Forum

Kommentarer til »Kan højbedene stå løst på jorden?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan højbedene stå løst på jorden? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 31. august 2007 kl. 7.47

Jeg har flere højbede i min have på cirka 1 x 2 meter. De er alle forankret i jorden med hjørnestolper med en længde på 20–30 centimeter.

Der er bestemt ingen grund til at gå 70 centimeter ned i jorden.

Mine erfaringer er baseret på sider, hvis højde er omkring 30 centimeter.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Nielsen, 31. august 2007 kl. 22.32

Vi har lavet flere højbede på denne måde, også ca. 30 cm i højden. De står løst ovenpå jorden. Vi har dog for en sikkerheds skyld hæftet plastik på indersiden, for at jorden ikke skal glide ud.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 1. september 2007 kl. 19.43

Jeg gør det på en anden måde. Vi har en del højbede – ca. 70 meter ialt. De er lavet af løse brædder – 15 cm. brede. Brædderne holdes kun på plads af nogle træ-pløkke og jordens tryk. Ingen søm eller skruer.

Denne gamle artikel www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=41 handler egentligt om noget helt andet, men der er et par billeder, hvor man kan se nogle af højbedene.

Det er en meget hurtig måde at lave bedene på, og det er let at skifte brædder og pløkke efterhånden som de rådner. For det gør ubehandlet fyrretræ. Pløkkene holder typisk 3–4 år, brædderne 7–8 år.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 4. september 2007 kl. 12.24

Hej. Vi flyttede for 3 år siden til en ny have og noget af det første vi gjorde var at lave højbede i køkkenhaven. De er ca. 50–70 cm høje og 1 meter i bredden og 2 meter i længden (nogle er lidt mindre). De er lavet i lærketræ og er ikke forankret i jorden, men står løst, med fliser i alle hjørner til at støtte stolperne. De er foret med bassinfolie, både for at holde på jorden og på vandet.

De har ikke flyttet sig så meget som en centimeter i de 3 år de har stået der, så det kan sagtens lade sig gøre. I øvrigt er det en god størrelse de har, for de er nemme og overskuelige at holde, men også store nok til at kunne rumme en del.

Jeg er vild med mine højbede, synes på den måde at køkkenhaven er et af havens hyggeligste steder. Vi har valgt at have granit mellem bedene og der er ca. 50–60 cm i mellem dem. Så har vi også lavet noget plads ind i mellem, hvor vi så kan have krukker og baljer med krydderurter, squash og planter der skal nurses lidt.

God fornøjelse.

Og i øvrigt en fin ide med at vende stolperne opad.

Det vil også være godt til fx. klatresnore til ærter.

Nyt svar til emnet »Kan højbedene stå løst på jorden?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan højbedene stå løst på jorden?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider