Forum

Kommentarer til »Fremtidens valnødder«

På denne side finder du kommentarer til teksten Fremtidens valnødder. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise L, 17. juli 2007 kl. 2.10

Hej – jeg er den heldige ejer af et mindst 100 år gammelt valnøddetræ – der har været 2, som nok har været lige gamle – det ene måtte lade livet da der på nabogrunden skulle bygges garage. Mit træ bærer kun 1–2–3 max nødder – altså ikke i vindrueform. Den har i alle årene bortset fra de sidste par år givet spandevis af dejlige valnødder. Mine forældre købte i 1948 en faldefærdigt hus – som tilhørte et gammelt gartneri. Jeg ved ikke hvad sorten hedder – den har også ind imellem sorte pletter på nødder og blade. Sidste år troede jeg den var ved at gå til af alderdom – men i år er der igen masser af blsde og en del nødder på den. Den har en kløft ca. 2 meter oppe og her er der i de sidste 5 år skudt en ny gren ud, den gren værnede jeg om da jeg er bange for træet ad åre vælter omkuld pga lerjord og en lille hældning, den har haft i adskillige år. Jeg håber dette nye skud kan komme så godt i gang at det kan gro videre hvis det bliver nødvendigt at fælde det øverste pgs alderdom. Jeg er blot i tvivl om, om det kan lade sig gøre at fælde det øverste og så få det nye skud til at vokse videre på den gamle stamme. Jeg har et kirsebæræbletræ – som for mange år lagde sig ned – den ligger med en træstolpe under stammen – trækronen når helt ned til græsplænen så de er nemme at plukke. Dette kirsebæræbletræ (det var det navn mine forældre havde fået af den gamle gartner) Har nu i nogle år skudt en ny gren op fra stammen – lige op i vejret, her vil det så være det samme om den mon kan overtage eller bare bidrage med æbler hviis jeg er heldig. Har I nogen erfaring med sådan noget. Mht valnøddetræet var der en der i år var lidt for ivrig med høgnæbet så der smuttede en stor del af det nye skud men det ser ud til at gå i orden – også selvom – det uvidende individ klippede det så der strømmede masser af væske ud – nå en lærestreg til ham.

jeg har også 2 meget gamle jordbæræbletræer – der nu er blevet fyldt med store knotter på både stamme og grene – men kan jeg tage stikling til podning og sætte det på et andet æbletræ? og hvordan gør en total uvidende halvgammel pige som jeg det. Kan jeg bare lave 2 skrå snitflader – et på hver af træernes grene og sætte dem sammen og binde bast omkring dem? – eller er jeg helt ude i det vilde. Jeg kan se æblerne bliver mindre nu – og det er smadderærgerligt da de har en rigtig dejlig sød og samtidig frisk smag. Dette er de sidste 2 af de gamle æbletræer der er tilbage foruden Ingrid Marie hvorpå der for 40–50 år siden blev podet en Cox Comona – som flittigt bærer endnu.

Faktisk alle de dværgfrugttræer jeg for 10 år siden plantede i haven er alle revnede i barken – blommetræerne går til og kæmpemirabellen stod pludselig uden rod – mosegrise formoder jeg. Mange af træerne er også blevet skæve efter stormene vi har haft – selv om der er store bøgetræer, kastanietræer og mange hække der bringer læ. Ja 2 af mine hængepile har simpelthen helt lagt sig ned – det ene piletræ er gået ud da jeg for sent opdagede at vildskud snuppede næringen – en af de andre er der liv i endnu – og her bliver alt overflødigt klippet af i denne uge hvor jeg har ferie. Kan jeg gøre noget ved frugttræerne (og 8 kirsebærtræer i lige så dårlig forfatning)? – Jeg kan se jeg måske skulle have været inde under nyt emne – det husker jeg til næste gang. Men mht. valnødder på disse breddegrader ja så har de været ret så udbredt og er det så vidt jeg kan forstå af en undersøgelse der blev foretaget – jeg tror det var via bladet "Haven".

Sommerhilsen
Annalise

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marina, 16. oktober 2007 kl. 8.15

Kære Lars

Jeg har med meget stor intresse læst om dit projekt både her og på din egen side. Mange af de ting du fremhæver som kvaliteter er jeg helt enige i, men jeg er ked af at du ønsker en tyndskallet nød der kan knækkes mellem fingrene. For mig er den slags nødder langt mindre attråværdige end de nødder der lukker tæt. For mig lyder det som om du ikke har tænkt på gemmekvaliteten i dit avlsarbejde for hvis nødderne skal gemmes er det af afgørende betydning at de lukker godt.

Held og lykke med det videre arbejde

Marina

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Westergaard, 20. oktober 2007 kl. 20.27

Kære Marina,
Tak for din kommentar til avlsarbejdet. Jeg er helt enig med dig i at valnødderne skal lukke tæt. Ikke så meget for holdbarheden, for hvis kernen har et naturligt højt indhold af tørstof kan den fint tåle at gennemtørre uden at miste sin kvalitet, men ved almindelig håndtering og transport er kernen jo godt beskyttet af en pænt lukket skal. Det kan nu godt lade sig gøre, selv med en tynd skal.

Et mål for skaltykkelsen er kerneprocenten, altså kernens andel af nødens samlede vægt. Kommercielle sorter ligger ofte omkring 50–55%. En af de mest tyndskallede er ''Hansen'' der, selv med 60% kerne og papirtynd skal, har en meget fin lukning. Jeg har lagt mærke til at det altid er de tyndskallede sorter der bliver spist først hjemme hos os. Det, at man lige kan tage en håndfuld med på gåturen og spise undervejs er en væsentlig kvalitet, synes jeg. Men du har ret i at tyndskallede sorter er mere følsomme for huller i skallen i år med dårlige betingelser for skaludvikling.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Larsen, 1. september 2009 kl. 17.10

Jeg har et dejligt ca. 20 år gammet valnøddetræ, som vi sidste år savede midt over, da det tog vores aftenhimmel FOR meget. Iår kan jeg se, at det helt klart har klaret den kraftige beskæring – men iår har vi haft nødder der er sorte indeni og syge. LIgesom iøvrigt i vores hasselnødder.

Er det skimmel elle hvad?

Træet står lige i dag ret vindblæst mod nordvest i Veddinge Bakker, sejerøbugten.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Laursen, 1. februar 2021 kl. 13.22

Hej har et stort valnøddetræ der står mellem indkørsel og terrasse,der er et hegn, en meter fra træet, jeg vil gerne have bygget en mur i stedet for hegnet, derfor har jeg brug for at vide hvordan træets rødder vokser, for vil ikke skade træet.
Man skal grave 90 cm ned i jorden når der skal laves en mur.jeg har en sjælden svampder har bosat sig i træet den vokser under barken og ud af træet, er rigtig bange for den slår det ihjel er der mon noget jeg kan gøre for at slå den ihjel
mvh Karina

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Laursen, 1. februar 2021 kl. 13.22

Hej har et stort valnøddetræ der står mellem indkørsel og terrasse,der er et hegn, en meter fra træet, jeg vil gerne have bygget en mur i stedet for hegnet, derfor har jeg brug for at vide hvordan træets rødder vokser, for vil ikke skade træet.
Man skal grave 90 cm ned i jorden når der skal laves en mur.jeg har en sjælden svampder har bosat sig i træet den vokser under barken og ud af træet, er rigtig bange for den slår det ihjel er der mon noget jeg kan gøre for at slå den ihjel
mvh Karina

Nyt svar til emnet »Fremtidens valnødder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Fremtidens valnødder«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider