på blomsten, sidder et mindre antal støvdragere. Man ved ikke helt om de eventuelt også deltager i bestøvningen.

Jeg kan henvise til siden (dennne tekst er et udrag fra denne side) en meget fed side:

www.eksotiskefrugter.emu.dk/servlets/Generelt/index.xml

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper, 24. oktober 2007 kl. 19.01

Jeg har selv plantet nogle kivi planter men hvordan kan jeg se om hvad der er en han og en hun!?

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Skalski, 10. maj 2009 kl. 14.49

Hvordan beskære man kiwiplanten? send gerne en tegning

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Djohn Thomsen, 28. september 2009 kl. 7.45

Kan Kiwi planten stå ude i drivhuset om vinteren.

mvh
Thomsen

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 26. september 2011 kl. 17.09

Hejsa!
Ja det vil jeg også gerne vide.....?
Jeg har en stående i en zinkbalje i drivhuset...har tænkt mig at dække den med et "Murer-tæppe".... Men kan den tåle at blive ude i drivhuset ???

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. september 2011 kl. 18.19

Har I prøvet søgefunktionen øverst til højre?

www.havenyt.dk/soeg/?q=kiwi

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 27. september 2011 kl. 8.27

Hej.

Jeg har 2 Kiwi planter, den ene som er 3-4 år, og har lange grene på 3-3,5 meter, og den skyder meget, men den har aldrig sat en eneste blomst.

Den anden, er kun 2 år, og skyder ikke ret meget.

Grunden til at jeg har 2, er at jeg læste at det krævede både en hun og en han plante, før de gav fraugt, og det er aldrig sket.

Så er der nogen der bor i nærheden af, kan de afhentes gratis.

Den store står i en stor blå ler potte, og den lille står pt i en større spand, da jeg er ved at bygge en nyt drivhus.

Jeg bor i Brørup, en lille by imellem Kolding og Esbjerg.

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 27. september 2011 kl. 16.48

Hej Jørn hvorfor opgive efter de par år, mine 2 planter hun/han blomstrede efter ca 8 år, men IKKE samtidig, så der blev ikke frugter de første 10 år, men derefter kom der gang i frugtsætningen, det første år blev der 71 stk. store flotte frugter. Året efter var der 761 stk. der dog ikke blev så store, i år plukkede vi ca. halvdelen 450 stk. til marmelade, resten bliver plukket når bladene er faldet af, og bliver opbevaret køligt, de kan opbevares til midt i februar.
Planterne står selvfølgelig udenfor, da de kan skyde op til 3-4m. lange skud. Kiviplanter beskæres som vindrue.
Hilsen Henry G

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thorkild Boas, 23. oktober 2011 kl. 15.08

Jeg såede (fra mast grøn kiwifrugt) og plantede 4 planter i mit drivhus. Der stod de så i 24 år og irriterede mig hvert år ... ingen blomster- ingen frugter. Nænnede dog ikke at fjerne dem trods ret deres ret ekspansive tendenser , og i den mellemliggende tid har jeg rigtig mange gange forbandet det forbistrede ukrudt, når den med sin overvældende bladpragt snuppede lyset fra mine tomater, agurker og mit figentræ. Men køn var den.
For fire år siden havde nogle stængler sneget sig ud af en knækket rude i taget og som den slyngplante den er - bemægtigede den sig en nærliggende æbletræ som stativ. Det følgende år stod både den indendørs og den udendørs del fuld af blomster og jeg høstede lille en kurv fuld umodne frugter - dog kun på den udendørs del som åbenbart er blevet insektbestøvet.
Dette år er der masser af frugter, og planten har åbenbart ikke taget skade af sidst års 25 graders frost.
Som der står i den gamle kinesiske visdomsbog "I Ching": "vedholdenhed gavner".

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 24. oktober 2011 kl. 17.33

Min Stikkelsbær-Kiwi bærer heller ingen frugt. Er det det samme?

Men mine jordbær bære både blomster og modne bær igen! ? Hvorfor mon? håp

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 28. oktober 2011 kl. 16.02

Kivi blomster i år, håber billedet går igennem H.G.

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 28. oktober 2011 kl. 21.27

Vores store Kivifrugter der bliver plukket, når den første nattefrost får planten til at smide bladene (alle indenfor een time). På fotoet ses kun få af de ca. 300 der stadig hænger på planten. Hilsen Henry G.

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Bjørn, 16. september 2015 kl. 11.45

jeg har læst ovenstående. Jeg har 3 kiwiplanter i mit drivhus, de er ca. 10 år gamle. De gror og de gror, så hver venter får de en ordentlig beskæring. MEN indtil nu har der aldrig været blomster på dem. Hvorfor ? - det har jo ikke noget med han / hun planter ( jeg købte 2 hun og 1 han plante )
Skal jeg rydde dem ?

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 16. september 2015 kl. 21.05

Hej Knud dit problem er nok at planterne står i et drivhus, der får de sikkert rigelig vand og gødning, og det hemmer blomstringen, så snart du begynder at lade dine Kiwier tørste og sulte lidt, vil de sikkert "tænke" nu skal vi sætte frugter for at få frø til "børn"(frø) for at slægten kan leve videre. Det bedste resultat er dog, hvis planterne står udenfor. Hilsen Henry G.

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 17. september 2015 kl. 16.11

Så er det ved at være tid til at plukke ca. halvdelen af frugterne til marmelade, dermed resten kan vokse indtil frosten kommer. Henry G.

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 18. september 2015 kl. 9.26

kiwi " JENNY " er selvbestøvende og giver mange små frugter

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 18. september 2015 kl. 9.29

et billede til

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Bjørn, 18. september 2015 kl. 14.07

tak for svar vedr. mine gamle kiwiplanter. Jeg vil straks - når tid er - flytte planterne ud og så må vi se om de så vil "formere" sig !

m.v.h.

Knud Bjørn

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emmanuel Erich Bernard, 24. oktober 2015 kl. 22.49

Jeg har en meget stor og sund kiwiplante (nye skud bliver meterlange hvert år) udendørs op ad et plankeværk. Den har heler ikke nogensinde givet en blomst siden jeg plantede den for 11 år siden, men flot er den. Den skulle være en sort som både skulle have han og hun blomster. For 6 år siden gik den hel ned om foråret (svamp?), for så igen at skyde meget hurtigt op igen fra rødderne og næsten indhændte dens daværende størrelse (ca. 2,5 m x 2 m). Siden har den bare vokset. Måske kommer der blomster en gang da jeg forstår på indlæggene at det kan tage tid?

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Dam Hansen, 26. oktober 2015 kl. 15.00

Ja så har jeg igen været på planteskolen og købt en plante , som jeg ikke havde læst om på forhånd. Denne gang en Kiwi. Det er en hunplante, en" Kens Red". Planteskolen havde ingen hanplanter og var usikker på om den er selvbestøvende. Jeg tog chancen og det ærgrer mig nu da jeg læser at den jo skal have en bestøver.
KAN DET EVT VÆRE EN SELVBESTØVENDE KIWI DER KAN BRUGES I DENHER SAMMENHÆNG?
Den skal plantes ude i køkkenhaven

Mvh. Lene Dam Hanse

Jeg har tænkt at plante den ude

Nyt svar til emnet »Hvorfor får mine kiwiplanter ikke frugter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor får mine kiwiplanter ikke frugter?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider