Forum

Kommentarer til »Hvordan dyrker jeg fersken?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan dyrker jeg fersken? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betina Oschlak, 20. juni 2007 kl. 9.24

Hej jeg vil bare lige spørge om der er nogen der ved hvor sorten Frost sælges henne jeg har selv haft et tidligere og det er en rigtig god sort så jeg vil gerne have et til.

med venlig hilen

Betina Oschlak
tlf 50561283

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Conni, 12. september 2007 kl. 20.47

Hvad slags gødning giver man et ferskentræ

medvenlig hilsen conni

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Conni, 12. september 2007 kl. 20.54

Til betina...

vi har købt vores i az...vi købte det i april...vi havde 6 gode saftige ferskner i starten af august...det er virkelig vokset meget på det korte tid...det står inde i drivhuset

hej fra conni

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Tranum, 16. juni 2008 kl. 21.22

Hej Have venner

Jeg har lige købt et fersken træ som skal stå i mit drivhus. Jeg har tænkt mig at den skal stå i en stor krukke. Skal jeg bruge speciel jord og gødning til dette?

Mvh. Carina

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. juni 2008 kl. 22.05

At sætte et ferskentræ i en krukke i et drivhus er en rigtig dårlig ide, hvorfor ikke sætte det et godt sted på friland hvor træet kan udvikle sig og blive 4–6+ meter højt og i gode år give masser af frugt. Hvis du absolut vil sætte ferskentræet i drivhuset, så spring krukken over og grav det direkte ned i jorden.

Mvh. Svend Høst

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Tranum, 17. juni 2008 kl. 21.38

Tak for rådet Svend og for at det kom så hurtigt. Jeg har desværre ikke plads i min lille have. Min mand er ved at bygge et smukt orangeri til mig og havde håbet på at jeg kunne finde et stor flot krukke at sætte den i. Men hvis det ikke kan lade sig gøre, må jeg jo pille noget af gulv belægningen op og plante den direkte i jorden. Så må jeg forkæle ham med en god bøf – for at råde bod på at jeg ødelægger det han har lavet.

Endnu engang tak for hjælpen. Jeg er ganske ny i denne have verden, og vil nok melde mig mange gange for gode råd.

Mvh. Carina Tranum

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla F., 22. maj 2009 kl. 12.50

Jeg har ladet mig fortælle at man kan tage en såkaldt stikling fra et ferskentræ. Men jeg synes det lyder lidt underligt. Men er der nogen der kan fortælle om det er rigtig? og i så fald hvordan?

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Nielsen, 24. maj 2011 kl. 11.09

Hej.
Vi har et dværg færsken træ, den havde mange blomster og små bær, men nu har den tabt de fleste og der er kun 2-3 store tilbage, den står inde i en lukket terasse ,med masser af sol og varme, er der noget vi kan gøre så den ikke taber alle frugterne.?
MVH
Lars

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. maj 2011 kl. 14.21

Se efter om der er skjoldlus på grenene. Det er 2 m/m. små sorte skjold formede dyr som suger næring fra planten. De kan let skrabes af med en negl. Grenen bliver hvid bagefter, det skader ikke.

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla F., 24. maj 2011 kl. 16.08

Hej
Jeg har ikke så meget forstand på det, men her er min erfaring med mit træ.
Nu ved jeg jo ikke om det er et nyt træ, men da jeg købte mit skete der det samme, men året efter var der ingen problemer. Jeg tror det skyldes det blev flyttet rundt og at det lille træ ikke kunne bære mængden af frugter. Der falder i hvertfald stadig små frugter af mit træ, mens andre vokser sig store uden at mit træ umiddelbart fejler noget. Med årene bliver flere og flere store, og færre falder af.

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rudi Larsen, 1. maj 2012 kl. 17.47

Hej

Jeg har købt et dværg fersken og nektarin træ som er plantet i mit drivhus der er en stor mængde små frugter på skal de nippes for at give store frugter eller falder de af af sig selv håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Rudi

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. maj 2012 kl. 18.22

De ferskner som ikke er bestøvet falder af ad sig selv. Men de som er bestøvet vokser videre og her kan det være nødvendig at tynde ud i dem hvis der sidder mange samlet. Det kan gøres når de er på størrelse med en femmer. Nogle sorter giver mange og små ferskner og der er det begrænset hvor store man kan få dem ved at udtynde i dem.

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. maj 2012 kl. 18.44

Jeg vil ikke anbefale at have ferskner i drivhuset af mange årsager.
Godt nok modnes de hurtigere, men man risikere at evt sygdomme forværres og hvis ikke de er selvbestøvende, at svigte i frugtsætning,
hvis ikke man selv sørger for bestøvningen. Da de blomstrer noget tidligere , hvor der ikke altid er insekter i luften .

Desuden kommer de hurtig til at fylde for meget og skal oftest beskæres kraftig . Jeg har fersken på friland og kender til flere som også har det og det er stor set uden problemer. Dog kan ferskenblæresyge forekomme, samt angreb af bladlus. Sygdomme som også er meget almindelige i drivhuset men ellers et der ingen problemer. Jeg har endnu ikkeoplevet at frugttræer ikke blev modne .

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rudi Larsen, 1. maj 2012 kl. 22.32

Hej
Mange tak for svaret jeg har tidligere haft et ferskentræ på friland men det fik jeg ikke noget ud af jeg bor et sted hvor det blæser meget og alt i haven er ca 3 uger forsinket da der også er en kuldebro omkring gården derfor valte jeg at købe dværg træer og det ser lovende ud d.d.

med venlig hilsen
RUDI

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. maj 2012 kl. 23.12

Du har ikke en krog der vender i mod syd, for så har du de allerbedste betingelser . Vælger du drivhuset så sørg for at have døre og vinduer åbent under blomstringen og husk at vande den meget de første par år . Så snart den får det for tørt kommer der som regel lus i de nye skyd . så snart at den har danner rødder udenfor drivhuset kan den klare sig selv

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 5. august 2014 kl. 21.36

Hej Søren og andre.

Jeg ved det er en gammel tråd, men alligevel...

Jeg har netop købt et ferskentræ Prunus persica 'Frost' og påtænker at plante det på friland, på en lun, solrig plet og meget beskyttet mod vind, men ikke direkte op af en mur, men med større træer som naboer.

Ift. det med frost af blomsterne, forstår jeg det sådan at det på friland blomstrer lidt senere end hvis det stod meget beskyttet og derfor vil blomstre lidt senere og dermed være i mindre risiko for frostskader på dem. Er det korrekt opfattet?

På forhånd tak!

Venlig hilsen
Anders

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. august 2014 kl. 22.17

Åh, når jeg læser om ferskentræer vender mine tanker tilbage til en vej med ferskentræer i Italien (1960). Men nu kunne jeg tænke mig at få et ferskentræ på en syvendt gavl. Skal jeg satse på at espaliere et træ? Ikke direkte på muren, men på rionet mellem to pæle?
Ingeborg

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 7. august 2014 kl. 20.02

Hej A.K. Rasmussen og andre

Jeg har også købt et ferskentræ af sorten Frost. Det står på friland (altså ikke espalier). Det er plantet på en lun sydøstvendt plads med læ.

Når jeg plantede det dér, var det netop af den årsag, du skriver, Anders. Hvis man planter det op ad en sydvendt mur, risikerer man, at træet blomstrer for tidligt, fordi muren vil opsuge varme i løbet af dagen. Hvis der så kommer frost om natten, får man ingen frugt det år.

Mit træ blev købt på tilbud i maj. Det stod i regn og rusk hos Plantorama, og jeg tror det havde ferskenblære-smitte med. Det var nok derfor, at det var på tilbud!

Men jeg fjerner alle blade, der har det mindste tegn på ferskenblæresyge, og heldigvis har træet stadig mange blade og ser sundt ud.

Ovenstående er også svar til dig, Ingeborg Hansen, som har planer om at plante et ferskentræ op af en sydvendt mur, evt. på espalier. Med kun 3 måneders erfaring som fersken-dyrker skal jeg ikke give mig ud for at være ekspert. Men har du ikke en lun plads på friland, som ikke er op ad en mur?

Med venlig hilsen

Doris Møller

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Hansen, 5. maj 2015 kl. 17.25

Jeg købte et lille fersknentræ sidste forår som står i mit drivhus.
Der var mange små frugter hele sommeren, men pludselig
blev bladene gule, og både frugter og blade af.
Nu står træet grønt og flot, men uden en eneste tegn på blomster,
Hvad gør jeg forkert?

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. maj 2015 kl. 17.54

Kan det have fået for lidt vand sidste år?

Når du ikke får blomster i år er det sikkert en eftervirkning af episoden sidste år. Træet prioriterer at komme sig.

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. maj 2015 kl. 18.33

Typisk overvanding ........

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan H. Olsen, 19. august 2018 kl. 13.23

Hej

Hvad er jeres erfaringer med Frost i forhold til størrelse når den er frit stående? Hvad bliver den i højden / krone bredde?

Jeg læser alt fra 2 til 6 meter i højden når jeg søger på nettet - lidt af et spænd :-)

Jeg evaluerer pt. den bedste placering i vores have.

Mvh
Allan

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. august 2018 kl. 14.50

En fersken beskærer man, så den passer til den plads, der er til rådelighed.

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan H. Olsen, 20. august 2018 kl. 18.20

Hej Lars

Ja de fleste træer kan jo beskæres til den plads man nu har.

Men spørgsmålet var rettet mod et solitært træ af sorten frost uden beskæring. Måske en her på siden havde et træ med 5-10 år på bagen som kunne dele deres erfaringer.

Nyt svar til emnet »Hvordan dyrker jeg fersken?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan dyrker jeg fersken?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider