Forum

Kommentarer til »Fjern bambus ved at løsne den først«

På denne side finder du kommentarer til teksten Fjern bambus ved at løsne den først. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Olesen, 10. november 2007 kl. 9.40

Køb en bajonetsav hos JEM & FIX, brug grovtandet savklinge.

Sav rødderne ud i firkant, tippes med en god spade. Har fjernet 10 M2 bambus på en eftermiddag uden sved på panden.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel Lerdrup, 11. november 2018 kl. 14.40

Jeg har fjernet meget bambus gennem tiden - typisk vha. sprængning, men når vi ikke har kunne sprænge eller det ikke har kunne betale sig, så har vi gravet den op.
Den bedste metode er at skære alle stænglerne af lige over jorden med en kædesav eller en hækkeklipper, og derpå bruge en stor økse til at hakke lodret ned gennem jorden for at dele den op i tern. Derpå bruges en drænspade (vigtigt at det ikke er en alm spade) til at vippe blokkene op.
Hvis gravning ikke er mulig eller roden er for gammel og dermed for dyb, er opgravning med minigraver, stubfræsning eller sprængning efter min mening de eneste alternativer der dur. Vi har set eksempler med bajonetsav, mejselhammer, hakke og meget andet, og det er enten ueffektivt eller decideret umuligt.

Redigeret af administrator 12. november 2018 kl. 15.39. Link til eget firma ses som forsøg på »skjult reklame«. Reklamer er ikke tilladt på Havenyt.dks forum, hvorfor linket er slettet af redaktionen.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 12. november 2018 kl. 15.20

Er rapporteret til Admin.

Til Mikkel:
"4) Du må ikke annoncere for produkter eller firmaer i forummet. Skriver du links til en firmahjemmeside eller et specifikt produkt, vil dit indlæg som udgangspunkt blive slettet."

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel Lerdrup, 12. november 2018 kl. 15.35

Hej Vibeke,
Jeg er ked af at du ser på det som en decideret annoncering, for det var ikke meningen. Jeg tror ikke at et indsatte link vil betyde at folk pludselig kaster sig over at få sprængt deres bambus.
Jeg indsatte ene og alene linket for at belyse emnet fra den vinkel jeg kender bedst, og for at forsøge at dokumentere at mit kendskab til området stikker dybere end for de flestes vedkommende.
Størstedelen af mit indlæg handler faktisk om hvordan men med almindelige værktøjer kan skære og grave bambusen op, og hvilken metode/metoder der virker bedst - noget jeg kun har fundet ud af ikraft af det sprængningsarbejde og anden berøring med bambus, jeg har haft.
I mit indlæg forsøger jeg ikke at promovere sprængning som "løsningen", men beskriver hvordan man kan løse opgaven med alm værktøj. Alternativt siger jeg at man med stor fordel kan bruge stubfresning eller opgravning med minigraver, og kun i tilfælde hvor løsning 1, 2 og 3 ikke dur, bør man ty til sprængning.
( når det så er sagt, så findes der jo ingen upartiske sider omkring sprængning af bambus som man kan henvise til. Der er ikke nogen "videnskabelige" artikler omkring dette, så jeg valgte at linke til det næstbedste )
Mvh
Mikkel

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 12. november 2018 kl. 19.51

Prøv og læs, hvad Admin skriver, der hvor dit slettede link stod.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel Lerdrup, 12. november 2018 kl. 20.07

Det har jeg læst. Prøv at læse mit indlæg.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 12. november 2018 kl. 23.56

Det har jeg læst. Hvis du vil diskutere berettigelsen af dit llink, vil jeg foreslå du henvender dig til Admin.

Nyt svar til emnet »Fjern bambus ved at løsne den først«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Fjern bambus ved at løsne den først«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider