Forum

Kommentarer til »Salvie«

På denne side finder du kommentarer til teksten Salvie. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fl. Danielsen, 16. juni 2003 kl. 14.13

VEDR.SALVIE
Salvie har utallige anvendelsesmuligheder i maden, det er kunfantasien der sætter grænser. Prøv at omvikle et løg eller kartoffel og bag dem i ovnen
prøv denpå flæskesteg i stedet for lauerbær
det tager denfede smag og giver en skøn sovs/sauce

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 17. juni 2003 kl. 17.54

Gravide og ammende bør være lidt påpasselige med at indtage salvie i større mængder, hvilket skyldes den østrogene effekt, som nævnes i teksten. Planten har længe været anvendt til at standse mælkeproduktionen efter ophør af amning.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 5. juni 2004 kl. 11.32

Fantatisk opskrift på kylling med salvie og rosmarin.

Ingredienser:
1 kylling uden skind skåret i passende portionsstykker eller tilsvarende mængde kyllingebryst.

ca. 10 rosmarinkviste
ca. 10 salviekviste
1 hvidløg, feddene daskes med den store kniv og pilles.

1 dl. hvidvin
1 dl. vand
olivenolie
salt og peber

Rosmarin, salvie og hvidløg lægges i bunden af et ildfast fad og strøes med salt. Herpå lægges kyllingekødet. Det overhældes med olivenolie (med rund hånd), krydres med salt og peber, og sættes i en forvarmet ovn ved 200 c. Efter en halv time vendes kødet, overhældes med vand og hvidvin, endnu en gang olivenolie, salt og peber, og igen i ovnen en halv time. Spises med et godt brød og kold hvidvin.

Guf!

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 15. juli 2007 kl. 18.06

Salvieblade, groft sort peber, knust hvidløg og olivenolie opvarmes i en gryde. Olien, der bliver stærk, tør og "middelhavs-hot" overhældes nykogte, endnu varme hvide bønner og lignende bløde bønner, der kan suge den aromatiske smag til sig. Spises som tilbehør, evt. med en smule tomat i som modvægt til det stærke.

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 29. maj 2008 kl. 20.08

Er der nogen der kan forklare, hvorfor min salvie har lyse pletter på nogle blade?

Den står i krukke med timian og rosenmarin. Den er købt i år og står i sol og bliver vandet dagligt.

Er jo glad for den da det både er en pæn, duftende og velsmagende urt.

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. maj 2008 kl. 21.50

Salvie trives bedst som alene plante, så plant den i en stor krukke da det kan blive ret stor, og så i alm. god havejord, og så skal den ikke vandes nær så meget.

Øverst på denne side, i det hvide søgefeldt skriver du Salvie, så får du en lang god artikkel om planten, skrevet af Jens Thejsen.

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle H, 12. juni 2008 kl. 20.53

OG, hvem har fortalt dig det?

Har du læst om hvordan, man brugte urter i "gamle dage"?

Set fra min side, skal du smage, prøve og finde din side af en usædvantlig venlig urt. Den vil vokse, blomstre og stadig smage, sin egen smag.

Desuden har Salvien de flotte lilla blomster, som man klipper af og sætter i vaser. Og så skyder nye skud op med fre bunden.

Den over-vintre ude.

PS. Hvorfor koncentrerer sig om urter, når vi taler om miljø/kvinde påvirkning?

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 12. juni 2008 kl. 22.13

OK ikke for at generalisere, men der er altså så mange forskellige salvie arter der har andre farvede blomster end lilla! Faktisk er der rigtig mange arter med forskelligfarvede blomster-for ikke at tale om de mange hybrider.

Jeg har en gulblomstret salvie indsamlet fra frø i Peru der er et ukrudt i min have.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Moselund, 31. juli 2008 kl. 23.47

Hvor køber jeg Salvia roemeriana "arriba"

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 17. april 2009 kl. 8.31

Hele salvie-blade stegt i olivenolie på panden. De bliver sprøde og lækre, og er super som pynt og drys på alle retter med især tomat og squash, og til svinekød.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: JC, 12. maj 2009 kl. 5.45

Slettet af administrator 7. maj 2011 kl. 9.42.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 30. juni 2009 kl. 23.40

Måske skulle man lave et "anmeld dette indlæg" ikon så man kunne kunne gøre redaktøren opmærksom på et indlæg som måske ville virke stødene på nogle...

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. juli 2009 kl. 7.19

Hej Green

Du kan komme i forbindelse med redaktionen ved at benytte mailadressen i bundbjælken her på siden – Karna Maj er sædvanligvis hurtig til at reagere på henvendelser.

Med venlig hilsen fra
Lone

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 1. juli 2009 kl. 7.59

En "Anmeld"knap syntes jeg nu også ville være en god idé. Her er så mange indlæg på haveforum, som virkelig skraber bunden for normal og acceptabel kommunikation. Og indlæg som intet har med have og planter at gøre. Indlæg som på sigt fratager en lysten til at læse med.

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: EmFuttrup, 9. juli 2009 kl. 20.55

Hvordan laver jeg te af salvien. Skal den tørres først, eller hælder jeg bare kogt vand over nogle blade og lader det trække?

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. juli 2009 kl. 16.42

Salvieblade kan også steges langsomt i smør, så de stadig er grønne. De bliver sprøde og er voldsomt lækre på en gang pasta med revet pecorino og ikke alt for meget andet...

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikkee, 11. oktober 2009 kl. 11.01

Jeg har samme problem (tror jeg) med min salvie, som en tidligere indsender har nævnt. Den har noget hvidt belæg på nogen af bladerne, det ligner mug. Tidligere stod den udenfor og da havde den nogen lus-lignende dyr der boede på den. De så ikke ud til at gøre megen skade. Nu har jeg taget salvien indenfor, "lusene" har været der men planten har stadig været fin. Men så kom altså de her hvide pletter, mest på de nederste blade. Nogen af bladene ser heller ikke så pæne ud ellers. Og "lusene" er der stadig, de bor dog kun på salvien selv om der står andre krydderurter lige ved siden af.

Forstår ikke de her "lus", heller ikke det hvide stads, og undrer mig meget over hvad jeg skal gøre med det. Bare smide planten ud, måske?

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. oktober 2009 kl. 16.58

Rikkee.

Inden du smider planten ud, så læg den ud på en græsplæne og brus den over med vand, lad den ligge på plænen en dag eller 2, for det meste forsvinder lusene over i græsset.

Nyt svar til emnet »Salvie«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Salvie«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider