Forum

Kommentarer til »Kan I anbefale en hurtigt voksende stedsegrøn hæk?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan I anbefale en hurtigt voksende stedsegrøn hæk? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Martens, 24. juni 2003 kl. 14.46

Vi har samme problem. Vi vil dog nødigt vente 5–7 år på at få lukket af og overvejer en hæk, der købes i 180 cm højde, som vi har set liguster tilbudt. Kan man også finde 180 cm høje thuja til plantning, for thujaen er jo lidt mere stabil hvad angår det stedsegrønne end ligusteren, siger vore erfaringer.?

2 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: P.S., 5. november 2003 kl. 9.55

Kan foreslå kirsebærlaurbær (rotundafolia?)
På ca. 3 år har vi fået en fyldig tæt
stedsegrøn hæk.

Efter sigende kan den sættes tilbage af hård kulde, men vores har stået med en flot grøn farve gennem 2–3 vintre.

Det er vist et spørgsmål om hvor udsat den står for vejr og vind.

Hvad mener Havenyt om dette?

3 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 5. november 2003 kl. 19.42

Laurbær-Kirsebær er en sund og meget stabil plante, når vintrene er, som de har været de seneste 10–15 år. Det er dog ikke længere siden end 1981, hvor næsten alle frøs ned til jorden. De døde ikke, men alt over snedækket måtte fjernes det næste forår. Så det bliver en satsning, men det er megen havedyrkning jo i det hele taget, så hvorfor egentlig ikke?

4 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: P.S., 17. november 2003 kl. 17.36

Tak for svaret
Hvis lauerbær-kirsebær i værste fald fryser ned, som det skete i 1981,
–hvor hurtigt kommer den da tilbage?

(i forhold til at sætte en helt ny hæk)
–har den lidt varig skade?

mvh P.S.

5 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Mikklesen, 16. december 2003 kl. 14.44

Jeg kan anbefale en kirsebærlaurbær hæk.

Vi har plantet en for 4–5 år siden, og den er dejlig tæt.

Nu er den ved at være så stor at den skal klippes.

Jeg kunne derfor godt bruge et svar på om hvordan (Hækkeklipper eller beskærsaks)og specielt hvornår vi skal klippe sådan en hæk.

Hilsen Jørn M.

6 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 17. december 2003 kl. 0.37

Jeg ser først det opfølgende spørgsmål fra P.S. nu. Derfor det sene svar – med min beklagelse:
Hvis planterne fryser helt ned som i '81, vil de overleve og sætte nogle meget lange skud næste sommer. Og først da kommer det egentlige problem, nemlig det, at busken nu er i ubalance mellem den alt for store rod og den alt for lille top. Derfor vil den være tilbøjelig til at fortsætte væksten længst muligt. Det betyder så igen, at skuddene ikke modner ordentligt, og at de fryser tilbage igen næste vinter...

Løsningen er, at man klipper den yderste tredjedel af alle skud i slutningen af oktober. Det fremkalder den tvangsmodning, som giver sikker overvintring.

7 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Mikklesen, 7. januar 2004 kl. 10.56

Hej Sten.

Jeg har set dit svar til P.S., men jeg syntes ikke det giver mig helt det svar jeg spurgte om d. 16 dec.

Kunne jeg få dig til at svare på hvornår og hvordan man bedst klipper en helt normal fungerende kirsebærlauerbær.

På forhånd tak.

Jørn Mikkelsen

8 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 8. januar 2004 kl. 21.31

Med en "helt normalt fungerende" hæk af Laurbærkirsebær forstår jeg en hæk, hvor planterne trives og vokser godt. I den situation vil det være bedst at klippe hækken, når de nye skud er modnet lidt, altså i slutningen af juni, hvor man også oftest klipper andre typer hæk, – men heller ikke senere, for ellers modner de nye skud dårligt, og så opstår der problemer med vinterhårdførheden.

Venlig hilsen
Sten Porse

9 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingrid Møller, 6. februar 2005 kl. 13.32

Jeg overvejer også at få en hæk af kirsebærlaurbær. Kan man evt. købe buske, der er ca halvanden m. høje og i givetfald : hvad koster de og kan det anbefales? Jeg har hørt, at man i Holland kan finde store kirsebærlaurbærbuske til rimelige priser. Er det noget I kender til?

v.h. Ingrid Møller

10 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. februar 2005 kl. 8.30

Alt efter hvor du bor, kan det være en god ide med storbladet kirsebærlauerbær, men de hollandske kan have svært ved at klare vores vinterklima(barfrost).Prisen kan svinge fra 150,– til 200,– for store buske.

Prøv at se www.roeds-planteskole.dk om han har flere. Han har også mange fine taks til hæk, eller søg under planteskoler på nettet.

11 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Anslev, 19. april 2005 kl. 12.51

Jeg har besluttet at plante kirsebærlaurbær hæk, men behøver et råd om hvorvidt man kan gøre dette i april og hvormange planter pr/m?

mvh
Kirsten

12 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Olesen, 2. maj 2005 kl. 13.57

Som nybagt og dengang totalt uerfaren og uvidende haveejer plantede jeg i 2002 en 50 meter lang hæk af laurbærkirsebær. Jeg lod mig desværre overtale af en planteskole, og har ofte fortrudt, at jeg ikke valgte en anden og mere stærk type hæk. Den ene halvdel af hækken er meget velvoksende og grøn. Den klarer selv den strengeste frost, da den vokser et beskyttet sted med læ. Den anden halvdel? Ak, den står for vindudsat, og er nu frosset tilbage to gange på tre år. Og det er ikke noget kønt syn. Havde jeg plantet en bøgehæk, havde min hæk allerede været både højere og tættere. Nu vil jeg give hækken en sidste chance ved at plante et flettet pilehegn i vindsiden. Derved skulle jeg gerne opnå lidt af den samme effekt, som en landmand, der opsætter et snehegn, nemlig læ. Virker det ikke, så må den op. Desværre. Så til dem der overvejer en laurbærhæk: Tænk dig godt om, og undersøg vind- og solforholdene på plantestedet. Hvis dine planter vil få megen sol og/eller vind, så lad vær'.

13 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Søndergård Rasmussen, 25. maj 2005 kl. 11.42

Jeg ville plante en hæk af laurbærkirsebær,men blev noget "skræmt" af Torben Olsens beskrivelse af den manglende hårdførhed ifm vind, da min hæk skulle stå i et noget vestenvindsomsust område. Jeg har fundet info på www.hedeselskabet.dk/HSL/Planteskole/Planter/Kat/PrydbuskeMP – hvor står nævnt 4–5 slags laurbærkirsebær. Heraf fremgår, at rotundifolia kan fryse ned, mens den mest hårdføre art hedder Otto Luyken (bliver så også kun 1 m høj), der også er skyggetålende. Andre sites påstår at alle laurbærkirsebær tåler vind, så det er svært at blive klog på.

Sten Porse, har du nogen kommentarer til dette, før jeg investerer tid og penge i at plante ca. 25 planter... På forhånd tak.

14 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 27. juni 2005 kl. 20.34

Vil I have en stedsegrøn og tæt hæk til små udgifter, så få afklippet fra en liguster og stik dem i jorden med det samme. Hække skal først klippes i toppen når de når den højde som ønskes fremover. Klip den smal hele tiden, så bliver hækken hurtig stor. Klip den pyramideformet, hvis den skal være tæt forneden også. Det er væsentlig der kommer lys til bladene. Og tilbyd betrænkte hækaffaldet til deres hække.

15 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 21. juli 2005 kl. 19.57

Kommentar til Lisbeth Søndergaard Rasmussen vedr. Laurbær-Kirsebær som hæk:

Jeg kan svare dig kort: Hvis du bruger denne art som hæk, så fryser den ned, første gang vi får hård frost (20–25 minusgrader). Den er og bliver en sydlig plante, som ganske vist klarer sig under beskyttede forhold, men det får den ikke, når den skal være hæk!

Det her skrevne gælder alle sorter og altså også ''Otto Luyken''.

16 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Kjeldsen, 17. september 2006 kl. 9.55

Kan bærrene fra kirsebær-laurbær spises?

Har fået dem abefalet til kryddersnaps, men er i tvivl.

Venlig hilsen
G.K.

17 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 25. september 2006 kl. 23.15

Har hørt at de skulle være giftige... men er ikke expert på området

18 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Jacob Hansen, 29. december 2006 kl. 16.11

Jeg passer haver for en udlejer og spiser jævligt af frugterne fra kirsebær-laurbær og de er faktisk ikke dårlige.

Har også fået fortalt, at nydanskere sydfra plukker fra en af de buske der står ved vejen.

Mvh – Jørn

19 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: C. Andersen, 15. januar 2007 kl. 13.07

Vi skal have plantet 40 mtr. til med kirsebær/ laurbær... vores nabos have er blevet ryddet og vi vil gerne have noget hurtigtvoksende og noget der er grønt hele året rundt.

er dem man køber i Bilka og lign. steder lige så stabile som dem man køber på planteskolen? der er jo meget stor prisforskel... hvilken måned skal de plantes og med hvor mange til hver mtr?

Mvh. CHA

20 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Jacob Hansen, 15. januar 2007 kl. 15.13

Jeg synes det er svært at finde rundt i de forskellige kirsebær-laurbær. Der er forskellige mål på planten alt efter hvor man kigger.

Panteafstand afhænger af plantens bredde hvilket er forskellig fra sort til sort.

Når en plante bliver 2 mtr. plejer jeg at plante med 1,40 meters afstand. altså 1/3 del overlapning.

Der er større chancer for at planter fra supermarked har lidt overlast (udtørring af rodklump, opbevaring under ugunstige forhold m.m.). Et supermarked skal måske heller ikke garantere for sortsægthed og mindstemål?

Jeg har prøvet at samle nogle links om planten her: jorn.homepage.dk/

21 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: C. Andersen, 15. januar 2007 kl. 17.03

Jeg har det meste af dagen været rundt på div. hjemmesider og alligevel synes jeg det er svært at blive klog.

Hvis nu man er meget opsat på at det skal være kirsebær laurbær, og det skal stå i skel hvor der er i forvejen er fårehegn... kan den integrere sig i det nuværende hegn og kan den slet ikke tåle vind? for så er vi da på den...

fordelen er jo klart at den er grøn hele året og hurtigt voksende...

når man har hund der gør konstant er det jo et plus at få lukket af i en fart ind til naboen.

er der en anden plante der ville være bedre? den skal blive så høj som mulig og tæt og grøn hele året...

Stiller vi for store krav?

Tak for svar hidtil... det er rart der sidder nogle der kan rådgive lidt!

Mvh. CH Andersen

22 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette Friis, 3. marts 2007 kl. 14.59

Jeg vil gerne plante en hæk af lauerbær, men da det er en meget lille grund kan jeg ikke bruge den stor/bredbladet type. kan man også bruge den smallere bladtype til hæk? og hvad hedder den type?

23 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Sandager, 12. marts 2007 kl. 13.37

Hvad hedder den "højeste" Lauerbær

24 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni Klit, 12. marts 2007 kl. 19.24

Kan der virkellig komme blomster i en troldhassel? Min ca. 15 år gamle troldhassel har bittesmå pinkfarvede blomster!

25 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kisser, 23. marts 2007 kl. 9.27

Vi skal bruge 30 mtr. hæk (kirsebærlauerbær) i ca. 50 cm højde. hvor mange skal der bruges.

26 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stina, 22. april 2007 kl. 23.17

Kan nogen anbefale en laurbærkirsebærsort eller en lignende stedsegrønt plante som ikke bærer de giftige bæk?

27 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 23. april 2007 kl. 16.11

Jeg har kun en ting at sige: hvis du vil have noget der bliver over 2 meter højt og kan tåle det danske vejr skal du gå langt udenom Kirsebær Laurbær. Vi har besøgt rigtig mange planteskoler og det eneste vi har fået ud af det: masser af forskellige svar, men alle er de dog enige om at den ikke er velegnet til hæk, medmindre du har hegn bag den så den ikke får for meget blæst... så er ideen med hæk lissom falmet hvis vi planter et hegn for at beskytte den!

28 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 2. august 2007 kl. 14.12

Jeg plantede sidste år kirsebær laurbær (rotundifolia) i forskellige størrelser, da det hurtigt skulle dække mod et byggeri hos naboen. Desværre har jeg brug for akut krisehjælp, da 1/3 del af planterne enten er gået helt ud eller er ved det (gule blade). Det gælder både de store til 600 kr. stk. og de små til 129 kr. stk. De små har dog ellers været flotte – efter at rådyrene havde barberet dem ned i vinter (god start ikke :-)?De står meget fugtigt, hvilket jo kan være årsagen, men så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, så skyldes de gule blad tørke. Er der nogen der kan hjælpe mig?

29 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Mikkelsen, 2. august 2007 kl. 14.47

Hej Lotte.

Du skal ikke være så bange for de gule blade.

Jeg har nu haft en kirsebærlaurbær hæk i en del år.

Første gang jeg så de gule blade blev jeg også nervøs om den var på vej til at gå ud.

Det er den ikke.

Hvert år får en del af hækken gule blade, men i løbet af forår og sommer kommer der bare nye dejlige skud. Om det skyldes tørke ved jeg ikke. Foriøvrigt skriver du at dine står fugtigt.

I år er det dog gået rigtig hårdt ud over to af planterne. DE fik rigtig mange gule blade.

Den eneste årsag jeg har kunne finde, var at der i de to planter var kommet en stor mægde myrer.

Efter jeg har minimeret dem, så er den begyndt at skyde igen. Om myrene var årsagen ved jeg ikke.

Jeg har i alle de år vi har haft hækken (ca.7 år), kun en gang måtte fjernet en hel gren der var gået ud.

Held og lykke med din hæk.

30 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 2. august 2007 kl. 14.53

Hej Jørn

Tak for dit hurtige svar! Det mærkelige er, at det ikke kun er nogle dele af planten der får gule blade. Den får gule blade OVER DET DET HELE, som falder af. Det er juli måned.Efter 3 ugers ferie kan jeg konstatere, at endnu 4 hække er "angrebet" af gule blade. De var ellers flotte inden vi tog afsted. Øv. Det er en lang hæk og det ligner jeg ved ikke hvad.

31 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 29. oktober 2007 kl. 8.39

Hjælp!

Jeg vil gerne købe kirsebær laurbær den tætte type.Er rigtig meget på spanden,da jeg ikke ved om jeg skal have 1 eller 2 stk. Arealet er 2 x 1,60 cm og skal helst ikke fylde mere.Planten jeg påtænker at købe er ca 1m høj Håber på hurtigt svar,da jeg vil købe i denne uge.

MVH.

Lotte

32 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Sørensen, 21. april 2008 kl. 16.51

Hej, jeg har her i foråret fået plantet nogle store lauerbærbuske, som skal virke lidt som hæk over mod naboen. Jeg synes planterne er rigtig flotte, men nogle af buskene er begyndt af få lidt misfarvede blade – de får nogle brune pletter og i nogle af bladene er der dannet huller. Hvad mon dette skyldes?

Jeg er faktisk lidt bekymret for om de "går ud", for det synes jeg nok lige er noget træls! Og det ville jo næsten at smide pengene ud af vinduet! – Håber I
kan hjælpe med et hurtigt svar! Hej – Merete

33 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Seidelin, 21. april 2008 kl. 18.03

Vi har tænkt os at plante kirsebær laurbær som hæk ud til vejen. Hvor stor skal afstanden til skellet være? Hækken skal jo have plads til at stå grøn og frodig, men på den anden side skal den jo heller ikke fylde mere end nødvendigt.

Er der nogen, der kan give et bud?

34 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. april 2008 kl. 21.15

Kirsebær laurbær kan blive meget stor og vokser hurtigt. Mine blev i sin tid plantet ca. 1½ m. fra fortov hvilket var alt for lidt, med det resultat at jeg skal klippe kraftigt hvert år og så kommer stammerne til syne og det pynter ikke. Skulle jeg vælge idag blev det liguster, som kan fås næsten stedsegrøn, og den kan holdes smal og plantes tæt på skel, og bladene formulder meget hurtigere. Eneste ulæmpe er at den skal klippes for at være pæn. (Men så kan du prale med at du dyrker 100 m. hæk)

35 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Mantoni, 18. august 2008 kl. 12.08

Hvor høj kan kirsebærlaurbær blive? Den skal helst kunne nå 3–4 m op? Kan den gro i sandet jord? Kan den klare sig i megen sol?

VH Margit Mantoni

36 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. august 2008 kl. 21.53

Laurbærkirsebær dækker over mange varianter, men den højeste jeg har set i D.K. står i midten af Nykøbing sj. den er vel omkring 8 m. Planten stammer fra middelhavs området og der trives de fleste i fuld sol og ringe jord. Det er forskelligt hvor hurtigt varianterne gror. Men sørg for at købe planter som er dyrket her i landet, de kan klare vores klima.

37 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen Schmidt Nielsen, 22. august 2008 kl. 17.04

Min søn og svigerdatter vil gerne plante nogle kirsebærlaurbær. De har to små piger og er bange for, at bærrene kan være farlige, men nu så jeg lige, at de ikke er giftige. Vi du anbefale en familie med små børn at plante kirsebærlaurbær?

På forhånd tak.

Hilsen fra Ellen

38 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen Schmidt Nielsen, 22. august 2008 kl. 17.05

Min søn og svigerdatter vil gerne plante nogle kirsebærlaurbær. De har to små piger og er bange for, at bærrene kan være farlige, men nu så jeg lige, at de ikke er giftige. Vi du anbefale en familie med små børn at plante kirsebærlaurbær?

På forhånd tak.

Hilsen fra Ellen

39 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. august 2008 kl. 22.13

Til Ellen...gå helt op i det hvide søgefeltet her på siden, og skriv : giftige planter i haven. Der finder du bla. kirsebærlaurbær.

40 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 30. august 2008 kl. 19.03

Jeg har en kirsebærlauerbær busk, mit spørgsmål er om nogen ved om bærene er giftige?

41 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 30. august 2008 kl. 21.30

Hej Tina, se lige svaret, oven over dit spørgsmål.

42 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Ben, 8. september 2008 kl. 16.36

Har en art af kirsebærlaurbær busk, den er meget stor, omkring 2 m. høj og meget brede, har nu læst her at man kan bruge den som hæk og da jeg har et stykke i baghaven hvor der mangler noget hæk, der er læ, men ikke så meget sollys.

Derfor tænker jeg om man kan bruge afklip fra kirsebærlaurbær busken til plantning og i givet fald, hvornår klipper man af og planter? Kræver det noget særligt ved plantningen?

med venlig hilsen
marianne

43 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. september 2008 kl. 17.07

Hej Marianne

Du kan godt stiklingeformere laurkirsebær eller så den, men jeg tror ikke at du får meget held med blot at stikke grene ned i jorden. Hvis du vil benytte den som hæk kan du evt nedkroge nogle grene fra den gamle busk eller holde øje med "tilbuds-aviserne". For om en måneds tid kommer der som regel hækplanter på tilbud og så spare du den megen arbejde der er ved at lave dem selv.

44 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Ben, 8. september 2008 kl. 18.53

Hej igen

Formålet med at tag afklip fra nuværende laurkirsbær, var at genbruge.

Busken er meget stor (for stor synes jeg), er mere et træ end en busk.

Jeg ved at der forskeld på planter, men tænkte blot at når man kan tag afklip fra en liguster og sætte i jorden, så kunne det være at man også kunne det med en laurkirsebær plante.

Marianne

45 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. september 2008 kl. 21.16

Hej Marianne.

Desværre hænger det ikke altid sådan sammen, for visse stiklinger kræver lidt varme for at udvikle rødder. Men ellers bare prøv, det skader ikke og så bliver du en erfaring rigere. Andre gange kan man bare gøre "sådan " og så lykkedes det, men alligevel ikke for alle. Men prøv at nedkroge nogle grene og læg en stor sten over og så kig til det til næste sensommer. Så er du fri for at gå og passe det og skulle det lykkedes for dig at lave nogle aflæggere har du nogle gratis buske og hvis det ikke lykkedes er intet tabt.

46 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita Christensen, 14. oktober 2008 kl. 10.48

Jeg har fået 5 laurbær kirsebær i fødselsdagsgave, smukke planter der skal plantes ud i haven.

I den forbindelse har jeg søgt her på siden, og det undrer mig – ikke et eneste sted står der noget om, hvilken type jord de skal plantes i?

Er der nogen der kan hjælpe mig med det?

47 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Miriam, 13. december 2008 kl. 19.13

Man kan godt tage stiklinger fra kirsebærlauerbær... tag dem om efteråret når den skal klippes afligevæld og stik dem så i jorden men du skal forvente mange går til ved det men i en urtepotte potte kan du få bedre held med dem men det krever mere pasning en hvis de kom diregte i jorden... du skal passe dem ved at give dem vand rigtig tit de må ikke tøre ud og de skal stå i læ for ikke at ødelægge de nye rødder i vinden

48 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 17. april 2009 kl. 13.49

Jeg har haft en laurbærkirsebær hæk i snart 4 år nu. Jeg plantede dengang ca. 30 små planter (ca. 40 cm i højden) da jeg fik et godt tilbud fra planteskolen (jeg fik alle de små og knap så kønne planter folk havde gået udenom). Jeg er superglad for min hæk, for hvert år der er gået er den blevet mere og mere smuk. Venner og naboer giver ofte komplimenter og jeg overvejer at udvide hækken med flere planter. Den er blevet utroligt tæt og skyder meget flot, så jeg kan kun anbefale den herfra. Mht. sol og vejforhold står min sydvendt i fuld sol hvilket den lader til godt at kunne lide og mht. vind så bor jeg på en villavej, så det er knap så slemt med vind her.

49 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta, 20. april 2009 kl. 4.41

Vi har et stykke jord over mod naboen hvor vi har snakket om at plante nogel lauerbær buske, da vi alle syntes den er flot. Jorden er til tider meget fugtig og der er kun sol halvdelen af dagen. Vil de kunne klare sig?

50 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. april 2009 kl. 8.08

Hej Britta

Laurbær-kirsebær er en skovplante som er tilpasset kalkholdig, løvskovsbund med tykke lag af halvomsatte blade. Den tåler skygge, tørke og nogen fugtighed...

Så hvis "til tider meget fugtig" betyder, at der står blankt vand – så er det muligt, at laurbær-kirsebær ikke kan trives særligt godt.

Andre stedsegrønne, man kunne overveje – og som tåler meget fugtighed bedre end laurbærkirsebær – er taks, thuja, rød-,hvid- eller sitkagran. Ingen af disse er særligt krævende mht lysforhold og ihvertfald taks og thuja lader sig villigt forme i bredde og højde.

OBS: Taks og thuja er mere giftige end laurbærkirsebær.

Til overvejelse: Pilearterne tåler alle betydelig fugt – og der kan opnås smukke løsninger ved årlig nedklipning. Hvis det vækker nysgerrighed, vil jeg foreslå, at I kigger bibliotekets nyere pilebøger efter. Der er i handelen rigtig mange smukke vækstformer, blad- og barkfarver.

Med venlig hilsen fra
Lone

51 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 20. april 2009 kl. 9.19

Jeg vil absolut ikke anbefale at plante kirsebær laurbær i til tider meget fugtig jord. Jeg har de sidste 4 år selv brugt mange tusind kroner på at plante – og genplante – denne flotte plante i håb om at en flot hæk. Den bliver gul og taber bladene. Grunden til at jeg er så skråsikker er, at der sidste år blev lagt dræn i skellet, og nu vokser de flot!

52 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ivanoff, 27. april 2009 kl. 20.05

Vi har i efteråret plantet ca. 50 meter kirsebærlaurbær hæk... og i start april i år suppleret med yderligere 20 meter. de bliver vandet og er blevet gødet... Nu begynder de at få glue blade og ganske enkelt miste bladene...! er der dømt krise eller er det normalt...? De står i fint sol hele dagen... med det kan blæse end del fra øst især...

Er der nogen der kan hjælpe, en mand i panik... c";)

53 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 27. april 2009 kl. 20.34

Jeg tror nu at en god og tæt hæk tager den tuid den tager. Man kan vist ikke springe over nogen steder.

Mvh Eivin (^_^)

54 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. april 2009 kl. 20.52

Hej Ivanoff.

Hvis det er sandjord skal der vandes en del, på lerjord meget mindre, og slet ikke gødning ved nyplantning, først ca. ½ år efter. Denne plante er en tørketåler når den er over en m. høj. Prøv at krasse med en negl på nogle af grenene, er der grønt ved indenunder er der håb forude. Umidlbart vil jeg tro at de har fået for meget gødning. Ellers ret spørgsmålet til "Spørg eksperterne" her i Havenyt.

55 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. april 2009 kl. 21.19

Hej Ivanoff.

Lige en tilføjelse. Det er ikke unormalt at de nederste blade bliver gule, det skyldes at planterne bruger energi til roddannelse.

56 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Ben, 28. april 2009 kl. 13.45

Hej Ivanoff

Hvis du spørger og for et svar fra have eksperterne, må du godt skrive det herh
her, jeg har selv planet en kirsebærlaurbær, fik afvide at den skulle have en spandvand om dagen, intil jeg kunne se den begyndte at "skyde", for så varr det tegn på at des rødder havde fået fat, men i steden for er den så begyndt at få gule blade og tabe dem, så jeg er noget i tvivl om jeg så skal lade være med at giv den vand...hælp

57 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 28. april 2009 kl. 13.59

Jeg ville spare på vandet... (se mit tidligere indlæg).

De må heller ikke stå for dybt.

Med venlig hilsen
Lotte

58 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Jessen, 5. september 2009 kl. 17.00

Giftige bær i haven

59 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Jessen, 5. september 2009 kl. 17.01

Giftige bær i haven

60 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Jessen, 5. september 2009 kl. 17.01

Giftige bær i haven

61 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Stenderup, 6. september 2009 kl. 11.28

Stiklingeformere laurkirsebær. hvordan helt nøjagtig gør man dette, da jeg har prøvet to gange før hvor det ikke lykkedes. skal stiklingerne klippes på en bestemt måde, skal de stå i vand først eller bare puttes i plante muld? m.x.h niels

62 af 62 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. september 2009 kl. 12.34

Det er meget let, jeg klipper sideskudene af, og stikker dem i grusblandet jord i en plastpotte, vand lidt, og kom en hvid plastpose over, klip eventuelt 1–2 små huller i posen, kom en elastik omkring potten og posen, så den er tæt.

Ved små stiklinger kan man også bruge 1/2 l fadøls plast krus og stille det med bunden opad over stiklingen, det er lettere.

Stil dem et lunt lyst sted, ikke direkte sol.

Efter 2–3-4 uger er der rødder som du kan se ved at kigge i bunden af potten hvor de ses i de drænings huller der er i bunden.

8 ud af 10 stiklingen lykkes.

Mvh. Svend Høst

Nyt svar til emnet »Kan I anbefale en hurtigt voksende stedsegrøn hæk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan I anbefale en hurtigt voksende stedsegrøn hæk?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider